فدریکا موگرینی:

برخی تحریم‌های اروپا علیه ایران شدیدتر از تحریم‌های آمریکاست/ اروپا نیز نگران آزمایش‌های موشکی ایران است

کدخبر: 2087306

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اروپا نیز مثل آمریکا نگران نقش ایران در منطقه و آزمایش‌های موشکی و .. است، گفت: ما تحریم‌های خود را درباره موضوعات غیرهسته‌ای پابرجا داریم و در برخی موارد تحریم‌های ما شدیدتر از تحریم های آمریکا هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود درشورای آتلانتیک اختلاف نظر این اتحادیه با دولت آمریکا را در موضوعات مختلف از جمله رویکرد اروپا نسبت به ایران ، پنهان نکرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فدریکا موگرینی گفت: من در مورد این موضوع (برجام) اشتراکاتی یافتم و آن توافقنامه هسته ای با ایران یا همان برجام است. برای من این موضوع یک اولویت بود و هست که شامل حفظ توافقنامه و تعهد قوی آمریکا به اجرای کامل این توافقنامه می شود. منظور من اجرای محکم است یعنی یا اجرا وجود دارد یا ندارد، یعنی اجرای صد در صدی. من در مورد این موضوع وقتی به اروپا باز می گردم اطمینان مجدد دریافت کرده ام.

فدریکا موگرینی در پاسخ گفت: من در همه صحبت هایی که ( در واشنگتن ) داشتم شنیدم که آنها قصد دارند اطمینان یابند که توافقنامه صد در صد اجرا می شود.

وی گفت: جامعه بین المللی باید به تعهدات خود که توافقنامه مورد توافق قرار گرفته بود، عمل کنند.

این کار برای من شخصا بسیار اهمیت دارد چون من همچنان نقشی ویژه در ریاست بر کمیسیون مشترک دارم که ناظر بر اجرای توافقنامه است. این توافقنامه یک توافقنامه دوجانبه نیست بلکه اکنون این توافقنامه ، با توجه به قطعنامه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تائید آن، به جامعه ی بین المللی تعلق دارد.

برای من به عنوان یک اروپایی اهمیت دارد که این پیام را ارسال کنم و به نظر من این پیام به وضوح درک شد.

این موضوع یعنی اجرای توافقنامه برای امنیت ما نقش کلیدی دارد چون ما و ایران در یک منطقه قرار داریم .

یکسال پس از روز اجرای برجام، ما چهار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را درباره اجرای کامل تعهدات هسته ای ایران داشتیم. این برای اروپا اهمیت دارد.

فدریکا موگرینی در ادامه مدعی شد: سایر موضوعات هم وجود دارد که ما به همراه آمریکا و بسیاری دیگر در دنیا، نسبت به آنها نگرانی داریم ، این موضوعات به برنامه هسته ای ایران ارتباط ندارند ، به توافقنامه هسته ای ارتباط ندارند که شامل نقش ایران در منطقه و آزمایش های موشکی و مسائل این چنینی می شود. ما به عنوان اروپایی ها تحریم های خود را درباره موضوعات غیر هسته ای پابرجا داریم . در برخی موارد تحریم های ما شدید تر از تحریم های آمریکا هستند. پس ما نیز نگران برخی چیزها هستیم اما چیزی که برای ما روشن است این است که اروپا احساس می کند که در تماس با ایران منافع و مسئولیت دارد.

ارسال نظر: