عراقچی در رونمایی از کتاب همراه با جانبازان شیمیایی:

جامعه جهانی هنوز از عمق درد و رنج مصدومان ایرانی و عراقی سلاح‌های شیمیایی ناآگاه است

کدخبر: 2087392

معاون وزیر خارجه تولید و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی را ناشی از اندیشه سوداگران مرگ جهت تامین منافع غیرانسانی آنها دانست و گفت: جامعه جهانی هنوز از عمق درد و رنج‌ ده‌ها هزار مصدوم ایرانی و عراقی سلاح‌های شیمیایی ناآگاه است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه کشورمان عصر امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از کتاب «همراه با جانبازان شیمیایی ایران، 20 سال امدادرسانی بین‌المللی» تألیف خانم شیزوکو تسویا که در محل خانه هنرمندان برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع جانبازان و مصدومان شیمیایی و منادیان راستین صلح و آزادی و عزت و سرفرازی ایران اسلامی گفت: حافظه تاریخی هیچ انسان آزاداندیش و صلح‌جویی حملات ددمنشانه شیمیایی رژیم سابق عراق علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی در ایران را فراموش نمی‌کند.

وی اضافه کرد: تولید و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی ریشه در اندیشه سوداگران مرگ جهت تأمین منافع غیرانسانی دارد، هر چند باعث رنج و محنت دائمی و کشتار هزاران انسان بی‌گناه شود.

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: امروز دنیا کاملاً آگاه است که کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ جهانی اول، بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم و استفاده از انواع سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران در جریان جنگ تحمیلی چه فاجعه‌ای آفریده و همگان آن را تقبیح می‌کنند، اما وجه دیگر آن یعنی اثرات طولانی‌مدت این سلاح‌ها بر مصدومان شیمیایی به خوبی دیده نشده و جامعه جهانی هنوز از عمق درد و رنج‌ ده‌ها هزار مصدوم ایرانی و عراقی سلاح‌های شیمیایی ناآگاه است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه تدوین این کتاب را گامی بلند در راستای افزایش سطح آگاهی در مورد عواقب و آثار استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سطح بین‌المللی خواند و افزود: تنها زمانی می‌توان محکومیت جهانی و عمومی استفاده از سلاح‌های شیمیایی و کنار گذاشتن آنها و نهایتاً ارتقای فرهنگ، صلح و دوستی را شاهد بود که عموم مردم جهان از آثار دهشت‌بار استفاده از سلاح‌های شیمیایی و رنج و دردی که مصدومان و قربانیان شیمیایی باید در تمام طول زندگی خود متحمل شوند، آگاهی یابند.

به گفته وی این اقدام همچنین می‌تواند علائق فرهنگی، علمی و انسانی بین دو ملت ایران و ژاپن که هر دو قربانی سلاح‌های کشتار جمعی در دوران معاصر هستند را بیش از پیش تعمیق بخشد.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه به دنبال کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی در هیروشیما و ناکازاکی تلاش جهانی برای کنترل و ممنوعیت کاربرد این قبیل سلاح‌ها آغاز شده و همدلی و یاری به قربانیان سرلوحه فعالیت دوستداران صلح جهانی قرار گرفت، اظهار داشت: در پی کاربرد گسترده سلاح‌های شیمیایی در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران و فجایع ناشی از آن، جامعه جهانی به ضرروت مقابله با این پدیده شوم پی برد و کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را تصویب کرد.

وی افزود: مفتخریم که جمهوری اسلامی ایران از پیشگامان تهیه و تدوین این کنوانسیون و از جمله مؤثرترین و فعال‌ترین کشورهای جهان در مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های شیمیایی بوده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ادامه داد: وجود هزاران شهید و ده‌ها هزار جانباز شیمیایی در ایران، رسالت سنگینی را در عرصه‌های بین‌المللی برای دستگاه دیپلماسی کشور در دفاع از حقوق این عزیزان و بیان درد و رنجی که آنان در این سال‌ها تحمل کرده‌اند و رساندن پیام مظلومیت آنها به گوش جهانیان ایجاد کرده است.

عراقچی با بیان اینکه قربانیان شیمیایی به عنوان ذخایر انسانی بشریت خود را متعلق به جغرافیای ایران نمی‌دانند و برای آگاه‌سازی مردم دنیا در نشان دادن عواقب کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی و خطرات آن تلاش می‌کنند، اظهار داشت: تلاش برای تضمین صلح پایدار از طریق گفت‌وگو، اطلاع‌رسانی و آموزش، فعالیت‌های مدنی، شبکه‌سازی بین‌المللی و یافتن اشتراکات در باور این عزیزان ریشه دارد.

معاون وزیر خارجه افزود: قربانیان سلاح‌های شیمیایی آگاهانه از ترویج نفرت گذر کرده و تعهد خود را در روشن نگاه داشتن چراغ امید در دل مردم و ساختن آینده در پناه دوستی و صلح جست‌وجو می‌‌کنند.

عراقچی ابراز امیدواری کرد منادیان صلح در ایران و جهان بتوانند با چنین ابتکارات ارزشمندی پیام صلح قربانیان و مصدومان شیمیایی را بیش از پیش به گوش جهانیان برسانند.

وی در پایان برای تمامی جانبازان و مصدومان شیمیایی کشور سلامتی و موفقیت مسئلت کرد.

*جانبازان شیمیایی ایران از مهره‌های قدرتمند صلح جهانی

خانم شیزوکو تسویا نویسنده این کتاب نیز طی سخنانی اظهار داشت: من در راه نگارش این کتاب تفاوت بین زندگی با صلح و بدون صلح را آموختم. امروز دوستان جانباز بسیاری را در اینجا می‌بینیم که در سال‌های اخیر یکدیگر را بسیار دیدیم و با ما به ژاپن آمدند. این دوستان راهی را برای ما ایجاد کردند که از زندگی عادی خارج شویم.

وی ادامه داد: دوستان جانبازی که با ما به ژاپن آمدند با وجود همه سختی‌ها و نقص‌های جسمانی با تلاش خود برای ما هدف ایجاد کردند و آنها و ما فهمیدیم که این افراد برای خانواده و جامعه می‌توانند مفید باشند.

نویسنده این کتاب اظهار داشت: این دوستان از نظر من نه تنها هیچ نقطه ضعفی ندارند بلکه از مهره‌های قدرتمند صلح جهانی هستند. جانبازان شیمیایی ایران افراد ارزشمندی هستند که باید از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم.

تسویا اضافه کرد: پیامی که درباره صلح از داخل ایران و توسط جانبازان ایرانی بیان می‌شود بسیار تاثیرگذارتر است، پس باید تلاش کنیم این افراد ارزشمند را حفظ کنیم.

ارسال نظر: