عضو هیات رئیسه مجلس عنوان کرد:

خلأ تمرکز در سیاستگذاری‌ها؛ چالش مدیریت بحران/ اعتبارات دستگاه‌های امدادی صرف مسائل غیرضروری می‌شود

کدخبر: 2087419

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از هزینه کرد اعتبارات دستگاه‌های امدادی درمسیرهای غیرضرور، گفت: نبود تمرکز در سیاستگذاری‌ها و سازمان‌دهی دستگاه‌ها مهم‌ترین مشکل در مدیریت بحران است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی اصغر یوسف نژاد درخصوص مشکلات سازمان های امدادی و کمبود تجهیزات و امکانات، گفت: مهم ترین مشکل در امدادرسانی و مدیریت بحران کشور خلاء تمرکز در سیاستگذاری‌ها و مدیریت است یعنی هردستگاهی براساس ماموریت ها و مسئولیت های خود به موضوعات ورود کرده و دربسیاری از شرایط تلاقی و همپوشانی در وظایف دستگاه های امدادی وجود دارد.

نماینده مردم ساری و میاندرود درمجلس شورای اسلامی در گفتگو با خانه ملت افزود: در اختصاص اعتبار به دستگاه ها نیز بارها مشاهده شده که برای یک موضوع خاص 5 دستگاه خواهان اعتبار و منابع هستند اما در هنگام انجام عملیات هردستگاهی از خود رفع مسئولیت می‌کند یعنی آتش نشانی مسئولیت را متوجه هلال احمر دانسته و سازمان مدیریت بحران نیز از انجام وظایف خود شانه خالی می‌کند.

وی تصریح کرد: هرچند که درحال حاضر مدیریت بحران در قالب یک سازمان فعالیت می‌کند اما به طور عملی بین اختیارات، ماموریت‌ها و مسئولیت های این نهاد هماهنگی وجود ندارد به عنوان مثال هم اکنون معاونت مدیریت بحران در وزارت کشور اختیار هزینه کرد منابع برای مدیریت بحران را ندارد.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه درمدیریت بحران تنها بخش دولتی عهده دار انجام وظایف نیست،گفت: نیروهای مردمی و غیردولتی به صورت سازمان یافته نیز در مدیریت بحران نقش مهمی دارند به عنوان مثال جمعیت هلال احمر درحال حاضر این وظیفه را برعهده دارد.

درقوانین مربوط به مدیریت بحران باید بازنگری شود

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه درقوانین مربوط به مدیریت بحران باید بازنگری صورت گیرد، افزود: به طورحتم نبود تجهیزات کافی یکی از مسائل در مقابله به موقع با بحران است، اما نمی توان تنها مشکلات را بر گردن اعتبار و منابع انداخت؛ زیرا برخی دستگاه ها اقداماتی خارج از وظایف خود انجام داده و اعتبارات را درمسیرهای دیگر هزینه می کنند، به عنوان مثال فعالیت جمعیت هلال احمر که معطوف به سازمان امداد و نجات است بودجه و اعتبارات را صرف مسائلی مانند برگزاری اردوهای دانشجویی می کند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مهم ترین مشکل عدم تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها و سازمان‌دهی دستگاه ها است، تصریح کرد: همچنین درکنار این موضوع باید درمقررات، ماموریت ها و مسئولیت های دستگاه ها بازبینی و بازنگری صورت گیرد.

ارسال نظر: