دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در نشست خبری:

برنامه ۲۰۳۰ با اسناد کشور تناقض صریح دارد/ وزیر علوم در جلسه دوم بررسی سند ۲۰۳۰ نیز حضور نداشت

کدخبر: 2087566

کبگانیان با اشاره به بررسی برنامه آموزش ۲۰۳۰ در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی گفت: مسئولان می‌گویند ۲۰۳۰ را امضا نکرده‌اند، در صورتی که این سند برای کشور تعهدآور بوده است، حتی با نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشورت نکرده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بررسی برنامه آموزش 2030 در جلسه امروز ستاد راهبری نقشه جامع علمی گفت: در رابطه با این سند حتی در باره اسمش نیز اختلافاتی مطرح بود، به‌طوری که آن را سند نامیدند و پس از انتقاداتی که مطرح شد، نام دیگری گفتند و در جلسه امروز به این نتیجه رسیدیم که 2030 را به عنوان چارچوب اقدام ملی گزارش 2030 عنوان کنیم.

* بررسی سند 2030 بدون حضور وزیر علوم

وی افزود: امروز متأسفانه وزیر علوم که نمایندگی ایران در یونسکو را عهده‌دار است در جلسه حاضر نبود و حتی در جلسه قبل که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی کردیم و اعضای شورا انتقاداتی داشتند، بازهم وزیر علوم غایب بود که امیدواریم در جلسه بعدی بررسی 2030 وزیر علوم حضور داشته باشد.

کبگانیان گفت: ما در سال‌ها برنامه و سیاستی برای نظام نداشتیم و مجامعی برای ما سندهایی می‌نوشتند و دولت‌های ما آنها را اجرا می‌کردند، ولی حالا اسناد بالادستی مترقی در حوزه آموزش و پژوهش داریم، ولی بحث 2030 را مطرح کردند و حتی در زمینه این موضوع یک نامه هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نکردند تا با یکی از اعضای شورا مشورتی داشته باشند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: برخی بندهای 2030 تناقض صریح با اسناد ملی ما به خصوص سند تحول آموزش و نقشه جامع علمی دارد و مغایرت‌های جزئی نیز با اسناد بالادستی ما دارد که روی آن تکیه نکردیم.

وی ادامه داد:‌ حالا که خودمان نقشه علمی داریم ضرورتی نداشت که در اجلاس یونسکو برنامه 2030 به صورت کامل پذیرفته شود، زیرا به هر حال تأیید این برنامه تعهدی اصلی نظام است، البته می‌گویند 2030 را امضا نکردند، زیرا نیازی به امضا نبود و ما هم نگفتیم که امضا کردند، ولی وقتی مسئله‌ای در مجمع بین‌المللی مطرح می‌شود و ما هم منفعل هستیم، تعهدآور است.

* الزام دولت به تمام دستگاه‌ها برای اجرای 2030

کبگانیان خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل چارچوب 2030 دولت تمام بخش‌ها را ملزم کرده است و نکته اصلی اینجاست که ما در این موارد نباید منفعل باشیم، اسناد ملی ما به چندین زبان زنده دنیا مانند عربی، فرانسه و انگلیسی ترجمه شده‌اند، بنابراین ما با داشتن این اسناد جامع نباید در برابر اسناد جوامع بین‌المللی که عمدتاً سکولار است منفعل باشیم.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: مصوبه‌ای که پیش‌نویس آن در اجلاس مسقط تهیه شد و وزیر سابق آموزش و پرورش در آن اجلاس حضور داشت، بدون مخالفت کشورها به تصویب رسیده و در یونسکو نیز تأیید شده که این یکی از قوی‌ترین انواع مصوبه است، ما نمی‌گوییم الزام حقوقی دارد، ولی عدم اجرای آن از سوی کشورها، روشی برای زیر سوال بردن کشورهاست، در صورتی که ما باید اسناد خودمان را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: مصوبات داخلی لازم‌الاجرا شده و هیأت وزیران تمام دستگاه‌ها را ملزم به اجرا کرده، البته بررسی این سند با موافقت رئیس‌جمهور در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و امروز در ستاد نقشه علمی کشور، مطرح شد و بازهم در شورا مطرح می‌شود.

کبگانیان اضافه کرد: جمع‌بندی جلسه امروز پیرامون بررسی 2030 این بود که اگر این برنامه مغایرتی با اسناد بالادستی ما دارد که مغایرت آن نیز ثابت شده است، بنابراین 2030 از نظر ما رسمیت ندارد و باید دوباره در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رؤسای قوا بررسی شود.

* مغایرت‌های سند 2030 با قوانین کشور

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مغایرت‌های سند 2030 با قوانین کشور، عنوان کرد: در این سند اسم از حقوق کودک برده می‌شود، ولی کودک از نظر ما با تعریفی که آنها از کودک دارند، متفاوت است. ما بحث جداسازی مدارس دختر و پسر را داریم، ولی آنها تساوی جنسیتی را مطرح می‌کنند که البته این عناوین از سوی دوستان به‌گونه دیگری ترجمه شده و دوستان آن را عدالت جنسیتی مطرح می‌کنند، در صورتی که ما به عدالت جنسیتی اعتقاد داریم و حتی در بحث آموزش دختران ما از پسران پیش گرفته‌اند، ولی بحث آنها تساوی جنسیتی است.

وی گفت: بزرگ‌ترین انتقاد ما این است که یونسکو حقوقی را برای خودش محفوظ نگه داشته و ما باید گزارش‌ها و اطلاعات دقیقی را به آنها ارائه دهیم، در حالی که هیچ دولتی خود را موظف به انجام این کار نمی‌داند،‌ زیرا چنین کاری حتی می‌تواند تبعات امنیتی داشته باشد.

کبگانیان اضافه کرد: دولت آمریکا درباره این برنامه آموزشی اعلام کرده است که این‌گونه مصوبات را نمی‌پذیرد، ولی مسئولان ما سند را خوش‌بینانه ترجمه کردند و در برابر آن منفعل عمل می‌کنند.

ارسال نظر: