عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس:

آنچه که بعنوان رفع تحریم‌ها باید انجام شود، انجام شده/ اینکه ما چقدر بهره‌برداری کرده‌ایم؛ بحث دیگری است

کدخبر: 2087607

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح نشست فوق العاده این کمیسیون و به نقل از رییس ستاد پیگیری اجرای برجام شرایط اجرای برجام را خوب توصیف کرد و گفت: بعد از یک سال اجرای برجام ، آنچه که هدف ما در برجام بوده، به دست آمده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » سیدحسین نقوی حسینی درباره جلسه فوق العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با هدف بررسی گزارش چهارم وزارت امور خارجه با سید عباس عراقچی ، افزود: آنچه که بعنوان رفع تحریم ها می بایست انجام شود، انجام شده و تحریم ها مطابق برجام برداشته شده است .

وی افزود: اینکه ما چقدر از رفع تحریم ها بهره برداری کرده ایم؛ بحث دیگری است.

نقوی حسینی گفت: عراقچی مثال زد که خرید هواپیما تحریم ندارد، تحریم خرید کشتی برداشته شده است اما اینکه دولت چه تدابیری برای خرید هواپیما و کشتی دارد، بحث دیگری است. برجام مانع و تحریم فروش نفت را برداشته است، اما اینکه ما چگونه و چقدر نفت فروخته ایم، بحث های بعدی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: معاون وزیر امور خارجه در این جلسه گفت که آثار عملی برجام در کلیه حوزه ها مشهود است . در سه حوزه اصلی انرژی، حمل و نقل و مالی و بانکی که حوزه های کلیدی هستند، تحریم ها برداشته شده است و هر سه حوزه ای که از نظر طرف مقابل تحریم های فلج کننده تصویب شده بود در هر سه حوزه، برجام کار خود را انجام داده و تحریم ها هسته ای هر سه حوزه برداشته شده و ما به شرایط عادی برگشته ایم.

وی اضافه کرد: فروش نفت، پتروشیمی و سرمایه گذاری در حوزه نفتی عادی است و شروع شده و اگر جایی کندی وجود دارد برجام مانع آن نیست.

به گفته عراقچی پول نفت هم بازگشت دارد و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی درباره حوزه حمل و نقل هم می گوید: در حوزه حمل و نقل حدود 85 درصد تجارت کشور با کشتی انجام می شود حوزه کلیدی بود که شدیدترین تحریم ها در این بخش اعمال شده بود و امروز تقریبا کلیه مشکلات پرچم، دسترسی به بندرها، بیمه و رفت و آمدها حل شده است.

**تحریم های اولیه آمریکا مانع بازگشت بخش بانکی ومالی به حالت اولیه

وی افزود: در بخش کلیدی سوم یعنی بخش بانک و مالی وضعیت به حالت عادی برنگشته است در این زمینه برجام مقصر نیست بلکه تحریم های اولیه آمریکا وجود دارد که ما را از بهره برداری از سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم کرده و با توجه به اینکه این سیستم بزرگ و گسترده است؛ در بسیاری از معاملات با مشکل بانکی برخورد می کنیم. یعنی مطابق برجام تحریم های بانکی و مالی برداشته شده ولی تحریم های اولیه آمریکا سر جای خودش باقی است.

عراقچی ادامه داد: در واقع برجام نقش خود را در این زمینه انجام داده ولی تبدیل ارز و مبادله آن ممکن است با مشکلاتی روبرو باشد. مثلا FATF یکی از مشکلات سر راه ما است؛ البته سیستم بانکی خودمان نیز با مشکلاتی روبرو است ولی هیچ اقدام بانکی و مالی و انجام عملیات بانکی جمهوری اسلامی با مانع روبرو نیست. هر عملیات بانکی و مالی برای جمهوری اسلامی امکان پذیر است و در بخش های دیگر مثل بهداشت و درمان، کشاورزی و غیره نیز مشکلات از سر راه برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، سید حسین نقوی حسینی در ادامه و به نقل از سید عباس عراقچی در خصوص چالش های پیش رو اظهار داشت: ترامپ یکی از چالش های برجام است البته اگر ترامپ قبل از برجام می آمد ما دچار مشکلات جدی می شدیم؛ چون قبل از برجام اجماع بین المللی وجود داشت اما اکنون این اجماع به نفع ایران و در حمایت از برجام وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین شرایط ما به جهت برجام شرایط بسیار خوبی در مقابله با ترامپ است و اگر برجام نبود ترامپ ابزارهای بسیاری برای مقابله با جمهوری اسلامی داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این نشست آقای عراقچی گفت که نتایج برجام لطف کسی به جمهوری اسلامی نبوده و کشوری به ما لطف نکرده بلکه این هنر جمهوری اسلامی بود که با یک نرمش قهرمانانه، خود را احیا کرد و حقوق خود را از حلقوم آن ها بیرون کشید.

عراقچی اضافه کرد: در حال حاضر ترامپ تحت فشارهای مختلفی از جمله عربستان سعودی و دیگران است و همه می خواهند ترامپ را علیه ایران تحریک کنند. وی ممکن است سناریوهای مختلفی را در پیش بگیرد.

به گفته نقوی حسینی، عراقچی وی در این جلسه فوق العاده، اظهار کرد: ترامپ و تیم او سعی می کنند با گسترش ایران هراسی جلوی فعالیت های ایران بگیرند و نگذارند ایران از منافع برجام بهره مند شود. این جمله که 'ساختار تحریم هنوز حفظ شده' چه از بیرون مطرح شود و چه در داخل، گسترش ایران هراسی است و مانع همکاری بنگاه های اقتصادی با ایران می شود.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در یک جمع بندی تاکید کرد که در حال حاضر جمهوری اسلامی سرپا شده و در حوزه های مختلف موفقیت های خوبی کسب کرده است. در حوزه موشکی نیز موفقیت های مورد نیاز را به دست آورده و بخش عمده ای از ایران هراسی خنثی شده است. امروز یک جمهوری اسلامی آماده، محکم و استوار در قبال برجام قرار دارد.

وی گفت: اگر برجام نبود معلوم نبود که شرایط ما چگونه می شد و در حال حاضر هم باید شرایط را مدیریت کنیم.

عراقچی اضافه کرد: قرار نبوده که برجام خصومت آمریکا علیه ایران را بردارد بلکه قرار بود موانع بر سر راه اقتصاد ایران را بردارد که برداشته است اما خصومت آمریکا علیه ایران برداشته نشده و تا جمهوری اسلامی هست خصومت امریکا هم هست ولی کارکرد برجام در حوزه خودش انجام شده است.

نقوی حسینی اظهار داشت: پس اظهارات عراقچی آقایان فلاحت پیشه، ذوالنوری، نجفی،گودرزی، برزگر و حسن بیگی سوالاتی را مطرح کردند.

ایرنا

ارسال نظر: