در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه

اعضای اتاق بازرگانی امضای تفاهمنامه در منزل سفیر سوئد را تکذیب کردند!

کدخبر: 2087880

درحالی که وزارت امور خارجه در واکنش به انتقادها نسبت به برگزاری مراسم رسمی امضای توافقات با سوئد در منزل سفیر این کشور گفته تفاهمنامه ها بین بخش خصوصی دو کشور امضا شده اما پارلمان بخش خصوصی کشور در این ارتباط اظهار بی اطلاعی کرده ا

به گزارش « نسیم آنلاین » در سفر نخست وزیر سوئد و هیئت همراه وی به تهران چند تفاهم نامه تجاری میان دو کشور -از جمله افتتاح دفتر تجاری ایران و سوئد- به امضا رسید. نکته تامل برانگیز قضیه آنجاست که این قراردادها در منزل مسکونی سفیر سوئد در تهران امضا شد.

در این مراسم برخی از مقامات بلندپایه دولتی از جمله نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت، چیت چیان وزیر نیرو و تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه کشورمان حضور داشتند. مشخص نیست علت برگزاری این مراسم رسمی در منزل شخصی سفیر سوئد چه بوده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص سفر نخست وزیر سوئد به تهران نکاتی را متذکر شد: "آنچه در میهمانی سفارت سوئد و در حاشیه افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در تهران امضا شد، صرفاً چند توافق میان بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی سوئد بود که به عنوان نماد افتتاح دفتر تجاری و نشان دادن عزم نخست وزیر برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی سوئد در ایران انجام شد که خلاف هیچ رویه بین‌المللی نبوده و بسیار معمول است.

یکی از برنامه‌های اصلی مراسم در اقامتگاه سفیر سوئد، افتتاح دفتر اقتصادی سوئد در ایران توسط نخست وزیر این کشور بود که گامی مهم در جهت گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تبدیل توافقات روی کاغذ به اقدامات عملی و اجرایی محسوب می‌شود. امضای توافق‌های بخش‌های خصوصی دو کشور به عنوان نماد شروع همکاری‌های عملی بخش خصوصی با افتتاح این دفتر صورت گرفت.

ضیافت در اقامتگاه سفیر سوئد در پایان سفر و به افتخار نخست وزیر آن کشور برگزار شد. این مراسم در چارچوب عرف رایج و مقررات بین‌المللی حاکم بر نمایندگی‌های دیپلماتیک که همواره در کشور ما مورد احترام بوده و مبنای حضور نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج نیز هست، برگزار شد. حضور مقامات کشور در چنین مراسمی با رعایت موارد ضروری و بر اساس عمل متقابل صورت می‌گیرد و تصمیم شخصی نیست. این مشارکت محدود و ضابطه مند، در دولت‌های مختلف قبلی نیز بدون حاشیه سازی و تحریک افکار عمومی صورت می‌گرفته و موضوع تازه‌ای نیست."

بنابراین گزارش بر اساس اظهارت سخنگوی وزارت امورخارجه مبنی بر امضای توافق‌های بخش‌های خصوصی دو کشور در مراسم منزل مسکونی سفیر سوئد از بخش های خصوصی مرتبط این موضوع را جویا شدیم.

یکی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این ارتباط گفت: ما در این ارتباط، حضوری در منزل سفیر سوئد نداشتیم و قرار دادی امضا نکردیم و خدا می‌داند چه کسی در این مراسم تفاهم نامه امضا کرده است.

یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و سوئد نیز در این ارتباط گفت: ما نیز در این مراسم حضور نداشتیم و اطلاعاتی در این خصوص نداریم.

اما یکی از مسئولان وزارت صنعت در این خصوص گفت: در این نشست قرار داد خاصی به امضا نرسیده و صرفا تفاهم نامه به امضا رسیده است.

وی همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر ما را به سازمان توسعه تجارت ارجاع داد که در گفتگو با این سازمان نیز جواب مشخصی به دست نیامد.

بنابراین گزارش در توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این باره آمده است: کلیه قراردادها و یادداشت‌های تفاهم رسمی میان دو کشور مطابق رویه معمول بین‌المللی صبح روز شنبه در سعدآباد و در حضور ریاست محترم جمهوری و نخست وزیر سوئد به امضای مقامات دو کشور رسید، که شامل 5 سند مهم همکاری در حوزه‌های مختلف علمی، فن آوری، مخابراتی، اقتصادی و تجاری است که توسط وزرا و مسئولین دو کشور در حضور روسای دو دولت و در محل رسمی ملاقات امضاء شد.

گفتنی است که در اظهارت قاسمی هیچ اشاره به تفاهم نامه‌های به امضا رسیده در منزل سفیر سوئد و اینکه توسط کدام بخش خصوصی به امضا رسیده است نشده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: