جدی‌ترین منبع تولید مالی در دنیا حق پخش تلویزیونی است که ما آن را نداریم

اسدی: در حال حاضر ۵۲ پرونده باز در فیفا داریم/ هیچ تهدیدی متوجه فدراسیون فوتبال نیست

کدخبر: 2088026

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: برای اینکه هشدار اولیه را بدهیم باید بگویم ۱۹ باشگاه با ۵۲ پرونده باز داریم. حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار هزینه درخواست‌هایی است که بعضی از بازیکنان و مربیان از این باشگاه‌ها خواسته‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین » و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: بحث هایی که اخیرا در مراکز حقوقی و بین المللی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شده است باعث شده تا توضیحاتی را در این باره در اختیارتان قرار دهم. با یک جمع بندی دقیق به این موضوع که باشگاهها به عنوان شرکت های خصوصی کاملا مستقل هستند و عضو مستقل از طرف فیفا شناخته می‌شوند.

اسدی ادامه داد: باشگاه‌ها از طرف فیفا مستقل شناخته می‌شوند و بالطبع مسئولیت‌هایشان نیز در حوزه داخلی با ساختار داخلی‌شان که هیأت مدیره و مدیرعامل است و مسائلی که در داخل باشگاه در حوزه سیاست‌گذاری ارتباط پیدا می‌کند، سر و کار دارد و فدراسیون به عنوان یک مشاور، ناظر و هشدار دهنده عمل می‌کند و سعی می‌کند در تمام این مسائل بیطرف باشد. البته فدراسیون کمک می‌کند تا باشگاه‌ها از مشکلاتی که با آنها درگیر هستند آگاهی کامل پیدا کنند و هر چند که وظیفه‌اش نیست چون فرایند آن به این شکل است که فیفا برای پیدا کردن اطلاعات باشگاه‌ها با فدراسیون فوتبال ارتباط برقرار می‌کند و فدراسیون نیز وقتی این اطلاعات را به فیفا ارسال کرد از آن پس فیفا به صورت مستقیم با باشگاه‌ها ارتباط می‌گیرد و فقط یک پیوست برای ما اسال می‌کند. وی تاکید کرد: از سوی دیگر مثل هر دادگاهی برای دادن آراء یک زمان از فرایند نیاز است که ما از زمان آن اطلاع پیدا نمی‌کنیم. مگر اینکه اتفاقی بیفتد و آن را به ما اطلاع دهند اما سعی می‌کنیم اطلاعات را به سازمان درگیر مثل سازمان لیگ، کمیته انضباطی، کمیته حقوقی و کمیته وضعیت بازیکنان ارسال کنیم تا آنها سعی کنند در فرآیندی نقطه نظرات خود را در جهت کمک به منافع باشگاه‌ها ارسال کنند.

وی افزود: برای اینکه هشدار اولیه را بدهیم باید بگویم ۱۹ باشگاه با ۵۲ پرونده باز داریم. حدود ۴ تا ۵ میلیون دلار هزینه درخواست هایی است که بعضی از بازیکنان و مربیان از این باشگاه ها خواسته اند. دبیر کل فدراسیون فوتبال تاکید کرد: انباشت بدهی به خاطر عدم توجه به مطالبات و مشکلات مالی بوده است. معمولا فرصتی را می دهند تا باشگاه ها زمان کافی را داشته باشند تا فرد شاکی به حق و حقوقش برسد. باشگاه هم تلاش می کند تا دفاع کند که گاهی موفق و گاهی ناموفق هستند.

اسدی در ادامه بیان کرد: در این چند روز متوجه شدم که این قضیه پررنگ شده که فدراسیون با محرومیت مواجه است. باید بگویم که اینطور نیست. فدراسیون به هیچ عنوان با تهدید و محرومیت مواجه نیست ولی اگر فرایند اینطور ادامه یابد، فدراسیون تصمیم می گیرد باشگاهی که نمی تواند بدهی را بدهد از چرخه فوتبال حذف کند تا مشکلات دامن فوتبال را نگیرد. فدراسیون متولی این امر است. معمولا انتهای هر حکم به صورت عرف می نویسند که چه چیزی در انتهای قضایا رخ می دهد. نمی دانم این قضیه کجا اعلام شده که فدراسیون محروم می شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: از ۵۲ پرونده، ۳۲ شکایت به حکم رسیده است و در حال پیگیری است. پرسپولیس ۱۱ پرونده باز دارد که بعضی از آنها به حکم رسیده است البته با توجه به جلسه ای که به صورت مستمر با باشگاه ها گذاشته شده است، در حال پیگیری است. تراکتورسازی هم ۷ پرونده باز دارد. استقلال ۵ پرونده باز دارد و بعد از آن پدیده که ۴ پرونده دارد قرار دارد. سیاه جامگان هم ۴ پرونده دارد. راه آهن هم همینطور یعنی ۴ پرونده دارد. برای اینکه حساسیت بیشتری برای راه آهن ایجاد کنیم باید بگوییم تغییر و تحولی که در این باشگاه رخ داده است، باعث شده تا مدیران فعلی حتی ندانند که ۴ پرونده دارند. این تغییر و تحولات سریع رخ داده. بعد از جلسه با آنها قرار شد تا با سرعت این موضوع را پیگیری کنند و کلیه مدارک را در اختیار آنها قرار دادیم.

وی تاکید کرد: استقلال خوزستان و ملوان دو پرونده دارند. برای ملوان کسر امتیاز مطرح است ولی زمانی را برای این باشگاه تعیین کرده اند تا بتوانند سیستم خود را تغییر بدهند. هنوز این امر قطعی نیست. استقلال اهواز، صبای قم، سپاهان و شاهین بوشهر هم یک پرونده دارند. ضمن اینکه از شاهین بوشهر هم ۶ امتیاز کسر و این تیم منحل شده است. البته انحلال فرآیندی دارد که باید طی شود و مدارکش را برای ما بفرستند تا ما هم به فیفا بدهیم. پاس همدان، شهر باران، صنعت نفت آبادان، نفت تهران، نفت مسجد سلیمان، فولاد یزد هر کدام یک پرونده و برق شیراز دو پرونده دارد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به مشکل حق پخش تلویزیونی تاکید کرد: این حق پخش بخش عمده مشکلات مالی باشگاه ها را حل می کند. اگر شما یک فوتبالی می خواهید که نتیجه اش شادی باشد، اولین موضوع این است که منابع درآمدی مناسبی داشته باشیم. این منابع باید از کجا تامین شود؟ مهمترین عنصر تولید منابع مالی حق پخش تلویزیونی و تبلیغات دور زمین است. تبلیغات دور زمین در اختیار فدراسیون نیست و در اختیار سازمان لیگ است.

دبیر کل فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا فدراسیون برنامه ای برای نظارت خرید بازیکنان و جذب مربیان خارجی ندارد تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم، گفت: لیگ حرفه ای تعریف دارد. برای داشتن لیگ حرفه ای باید بتوانید پولش را کامل بگیرید. ما از پنج، شش سال پیش حرفه ای سازی فوتبال و باشگاه ها را آغاز کردیم. ۴۰ درصد حرفه ای سازی را توانستیم انجام بدهیم. فقط ۶ تیم در لیگ توانستند مقدار قابل قبولی به استانداردها برسند. یکی از مهمترین شاخصه های حرفه ای سازی، بحث تراز مثبت مالی است. تا وقتی سخت گیری قوی نداشته باشیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که به استانداردها برسیم. گاهی اوقات نمی شود سخت گیری کرد. تیم های ما در مسابقات لیگ قهرمانان هم حضور دارند و ما سعی می کنیم به آنها کمک داشته باشیم تا پروانه حرفه ای سازی را بگیرند. تبعات آن این است که دچار این معضلات می شویم.

دکتر اسدی ادامه داد: فدراسیون فوتبال به صورت مستقیم نمی تواند در امور باشگاه ها دخالت کند. بیشتر باشگاه های ما به صورت شکلی حرفه ای شده اند و این معضل تا زمانی که حل نشود، باقی است. فدراسیون بحث حرفه ای سازی را به شدت جلو می برد. طی دو سال گذشته که بنده به عنوان دبیرکل آمدم، با همفکری سایر همکاران در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، ارکان قضایی را کانونی و درخواست کردیم با تمام مشکلاتی که داشتند، مدیران عامل تعهدات مالی بیش از حد توان خود ایجاد نکنند. قصد داشتیم با این کار و بلوکه کردن قسمتی از پولشان در سازمان لیگ، بدهی بازیکنان داخلی و خارجی را برداریم. امسال هم این کار را کردیم. به هر حال یکباره نمی توان بار بزرگی که طی سالها ایجاد شده است را برداریم. مهمترین نکته ای که باعث می شود با انگیزه بالا این کار را بکنیم بحث منابع مالی است. وقتی شما منابع مالی داشته باشید می توانید نیروی انسانی قوی را استخدام کنید تا قوانین و سیاستگذاری های درستی داشته باشد.

وی درباره اینکه مدیران در پرداخت بدهی ها به بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی تفاوت قائل هستند، گفت: بحث داخلی و خارجی نداریم. در واقع در تغییر مدیران باشگاه ها دخالتی نداریم. اگر بحث حرفه ای سازی رخ دهد برای انتخاب مدیران شاخصه هایی تعریف می شود و این مشکلات برطرف می شود. هر سازمانی که وجود دارد، باید مدیران توانمندی را به کار بگیرند.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این نشست این است که بگوییم یک تهدیدی وجود دارد. اصلا کاری به باشگاه ها نداریم. فوتبال ما با این وضعیت و عدم تامین منابع مالی مشکلات عدیده ای دارد و در آینده با مصداق های دیگر با این مشکلات مواجه خواهیم شد. ما این نشست را گذاشته ایم تا به تمام عوامل فوتبال و باشگاه ها هشدار بدهیم. به دلیل اینکه نمی توانیم در نقل و انتقال و خرید و فروش بازیکن دخالت کنیم، تا زمانی که باشگاه ها پرونده باز در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته باشند، مجوز جذب بازیکن و مربی خارجی را به آنها نمی دهیم.

وی در خصوص اینکه آیا در بدهی‌های باشگاه‌ها و پرونده آنها فدراسیون هم مقصر است یا خیر، گفت: فکر نمی‌کنم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این بین مقصر باشند. چرا که باشگاه‌ها به دلیل نبود منابع مالی و تعریف نشدن این منابع برخلاف دنیا نتوانستند مشکلات‌شان را حل کنند. باید همه جنبه‌ها را در نظر گرفت تا در مورد یک مشکل صحبت کرد. چرا که حتی حرف زدن در مورد چنین مشکلاتی هم باید دقیق و منطقی باشد. ما باید همه جنبه‌ها را در نظر بگیریم و نمی‌توانیم با این سرعت کار به این مهمی را انجام دهیم. باید صلاح فوتبال کشورمان و حتی جامعه را در نظر بگیریم. حتی باید از طریق مجمع این بحث پیگیری شود تا بتوانیم یک تصمیم مناسب بگیریم. فرایند رسیدگی به شکایت‌ها در حوزه بین‌المللی این است که یک نامه به فدراسیون می‌آیند و از نام مدیرعامل و مسئول حقوقی باشگاه از فدراسیون سؤال پرسیده می‌شود و فدراسیون هم تمام اطلاعات را به آن مرجع ارسال خواهد کرد و از این به بعد داستان، آن دادگاه مکاتبات را با باشگاه انجام می‌دهد و فقط پیوست برای ما می‌آید. حالا اگر باشگاه گفت نمی‌دانم باید چه کار کنم اینجا مشکل به وجود می‌آید. می‌خواهم از شما بپرسم کجای این مکاتبات فدراسیون مقصر است. شاید در گذشته با وجود TMSهای دستی شاید خطای انسانی بالاتر می‌رفت اما شورای IT فدراسیون تصمیم گرفت نرم‌افزاری را تهیه کند تا همه این کارها را با کمترین خطا انجام دهد. این کارها را به هیأت‌ها و باشگاه‌ها هم اشاعه داده‌ایم و البته نکته مثبت این TMSها این است که سرورش در ایران وجود دارد. برخلاف گذشته که سرور در خارج از کشور بود و البته در سال هم باید 30 هزار دلار شارژ می‌شد.

دبیر کل فدراسیون درباره TMS داخلی و مزایای آن گفت: این سیستم در ایران طراحی شده و فارسی است. در یک ماه و نیم آینده این سیستم را فعال می کنیم. علاوه بر این سیستم، کمیته تعیین وضعیت بازیکنان تشکیل شده تا به مشکلات مالی باشگاهها و بازیکنان رسیدگی شود. ضمن اینکه 23 کشور TMS داخلی دارند که در آن احتمال خطا است چرا که به صورت دستی کارهای خود را انجام می دهند.

اسدی درباره اینکه چه کاری باید انجام داد تا فوتبال ایران به یک اتحاد برسد، گفت: کسی از زیبایی‌های فوتبال بدش نمی‌آید و همه به فوتبال علاقه‌مند هستند اما محدودیت‌ها باعث می‌شود تا مشکلات سرایت پیدا کنند و عمدی روی اتفاقاتی که می‌افتد وجود ندارد، چون آنها در ایجاد منابع مالی محدودیت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر ۵۲ پرونده بسته نشود، چه اتفاقی می افتد، گفت: ابتدا پنجره نقل و انتقالات بسته شده و بعد کسر امتیاز و سقوط به دسته پایین‌تر رخ می دهد اما ما با تلاش و همکاری یکدیگر نمی خواهیم این اتفاق رخ دهد.

ارسال نظر: