در مونیخ صورت گرفت

دیدار لاوروف با آمانو و موگرینی/ تاکید طرفین بر حفظ برجام

کدخبر: 2088109

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با "یوکیو آمانو" در مونیخ، بر نقش کلیدی آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجرای توافقات هسته‌ای و انجام تعهدات همه طرفین شرکت کننده در آن تاکید کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی» نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در دیدار با "یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد که کشورش همکاری با این سازمان بین المللی را بسیار مفید دانسته و بر نقش آن در اجرای توافقات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تاکید دارد.

لاوروف به آمانو گفت: «ما از اینکه موقعیتی پیش آمده تا بار دیگر همکاری‌های روسیه با آژانس بین المللی انرژی اتمی را بررسی کنیم، بسیار خرسند هستیم و معتقدیم که این همکاری‌ها بسیار مفید هستند.»

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در تحقق توافقنامه هسته‌ای با ایران، افزود: «در عین حال ما مایل هستیم که امروز مسائل مشخصی مورد توجه خاص قرار بگیرند که از جمله آنها، اجرای تعهدات همه شرکت کنندگان در توافقنامه هسته‌ای با ایران است. قطعا آژانس بین المللی انرژی اتمی نه تنها در کنترل اجرای تعهدات برعهده گرفته شده بر اساس برنامه مشترک جامعه هسته‌ای از سوی همه شرکت کنندگان در آن، بلکه در زمینه تحقق یافتن کلیه موارد توافقنامه هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 نقش کلیدی و مهمی ایفاء می کند.»

لاوروف بعد از دیدار با آمانو نیز به خبرنگاران گفت: «مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است که اقدامات کنترل کننده بر اجرای توافقنامه هسته‌ای نشان داده است که ایران به همه تعهدات خویش عمل کرده است و ما معتقدیم که این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. بنابراین سایر شرکت کنندگان در این توافقنامه هم باید تعهدات خود در رابطه با لغو تحریمهای اقتصادی و دیگر عرصه ها در قبال ایران را عملی سازنند.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که در دیدار با "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا نیز مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائل مهم در دستورکار بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و طرف آمریکایی نیز وعده داده که به مشارکت خود در اجرای برنامه مشترک جامع هسته‌ای به همراه دیگر شرکت کنندگان در این توافقنامه ادامه دهد.

دیدار لاوروف با موگرینی

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب تلاش های دیپلماتیک کنونی در ارتباط با منازعات در اوکراین، به بررسی شرایط در بخش های شرقی این کشور پرداختند. موگرینی در این دیدار بر حمایت قاطعانه اتحادیه اروپا از اجرای کامل توافق نامه های مینسک و همچنین مسئولیت روسیه در این باره تأکید کرد و تعامل و حضور اتحادیه اروپا را در حمایت و همراهی با این همکاری ها بر اساس فرمت نرماندی و سازمان امنیت و همکاری اروپا بار دیگر تأیید کرد.

موگرینی و لاوروف همچنین درباره موضوعاتی که هر دو به طور مشترک با آن مرتبط هستند از لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران گرفته تا روند صلح خاورمیانه (غرب آسیا) و تلاش های گروه صلح چهارجانبه، بحث و تبادل نظر کردند. آنها همچنین درباره اوضاع در لیبی و افغانستان گفتگو کردند.

در نهایت این که، آنها پس از برگزاری نشست ترک مخاصمه در آستانه، مدت زمانی طولانی را به بحث درباره سوریه اختصاص دادند و درباره از سر گیری مذاکرات درون سوری در روز بیست و سوم ماه فوریه در ژنو -آنگونه که استفان دِ میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه تعیین کرده است- و کنفرانس آتی بروکسل درباره آینده سوریه و منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

موگرینی و لاوروف توافق کردند تماس های نزدیک را در ارتباط با این موضوعات طی هفته های آتی حفظ کنند.

ارسال نظر: