در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی عنوان شد

آخوندی: پوزش می‌طلبم/ استیضاح حق نمایندگان است/ استعفا دادم رئیس‌جمهور نپذیرفت

آخوندی

وزیر راه گفت: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت را تلخ کرد؛ حادثه قطار تبریز، حادثه پلاسکو و آخرین آنها مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی؛ من از طرف خودم از حادثه‌دیدگان پوزش می‌طلبم.

به گزارش «نسیم آنلاین»،‌ عباس آخوندی" در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح استیضاح،در دفاع از خود گفت: آقای فرهنگی مطالبی در پشت تریبون مطرح کردند که بنده متهم به مسائلی هستم، به ایشان باید گفت که جای اتهام در دادگاه است نه در مجلس.

آخوندی در نوبت بعد از ظهر صحن علنی مجلس:
محل اتهام در دادگاه است نه مجلس/ مدیرعامل شرکت راه آهن براساس قانون رئیس کمیسیون سوانح است

به گزارش خانه ملت، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های محمدحسین فرهنگی مبنی براینکه هیأت مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی متخصص نیست، افزود:آقای پورسیدآقایی 25 سال سابقه فعالیت در راه آهن دارد، همچنین آقایان خدایی، فتحعلی راد، تقی‌زاده و آشوری بیش از 20 سال سابقه فعالیت در راه‌آهن دارند و در هیچ دوره‌ای همانند این دوره هیأت مدیره راه آهن تا این حد متخصص نبوده است،لذا باید حداقل یک بار از متهم پیش از آنکه به وی اتهام زده شود و از تریبون رسمی اعلام شود موارد اتهامی گزارش شود.

وی ادامه داد:درصحبت‌های دیگری موضوعی مطرح شد؛مبنی براینکه کمیسیون بررسی سوانح غیرقانونی بوده است و چرا رئیس کمیسیون سوانح مدیرعامل شرکت راه آهن است؟ آیین‌نامه اجرایی کمیسیون سوانح اعلام می‌دارد که مدیرعامل شرکت راه آهن،رئیس کمیسیون سوانح است لذا باید ابتدا در این خصوص مطالعه شود و سپس اظهارنظر شود.

وی ادامه داد:می گویند 24 نفر پست دوشغله دارند و اگر یکی از این 24 نفر جزء دو شغله ها هستند به من اعلام کنید اگر 24 نفر پست غیر قانونی دارند و دو شغله هستند این کشور قانون، دادگاه، شورای اداری و تخلفات اداری دارد.

آخوندی افزود:درجلسه استیضاح مهرماه همین صحبت ها مطرح شد؛چرا پس از مهرسال گذشته تا امروز که 15 ماه می گذرد ،از هیچ مرجع قانونی موضوع را پیگیری نکردید.

وی ادامه داد:چرا مطالبی که شما عنوان می کنید حتی یک نمونه اش محکومیت دادگاهی،دیوان محاسباتی و هیچ کدامشان گزارش رسمی سازمان بازرسی کل کشور را ندارد زیرا مگر با می گویند و شنیده ایم می توانیم افراد را متهم کنیم.

آخوندی افزود: دوستان عزیز من دفعه قبل هم عنوان کردم  و هم اکنون هم خدمت آقای رئیس اعلام می کنم؛به طور واقع جناب رئیس هم قربانی همین داستان در مجلس قبلی بودند،زیرا راجع به همین رئیس مجلس هم از این حرف ها زدند.

وی ادامه داد: عزیزان من اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید ،تو را به خدا و پیغمبر و تو را به هر کسی که قبول دارید اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید به رئیس مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی کل کشور ارائه دهید، مگر این کشور مجاری قانونی ندارد.

آخوندی ادامه داد: مجاری قانونی برای این است که حرف هایی که قرار است پشت تریبون بزنیم در مجاری قانونی بزنیم و سپس نتایج مراجع قانونی را اعلام کنیم،آقای دهقان کدامیک از حرف های شما در یک مجرای قانونی محکومیت گرفته است.

وی ادامه داد:من از برخی از آقایان انتظار نداشتم که معروف به حسن خلق هستند و این درحالی است که قراردادی که عنوان می کنند برمی گردد به لایروبی در زمان دولت گذشته و حتی آقایان تاریخ ها را هم نگاه نمی کنند.

آخوندی ادامه داد:هرکسی می خواهد در وزارتخانه ما کوچکترین سمتی را بگیرد،باید درهیچ شرکتی که با وزارتخانه طرف معامله است،حتی یک سهم هم نباید داشته باشد،زیرا قانون می گوید تا 5 درصد سهم اما من می گویم حتی یک سهم هم نباید داشته باشد، آقایان این حرف هایی که می گویند فرزند فلانی، من به شما عرض می کنم حتی اگر یک مورد داشتیم که فرزند من در قراردادی کوچکترین مداخله ای داشته است موضوع را به اطلاع رئیس مجلس، قوه قضائیه،کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی کل کشور برسانید.

وی ادامه داد:آقایان عزیز یک مورد از این مواردی که گفته می شود صحت ندارد و کذب محض است و بنده از آقای رئیس خواهش می کنم ،یک فکری به حال قانون بکنند؛زیرا این روش واقعا درست نیست، بنده در مبارزه با فساد مدعی هستم و این ادعا را می کنم درهر جایی که خواستید ثابت می کنم آقای "حسن بیگی" هم گفتند بنده از تمام نهادهای نظارتی تحقیق و بررسی کردم و گفته اند وزارت راه و شهرسازی پاک ترین وزارتخانه در عملیات قراردادی است.

آخوندی افزود:اتفاقاتی نظیر املاک و حقوق نجومی،حتی یک مورد نیز درباره وزارتخانه ما نبوده است،آقایان حتی بنده برای قراردادهای داخلی گفته ام همه مشاوران،پیمانکاران اظهارنامه بدهند که ما به هیچ کس یک ریال رشوه ندادیم، بنده کسی هستم که سامانه شهر راه ایجاد کرده ام و گفته ام هر کسی در ایران هر اطلاعاتی را به موجب قانون از ما بخواهد،تمام اطلاعات را در اختیار می گذاریم،دراین راستا یک مجرا و سیستم درست کردم تا افراد بلافاصله درخواست اطلاعات کنند.

وی ادامه داد:بنده فکر می کنم در ارتباط با بحث مبارزه با فساد من بسیار سرفراز هستم و بسیار خشنود هستم از آنچه که انجام دادم و اگر کوچکترین تخلفی وجود داشته باشد و فرزند من چه فرقی می کند با بقیه و اگر کسی از فرزندان من کوچکترین خلاف قانون کرده است و کوچکترین تخلفی کرده است شما به اشدّ مجازات محکومش کنید.

آخوندی همچنین با تشکر از نمایندگان و فراکسیون مستقلین ولایی و امید مجلس گفت:از آنجا که پیش خداوند حجت شرعی دارید مطمئنم رای شما برای منافع ملی است و نه اغراض شخصی.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:آقای بحرینی به من گفتند؛ خوب است که درباره درحوزه مسکن هم توضیح دهید،من نیز علاقمند به توضیح درخصوص اقداماتی انجام شده در بخش مسکن چه مسکن مهر که سفره آن خوشبختانه در حال جمع شدن است و چه در رابطه با طرح‌های جدید بودم ،اما با توجه به اتمام وقت دیگر فرصت نیست.

 

آخوندی: پوزش می‌طلبم/ استیضاح حق نمایندگان است/ استعفا دادم رئیس‌جمهور نپذیرفت

فارس نوشت: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مذاکرات امروز سخت و تاریخی است و به همین جا نیز ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت نکته‌بینان ریزبین و ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار رخ داد، گفت: ابتدا حادثه تصادف دو قطار در هفت‌خوان دامغان بود که جان 49 تن از هموطنان‌مان را گرفت. همچنین حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو که افزون بر جان باختن 4 نفر از شهروندان، 16 آتش‌نشان را هم قربانی خود کرد که از طرف رهبری و دولت شهید خدمت شناخته شدند. حادثه دیگر نیز مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی بود که هنگام خدمت در گردنه مبارک‌آباد به شهادت رسید.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنده یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و کوتاهی از جانب دستگاه‌های مرتبط و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

آخوندی با بیان اینکه از نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شدند و مشکلات وزارتخانه را بیان کردند، تشکر می‌کنم، گفت: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم و گلایه ندارم و آمادگی دارم هر ابهامی را برطرف کنم.

وی با بیان اینکه استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم‌سالاری دینی است، از اینکه مردم‌سالاری را در ایران و منطقه پرآشوب به رخ جهانیان می‌کشیم، خشنودم. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت:‌ بنده در این دوره از وزارت پنج بار از نمایندگان تأییدیه گرفتم. یکبار جلسه رأی اعتماد، سه بار سوال در صحن علنی مجلس و یکبار هم در جریان استیضاح در مجلس پیشین که این نشان از سیاست‌گذاری درست، پرکاری،‌درست‌کاری و مدیریت خوب این وزارتخانه می‌دانم. 

آخوندی خاطرنشان کرد: معمولا استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ به سوال‌ها در نوبت‌های پیشین قانع‌کننده نباشد. چه در دوره مجلس پیشین و چه این دوره حتی بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن کارت زرد مستقیما مورد استیضاح قرار می‌گیرم که البته شکوه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه وقتی استیضاحی در هر وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود توجه کارمندان و کارکنان آن به استیضاح معطوف می شود،‌گفت: در وزارت راه و سازمان‌های تابعه حدود 67 هزار کارمند با ده‌ها هزار مشاور و پیمانکار داریم. وقتی استیضاح وزیر راه مطرح می‌شود بخش زیادی از فعالیت‌های وزارتخانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آخوندی در ادامه گفت: در هفته‌ای که گذشت پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی 300 میلیون دلاری برای توسعه فرودگاه مشهد را که ظرفیت آن را به دو برابر افزایش می‌دهد، جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال کردم. همچنین قرارداد احداث بزرگراه تبریز - مرند را نهایی و به طرف مشارکت ابلاغ کردم. همچنین فراخوان تا مرز بازرگان را نیز اعلام عمومی کردم.

وی افزود: همچنین توانستم مصوبه دولت درباره مسکن اجتماعی و حمایتی را از هیأت وزیران دریافت کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از فراکسیون امید و مستقلان ولایی در حمایت از وی گفت:‌در چند رویکرد بنیادین تلاش می‌کنم به سوالات مطروحه پاسخ بگویم از جمله رویکرد جدید وزارتخانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل.

آخوندی تصریح کرد: تنها برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام این وزارتخانه 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در حالیکه شما نمایندگان به حق در پی پروژه‌های زیربنایی دیگری هستند که برای توسعه ایران و حوزه انتخابیه‌تان ضروری می‌دانید.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ پیش‌بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه، 190 هزار میلیارد تومان است بدین معنی که ما باید سالی 40 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. ما برای رسیدن به اهداف 1404 برنامه‌ریزی دقیقی کردیم. در این خصوص 575 هزار میلیارد تومان ظرف هشت سال باید در ایران و در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دو ماه پیش تنها 80 میلیارد تومان بود یعنی رقمی نزدیک به صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد. 2 هزار و 500 میلیارد تومان نیز اسناد خزانه صادر شد. حال ما با این وضعیت چگونه باید این وزارتخانه را اداره کنیم؟

آخوندی با بیان اینکه در بودجه 96 کل اعتبار طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده 40 هزار میلیارد تومان است، گفت: کل رقم بودجه 360 هزار میلیارد تومان است که این وضعیت بدین معنی است که به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه چیزی حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط نشان می‌دهد که این وضع قابل تداوم برای اینکه بتوانیم بخش توسعه زیربناها را از طریق بودجه تأمین اعتبار کنیم امکان‌پذیر نیست.

آخوندی افزود: در ادامه روند موجود امکان سرمایه‌گذاری در زمینه حمل و نقل، ریل، گاز، برق و هوا وجود ندارد مگر اینکه ما گفتمان جدید اقتصادی را در ایران وارد کنیم. ارقام را نگفتم که ناامید شوید. می‌خواهم ارقامی را ارائه کنم که متوجه شوید ما می‌توانیم صددرصد امیدوار باشیم و به تمام اهداف برنامه 5ساله ششم و 1404 برسیم. فقط به این شرط که انگاره اقتصادی خودمان را تغییر دهیم. تکیه‌ام را به درآمد نفت و بودجه کاهش دادم و به سمت جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی آوردم.

وزیر راه ادامه داد: فقط در همین 3 سال 13هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌ها جلب سرمایه‌گذاری غیردولتی کردم. در تاریخ این وزارتخانه هیچ وقت چنین رقمی وجود نداشته علی‌رغم تنگنای مالی و خشکسالی مالی که داریم، در این 3 ساله از محل منابع داخلی شرکت‌ها و منابع بودجه 25هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کردم. این رقم را می‌توانید با دولت‌های پیشین و دوره پرپولی مقایسه کنید. آیا فکر می‌کنید این داستان به صورت اتفاقی رخ داده؟ 38هزار میلیارد تومان در سال هزینه شده که چندین برابر تخصیص است و این نشان از تدبیر، عظم و توجه به اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی شعار نیست، عمل است. فقط 3 سال گذشته که من مدیریت داشتم با 3 سال قبل از آن که در دوران پرپولی بوده مقایسه کنید؛ در همین 3 سال 5هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راه‌های کشور اضافه شد. در حالی که در 3 سال قبل آن 4هزار و 700کیلومتر بود. در 3 سال اخیر حدود 7هزار کیلومتر روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشتیم، این رقم در 3 سال قبل آن 4هزار و 600کیلومتر بود.

آخوندی با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در وزارتخانه در حال رخ دادن است؛ گفت: برای 318هزار میلیارد تومان طرح در 2 سال گذشته مذاکره کردم و مطمئن هستم دوستان من در دولت هم با این ارقام آشنا نیستند. برای 264هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا کردم. شاید گفته شود این یادداشت تفاهم است. برای 163هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا کردیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: چه زمانی و در کجای دولت در 38 سال گذشته سراغ دارید که ظرف 3 سال در سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل 163هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده باشد؟ آن هم از منابع غیردولتی و بدون تضمین دولت و بانک مرکزی. من به اعتبار جمهوری اسلامی ایمان داشتم لذا وقتی می‌خواستم مذاکره کنم برای 4 لنج کوچک و 4 تا هواپیمای دست‌دوم مذاکره نمی‌کردم، مذاکراتی که من انجام دادم در حد و اندازه ملت ایران، در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران مذاکره کردم.

وی ادامه داد: امروزه به تدریج در تمام زمینه‌ها امکان بازپس‌گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی و منطقه‌ای را به دست می‌آوریم. صحنه‌ سازندگی صحنه هو سیاسی نیست، صحنه تلاش، دقت و مذاکره دقیق است. نیاز به اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم تا موفق شویم.

وزیر راه ادامه داد: تغییر انگاره‌ی در دست کردن به جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی کردن کار سختی است. همه ما عادت کردیم که فقط از بودجه دولت استفاده کنیم. حالا بخواهیم آن را تغییر دهیم، با مقاومت همراه بوده است. م می‌دانیم هر هزینه‌ای که می‌شود برگرداندن آن کار سختی است. داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد. 3 سال است دولت و مجلس تلاش می‌کنیم یک ریال از این یارانه را برگردانیم، هنوز موفقیت چندان حاصل نشده.

آخوندی با بیان اینکه در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به این مملکت تحمیل شد؟، گفت: تلاش کردم این بار را ضمن اینکه تمام تعهدات دولت به خریداران مسکن مهر را انجام دهم، خدمات زیربنایی را پیگیری کنم، تلاش کردم این بار را از دوش دولت بردارم. می‌فهمم که این کار چقدر پرمخاطره بوده و چقدر پرمخاطره است.

وی افزود: در چند روز گذشته تمام انجمن‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی و تمام انجمن‌های مهندسی در حوزه مسکن و ساختمان همه از وزارتخانه دفاع کردند. این دفاع ناشی از یک عملکرد درست بوده وگرنه دلیلی نداشت که تمام انجمن‌های حرفه‌ای از وزارتخانه دفاع کنند.

آخوندی تصریح کرد: اولین اقدامی که کردیم اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود. در بازدیدی که رهبری از مپنا داشتند، پیغام دادند که به آخوندی بگویید تلاش کند این بارها را از روی کامیون‌ها به سمت ریل منتقل کند. وقتی من آمدم حجم باری که از بنادر به سمت ریل سرازیر می‌شد، حدود 5 درصد بود اما امروز 15درصد بار وارده به بنادر از طریق ریل حمل و نقل می‌شود. این بدین معنی است که حمل و نقل ترکیب را ایجاد کردیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خطوط ریلی ایران قدیمی و تک‌ریلی هستند. ما فقط 2هزار کیلومتر خط دوم را آغاز کردیم که 800 کیلومتر آن در حال تمام شدن و قابل بهره‌برداری در همین دولت است. تمام تلاشمان بر این است که حجم بازی که سنگ‌آهن و تمام باری که برای فولاد حمل می‌شود، به سمت ریل منتقل کنیم.

از شما نمایندگان تشکر می‌کنم که در برنامه ششم شرکت قطارهای حومه‌ای را تصویب کردید و برای اولین بار در ایران اجازه دادید که ما قطار حومه‌ای داشته باشیم؛ قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرها است. فقط در تهران روزی یک میلیون و 200هزار خودرو وارد شهر می‌شود و برمی‌گردد. چقدر آلودگی ترافیک مزاحمت و ناامنی دارد؟ با قطار حومه‌ای می‌خواهیم این حمل و نقل را به ریل ببریم. در 3 سال گذشته اقداماتی کردیم و میزان حمل و نقل ریلی حومه‌ای به 7میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

وزیر راه با بیان اینکه 5 استان دیگر به شبکه ریلی کشور متصل می شوند، گفت: استان های کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج از جمله این استان ها هستند که به خط ریلی متصل شده اند و پیشرفت خوبی داشته است، همچنین راه آهن تبریز -میانه با سرعت خوبی در حال اجرا است و خط ریلی میانه تا بستان آباد نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

آخوندی گفت: پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود و من افتخار می کنم یک شرکت ایرانی در بین 8 شرکت جهان به موضوع حمل و نقل ریلی الکترونیکی وارد شده و اقدامات خوبی را انجام داده و بالاترین استاندارد اروپا را به دست آورده است؛ولی متاسفانه این توانایی ها در سایه اتفاقی تلخ قرار گرفته است.  

وی افزود: یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی،افزایش بهره وری است، در گذشته مسیر تهران مشهد، تنها امکان حرکت 55 قطار وجود داشت که درحال حاضربه 200 قطار افزایش یافته که نمونه افزایش بهره وری در نظام مدیریتی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: غیر از این موضوعات بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا این ایستگاه ها باید به عنوان مرکز توسعه ای شهرها استفاده شود و علاوه بر مرمت چندین نمازخانه، 27 نمازخانه جدید نیز افتتاح کرده ایم. دراین مدت 700 واگن باری و 200 واگن مسافربری را وارد سیستم کرده ایم.

آخوندی با بیان اینکه دراین زمینه با آقای نعمت زاده هماهنگ هستیم، گفت: به تازگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادی را نهایی کرده‌ایم که 4900 واگن با تامین مالی 100 درصد خارجی در کارخانه های داخلی ساخته می شود،همچنین با وزارت نفت به توافق رسیده ایم 7.5 میلیارد دلار بابت صرفه جویی انرژی به نهادهای موثر در کاهش مصرف انرژی پرداخته شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در زمینه ساخت کامیون با 5 شرکت ایرانی به توافق رسیده ایم، گفت: 16 میلیون و 740 هزار کامیون ساخته می شود که این تعداد با استفاده از تمام ظرفیت های کامیون ساز استاندارد ساخته می شود. حجم نوسازی ناوگان ریلی 28 هزار میلیارد دلار است و ما اولویت را بر روی ریل قرار داده ایم،ال سی قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان باز شده است که براساس تکنولوژی جدید می باشد.

وی یادآور شد:برای اولین بار در ایران از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه حوزه ریلی استفاده شد همان گونه که ریل کرمان – سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد در واقع حجم اقدامات انجام شده در مقایسه با طرح های قبل نیست. در حوزه راه‌ها تمام کشور به 10 کریدور تقسیم شد تا نقطه خالی از توسعه باقی نماند؛ برای 10 کریدور مذکور نیز 10 توسعه آزادراهی طراحی و به کمیسیون عمران مجلس نیز عرضه شد، همان گونه که گزارش‌هایی درخصوص اقدامات حوزه حمل و نقل و جاده به این کمیسیون ارائه شده بود.

آخوندی با بیان اینکه حجم فعالیت‌ها درحوزه راه‌ها به شکل گسترده دنبال شده است،افزود: آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود که و همه می‌گفتند ان شالله تکمیل این آزادراه به زمان ظهور امام زمان ماند. با افزایش سرعت کارها هم اکنون پیشرفت چشمگیری داشته است؛در واقع در نخستین سال فعالیت دولت این آزادراه بعد از 17 سال تنها 17 درصد پیشرفت داشت اما هم اکنون علاوه بر تکمیل قطعه اول هر 300 کیلومتر به یک کارگاه تبدیل شده در واقع 80 کارگاه فعال سبب پیشرفت 81 درصدی این آزادراه شده است که این اقدامات اتفاقی نبوده ،بلکه ماحصل تلاش و مدیریت و تأمین منابع بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل و پیگیری فعالیت آزادراه‌های دیگری چون اصفهان- شیراز، خرم آباد – اراک، ارومیه- تبریز و کمربند جنوب غربی تهران را یادآور شد و گفت: کمربند جنوب غربی تهران نخستین آزادراهی است که بعد از گذشت 6 ماه پیشرفت چشمگیر داشته به نوعی که در بهار سال آتی افتتاح خواه شد.

وی با بیان اینکه در یک دوره زمانی 16 آزادراه به طور همزمان در حال اجرا است،گفت:در گذشته تنها اجرای همزمان دو آزادراه امکان‌پذیر بود؛اما با اتفاقات بزرگی که در وزارتخانه راه و شهرسازی افتاده است؛ شرایط بهبود یافته است. امروزه نیز بیش از 15 هزار نفر و بیش از 5 هزار ماشین سنگین به طور مستقیم در این آزادراه‌ها فعالیت می‌کنند.

آخوندی شرایط خشکسالی مالی کشور را یادآور شد و گفت: اقدامات انجام شده در این شرایط به نتیجه مناسب رسیده به نوعی که فقط در 3 سال گذشته 8 هزار کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و 8 هزار کیلومتر راه روستایی قدیم و 10 هزار کیلومتر راه‌های فرعی آسفالت شده است.

وزیر راه و شهرسازی جلب سرمایه‌گذاری را فقط مختص به حوزه ریل و آزادراه ندانست و گفت:در حوزه صنعت هوایی نیز اقداماتی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام گرفته است،هم اکنون بیش از 60 فرودگاه در کشور وجود دارد ،اما تنها 9 فرودگاه فعال است؛بنابراین تلاش شده در تمام فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود.

آخوندی با تأکید برنوسازی ناوگان کشور گفت:اکثر فرودگاه‌های کشور در این مدت فعال شدند، فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد در حال تکمیل است،هم اکنون نیز در تلاشیم تا قرارداد 3 میلیارد دلاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی را در هیأت وزیران به تصویب برسانیم؛چراکه نگاه ما اکتفا به بودجه‌های دولتی نیست،چرا که با این منابع نمی‌توان کشور را اداره کرد.

وی با یادآوری اینکه مدت‌هاست درکشور سرمایه‌گذاری درحوزه زیرساخت‌ها صورت نگرفته است،گفت:سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه 16 ایستگاه راداری و 14 رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند؛از این رو توانستیم 3 رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین 800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساخت‌های آتش‌نشانی در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته 12 ایستگاه مدرن سفارش داده شد.

وزیر راه معتقد است: 40 سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است،بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده همان‌گونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان  و بندر چابهار را دنبال کرد.

آخوندی درباره حادثه قطار گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای حسن بیگی نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند؛به دلیل اینکه ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل می‌توانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.

وی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای حسن بیگی نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.

وزیر راه ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.

آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.

آخوندی با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت: بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.

آخوندی ادامه داد: بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم، همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند، اما آقای پورسید آقایی گفت چون وزیر 12 حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند، بنده استعفا می دهم، من هردو استعفا را به آقای جهانگیری دادم اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت 14:30 بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند، استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند و شما بمانید و کارتان را بکنید

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم ،ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

چرا سلبریتی‌های ایرانی باید بیش از همه نگران ورود «پول کثیف» به سینما باشند؟

پول کثیف و سینمایی که شاید دیگر نباشد!/ ورود سرمایه‌های مشکوک چه تاثیری بر آینده صنعت فیلمسازی در ایران خواهد داشت؟

ابوبکر بغدادی در پیام روز گذشته خود چه گفت؟

ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی وهابی داعش برای نخستین بار بعد از سال ۲۰۱۴ در برابر دوربین ظاهر شد. آخرین بار او در میانه سال ۲۰۱۴ در خطبه‌ای در مسجد نوری موصل، خلافت خود را اعلان کرده بود و از آن پس هیچ تصویری از وی منتشر نشده بود.

​کنکاشی پیرامون مفهومِ «دینداران در خدمت جامعه»

ضعفِ جدی در بازنمایی رسانه ایِ صحیح (و نه شتاب زده و هیجان زده با چاشنی التهاب و اثبات) فعالیت ها و دغدغه های این طیف و از سوی دیگر پررنگ شدنِ برخی ضعف ها و خطاها در معدود و محدود بخش ها و چهره های این طیف عامل دیگری است که به شکل گیری تصورِ فاصله میان جامعه و دینداران منجر شده است. فاصله ای که در مدل های تندتر دشمنی نیز تصویر می شود.

تظاهرات گسترده اهالی دیرالزور علیه اشغالگری کردها

اهالی شهرها و روستاهای تحت سیطره شبه‌نظامیان کرد در بخش شرقی استان دیرالزور، طی سه روز اخیر علیه اشغالگری کردها به شورش و تظاهرات دست زده‌اند. این اعتراضات ابتدا از تجمع اعتراضای روز شنبه در شهر «البصیره» آغاز شد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

توصیه‌های اندیشکده آمریکایی «گروه بحران» چیست؟
آیا روحانی و ظریف به دنبال مذاکره با ترامپ هستند؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران:
توطئه آمریکا در قضیه نفت بی‌پاسخ نمی‌ماند
آمریکا باید منتظر بزرگترین شکست تاریخ خود باشد!
عدم تمدید معافیت‌های تحریمی علیه ایران؛ کارت آخر کدخدا رو شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
احیا عجولانه وزارت بازرگانی، دردسرساز است
فرمانده معظم کل قوا در دیدار فرماندهان ارتش و نیروی زمینی:
کاری که دشمن را عصبانی کند درست است
فیلم: اعتراض عضو کمیسیون کشاورزی به تشکیل دوباره وزارت بازرگانی؛
احیا وزارت بازرگانی موجب افزایش واردات خواهد شد
عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با نسیم آنلاین:
احیا وزارت بازرگانی تولید را زمین گیر می‌کند
تبعات تروریستی نامیدن سپاه برای واشنگتن چیست؟
۱۵‌طرح مقابله با اقدامات آمریکا در مجلس
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم
نفس های آخر دشمن است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین