با علم و شاخص‌های جدیدی که در استعدادیابی وجود دارد، شاهد رشد و توسعه فوتبال خواهیم بود

ساکت: هدف نهایی فدراسیون، گسترش فوتبال و تقویت تیم های ملی است

کدخبر: 2088181

رئیس سازمان تیم‌های ملی گفت: علم و تجربه و شاخص‌های جدیدی که در استعدادیابی وجود دارد، باعث می‌شود شاهد رشد و توسعه فوتبال باشیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، محمدرضا ساکت، رئیس سازمان تیم‌های ملی خطاب به استعدادیابان فوتبال کشور و روسای کمیته جوانان مناطق 9 گانه گفت: کارگروه فنی و توسعه فوتبال کشور حدود 6 ماه است که تشکیل شده و تا این لحظه 8 نشست مستمر را برگزار و خروجی‌های مختلفی را داشته است و بخشی از آن استعدادیابی مناطق 9 گانه کشور است که یکی از مهمترین و اصولی‌ترین موضوع در نشستهای ما بود.

وی ادامه داد: این کارگروه موفق شده در بخش‌های دیگر زمینه‌های همگرایی را بین ارکان فدراسیون فوتبال فراهم کند. همگرایی بین سازمان لیگ، بخش مسابقاتی تیم‌های پایه با کمیته جوانان در برنامه‌ریزی لیگ پایه، تعیین سن بازیکنان، منطقه بندی مسابقات و زمان مسابقات از برنامه‌هایی است که در قالب این کارگروه صورت گرفته است. هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش در این زمینه صورت گرفته است و از اولین مسابقاتی که اخیرا در جنوب کشور با همت آموزش پرورش برگزار شد و در نهایت مورد تقدیر فدراسیون فوتبال نیز قرار گرفت، یک تعاملی ایجاد شد که تعدادی از استعدادیاب‌های ما در مسابقات حضور داشتند.

رئیس سازمان تیم‌های ملی ادامه داد: مسابقات مناطق مختلف توسط سازمان لیگ برگزار می‌شود که کمیته جوانان در راستای این بازی‌ها تلاش عمده‌ای را آغاز کرده و به دنبال این هستند که نقش اساسی فدراسیون در امر گسترش استعدادیابی را به طور جدی دنبال کنند.

وی گفت: در حوزه استعدادیابی و در بخش بانوان این موضوع نیز فعال شده و از قبل تلاش‌هایی صورت گرفته و زمینه فراهم شده تا استعدادیابی بانوان به صورت سازماندهی شده در راستای برنامه‌های فدراسیون پیش رود. به هر حال در تلاشیم نقش اساسی استعدادیابی را در رشد و بالندگی تیم‌های ملی مورد رصد و جستجو قرار بدهیم. هدف نهایی فدراسیون، گسترش فوتبال و تقویت تیم‌های ملی است که این امر به استعدادیابی باز می‌گردد.

ساکت ادامه داد: استعدادیابی بستگی به کشف توانایی، به فعالیت رساندن توانایی و در مرحله آخر هدایت آن چیزی که در ذات و توانایی یک بازیکن وجود دارد، است. استعدادیابی یک هنر است و شاخصه خاص خود را دارد که کمیته جوانان به همراه همکاران خود برای اجرای این امر تلاش‌های بسیاری را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: ضرورت استعدادیابی امر بسیار مهمی است و در همه دنیا به عنوان اصل اساسی موردتوجه قرار گرفته است. در واقع استعدادیابی از سنین پایین شروع می‌شود. انتخاب استعدادیاب‌ها، ظرفیت‌ها و هدایت کردن آن‌ها به طرف شاخصه‌های خاص نکته بسیار مهم و ضروری است. اهمیت دادن به طرح و انطباق آن به مسائل مالی و بودجه نیز حائز اهمیت است. آنچه که رویکرد جدید است و امروز کمیته جوانان به آن اشاره دارد رویکرد علمی است. ضمن اینکه بحث تجربه این بخش را اصلا رد نمی‌کنیم اما علم و تجربه و شاخص‌های جدیدی که در استعدادیابی وجود دارد، باعث می‌شود شاهد رشد و توسعه فوتبال باشیم.

ساکت افزود: چشم‌های بینای شما می‌تواند بهترین‌ها را از بین بیشترین‌ها انتخاب کند. با توجه به شرایطی که داریم در سه ماهه سوم سال 95، 4710 نفر روز در کمپ تیم‌های ملی اردو برای خانم‌ها و آقایان برگزار کرده‌ایم. بیشتر از این مقدار نتوانستیم اردو برگزار کنیم و این امر نتوانست رئیس فدراسیون، هیت رئیسه، کمیته جوانان و سازمان تیم‌های ملی را قانع کند که در بخش برگزاری اردوهای استعدادیابی تیم ملی، آن چیزی که هدفمان بود را به مرحله اجرا رسانده‌ایم. لذا اهمیت موضوع توسعه استعدادیابی در قالب طرح مناطق 9 گانه که با محوریت کمیته جوانان و برخی از کمیته‌های جوانان استان‌ها این است که بتوانیم الگوهای مدرن و نوین خود را بر اساس داخل کشور طراحی و به بهترین شکل کار را دنبال کنیم.

وی گفت: طبیعتا استعدادیابی تاثیر اساسی بر تیم‌های ملی فوتبال نیز دارد. ما هزینه‌های کمتر، نگاه عمیق‌تر و فراگیرتر را در این قالب جستجو می‌کنیم چرا که بهترین و درست‌ترین مسیر سرمایه‌گذاری است و هیچ استعدادی از قلم نمی‌افتد. استعدادیابی در مسابقات و برگزاری رویدادها مورد توجه است و کمیته جوانان به همراه کمیته مسابقات سازمان لیگ و کارگروه توسعه فنی فدراسیون با همکاری یکدیگر در این مسیر گام بر می‌دارند.

رئیس سازمان تیم‌های ملی در پایان گفت: در تلاشیم با همت شما عزیزان و مسئولین فدراسیون و سازمان لیگ در راستای کشف استعدادها گام‌های ارزنده‌ای برداشته و پس از تربیت آن‌ها، شاهد رشد، موفقیت فوتبال کشور باشیم.

ارسال نظر: