امیرعبداللهیان در مصاحبه با المیادین عنوان کرد:

پیام مهم رهبر انقلاب در افتتاحیه کنفرانس حمایت از فلسطین/ اتخاذ تصمیمات مهم در کنفرانس

کدخبر: 2088426

دستیار ویژه رئیس مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب پیام مهمی را برای کنفرانس حمایت از فلسطین در نظر گرفتند که در مراسم افتتاحیه اجلاس به گوش همه جهانیان خواهد رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسین امیر عبداللهیان، دستار ویژه رئیس مجلس در مصاحبه با شبکه خبری المیادین درباره کنفرانس بین المللی فلسطین صحبت کرد.

وی در این مصاحبه گفت: ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در شرایط خاصی به لحاظ وضعیت بین المللی و منطقه ای و همانطور در مناسبت های خاص فلسطین برگزار می شود. مناسبت های خاص فلسطینی این کنفرانس این هست که سال 2017 همزمان با یکصدمین سالگرد صدور بیانیهی بالفور می باشد. همچنین همزمان با هفتادمین سالگرد تقسیم فلسطین و پنجاهمین سالگرد اشغال قدس شریف توسط رژیم صهیونسیتی است. اما بلحاظ ظروف و شرایط منطقه ای این اجلاس در شرایطی برگزار میشه که آقای ترامپ بعد از روی کار آمدن در آمریکا اعلام کرده که حمایت هایی بیش از گذشته از رژیم کودک کش اسرائیل خواهد داشت.

پیام مهم امام خامنه ای در افتتاحیه کنفرانس حمایت از فلسطین

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در عین حال برخی از مقامات آمریکایی، اعلام کردند که به دنبال انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف هستند و از طرف دیگه رژیم صهیونسیتی در ادامه تجاوزات خودش علی رغم قطعنامه اخیر صریح شورای امنیت سازمان ملل به دنبال این هست که شهرک سازی را در سرزمین های فلسطینی توسعه دهد. حقیقت این هست که حمایت از رژیم صهیونسیتی در دوره ی همه ی روسای جمهور آمریکا در حد اعلای خودش انجام شده، در دوره آقای ترامپ اتفاقی مهمتر از آنچه که در دوران روسای جمهور قبلی آمریکا افتاده، رخ نخواهد داد اما بالاخره در خصوص اعلان حمایت قوی از فلسطین این اجلاس پیام مهمی را خواهد داشت. امام خامنه ای پیام مهمی را برای این اجلاس در نظر گرفتند که در مراسم افتتاحیه اجلاس به گوش همه ی جهانیان خواهد رسید.

تروریست صهیونیست و تروریسم تکفیری با یکدیگر متحد شده اند

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مصاحبه گفت: خب برخی از چالش ها در ارتباط با موضوع فلسطین در سطح منطقه و جهان اسلام مواجه هستیم. یکی از این چالش ها، در واقع با کمال تاسف، تلاش برخی از کشورها برای عادی سازی روابطشون با رژیم صهیونسیتی هست از سوی دیگر دو روی سکه تروریست، یعنی تروریست صهیونسیت و تروریسم تکفیری با هم وحدت کردند و منطقه را به آشوب کشیدند و درگیری های تصنعی را در منطقه دارند تشریع می کنند. درگیری های فرقه ای در منطقه را دارند تشدید میکنند. این به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست. نه به نفع عربستان سعودی به عنوان کشور اسلامی است که در این شرایط منطقه ای یمن رو مورد تجاوز قرار میدهد و با تضعیف بنیه ی عربستان صعودی، رژیم صهیونسیتی را خرسند میکند و نه به نفع هیچ یک از بازیگران منقطه ای است که برخی از آنها در پنهان و یا در پیدا و آشکار برای برای ارتباط با رژیم صهیونسیتی برنامه ریزی و اقدام میکنند.

مسئله فلسطین این ظرفیت را دارد که جهان اسلام را حول خود متحد کند

وی افزود: مایه تأسف هست در منطقه و جهان اسلام که مردم بحرینی که با روش های کاملا دموکراتیک مطالبات خودشان را از حکومت آل خلیفه پیگیری می کنند با هیئتی که از اسرائیل به بحرین سفر میکند، مواجه می شوند. این برای منطقه قابل قبول نیست که عربستان سعودی که باید نقش سازنده در قبال شرایط پیچیده کنونی منطقه ایفا کند، هیئتی را به تل آویو و اسرائیل ارسال کند و ارتباط با رژیم صهیونسیتی در دستور کار حاکمان عربستان سعودی قرار بگیرد. این اجلاس در سوی مقابله با عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونسیتی حتما پیام قوی خواهد داشت و ما فکر میکنیم مسئله فلسطین و موضوع قدس شریف، ظرفیت این را دارند که جهان اسلام بار دیگر با صدای بلند و با وحدت همه ی گروه های سیاسی و همه فرقه ها و مذاهب حول مسئله فلسطین اتفاق نظر کنند و از بازی تروریسم تکفیری که در ورای آن محور آمریکا و رژیم صهیونسیتی قرار دارد، فاصله بگیریم. تنها راه احقاق حقوق مردم فلسطین مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است

حسین امیر عبداللهیان در ادامه این مصاحبه گفت: این اجلاس فرصتی است که همه ی گروه های فلسطینی اعم از فتح، حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه های فلسطینی به موازات حضور هیئت های متنوع پارلمانی و برخی از شخصیت های سیاسی و اندیشمندان جهان اسلام و همچنین ده ها NGO حامی فلسطین در اروپا، آمریکا و سایر کشورهای جهان، از ابعاد مختلف موضوع کمک به مردم فلسطین را مورد بررسی قرار بدهند. آن چه که مربوط به جمهوری اسلامی ایران بوده، این است که در سطح سیاسی و در سطح میدانی راهکار بسیار روشنی را ارائه کرده است. راهکار جمهوری اسلامی ایران در سطح سیاسی برگزاری رفراندم با حضور همه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین است. اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان و توجه به نظر و رأی آنها نسبت به مسیر و سرنوشت خودشان در سطح میدانی و جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنها راه احقاق حقوق مردم فسلطین، مقاومت در برابر رژیم صهیونسیتی است، و فلسطین باید در مسیر مقاومت قوی عمل کند.

حمله عربستان به یمن طرحی آمریکایی اسرائیلی بود

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در ایران یک پیام بسیار قوی به دنیا مخابره کرد که این پیام به رویکرد مقاومت و مبارزه با اسرائیل به عنوان غده سرطانی و رژیم نامشروع در منطقه باز می گشت. طبیعی است از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، به دلیل عدم تغییر این رویکرد از سوی جمهوری اسلامی ایران، دشمنان جمهوری اسلامی ایران، مسیر اعمال فشار بر اسلام رو در پیش گرفتند و بحث محوری و اساسی آنها، دشمنی ایران با رژیم صهیونسیتی در منطقه است. این چیزی است که در گفتمان امام خمینی به وفور وجود داشت و در گفتمان امام خامنه ای با صدای بلند ادامه پیدا کرد. متاسفانه برخی از دوستان منطقه ای ما بر اساس تحلیل و ارزیابی نادرست دشمنان جهان اسلام حرکت می کنند و دشمنان جهان اسلام، محور آمریکا و رژیم صهیونسیتی برای تضعیف مسلمانان و تضعیف جهان اسلام بسیار فعال عمل می کنند. من معتقد هستم حمله عربستان سعودی به یمن و اشتباه استراتژیک سعودی ها در حمله به یمن یک طرح آمریکایی، اسرائیلی بود که عربستان سعودی را هم درگیر و در باتلاق جنگی در منطقه گرفتار کردند، برای اهدافی که صهیونسیت ها که در آمریکا، لابی صهیونسیتها، و چه در اسرائیل، اصل صهیونسیتها دنبال میکنند و لذا آنچه که نیازمند نیاز ضروری منطقه و جهان اسلام هست، داشتن بصیرت، تحلیل و درک درست نسبت به نقشه های دشمنان است.

آمریکا معتقد است فرسایشی شدن جنگ در یمن به مصلحت نیست

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفتارهایی که اسرائیلی ها در تحولات منطقه از خودشان نشان میدهند کاملا آشکار است. به عنوان نمونه در تحولات سوریه، اسرائیل در استراتژیک سال 2017 خود، ارزیابی میکند که وضعیت فعلی سوریه برای اسرائیل بهترین وضعیت است. و وقتی ابعاد مختلف این را تجزیه و تحلیل میکنند، بیان می کنند که مثلا حضور جبهه النصره در بلندی های جولان سوریه باعث شده که امنیت اسرائیل در آن منطقه از سوی جبهه ی النصره که در لیست سیاه و black list شورای امنیت سازمان ملل به عنوان گروه تروریستی قرار دارد، حفظ شود. اما در تحولات مربوط به یمن، آمریکایی ها به صراحت اعلام کردند که ما به عربستان و به ارتش عربستان در حمله به یمن کمک لجستیکی و اطلاعاتی میکنیم. چند ماه پیش من پیامی را دریافت کردم از یک مقامی که آن مقام اظهار میداشت که این پیام را از آمریکایی ها در سفرش به ایران برای ما آورده است. این فرد عالی رتبه اروپایی در ملاقات اظهار داشت که آمریکایی ها میگویند در حال حاضر تعداد محدودی نیروی آمریکایی و لجستیکی برای کمک به ارتش عربستان در ادامه حملاتش به یمن به منطقه اعزام کردیم. هدف آنها از پیام این بود که بگویند آمریکا، از ادامه جنگ در یمن حمایت نمیکند و معتقد هستیم که فرسایشی شدن جنگ در یمن به نفع نیست. لذا نیروهایمان را در کمک به عربستان سعودی کاهش دادیم. ما نمی توانیم بین لابی صهیونسیت ها و آمریکایی ها تفکیک قائل شویم. در تمام تحولات منطقه رد پای اسرائیلی ها یا در پوشش آمریکایی ها یا در کنار آمریکایی ها وجود دارد. وی ادامه داد: اولا بین سیاسیون آمریکا و لابی صهیونسیت ها تفکیک وجود نداشته، و اینها با هم می باشند. ثانیا محور آمریکا و رژیم صهیونسیتی با برخی از کشورها در منطقه اتفاق های محرمانه ای را دارند و ثالثا رژیم صهیونسیتی تلاش میکند از شرایط منطقه در همه ی موضوعات به نفع خودش بهره برداری کند.

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با سعود الفیصل

حسین امیرعبداللهیان گفت: آقای دکتر روحانی از ابتدا که رئیس جمهور شدند در دوره فعلی در ایران، اولین پیام مثبت را به عربستان سعودی ارسال کردند. ایشان در اولین مصاحبه خود اعلام کردند که من در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی در ایران بودم، توافق امنیتی بین ما و عربستان سعودی به امضا رسید. خود من سفری به عربستان سعودی، چهار ماه قبل از فوت امیر سعود الفیصل داشتم. در منزل شخصی امیر سعود الفیصل در جده با ایشان ملاقات کردم، حرفهای خیلی زیبایی از امیر سعود الفیصل شنیدم. و همه چیز برای اینکه آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه سفری به عربستان برای ادامه ی گفتگوها داشته باشند فراهم شده بود. گام های عملی جدی را دولت آقای روحانی برای شروع گفتگو و رفع سوء تفاهمات با عربستان سعودی برداشت. من برای شبکه المیادین میخواهم موضوعی که تا این لحظه مطرح نشده را بازگو کنم. من با آقای سعود الفیصل توافق کردیم که این پیام را به تهران منتقل کنیم که عربستان سعودی آمادگی دارد تا برگه ی سوء تفاهمات بین دو کشور ورق زده شود و در یک صفحه سفید روابط جدیدمان را بنا کنیم. بعد از 3 روز، آقای سعود الفیصل در نیویورک ملاقاتی با دکتر ظریف داشتند که از دیدار من و خودش به نیکی یاد کرد و با آقای ظریف توافق کردند که در اولین فرصت، پس از جلسه مجمع عمومی نیویورک دکتر ظریف به عربستان سعودی سفر بکنند. اما در همان روز، آقای سعود الفیصل در مصاحبه ی مطبوعاتی مطالب بسیار زننده و توهین آمیزی ر نسبت به جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که این نه در گفتگوهای رسمی آقای سعود الفیصل با من وجود داشت نه در گفتگوهای رسمی آقای ظریف و آقای سعود الفیصل وجود داشت. من فراموش نمیکنم من به عنوان وزیر خارجه وقتی میخواستم وارت بیت آقای سعود الفیصل بشم، ایشون به عنوان وزیر خارجه آمده بود در بیرون در منتظر من ایستاده بود. و من را در آغوش گرفت. برخورد صمیمانه تری را در نیویورک با آقای ظریف داشت. اما وقتی در مقابل رسانه های جمعی آمد، اتهامات بی اساسی را به ایران وارد کرد که ما متعجب شدیم. برخی از مقامات وقتی گزارش دیدار من و آقای سعود الفیصل را در تهران خواندند، گفتند آقای سعود الفیصل خیلی حرفهای مثبتی زدند. پس این حرفهایی که در رسانه 3 روز بعد بیان کردند چیست؟ تعارض وجود دارد.

الجبیر باید وزیر جنگ عربستان می شد نه وزیر خارجه عربستان

وی افزود: من میخواهم این را بگویم که متاسفانه عربستان سعودی، رفتار و گفتارش با هم متفاوت است. گفتار دیپلماتیک، گفتاری مثبت، و به ظاهر دوستانه، اما رفتار و اقدامات، رفتاری بعضا خصمانه و نادرست و یا در بهترین حالت بگویم غیرسازنده. اولا این نکته را اضافه کنم، من بعد از این که آقای وزیر خارجه جدید عربستان سعودی به این مسئولیت منصوب شد که خب اخیرا هم در مجمع جهانی مونیخ همانطور که اذعان کردید، اظهارات خیلی نادرستی را بیان کرد و اتهامات نادرستی رو اظهار داشت، با ایشان صحبت کردم. شاید 3 هفته بعد از اینکه ایشون وزیر خارجه شد من به آقای عادل الجبیر گفتم در جده، در حاشیه¬ی نشست OST به ایشان گفتم که ما چنین توافقی رو با آقای سعود الفیصل داشتیم. اما پاسخی که از آقای عادل الجبیر گرفتم دیدم عادل الجبیر بسیار عصبی، ناراحت و غیرمتوازن حرف میزند. بعدها من در گفتگوهای دیپلماتیکم گفتم که به دلایلی که عرض میکنم، آقای عادل الجبیر باید وزیر جنگ عربستان نه وزیر خارجه عربستان می شد. چرا که اولا شروع جنگ، علیه یمن رو آقای عادل الجبیر به محض اینکه حکم وزیر خارجه شدندش رو در واشنگتن دریافت کرد، از واشنگتن مصاحبه کرد و اعلام جنگ علیه یمن داد. کاری که باید وزیر جنگ عربستان میکرد نه وزیر خارجه عربستان. تا امروز که ما داریم با هم صحبت میکنیم رفتار عادل الجبیر رفتار یک دیپلمات متمیز و یک شخصی که دیپلماسی رو بفهمد نیست. رفتار یک وزیر جنگ عصبی است. ما از عادل الجبیر جزء حرفهای غیرسازنده در حرف های غیردیپلماسی هیچ چیز دیگری نشنیدیم.

عربستان در مسیر قطع رابطه دیپلماتیکی با ایران شتاب زده عمل کرد

وی گفت: سفر آقای دکتر روحانی به منطقه خلیج فارس، به عمان و کویت پیام خیلی بدیعی را برای همکاری صمیمانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه همسایگان، به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس در پی داشت. این اظهارات آقای عادل الجبیر نشان میدهد که همچنان سعودی ها تمایل ندارند در مسیر سازنده قدم بردارند. همانگونه که در مسیر قطع رابطه دیپلماتیکشان با جمهوری اسلامی ایران، شتاب زده، عصبی و نسنجیده عمل کردند. اما جمهوری اسلامی ایران با بصیرت عمل کرد و شتاب زده عمل نکرد. عربستان رابطه دیپلماتیک خودش را با ایران قطع کرد. در یک رفتار شتاب زده ما اعلام کردیم به طور رسمی هیچ یادداشتی برای عربستان ندادیم که ما هم متقابلا رابطه را با شما قطع کردیم. ما در را باز گذاشتیم که هر زمان، عقلانیت در هیئت حاکمه فعلی عربستان سعودی حاکم شد، امکان برگشت روابط با جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد. اما عربستانی ها، فریب آمریکایی ها و رژیم صهیونسیتی را در جنگ یمن خوردند و در موضوعات منطقه ای هم به کرات فریب این محور را خوردند و رفتارشان میتواند سازنده باشد. ما از رفتار سازنده عربستان سعودی استقبال میکنیم و معتقدیم عربستان صعودی کشور مهمی است. ظرفیت مهمی دارد. اگر این ظرفیت ها در خدمت جهان اسلام قرار بگیرد، به نفع صلح و ثبات و امنیت جهان اسلام هست.

با ترکیه در موضوعاتی تفاوت دیدگاه داریم

حسین امیر عبداللهیان گفت: ما یه مدل ویژه ای را با همسایه و دوست دیرینه ی خودمان ترکیه داریم روابطی که به معنای واقعی میتوان از آن به عنوان روابط استراتژیک و راهبردی یاد کرد. اما در موضوعاتی هم با هم تفاوت دیدگاه داریم. یکی از موضوعاتی که بین ما و ترکیه در 5 سال گذشته نسبت به آن تفاوت دیدگاه وجود داشت، در خصوص آینده ی سوریه و نقش آقای رئیس جمهور بشار السد نسبت به آینده ی این کشور است. در برخی از موضوعات هم افراد و مقاماتی از ترکیه، بعضا اظهارات رسانه ای دارند که با روابط راهبردی دو کشور در تعارض است اما بین تهران و آنکارا این سطح از همکاری راهبردی وجود دارد که علی رغم برخی از اخلاف نظرها و دیدگاه ها روابط دو کشور متاثر نشده است. ما فکر میکنیم و انتظار داریم دوستانمان در ترکیه با اظهارات مثبت به حل مشکلات منطقه ای کمک کنند و افراد زیادی در هیئت حاکمه ترکیه وجود دارند که رفتاری سازنده دارند.

ایجاد منطقه امن در سوریه نقض حاکمیت این کشور است

وی گفت: من فکر میکنم در راهبرد کلی سیاسی که برای توقف جنگ و آتش بس در سوریه حاصل شده بین تهران، آنکارا و مسکو، ترکیه علی رغم تحفظاتی که دارد در مسیر سازنده قدم برمیدارد اما در موضوع ایجاد منطقه امن، این موضوعی هست که هم حکومت سوریه به اون تفحص دارد، من در ملاقات اخیری که با جناب آقای بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه در دمشق داشتم، تفرضات منطقی آقای بشار اسد نسبت به ایجاد منطقه ی به اصطلاح امن از نزدیک شنیدیم و ما معتقد هستیم که ایجاد منطقه امن در سوریه چه توسط آمریکا پیگیری شود، چه توسط ترکیه بخواهد پیگیری شود، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تلقی میشود و ما مخالف چنین موضوعی هستیم. اما اینکه پناهنگان و آوارگان سوری به کشورشان برگردند و در امنیت کامل به سر ببرند، حتما ما از این ایده استقبال میکنیم و جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد کرد که پناهندگان و آوارگان هرچه سریعتر به مناطق اصلی خودشون برگردند.

برجام چیزی از دشمنی آمریکا علیه ایران کم نکرد

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من شخصا فکر میکنم که در دوره اداره اوباما علی رغم اینکه توافق هسته ای و برجام بین تهران و 6 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا امضا شد، اما چیزی از دشمنی آمریکا علیه ایران نکاست و نتیجه این بود که در همان دوره آقای اوباما کارشکنی جدی برای اجرای توافق هسته ای و برجام آغاز شد. آقای اوباما گفتگو میکرد و همزمان نیز کارشکنی میکرد و دشمنی میکرد. آقای ترامپ، مواضع منفی صد در صدی خودش رو دارد. به صراحت اعلام میکند که همکاری نخواهد کرد. تفاوتش با آقای اوباما در این هست که اوباما لبخند میزد، ترامپ اخم آلود هست اما رفتار آمریکا تفاوتی بین آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما را نشان نمیدهد. ما امیدوار هستیم، آمریکای ترامپ براساس شعارهایی که آقای ترامپ داد متفاوت باشه و همچنان منتظر رفتار آقای ترامپ میمانیم و بر مبنای رفتار ترامپ رفتار میکنیم. اما برمبنای تاریخ کشور اگر بخواهیم قضاوت بکنیم نباید تحول جدی به نفع کشورهای منطقه رخ بدهد. شاید تفاوتی بین آمریکای ترامپ و آمریکای غیرترامپ وجود نداشته باشه الا اینکه آمریکای ترامپ برخی از واقعیت های درون آمریکا را و نه همه ی واقعیت ها را با صدای بلند اعلام کرده است.

فقط مردم سوریه هستند که باید نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند

وی گفت: حقیقت این است که برقراری آتش بس در سوریه، ولو اینکه این آتش بس، آتش بس پایدار همه جانبهای نیست، به تایید همه طرفها هست. گفتگوهای آستانه و ادامه گفتگوها در ژنو یک گام مهم و شروع مجدد برای حل مسئله سیاسی سوریه است. سوریه بیش از این نباید در مسیر حل نظامی و امنیتی گام بردارد و مداخله گران خارجی هم نباید به دنبال چنین موضوعی در سوریه باشند. همه باید بر راه حل سیاسی توافق کنیم. ما همچنان در مذاکرات قزاقستان، در مذاکرات ژنو، در مذاکرات سازمان ملل، در هر گفتگویی معتقدیم فقط و فقط این مردم سوریه هستند که باید نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند، نه تروریستها، نه مداخله گران خارجی، نه آمریکا، نه ترکیه، نه ایران، نه عربستان سعودی، بلکه فقط مردم سوریه و نمایندگان واقعی مردم سوریه هستند که در هر گفتگوی سیاسی سرنوشت کشورشان را ترسیم کنند. و مردم سوریه در یک پروسه انتخاباتی نسبت به وضعیت خودشان تصمیم بگیرند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: