عراقچی در دانشگاه فردوسی مشهد:

تمام موانعی که به برجام مربوط می‌شده برداشته شده است

کدخبر: 2088744

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه تمام موانعی که به برجام مربوط می‌شده برداشته شده است، تصریح کرد: همه دستاوردها و گشایش‌های برجام به خاطر این نیست که آمریکا و ۱+۵ به ایران لطفی کرده‌اند، این دستاوردها ناشی از توانایی ملی ما بوده است، نه اینکه آنان به ما لطفی کرده باشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدعباس عراقچی امروز در نشست "الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل" که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین شعار مردم در انقلاب اسلامی ایران "استقلال" بود، اظهار کرد: ایران یکی از معدود کشورهایی است که در طول تاریخ خود هیچ‌گاه مستعمره نبوده و همواره مستقل بوده است، چه در دوره‌هایی که در شمار قدرت‌های بزرگ قرار داشته و چه در دوره‌هایی که دچار ضعف شده است.

وی درباره اینکه چرا استقلال یکی از شعارهای اصلی مردم در انقلاب بود، خاطرنشان کرد: در واقع تصوری که از استقلال در ذهن مردم بود، به ایستادگی بر توانایی خود و عدم وابستگی به قدرت‌ها برمی‌گشت و این رمز حرکت ما در انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: در طی روزهای اخیر جمهوری اسلامی ایران سی و هشتمین سالگرد پیروزی خود را جشن گرفت. 38 سال از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام(ره) و در ادامه به رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری گذشت و نکته مهم این است که در طی 4 دهه گذشته کشور ما روز به روز قدرتمندتر و بر مشروعیت آن نیز افزوده شده است.

عراقچی با طرح این پرسش که چه شد ایران علی‌رغم همه فشارها، تهدیدها و دشمنی‌ها الان در مرحله‌ای است که در منطقه حرف اول را می‌زند، گفت: پاسخ روشن است، این مساله به خاطر تکیه بر قدرت لایزال الهی و سپس اتکا به قدرت درونی خودمان است.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اولین مولفه قدرت ما توان دفاعی جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: توان دفاعی ما به نقطه‌ای رسیده که هر دشمنی را از این که حتی فکر حمله به ایران را در سر خود بپروراند ناامید می‌کند، چرا آمریکایی‌ها پشت میز مذاکره حاضر شدند، چون آنها از حمله نظامی به ایران ناامید شده بودند.

عراقچی با بیان اینکه مولفه دیگر قدرت ملی ثبات سیاسی و امنیتی ما است، افزود: جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر در اوج ثبات سیاسی به سر برده است و همه به این نکته اذعان دارند که امنیت کشور ما را هیچ‌کس در منطقه ندارد، اخیرا هم که شنیدیم وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ ادعای مضحکی را مطرح کرد و گفت ایران حامی داعش است چون تا به حال داعش نتوانسته هیچ عملیاتی در ایران انجام دهد.

معاون ظریف نمونه دیگری از ثبات سیاسی در ایران را انتخابات و تظاهراتی همچون 22 بهمن عنوان کرد و افزود: در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بیش از 73 درصد مردم در انتخابات مشارکت کردند و جالب است بدانید مشارکت بیش از 70 درصد در پیشرفته‌ترین دموکراسی‌های غربی و اروپایی یک آرزو است، در انتخابات پارلمان اروپا حدود 30 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.

وی با بیان اینکه مشارکت نشانه علاقه مردم به این نظام مقدس است، گفت: اگر مردم انتقادی دارند این انتقاد را در صندوق رای مشخص می‌کنند، این مشروعیت، ثبات و استمرار حضور مردم در صحنه‌های مختلف عامل دیگری از توانایی ملی و قدرت جمهوری اسلامی است، همین مردمی که در مقابل فشارهای اقتصادی مقاومت کردند و با مقاومت خود تحریم‌های اقتصادی را بی‌نتیجه کردند.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به این که این اواخر غرب برای ایجاد فشار به تحریم‌های به تعبیر خودشان فلج کننده روی آوردند که به خاطر قدرت مقاومت مردم کارایی نداشت، تصریح کرد: من نمی‌گویم این تحریم‌ها برای کشور هزینه نداشت و مردم را اذیت نکرد، اما دست تسلیم را به سمت غرب بالا نبرد، آنها اگر امید داشتند ادامه تحریم‌ها باعث می‌شود که ما دست‌هایمان را به نشانه تسلیم بالا ببریم پشت میز مذاکره حاضر نمی‌شدند.

عراقچی مولفه دیگر قدرت را توان تاثیرگذاری منطقه‌ای و قدرت رهبری دانست و افزود: در طول این 38 سال مدیریت امام راحل(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری کشور را از گردنه‌های سخت عبور داده است.

وی توانایی و قدرت دیپلماتیک را از دیگر مولفه‌های قدرت برشمرد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است و می‌تواند با قدرت‌های بین المللی مذاکره کند و خواسته‌های خود را بگیرد، در ادبیات بین‌الملل گفته می‌شود قدرت بدون دیپلماسی نابیناست و دیپلماسی بدون قدرت ضعیف است، دیپلمات‌ها سر میز مذاکره چه قدرتی به جز صحبت کردن دارند، این قدرت ملی، دفاعی،‌ اقتصادی و علمی است که به دیپلمات اجازه صحبت و مذاکره می‌دهد.

معاون ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از چهار دهه به این توانایی رسیده که در عرصه بین‌الملل در برابر همه قدرت‌های بزرگ با قدرت مذاکره کند، گفت: در تاریخ روابط بین‌الملل بی‌سابقه است که قدرت‌های بزرگ بین‌المللی همه با هم یک طرف میز بنشینند و با قدرتی که از نظر آنان درجه دو است مذاکره کنند، این نشان دهنده اعتماد به نفس ملی ما است.

عراقچی با طرح این پرسش که منافع ما در مذاکرات هسته‌ای چه بود، اضافه کرد: اول از همه باید بدانیم مذاکرات نتیجه ده سال مقاومت مردم بود مقاومت در برابر اینکه ما می‌گفتیم می‌خواهیم غنی‌سازی کنیم و آنان می‌گفتند نباید این کار را انجام دهیم ما ده سال مقاومت کردیم نه به خاطر صرفا غنی‌سازی بلکه به خاطر هدفی بالاتر، اینکه زیر بار حرف زور و سلطه نرویم.

وی ادامه داد: ما گفتیم یک روز هم غنی‌سازی را تعلیق نمی‌کنیم چرا، چون اگر این کار را می‌کردیم به حرف زور و سلطه تن می‌دادیم، آنان 6 قطع‌نامه علیه ما صادر کردند که ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بود، سیاست آمریکا غنی‌سازی صفر ایران بود و آنها تحریم‌های شورای امنیت را انجام دادند تا این اتفاق بیافتد اما بعد از ده سال مقاومت آیا جمهوری اسلامی غنی‌سازی را کنار گذاشت یا آمریکا سیاست غنی‌سازی صفر ایران را، آیا ما غنی‌سازی خود را تعلیق کردیم یا آنان قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه ما را لغو کردند؟

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در پایان دوازده سال مقاومت توسط مردم اراده چه کسی پیروز شد و چه کسی حرف دیگری را پذیرفت.

عراقچی با اشاره به اینکه غنی سازی در صنعت هسته‌ای بر اثر مذاکره نه تنها تعطیل نشد بلکه غنی سازی صنعتی برای ایران به رسمیت شناخته شد، بیان کرد: با یک برنامه ده ساله که خودمان طراحی کردیم به سمت غنی سازی صنعتی پیش خواهیم رفت، به سمت همان 190 هزار سو که مقام معظم رهبری فرمودند، برنامه آن هم نوشته و توسط شورای عالی امنیت ملی تصویب شد، در این مسیر هم از ماشین‌های پیشرفته استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در غنی سازی صنعتی مهم این است که از چه ماشینی استفاده می کنیم، آینده غنی سازی صنعتی جمهوری اسلامی ایران وابسته به ماشین‌های پیشرفته است نه ماشین‌های موجود IR1، چراکه ظرفیت غنی سازی آن یکسو است و برای غنی سازی صنعتی حداقل باید 190 هزار سو تولید شود، بنابراین برای آینده باید ماشین‌های پیشرفته تر تولید کنیم، پیشرفته‌ترین ماشین‌هایی که قرار است تولید کنیم که البته هنوز مراحل تحقیق و توسعه آن کامل نشده ماشین‌های IR6 و IR8 است، ماشین IR6 توانش 10 سو است و IR8 توانش 20 سو است، یعنی 20 برابر ناشین فعلی، هفته قبل هم گازدهی به ماشین IR8 انجام شد و مراحل تحقیق و توسعه این ماشین مسیر خود را طی می‌کند.

وی با طرح این سوال که برجام در حوزه تحریم‌ها قرار بوده چه کار کند، خاطرنشان کرد: برجام قرار بوده موانع تحریم‌های هسته‌ای را از سر راه اقتصاد ایران بردارد، تحریم‌های دیگری نیز وجود داشته اما دقت کنید که موضوع مذاکرات هسته‌ای فقط در رابطه با تحریم‌های هسته‌ای بوده است.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تحریم‌های اولیه آمریکا که ناشی از روابط ایران و آمریکا است اصلا موضوع مذاکره نبوده است، بیان کرد: به ضرس قاطع می‌توان گفت در موضوع هسته‌ای تمام موانعی که به خاطر موضوع هسته ای بر سر راه اقتصاد ایران بوده برداشته شده است.

عراقچی ادامه داد: مثلا در رابطه با خرید هواپیما موانعی که وجود داشته برداشته شده است، اما اینکه آیا دولت هواپیما زیاد خرید کرده یا کم یا باید چه نوع هواپیمایی می‌خریده به برجام مربوط نیست، مهم این مانعی است که برداشته شده، عملکرد دولت با وظیفه‌ای که بر عهده برجام بوده دو مساله مجزا است، مثلا وظیفه برجام این بوده که تحریم‌های نفتی را بردارد، کاملا مشخص است که بعد از برجام فروش نفت ما بالاتر رفته، حالا اینکه بعد از برداشته شدن این مانع وزارت نفت چگونه عمل کرده است مربوط به عملکرد این وزارت‌خانه است که البته الحق که به خوبی عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پول نفت هم که در حال برگشت است و ما مرتب با وزارت نفت و بانک مرکزی در تماس هستیم، نشانه آن هم این است که وقتی رئیس جمهور اعلام می‌کند رشد اقتصادی دولت 6+ درصد رسیده منتقدین می‌گویند این مساله به خاطر فروش نفت بوده است و در کلام همه آنها نهفته بود که پول نفت به داخل اقتصاد ایران بازگشته است.

معاون ظریف با تاکید بر اینکه تمام موانعی که به برجام مربوط می‌شده برداشته شده است، تصریح کرد: همه دستاوردها و گشایش‌های برجام به خاطر این نیست که آمریکا و 1+5 به ایران لطفی کرده‌اند، این دستاوردها ناشی از توانایی ملی ما بوده است، نه اینکه آنان به ما لطفی کرده باشند.

وی اظهار کرد: مذاکرات با بی‌اعتمادی مطلق انجام شده، برخی مطرح می‌کنند که چرا آمریکا ما را دوباره به لیست تروریست‌ها اضافه کرده، خوب پاسخ روشن است چون او آمریکا است و دشمنی آمریکا با ما تمام نشده ما در برجام فقط موضوع هسته‌ای را مدیریت کردیم و با آمریکا دوست نشدیم.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخی مطرح می‌کنند چرا خصومت آمریکا با ما کمتر نشده، گفت: چون او آمریکاست و در اینجا نقطه قوت تیم مذاکره کننده روشن‌تر می‌شود که آنان باج ندادند، مثلا اگر با موضوع تروریست با آمریکا مذاکره می‌کردیم و بعد آنها ما را در لیست تروریست‌ها اضافه می‌کردند این انتقاد جای مطرح شدن داشت.

عراقچی خاطرنشان کرد: هرچه به دست آمده دستاوردهای ما است و آنها به ما لطف نکردند اوباما می‌گفت من اگر زورم می‌رسید پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می کردم.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بیان کرد: اینها دستاوردهای برجام و ملت ایران است و به نظر من ما در این راستا خیلی خوب حرکت کردیم و با توطئه‌های دشمنان مقابله کردیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: