دادستان کل کشور:

برای حفظ محیط زیست به دولتمردان امید نداشته باشید

کدخبر: 2088866

دادستان کل کشور گفت: بسیجیان در حفظ و حراست از محیط زیست کمر همت ببندید و در این راه به دولت‌مردان خیلی امید نداشته باشید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نووشت: حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری صبح امروز در نخستین همایش ملی حقوق سبز که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد، اظهار کرد: احیاء محیط زیست یکی از مباحث مهمی است که نیاز به توجه بسیار مهم و ویژه دارد. وی ادامه داد: اینچنین نیست که امروز دنیای مدرن و پیشرفت تکنولوژی پی به اهمیت محیط زیست برده باشد و ما بخواهیم دست نیاز به سوی دنیای غرب دراز کنیم که از آنها چیزی یاد بگیریم بلکه باید به اتکای فرهنگ غنی اسلام و یا ژرف‌نگری در عمق معارف قرآنی و دینی به آنها چیزی یاد بدهیم. دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: شما اگر در لابه لای آیات شریف قرآن و روایات پیامبر بزرگ اسلام و ائمه معضومین دقت کنید می‌بینید که دستاوردهای علمی ما بسیار فراتر از آن چیزی است که آنها مدعی هستند. منتظری بیان کرد: محیط زیست را باید از سیطره اشخاص خارج کنیم و اگر این اتفاق بیافتد به طور قطع بسیای از مشکلات محیط زیست که در آن هستیم خارج خواهیم شد.

وی اضافه کرد: بلایی که امروز در کشور خودمان بر محیط زیست آورده‌ایم بخاطر این است که مالکیت این عناصر تشکیل دهنده محیط زیست را به چنگال عده‌ای سودجو و منافع طلب گذاشته‌ایم و اشتباه کردیم.

دادستان کل کشور تاکید کرد: بعد از انقلاب که نظام را بر پایه مبانی دین و قرآن قرار دادیم نباید اجازه دهیم این بلا بر سر محیط زیست وارد شود.

وی گفت: اینکه به پولدارها اجازه دهیم که در مناطق سرسبز بروند و به هر کیفیتی که می‌خواهند کاخ، ویلا و پلاژ بسازند به هیچ عنوان پسندیده نیست.

دادستان کل کشور گفت: نمونه‌هایی را در شمال ایران و تهران دیدم و داریم که انسان غصه می‌خورد و نمونه‌هایی را خودم رفتم و دیدم که چندصد میلیارد تومان در یک نقطه بسیار زیبا هزینه کرده تا ماهی دو شب به آنجا برود و زمان بگذراند و از طرف دیگر چون پولدار است برایش مهم نیست که چه بلایی بر سر محیط زیست می‌آورد. منتظری بیان کرد: امروز جامعه ما گرفتار این دژخیمانی هستند که منافع خود را بر مناقع عامه ترجیح می‌دهند و متاسفانه در تمام نقاط کشور این افراد حضور دارند.

وی متذکر شد: جنگل که حکم ریه زمین را دارد و باید زندگی برای مردم فراهم کند را به سادگی نباید بسپاریم به افراد پولداری که هر کاری دوست دارند انجام دهند.

دادستان کل کشور اضافه کرد: یکی از اشتباهاتی که در عرصه واگذاری اراضی انجام دادیم این بود که نباید واگذاری را قطعی و دائمی انجام می‌دادیم بلکه باید واگذاری‌ها به صورت حساب شده می‌بود و باید اجازه بهره‌برداری می‌دادیم.

منتظری تصریح کرد: معادن را خدا برای مردم قرار داده اما ببینیم چه بلایی بر سر این معادن آورده شده و متاسفانه برخی که مجوز استفاده از معدن را گرفتند بلایی را بر سر این معادن آوردند که انسان افسوس می‌خورد.

وی افزود: ما در طول سال‌های متمادی از دوران جنگ تا امروز شاهد بودیم هرجای این نهاد مقدس بسیج پای به عرصه گذاشت کاری کارستان کرد زیرا نیرویی برخواسته از متن مردم است.

دادستان با اشاره به اینکه امیدواریم بسیج‌وار به فریاد محیط زیست کشور برویم گفت: ببینید مردم خوزستان چه مشکلاتی دارند زیرا محیط زیست آسیب دید و این بلا تنها دامن مردم خوزستان را نگرفته بلکه هرجایی به محیط زیست بی‌اعتنایی کنیم این بلا بر سر ما خواهد آمد و شمال و جنوب تفاوتی ندارد.

وی خطاب به بسیجیان گفت: کمر همت ببندید و به دولت‌مردان خیلی امید نداشته باشید زیرا ما از برخی دولتمردان می‌بینیم که به نام دفاع از محیط زیست وارد عرصه خدمت می‌شوند اما کار دیگری انجام می‌دهند.

دادستان کل کشور بیان کرد: طرف به عنوان فلان مسئول به نام حفظ محیط زیست و جنگل آمد و در تلوزیون سخنرانی می‌کرد اما دیدیم سر از کجا در آورد و دیدم که این آقا که سینه خود را برای حفظ و حراست از جنگل و جنگل‌بانی سپر می‌کرد در یک منطقه خوش آب و هوا ویلا ساخت.

منتظری تاکید کرد: ای وای بر این مسئولی که دایه دفاع از محیط زیست دارد و خود مخرب محیط زیست است و این گناه بزرگی است.

وی افزود: راه درمان این موضوع این است که ضمن آنکه برای مسئولان اجرایی احترام قائلیم و آنها را موظف می‌دانیم تا به وظایف قانونی خود عمل کنند اما نیاز است یک نظارت عمومی در این عرصه شکل بگیرد.

دادستان کل کشور افزود: بسیج باید در این زمینه وارد شود و این پیشنهاد من است که بسیج در همه جا یک ناظر مطمئن امین باشد تا بتوان گزارشات نظارتی خوبی در این عرصه داشته باشیم.

منتظری در پاسخ به انتقاد برخی از مسئولان به اقدامات مسئولان در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: چرا تخریب از گذشتگان صورت می‌گیرد و آقایی که دائم به گذشتگان و میراث گذشته اشاره می‌کنی بیا و امروز بگو شما چه کرده‌ای و در راستای طرح این سوال باید یک مطالبه عمومی مردمی صورت گیرد و بسیج که همان حضور همه اقشار مردم در صحنه است باید در این راستا اقدام کنند.

وی گفت: قانون آئین دادرسی کیفری که مصوبه سال 92 است و از سال گذشته اجرا شد تکالف دادستان‌ها را اضافه کرده و ما نیز در تلاش هستیم تا بستر اجرای قانون را فراهم کنیم و همیشه تاکید کردم تا زمانی که من در مسئولیت هستم پای این موضوع ایستاده‌ام تا در جهت احیای حقوق عامه و صیانت از آن تلاش کنیم زیرا حقوق عمومی در عرصه‌های عمومی بسیار از بین رفته است. دادستان کل کشور گفت: عده ما محدود است و باید اولویت بندی‌هایی انجام دهیم که متاسفانه نقیصه تعریف حقوق عمومی را داریم و اینکه چگونه این حقوق باید صیانت شود نقص وجود دارد و در تلاش هستیم تا این نقایص برطرف شود.

وی بیان کرد: من همیشه تاکید کرده و تاکید می‌کنم که آنچه مربوط به دادستانی کل و دادستان‌های استان‌ها و شهرستان‌ها است در دفاع از حقوق عمومی و صیانت از این حقوق نباید کوتاه بیایند اما ابزار لازم در اجرای آن را نداریم و ما باید از ابزار اطلاعات عمومی و بسیج مردمی استفاده کنیم.

منتظری اظهار کرد: در برخورد با مخربان محیط زیست اگر فرد آیت‌الله، مدیر، امام جماعت، اعضای جریانات سیاسی و هر قشری که باشد هیچ تفاومتی ندارد و از همکاران خواسته‌ایم با متجاوزان به حقوق عامه برخورد کنند و هیچ تفاوتی برای ما ندارد.

وی ادامه داد: ما شاهد بودیم که کسانی به ما مراجعه کردند و از پرونده‌ها خبر داریم که با لابی‌گری و پول دادن و راه‌های دیگری رفتند و مجوز گرفتند و بعد هم که می‌خواهیم مقابله کنیم مجوز را ارائه می‌دهند که این مجوز از راه نامشروع بدست آمده است.

دادستان کل کشور در پایان ابراز کرد: به موجب قانون ما می‌تانیم به بسیجیانی که دارای مشخصات معین هستند می‌توانیم کارت ضابط بدهیم و از وجود این افراد استفاده کنیم.

ارسال نظر: