دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران:

اجرای جمع‌آوری معتادین متجاهر از ۲۰ اسفند در ۱۲ استان

کدخبر: 2089439

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: قرار شده از ۲۰ اسفند در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان اقدامات اساسی در ۱۲ ا ستان صورت گیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه کنفرانس بنی‌المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته مرتبط که معاون دبیرکل سازمان ملل هم در آن حضور داشت در جمع خبرنگاران گفت: ‌امروز با همت همکاران خود در ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت خارجه اجلاس بسیار مهمی را در کشورما با حضور 35 کشور داشتیم.

وی افزود: خوشبختانه استقبال خوبی از این کنفرانس بین‌المللی شده است به طوریکه معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین کشورهای اروپایی غرب آسیا و مرکز آسیا در این اجلاس حضور داشتند.

وزیر کشور تصریح کرد: موضوع کنفراس بین‌المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص مبارزه با مواد مخدر است.

رحمانی فضلی گفت: پیشنهاد برگزاری این نشست را سال قبل جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وین ارائه کرده بود و آقای یوری فدوتوف آن را پیگیری و امروز اجرایی شد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص محورهای کنفرانس بین‌المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته مرتبط با آن گفت: مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته، انتقال اطلاعات و انجام همکاری‌های مشترک، مبارزه با پولشویی به ویژه پولشویی در کشورهایی که بیشترین مصرف‌کننده مواد مخدر هستند و بالاترین پولشویی در آنجا صورت می‌گیرد آموزش، معیشت و کشت جایگزین در افغانستان محورهای اصلی برگزاری این کنفرانس بین‌المللی بوده است.

وی تصریح کرد: توافقات خوبی در این اجلاس حاصل شده که در اختتامیه این اجلاس مورد تصویب اعضا و حاضرین قرار خواهد گرفت.

وزیر کشور گفت:‌ امیدواریم با بسط و گسترش همکاری‌ها و مشارکت در سطح بین‌المللی و استفاده از ظرفیت همه کشورهایی که در بحث تولید، ترانزیت و مصرف مواد مخدر متأثر از آن هستند وجود دارد و امیدواریم بتوانیم با این پدیده که واقعاً بلای خانمانسوز در دنیا است مبارزه کنیم، به همین جهت می‌کوشیم تا دامنه همکاری‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی اقدامات بسیار خوبی در زمینه مقابله و مبارزه با مواد مخدر و کشف آن، پیشگیری و درمان معتادین صورت داده و توانسته در رصد بین‌المللی توجهات را به خود جلب کند.

وی با بیان اینکه امروز در این اجلاس یوری فدوتوف معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته از اقدامات ایران تشکر کرد چرا که جمهوری اسلامی ایران توانسته 75 درصد از کشفیات جهانی را با بیشترین عملیات‌ها جهت مبارزه و مقابله با مواد مخدر انجام دهد.

رحمانی فضلی اظهار داشت: در بحث درمان و پیشگیری و همچنین مقابله با عرضه اقداماتمان همچنان ادامه پیدا کرده و توفیقات بیشتری کسب کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص کمک کشورهای خارجی به جمهوری اسلامی ایران در امر مقابله و مبارزه با مواد مخدر و کشف آن گفت: این بحث کمک توسط کشورهایی انجام می‌شود که در این موضوع بیشترین صدمه را می‌بینند اما بیشترین پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در بحث دریافت کمک‌های خارجی در زمینه مقابله و مبارزه با مواد مخدر در حوزه تجهیزات، امکانات، سگ‌های موادیاب، تبادل اطلاعات و اخبار و همچنین دریافت کمک‌های مالی در بحث پیشگیری و آموزش بوده است.

رحمانی فضلی گفت: تا زمانی که تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور ما وجود داشت کشورهای خارجی در حوزه تجهیزات سگ‌های موادیاب هیچ وقت با جمهوری اسلامی ایران همکاری نکردند اما بعد از برجام در حوزه تحویل سگ‌های موادیاب چند قلاده را تحویل گرفته و در برخی مناطق مستقر کرده‌ایم. البته قول‌هایی هم برای دریافت تجهیزات از کشورهای خارجی گرفته‌ایم که امیدواریم این قول‌ها اجرایی شود.

وی در زمینه کمک‌های مالی هم اظهار داشت: در زمینه کمک‌های مالی هم اقداماتی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به حمایت سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته مرتبط صورت گرفته است.

وزیر کشور گفت: در زمینه دریافت اطلاعات و اخبارازکشورهای خارجی در خصوص مقابله و مبارزه با مواد مخدر هم درخواست‌هایی از آنها داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه مبارزه با پولشویی هم اقداماتی صورت گرفته است و اخیرا به ما هم قول داده‌اند که در دفتر تهران کارشناسان مبارزه با پولشویی سازمان ملل متحد مستقر شوند. ضمن اینکه امروز بعدازظهر هم چند کیس (مورد)‌ به این کارشناسان اعلام خواهیم کرد تا نحوه اجرای اقدامات و قول‌های آنها را به عینه مشاهده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: وزارت خارجه و وزارت اقتصاد هم در بحث مبارزه با پولشویی مبارزه با مواد مخدر تفاهمنامه‌هایی را با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی صورت داده‌اند ضمن اینکه ما هم تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای خارجی داشته‌ایم اما اراده جدی در زمینه رویارویی مستمر و رصد دائمی اطلاعات و اخبار به ویژه در حوزه پولشویی را از طرف‌های خارجی خواسته‌ایم.

وزیر کشور گفت: بیش از 60 میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در جهان است که همه این‌ها در کشورهای مقصد دپو می‌شود و فقط بخش از آن در افغانستان و کشورهای مسیر باقی می‌ماند.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در کنفرانس بین‌المللی تهران علیه قاچاق مواد مخدر گفت: وی در این اجلاس به صراحت اعلام کرد که عدم ثبات سیاسی شرایط ویژه منطقه مشکلات و بحران اقتصادی، دخالت کشورهای خارجی و شبکه عظیم تروریستی و شرارت در افغانستان دست به دست آن داده تا دولت مرکزی آن کشور علیرغم تلاش‌هایش نیازمند کمک باشد.به همین جهت در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که باید جامعه جهانی در تمام این موارد به افغانستان کمک کند لذا باید نگاه ویژه‌ای به کشاورزان در جهت کشت جایگزین و همچنین حمایت‌های اقتصادی از این کشور صورت گیرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ما کشور همجوار با افغانستان ضمن همکاری‌های دوجانبه و همچنین همکاری‌های سه‌جانبه با مشارکت پاکستان و همکاری‌های پنج‌جانبه منطقه‌ای سال قبل به آنها پیشنهاد دادیم که یک استان در افغانستان به ایران به عنوان متولی اجرای کشت جایگزین معرفی شود.

رحمانی فضلی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌این پیشنهاد سال قبل در نیویورک مورد بررسی قرار گرفت و اجرایی شد اما ما به دنبال تعریف مشخصی از کارهای اجرایی در این استان و همچنین کشت جایگزین و رفع معضلات اقتصادی پس از برقراری امنیت بیشتر از این استان هستم.

وی گفت: باید به موضوع افغانستان به عنوان یک معضل بین‌المللی نگرش شود و ما هم معتقدیم که افغانستان در این موضوع تنها بماند.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: موضوع کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان و نوع آن تا کنون بحثی نشده است ولی با توجه به آب و هوای این کشور باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نگران توسعه کشت زعفران در افغانستان به عنوان کشت جایگزین و از دست رفتن بازارهای بین‌المللی ایران در زمینه نیستم، افزود: چون زعفران بازار بین‌المللی بزرگی دارد و نگران ورود افغانستان به این موضوع نیستیم اما تولید و کشت زیاد مواد مخدر در افغانستان موضوعی جدی و بین‌المللی است که باید برای مقابله با آن تصمیمات مهمی اتخاذ شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص درمان معتادین و کارهای صورت گرفته در این خصوص گفت:‌ توانستیم تا 8500 نفر از معتادین متجاهر را در تهران جمع‌آوری کنیم. البته روز گذشته هم با 12 استان جلسه‌ای در خصوص اجرای جمع‌آوری معتادین متجاهر در آن استان‌ها برگزار کردیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: قرار شد از 20 اسفند در زمینه جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان اقدامات اساسی در 12 ا ستان صورت گیرد.

وی تصریح کرد: امسال بیش از 600 تن مواد مخدر در ایران کشف شده است که این امر حاکی از افزایش 15 درصدی کشفیات است.

وزیر کشور در پایان گفت: در سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ایشان 5 درصد کاهش در زمینه تعداد معتادان کشور را خواستار شده‌اند که امیدواریم امسال و سال آینده با اقدامات انجام شده این موضوع مدنظر ایشان اجرایی شود.

ارسال نظر: