انتقادات صریح جمشید پژویان از طرح دولت برای انتشار ۸۰ هزار میلیارد اوراق مشارکت در لایحه بودجه ۹۶

کَلَکِ دولت در انتشار چند ده هزار میلیاردتومان اوراق مشارکت/ کَلَکِ دولت برای جبران کسری بودجه

کدخبر: 2089654

یک اقتصاددان گفت: اوراق قرضه خیلی روشن اعلام می‌کند که دولت می‌خواهد پولی را از مردم قرض بگیرد و اصلا در خصوص پروژه‌هایی که انجام می‌دهد و مواردی که از این پول استفاده می‌کند به مردم توضیح نمی‌دهد. این از نظر اسلام این نوع قرض کردن رباست.

جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص طرح دولت برای انتشار 80 هزار میلیارد اوراق مشارکت در لایحه بودجه 96 اظهار کرد: اوراق مشارکت نام اسلامی اوراق قرضه است، ولی معنای آن ممکن است متفاوت باشد.

وی افزود: اوراق قرضه خیلی روشن اعلام می‌کند که دولت می‌خواهد پولی را از مردم قرض بگیرد و اصلا در خصوص پروژه‌هایی که انجام می‌دهد و مواردی که از این پول استفاده می‌کند به مردم توضیح نمی‌دهد. این از نظر اسلام یک نوع قرض کردن بوده و رباست.

دولت به اسم اوراق مشارکت اوراق قرضه گرفته است

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: بنابراین دولت نام آن را عوض کرده و اعلام می‌کند که اوراق مشارکت قرض کرده است. یعنی مثلا دولت می‌خواهد در پروژه های خاصی سرمایه‌گذاری کند و مردم هم با دولتمردان در اجرای این پروژه ها مشارکت می‌کنند. در نتیجه مردم باید اوراق مشارکت را از دولت برای انجام پروژه‌های مشترک بخرند. اما لازمه این کار این است که دولت دقیقا پروژه های مشترک را اعلام کرده تا مردم آن ها را انتخاب کنند. بعد باید سود و زیان آن اوراق مشارکت خاص و سرمایه گذاری محاسبه شود.

طرح دولت کلک و دور زدن قانون است

پژویان گفت: دولت نباید در اوراق اسلامی از همه به یک نسبت قرض بگیرد. بنابراین اقدام اخیر دولت برای انتشار 80 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت همان اوراق قرضه است و تنها اسم آن را عوض کرده اند و به نوعی در حال دور زدن قانون و کلک زدن هستند.

وی بیان کرد: پیش از این هیچ گاه اوراق قرضه را در بودجه نمی‌آوردند چون هیچ وقت دولت و مجلس چنین اوراقی را اعلام نمی‌کردند. قبلا وقتی دولت کسری بودجه پیدا می‌کرد از مجلس اجازه می‌گرفت تا بتواند این کسری بودجه را جبران کند. حالا دولت باید در خصوص پروژه هایی که قرار است در آن ها از این 80 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده کند شفاف سازی لازم را انجام دهد.

دولت حق ندارد پول اوراق مشارکت را خرج هزینه‌های جاری کند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: پرداخت پول گندمکاران جز هزینه های جاری دولت است و ربطی به سرمایه گذاری ندارد. بنابراین دولت این چند ده هزار میلیارد تومان را به عنوان اوراق قرضه گرفته نه اوراق مشارکت، زیرا در اوراق قرضه دولت پول را برای پرداخت بدهی ها و هزینه های جاریش قرض می‌گیرد. در این حالت دولت الزامی ندارد که این پول را صرف سرمایه گذاری در پروژه‌ها کند.

پژویان افزود: وقتی اسم اوراق مشارکت مطرح می‌شود دولت باید مشخصا پول را سرمایه گذاری کند، تا مردم بروند و آن اوراق مشارکت خاص را بخرند، بعد هم دولت حق ندارد و فقط یک نوع اوراق مشارکت منتشر کند بلکه باید اوراق مشارکت مختلفی را منتشر کند و مردم هم حق انتخاب داشته باشند.

اقدام جدید دولت فقط برای جبران کسری بودجه است

وی گفت: این کار دولت یک نوع روش برای تامین کسری بودجه است، فقط نام آن را از اوراق قرضه ای که مشکل اسلامی داشته به اوراق مشارکت تبدیل کرده‌اند. دولت یازدهم با این کار خودش و دولتهای بعد از خودش را دچار بدهی سنگینی می کند که صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

این اقتصاددان عنوان کرد: دولتها معمولا باید برای این کار به سراغ پروژه های بسیار سودآوری می‌روند که بعد از انجام پروژه علاوه بر پرداخت پول مردم خودشان هم صاحب درآمد مناسبی شوند. تصمیم گیری برای اختصاص اوراق قرضه یا مشارکت در بودجه یک فرآیند اقتصادی است که باید گروهی اقتصاددان در خصوص آن نظر دهند نه کسانی که نشسته اند و با اساتید اقتصاد چای خورده اند و چیزی هم بلد نیستند.

تصمیم گیری در خصوص انتشار اوراق مشارکت و یا قرضه باید بر عهده اقتصاددانان باشد

پژویان اظهار کرد: اقتصاددانانی که اقتصاد ایران را می شناسند باید یک نقشه راه برای اقتصاد ایران بکشند تا تکلیف زیرساختها، سیاستها، تنظیم کسری بودجه دولت مشخص شوند. اگر از این اقتصاددانان استفاده نشود همان اتفاقی می‌افتد که در 60 سال اخیر برای اقتصاد ایران اتفاق افتاده و مملکتی که می توانست جز اقتصاد برتر دنیا باشد تبدیل به 10 اقتصاد آخر جهان می شود. متاسفانه مردم همواره در انتخاباتها گول پوپولیستها را می‌خورند.

گفتنی است روز گذشته نیز رئیس مجلس از انتشار اوراق مشارکت در لایحه بودجه 96 انتقاد کرد و گفت: با انتشار ۶۰ هزار میلیارد اوراق مشارکت در لایحه بودجه سال آینده دولت بعد را بدهکار می‌کنیم! وی گفت: هم‌اکنون در لایحه بودجه‌ای که در حال بررسی آن هستیم حدود ٦٠ هزار میلیارد اوراق مشارکت نوشته شده است. اوراق مشارکت به چه معناست؟ یعنی منابع نداریم، اوراق می‌فروشیم و بنابراین دولت آینده بدهکار خواهد شد. دولت می‌گوید من منابع ندارم، بودجه جاری‌ام افزایش پیدا کرده است بنابراین باید اوراق بفروشم. سوال اینجاست که سرنوشت این کار کجاست؟ چه می‌شود؟

ارسال نظر: