حجت‌الاسلام پناهیان در اصفهان:

شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه یعنی مرگ بر "احمق‌ها"/ دشمنان می‌خواهند انقلابی‌ها را مخالف عقل و منفعت‌طلبی معرفی کنند

کدخبر: 2090403

استاد حوزه و دانشگاه اسلام را دین عقلانیت و منفعت طلبی دانست و گفت: دشمن تلاش می‌کند عناصر مؤمن و انقلابی را دنباله‌رو آرمان‌هایی معرفی کند که هیچ گاه محقق نمی‌شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان امشب در جمع دانشجویان در مسجد امام خمینی (ره) دانشگاه اصفهان اظهار داشت: امروز فاجعه‌ای در معرفی دین و انقلاب رخ داده و این موضوع سبب شده تا خیلی‌ها از این موقعیت سوءاستفاده کنند.

وی افزود: امروز در جامعه نیروهای ارزشی و انقلابی را آرمانگرا جلوه داده‌اند، انقلابیگری چیزی جز عقلانیت و منفعت‌طلبی به عنوان معنای واقعی آن نیست، روانشناسان بر اساس علوم تجربی می‌گویند که یک آرمان انتخاب کنید و این آرمان را باید از عقل پرسید، آرمان چیزی است که بتوان عاشق آن شد و باید روزی بتوان آن را محقق کرد، امروز جز آرمان مهدویت چیز دیگری و بهتری یافت نمی‌شود، ما نیروهای ارزشی به معنای غیر واقع بین نیستیم، اصلاً لفظ « نیروهای ارزشی» را غربی‌ها برای ما انتخاب کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دشمنان و غربی‌ها ارزشمداری را برای ما انتخاب کرده‌اند تا ما را غیر واقع بین معرفی کنند، یعنی می‌گویند ما طرفدار آرمان‌هایی هستیم که هیچ وقت محقق نمی‌شوند، ما هم می‌گوییم آرمانگرایی که بر اساس عقلانیت نباشد مزخرف است و باید آن را دور ریخت، ارزشی که در جهت رسیدن به منافع ما نباشد را باید دور بریزیم.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که من هیچ کاری برای شما مردم نکردم و همه کارهای من برای نفع و قیامت خودم بود، هنوز نزاع بین عقل و آرمان حل نشده است و این دعوا از اساس و از ابتدا اشتباه بوده است، برخی خرده می‌گیرند که واژه ارزش‌ها و آرمان‌ها در ادبیات انقلاب آمده است، درست است همه این‌ها را داریم اما باید آن را باز کنیم و معنای واقعی آن را بفهمیم.

پناهیان تصریح کرد: دشمنان سعی می‌کنند تا دین و انقلاب و آرمان‌های آن را غیرواقع بینانه معرفی کنند، آن‌ها می‌گویند که انقلابی‌های ایران به دنبال منافع خود نیستند، لازم است تا برای مواجهه با این استراتژی دشمنان کمی این ادبیات را تغییر دهیم یا معنای حقیقی انقلابیگری را تبیین کنیم.

وی عنوان کرد: قبل از مذاکرات من گفتم که اگر انرژی هسته‌ای تعطیل شود کارخانه‌های ما هم تعطیل می‌شود، همان موقع برخی گفتند "کمی محتاط باش چون معلوم نیست اینگونه باشد"، اگر باور کنیم که آمریکا دشمن ماست آن وقت دیگر در فریبکاری آن‌ها شک نخواهیم کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما از عقلانیت در موضوعات سیاسی و فرهنگی دفاع می‌کنیم، ما باید از منافع خودمان در همه مسائل دفاع کنیم، اینکه آمریکا هم از داعش و هم از میانه‌روهای ایران حمایت می‌کند باید برای ما معنا داشته باشد، اسرائیل و آمریکا این حمایت‌ها را می‌کنند و ما باید از عقل خود استفاده کنیم و ببینیم حالا منافع ما در چیست.

وی گفت: اسلام دین عقلانیت است و مسلمان‌ها باید امور خود را براساس عقل تنظیم کنند، برخی افراد خرده می‌گیرند که روحانیون فقط باید مسائل و احکام شرعی را در منابر مطرح کنند و این در حالی است که امام صادق(ع) بیش از آنکه در مورد نماز و شرعیات حدیث داشته باشند در مود تغذیه و امور دیگر حدیث دارند.

پناهیان ادامه داد: در همین ارتباط دشمنان ما از همان ابتدا شروع کردند به جعل احادیث تا عقلانیت را در دین اسلام کمرنگ جلوه دهند و افراد مذهبی و انقلابی را در نظر مردم جامعه و جهان انسان‌هایی معرفی کنند که به دنبال اهداف غیرواقعی و به قول خودشان آرمانگرایانه هستند.

وی اظهار داشت: شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه که در نماز جمعه‌ها مطرح می‌شود برخاسته از عمق فهم و عقلانیت نیروهای انقلابی و مسلمان است، در واقع انقلابی‌ها با این شعار می‌گویند « مرگ بر احمق‌ها»، چون به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که با ولایت فقیه مخالفت می‌کنند و عناد دارند واقعاً احمق هستند، این مفهوم در قرآن هم آمده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: باید در تبیین مفهوم انقلابیگری یک نهضت راه بیندازیم، امام زمان(عج) هم وقتی ظهور می‌کنند دست بر سر انسان‌ها می‌کشند تا عقل آن‌ها کامل شود، اصلاٌ انسان نمی‌تواند عاشق دینی شود که منافعش را در نظر نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری که نماینده مذاکره کننده ایشان بود فرمودند «کسی که به عقل و تجربه بی‌اعتنا باشد، شقی است»، ما نباید به دروغگو اعتماد کنیم، گمان می‌کنم هنوز داستان چوپان دروغگو از کتاب‌های دبستان حذف نشده باشد، تجربه به ما ثابت کرده که آمریکا دروغگوست و نباید به حرفش اعتماد کنیم.

پناهیان تصریح کرد: دینمداری بدون عقلانیت حاصل القای ابلیس است، همیشه باید محاسبات عقلانی حرف اول را بزند، بعضی افراد عقلانیت را کنار می‌گذارند و اتفاقاً خیال هم می‌کنند که حال معنوی آن ها زیاد شده است، در سیره ائمه معصومین(ع) ایشان همواره دیانت افراد کم عقل را زیر سؤال می دانستند.

وی ادامه داد: دین منهای عقل و دین منهای سیاست اصلاً معنا ندارد و این امر در سیره ائمه معصومین(ع) کاملاً مشهود است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام رضا(ع) فرمودند «اگر دیدی کسی گناه نمی‌کند فریبش را نخورید شاید عرضه نداشته باشد، اگر کسی عرضه داشت و باز هم گناه نکرد باز هم فریب نخور شاید گناه دیگری می‌کند، اگر دیدید اصلاً گناه نمی‌کند باز هم فریب نخورید شاید عقل نداشته باشد، اگر عقل هم داشته باشد و گناه هم نکند باز هم منتظر باشید شاید بعداً هوس بر عقل او غلبه کند و منحرف شوند».

وی خاطرنشان کرد: باید جریانات امروز کشور و جهان را هم با عقلانیت بسنجید و از مشورت هم بهره بگیرید، کسی که بر خلاف عقل عمل می‌کند انقلابی نیست، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند« هر کس بیشتر به عاقبت کار نگاه کند عاقل‌تر است».

ارسال نظر: