عضو شورای اسلامی شهر تهران:

تولد روزانه ۲ نوزاد معتاد در تهران/ تمایل کم زنان معتاد به ترک اعتیاد

کدخبر: 2090492

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس گزارش‌هایی که به بنده ارسال می‌کنند به طور میانگین روزانه ۲ نوزاد معتاد در شهر تهران متولد می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فاطمه دانشور در خصوص عملکرد کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران و اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: 21 بازدید از حاشیه‌های شهر تهران و بافت‌های فرسوده داشته‌ام که این بازدیدها از ساعت 11 شب تا 3 صبح در محله‌های پرخطر شهر بوده است و نهایتاً منجر به 63 گزارش شده است.

وی افزود: در این بازدیدها در حوزه زنان،‌کودکان کار، کودکان اعتیاد، ناامنی‌های اجتماعی و دیگر موارد حاد بررسی‌ها و مشاهداتی صورت گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال دختر 8 ساله‌ای در یک آلونک 6 متری توسط پدرش که تبعه کشور افغانستان بودند زندانی می‌شد و ما نمی‌توانستیم از طریق سازمان‌های حمایتی برای این کودک اقدامی را انجام دهیم چرا که در این خصوص در قانون خلاء داریم.

دانشور افزود: ضعف هماهنگی بین بخشی عمده‌ترین ضعف‌ها بوده است و دولت به لحاظ قانون باید به رفاه اجتماعی بپردازد و ما نیز در قالب گزارش‌هایی که به وزارت بهداشت، وزارت دادگستری و دیگر دستگاه‌های ذیصلاح ارسال کردیم حساسیت آنها را نسبت به رفاه اجتماعی و آسیب‌های موجود برانگیخته‌ایم.

وی بیان داشت:‌آمارهای متفاوتی درباره زنان کارتن‌خواب ارائه می‌‌شود ولی برای آنها گرمخانه و یا مرکز خاصی دیده نشده بود در صورتی که برای آقایان گرمخانه‌، سامان‌سرا و دیگر موارد برای ترک اعتیاد آنها در شهر بوده است و این نیز منشأ گرفته از یک مدیریت شهری با نگاه مردانه بوده که سعی کرده‌ایم نسبت به ایجاد گرمخانه و مددسرا برای زنان نیز اقدام شود.که تا کنون این مراکز ایجاد شده است.

دانشور افزود: 61 بازدید از خیریه‌ها و انجمن‌ها که در حوزه کودکان کار فعالیت کردند داشته‌ایم که مهمترین نیاز آنها فضای لازم بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: 17 مرکز پرتو را پس از پایان دوره بابت آموزش دادن در اختیار انجمن‌های فعال قرار داده‌ایم.

وی افزود: مدرسه صبح رویش برای کودکان کار راه‌اندازی شد و امیدواریم دیگر نهادهای تصمیم‌ساز کشور نیز حساسیت‌های لازم را برای معضلات و مشکلات داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره مرکز نگهداری شفق نیز اظهار داشت:‌7 بازدید از این مرکز داشته‌ایم که نیاز بود برای ترخیص زنان معتاد از مراکز نگهداری در مراکز بهاران ساماندهی شوند که این اتفاق نیز صورت گرفت.

وی گفت: مصوب شد شهرداری 2 میلیارد تومان برای آزادی زنان زندانی اختصاص دهد که این مبلغ به 3 میلیارد تومان افزایش یافت و تا کنون زنانی نیز از زندان آزاد شده‌اند

وی درباره نوزادان معتاد در شهر تهران نیز اظهار داشت: بر اساس گزارش‌هایی که به بنده ارسال می‌شود در تهران در روز دو نوزاد معتاد متولد می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نوزادان در صورتی که سم‌زدایی شوند دیگر مشکلات اعتیاد را نخواهند داشت و می‌توانند مانند دیگر نوزادها زندگی کنند.

دانشور خاطر نشان کرد: 4 شیرخوارگاهی که این نوزادان در آنجا نگهداری می‌شدند پس از سم‌زدایی متقاضیانی نیز برای فرزندخواندگی دارند که به طور میانگین برای هر شیرخوار 7نفر متقاضی است.

وی گفت: بیش از 70 مرکز اجتماعی در سطح شهر تهران مانند بهاران، پرتو و گرمخانه‌های چیتگر و لویزان راه‌اندازی شدند.

وی به اعطای وام به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: اعطای وام را از 3 میلیون تومان به 5 میلیون تومان برای زنان سرپرست خانوار اختصاص داده‌ایم و رقمی نیز به صورت بلاعوض برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی به انتقاد از منشور حقوق شهروندی گفت: بحث هویت در منشور حقوق شهروندی مغفول مانده است و به این موضوع هنوز توجهی نشده است. هنگامی که گزارش‌ها از آسیب‌های اجتماعی را به وزرا نشان می‌دهیم آنها تعجب می‌کنند که این میزان کودک بی‌هویت وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: بیمارستان‌ها برای ترک اعتیاد کودکان زیر 10 سال پذیرش نمی‌کنند که مددکار موظف است با حکم قضایی نسبت به بستری آنها در بیمارستان اقدام کند که نیاز است وزارت بهداشت فکر جدی در این خصوص داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زنان معتاد در شهرستان‌ها بیشتر از تهران است، گفت:‌در 16 شهرستانی که ورود کرده‌ایم مسائل متفاوتی را دیده‌ایم ولی بعضی از مقامات استانی این مسائل و آسیب‌ها را انکار می‌کنند.

دانشور افزود: سقط جنین در سنین بالا گزارش می‌شود که نوزادان آنها 6 تا 7 ماهه هستند و سقط می‌شوند که امیدواریم نسبت به حل این مشکلات اقدام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای بعضی‌ها کارتن‌خوابی یک سبک زندگی شده است و باید نسبت به این موضوع آگاه‌سازی‌های لازم صورت بگیرد.

ارسال نظر: