گزارش «نسیم آنلاین»: یک بیمه خارجی هم برای سرمایه‌گذاری قطعی در ایران نماند!

گشت‌وگذار بی‌نتیجه رئیس‌کل بیمه‌ مرکزی در اروپا و آسیا ۱۴ ماه بعد از برجام!

کدخبر: 2090682

تردیدی نیست که رفت‌وآمدهای رئیس کل بیمه مرکزی به کشورهای مختلف، جدای از شناساندن پتانسیل‌های موجود در صنعت بیمه کشور دستاورد دیگری نداشته، از این رو دست اندرکاران امر متعقدند که رئیس کل بیمه مرکزی بجای این کار، بهتر است که اولویت اصلی خود را به گره‌گشایی از پای صنعت بیمه متمرکز سازد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین» : ازشرق دور در آسیا تا قلب قاره سبز در اروپا در زیر پای مرد شماره یک صنعت بیمه ایران و حضور درقاب تصاویر رنگارنگ با مدیران ارشد شرکت‌های بین المللی، سفرهایی که با توجه به عمر کوتاه باقیمانده از دولت یازدهم، داشتن کمترین دستاوردی برای صنعت بیمه کشور را هم با شک و تردید مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین» ، "عبدالناصر همتی"، از زمان انتصاب خود به ریاست کل بیمه مرکزی در اواخر اردیبهشت ماه امسال تا اکنون سفر خود را از تایلند کلید زده و پس از عبور از کنار رودخانه تیمز در لندن و قلب اروپا، این اواخر سر از ایروان درآورد، آنهم دست در دست نخست وزیر ارمنستان!

سفری که در ضرورت انجام آن، چندین پرسش مهم وجود داشت.

در ظاهر، نیت او از انجام سفرهای اینچنینی و ملاقات با مدیران مرد و زن فعال در عرصه بیمه بین الملل، آشناتر ساختن طرفین از قابلیت‌های موجود در کشور و شرکت متبوع بوده هر چند که تا اکنون نمی‌توان پیرامون موفقیت آمیز بودن این سفرها برای صنعت مهجور بیمه در کشور سخنی جدی به میان آورد.

دیدار با مدیران عالیرتبه مونیخ ری به عنوان بزرگترین بیمه اتکایی جهان، گرفتن عکس یادگاری با رئیس کل لویدز لندن و نشستن با رئیس کل بیمه اتکایی اسکور فرانسه بر سر یک میز و چشم دوختن به لنز دوربین برای ثبت لحظاتی شاد با مدیران مذکور تا اینجای کار که در عمل نتوانسته ریه های گرفته صنعت بیمه را بازتر کند.

از قرار معلوم، شرکت‌های بیمه‌ای خارجی با سه طریق می‌توانند در ایران حضور یابند که خرید سهام شرکت‌های بیمه‌ای موجود در کشور، ایجاد دفاتر ارتباطی و ثبت شرکت خارجی در کشور در زمره این سه روش به شمار می روند.

سید رسول تاجدار، مدیر عامل شرکت بیمه البرز در گفتگو با « نسیم آنلاین » اذعان داشته که در حال حاضر مذاکرات با شرکت‌های خارجی فراوان بوده و آنها فقط می‌آیند و می روند اما افزوده که شرکت‌های خارجی فقط دفاتر ارتباطی در ایران ایجاد کرده اند که این امر به معنی جذب پرتفو در صنعت بیمه کشور نیست.

صنعت بیمه کشور اکنون، حال و روز چندان خوشی نداشته که از علایم آن می‌توان به افت توانگری شرکت ها، صعودی شدن شاخص مطالبات معوق، داغ تر شدن تنور رفتارهای غیرحرفه ای برای جذب پرتفو و بروز برخی تخلفات گاه و بیگاه در این صنعت اشاره داشت.

بر این موارد، باید درجا زدن صنعت بیمه و ناتوانی درخلق بازارهای جدید را هم افزود که سبب شده تا برای کسب اندکی بیشتر از کیک پرتفوی صنعت، خواب را از چشمان مدیران حاضر دراین صنعت ربوده است.

صرفنظر از تمرکز بیشتر بر چالش ها درونی صنعت بیمه اما واقعیت این است که 14 ماه پس از اجرایی شدن برجام هنوز هم هیچیک از شرکت های بزرگ بیمه ای چراغ سبزی برای حضور عملی درایران از خود نشان نداده اند.

جالب تر اینکه شرکت بیمه اتکایی ایرانیان اعلام داشته با وجود برداشته شدن تحریم های بانکی و بیمه ای ازاوایل سال 2016 ،کماکان امکان برقراری و توسعه مناسب همکاری های شرکت با بازارهای معتبر منطقه ای و بین المللی بسیار محدود بوده و به این دلیل، شرکت برنامه قبول بیمه‌های اتکایی خود از بازارهای مذکور را به زمان مناسب تری در آینده موکول کرده است.

شرکت مورد اشاره تحت مدیریت "سید محمد آسوده خلجانی" مدیر کهنه کار و بازنشسته صنعت بیمه بوده که ازقضا از دوستان مرد شماره یک صنعت بیمه کشور به شمار می رود. هرچند که رئیس کل بیمه مرکزی در دیدار خود با ویکتور پینه،رئیس کل بیمه اتکایی اسکور فرانسه تصریح کرد که ایران در قراردادهای بیمه ای شرایطی فراتر ازآنچه که در توافق برجام آمده نمی پذیرد.

اما پرسش اساسی این است که آیا تا اکنون شرکت های خارجی بیمه ای اقدامی عملی برای حضور خود در صنعت بیمه ایران از خود بروز داده اند؟

پاسخ این پرسش با استناد به اظهارات مدیران از پیش گفته به طور قطع خیر خواهد بود.

چراکه طبق اعلام شرکت بیمه اتکایی ایرانیان،این شرکت مذاکرات و مکاتباتی با شرکت Best AM که یکی از شرکت های برتر ارائه دهنده رتبه اعتباری درجهان بوده، انجام داده که به گفته آنها ، متاسفانه تاکنون به دلیل حضور برخی سهامداران آمریکایی، شرکت مذکور نیز همچون دیگر شرکت های معتبر در این زمینه، امکان شروع فعالیت در بازار ایران را نیافته است.

تردیدی نیست که رفت وآمدهای رئیس کل بیمه مرکزی به کشورهای مختلف، جدای از شناساندن پتانسیل‌های موجود در صنعت بیمه کشور دستاورد دیگری نداشته ، از این رو دست اندرکاران امر متعقدند که رئیس کل بیمه مرکزی بجای گشت وگذار درآنسوی مرزها، بهتر است که اولویت اصلی خود را به گره گشایی از پای صنعت بیمه متمرکز سازد.

صنعتی که با همه تلاش‌های خود، همچنان ضریب نفوذی ناچیز در کشور داشته و هنوز هم نتوانسته جایگاه خود را در بین مردم به عنوان خریداران خدمات بیمه ای بهبود بخشد.

به دلیل عدم حضور شرکت‌های اروپایی در صنعت بیمه ایران با توجه به سفر رئیس کل بیمه مرکزی به قلب اروپا، این احتمال وجود دارد که سفرهای بعدی رئیس کل بیمه مرکزی تا پایان دولت یازدهم بیشتر به شرق آسیا و یا حتی غرب آفریقا متمرکز شود هر چند که هنوز هم در نتیجه بخش بودن سفرهای قبلی شک و دودلی فراوانی وجود دارد، رفت و آمدهایی که اندک اندک به سوژه مدیران عامل شرکت های بیمه‌ای هم مبدل می‌شود!

ارسال نظر: