پاسخ شهردار تهران به حمله تند وزیر راه:

برخی در نقش اپوزیسیون حرف می‌زنند/ ما مسئول پاسخگویی ناکارآمدی‌های دولت‌ها نیستیم

کدخبر: 2090716

شهردار تهران گفت: به جای پاسخگویی درباره عملکردشان، با آمار و تحلیل غلط در نقش اپوزیسیون حرف می‌زنند؛ این عین بی‌انصافی‌ است همه ما باید پاسخگوی دوران مدیریتمان باشیم، کما اینکه بنده هم باید پاسخگوی ۱۱ سال مدیریت خود باشم.

به گزارش «نسیم آنلابن»، تسنیم نوشت:

روز گذشته در آیین افتتاح دومین نشست کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران و هم اندیشی لایحه مدیریت شهری در تهران و با حضور شخصیت های سیاسی و مدیریتی در برج میلاد تهران برگزار شد.

لایحه مدیریت یکپارچه شهری در اردیبهشت 93 از سوی شهرداری تهران داده شد و در شهریور ماه 93 بر اساس تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه، توسط وزارت کشور، در 300 ماده به دولت ارایه شد تا جایگزینی برای قانون شهرداری‌های سال 1334 شود.

بر اساس صحبت‌های مصطفی بروجردی دبیر این کنفرانس، این لایحه را می‌توان یکی از مهم‌ترین لوایح حال حاضر دانست که تغییرات جدی در نظام حاکمیت جمهوری اسلامی دانست که با واگذاری کلیه امور به غیر از موضوعات قضایی، امنیتی و حاکمیتی به مدیریت شهری، بدنبال شکل‌دهی دولت شهر است.

اما این کنفرانس که ریاست آن را دکتر عارف نماینده مجلس بر عهده داشت دارای حاشیه‌هایی نیز بود. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی یکی از مدعوین بود که صحبت‌های تند و تیزی را علیه کنفرانس و لایحه مدیریت شهری ایراد کرد. لایحه که به گفته کارشناسان یکی از جدی‌ترین لوایح تغییر مدیریت در نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی است و بسیاری از امور در آن واگذاری شده است و در صدد است که یک نظام مدیریت غیر متمرکز را به وجود آورد. در این کنفرانس علمی وزیر راه و شهرسازی و محمد باقر قالیباف هر یک جداگانه به ایراد سخنرانی پرداختند.

در جلسه روز گذشته آخوندی ترجیح داد که روی صحبت‌های خود را متوجه شهردار تهران کند و بیش از آنکه در خصوص لایحه مدیریت شهری صحبت کند سخنانی را مطرح کرد که با واکنش قالیباف مواجه شد و شهردار تهران نیز در بخشی از صحبت‌های خود صحبت‌های وزیر را نادرست و بر پایه اطلاعات غلط خواند.

آخوندی در این جلسه اساسا نظام ‍ مدیریت شهری را شکست خورده خطاب کرد و گفت: «نظام مدیریت شهری در ایران شکست خورده و اگر این موضوع را به صراحت اعلام نکنیم، پرداختن به لایحه مدیریت شهری اصرار بر ادامه این شکست است» .

او هم چنین ادامه داد: بزرگ‌ترین نقد بر لایحه مدیریت شهری عدم حل موضوع تفکیک ذهنی میان دو سطح از حکومت است. در شرایطی که لایحه‌ای به نام دولت محلی را نپذیرفته‌ایم، در خصوص لایحه مدیریت شهری صحبت می‌کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با حمله مستقیم به شهرداری تهران عنوان کرد:« در حال حاضر در کشور با بحران پاسخگویی در مدیریت شهری مواجه هستیم، به طوری که هیچ نوع پاسخگویی از سوی مدیریت شهری در کشور وجود ندارد به نحوی که این موضوع تبدیل به یک بحران شده است.» وی مثال آن را هم پلاسکو عنوان کرد.

البته صحبت های آخوندی بدین جا ختم نشد و او بحث بودجه شهرداری تهران را هم پیش کشید و عنوان کرد:«در سال جاری درآمد شهرداری تهران از بودجه عمومی (مالیات ملی) 4500 میلیارد تومان بوده و کل دریافتی وزارت راه و شهرسازی 1500 میلیارد تومان بوده در حقیقت شهرداری تهران 3 برابر وزارت راه و شهرسازی از خزانه ملی پول دریافت کرده است».

ادعای وزیر راه در خصوص بودجه شهرداری تهران در حالی است که دولت سال‌هاست بدهی خود را به شهرداری تهران پرداخت نمی‌کند و بیش از 14 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است. البته صحبت های آقای وزیر با واکنش شهردار تهران در این کنفرانس مواجه شد. قالیباف نیز در صحبت های خود به بخشی از صحبت های وزیر پاسخ داد.

برخی در نقش اپوزیسیون حرف می زنند/همه باید پاسخگو باشند

شهردار تهران به این بخش از صحبت‌های وزیر راه مبنی بر بحران پاسخگویی و سوداگری در مدیریت شهری واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه امروز افرادی که خودشان حداقل دو دهه مسئولیت در حوزه های تخصصی و سیاسی داشته اند و به تعبیر خودشان در بخش سوداگری مسکن هم ده سال تجربه دارند، به جای پاسخگویی درباره عملکردشان، با آمار و تحلیل غلط در نقش اپوزیسیون حرف می‌زنند؛ این عین بی‌انصافی‌ست همه ما باید پاسخگو دوران مدیریت مان باشیم، کما اینکه بنده هم باید پاسخگوی 11 سال مدیریت خودم باشم.

بودجه تهران جای دیگری خرج می‌شود/وظیفه ما پاسخگویی به ناکارآمدی ها دولت نیست

شهردار تهران هم چنین با مطرح کردن بودجه تهران به این نکته اشاره کرد که 12 میلیون لیتر بنزین در تهران سوخته می‌شود و درآمد ناشی از عوارض آن به جای اینکه طبق قانون به شهرداری تهران پرداخت شود در جای دیگری هزینه می شود!

قالیباف در خصوص انتقاداتی که به مدیریت شهری وارد می‌شود و مسئله عدالت اجتماعی و آلودگی هوا و اشتغال را به شهرداری تهران مرتبط می‌دانند نیز گفت: یادشان باشد همه ایران، تهران نیست و همه تهران، شهرداری نیست و شهردار تهران مسئول پاسخگوی ناکارآمدیهای دولت‌ها نیست.

بزرگترین چالش کشور ناکارآمدی و ضعف در مدیریت است

قالیباف بهترین روش رهایی از وضعیت پیش روی مدیریت شهری را در تمرکز زدایی از مرکز دانست و گفت:« ما نیازمند دولت توسعه‌گرا و تمرکززدا و متمایل به چابک‌سازی و سبک سازی هستیم. نگاه کنید هزینه‌های جاری دولتها چه سیر صعودی را دارد طی می کند».

شهردار تهران مهمترین چالش پیش روی کشور را ناکارآمدی و ضعف در مدیریت دانست و خاطر نشان کرد:« در حوزه داخلی کشور دو تهدید وجود دارد، نخست ناکارآمدی و ضعف مدیریت و دوم نیز تمرکزگرایی در ساختار اداری کشور است. تمرگز گرایی در ایران نه تنها در ذات خودش مانع جدی برای پیشرفت، توسعه و خلاقیت در جامعه است، بلکه خلاف نگاه دینی و رویکرد انقلابی ما هم به شمار می رود. تمرکزگرایی با مردم سالاری دینی سازگاری ندارد و از موانع بزرگ اجتماعی کردن قدرت سیاسی است/اجتماعی کردن قدرت سیاسی یعنی باید کار مردم را به دست مردم بسپاریم».

قالیباف بهترین راه حل را حرکت به سمت مدیریت نیمه مترکز دانست و عنوان کرد:« ما در کشور ناگزیر هستیم از این سیستم متمرکز به سمت یک سیستم نیمه متمرکز برویم» و در پاسخ به صحبت های آخوندی اشاره کرد:«و در این سیستم امور حاکمیتی را به دو سطح ملی و محلی تقسیم کنیم».

در روزهای گذشته آخوندی انتقادات تند و تیزی به قالیباف وارد کرده است. برخی از منابع خبری از تمایل آخوندی برای تصدی شهرداری تهران در دولت بعد خبر داده‌اند و صحبت‌های تائید نشده‌ای در خصوص رایزنی‌ها و ابراز تمایل شخصی وی برای تصدی این صندلی به گوش می رسد.

از این رو می توان انتقادات گاه و بیگاه آخوندی از شهردار تهران را از این دریچه تحلیل کرد.

ارسال نظر: