هانی‌زاده در گفتگو با «نسیم آنلاین»، اهداف سفر عادل الجبیر به بغداد را تشریح کرد:

تلاش سعودی‌ها برای جدا کردن عراق از محور مقاومت

کدخبر: 2090718

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: رژیم عربستان احساس می‌کند اکنون که در سوریه شکست خورده باید برای همپیمانان دیگر ایران یعنی عراق برنامه‌ریزی کند و سفر عادل الجبیر هم تلاش برای بهبود روابط عربستان و عراق برای همین هدف است.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص سفر عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان سعودی به عراق با اشاره به شکست سیاست‌های عربستان در یمن، سوریه و عراق و همچنین شکست این رژیم در تلاش برای ایجاد شکاف میان شیعیان و اهل سنت عراق اظهار داشت: عربستان پس از این شکست‌ها تلاش کرد تا با شرکت ترکیه و رژیم صهیونیستی یک جبهه عبری، عربی و ترکی علیه محور مقاومت به وجود بیاورد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: رژیم عربستان احساس می‌کند اکنون که در سوریه شکست خورده باید برای همپیمانان دیگر ایران یعنی عراق برنامه‌ریزی کند و سفر عادل الجبیر هم تلاش برای بهبود روابط عربستان و عراق برای همین هدف است. عادل الجبیر سعی می‌کند با پیشنهادهای کلان اقتصادی به عراق و تلاش برای حذف آنها از لیست هفت کشور ممنوع الورود ترامپ، آنها را از ایران جدا کند.

وی با تاکید براینکه عربستان سعودی در صدد یارگیری جدیدی در منطقه برآمده است اظهار داشت: سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان، قطر و بحرین و دیدار اخیری که در حاشیه نشست امنیتی مونیخ بین عادل الجبیر و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی انجام شد در راستای انزوای ایران است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بعد از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003، عربستان سعودی هیچگاه نظام جدید عراق را به رسمیت نشناخته است اظهار داشت: سفر جدید عادل الجبیر برای نزدیک شدن به عراق و جدا کردن آنها از محور مقاومت است.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط اجتماعی عراق در مقایسه با گذشته بهتر شده است اظهار داشت:‌ آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق یکی از برنامه‌های مهم خود را مقابله با گروهک‌های تروریستی و آزادسازی بخش‌هایی از استان الانبار و موصل قرار داده بود که توانسته به بخشی از وعده‌های خود برای ایجاد امنیت پایدار در عراق عمل کند با این حال این کشور همچنان در خصوص نقش و جایگاه منطقه‌ای خود درجا زده و نتوانسته به یک جایگاه بین‌المللی قابل قبول در منطقه دست پیدا کند و عراق در راستای ایجاد توازن منطقه‌ای نقش قابل مشاهده و ملموسی پیدا نکرده است.

هانی‌زاده افزود:‌ با وجود اینکه احتمال دارد بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی تحولاتی در در جریان نخست‌وزیری عراق به وجود آید اما به نظر می‌رسد ممکن است آقای حیدرالعبادی در آینده هم به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت تروریست‌ها در عراق با بیان اینکه داعش در عراق در حال فروپاشی است اظهار داشت: با این حال داعش در حال انجام آخرین مقاومت‌های خود در غرب موصل است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اگر داعش موصل را از دست دهد طبیعتا در سوریه هم شکست خواهد خورد اظهار داشت: هرچند داعش سعی می‌کند جبهه رقه، حلب و موصل را حفظ کند اما نیروهای حشد الشعبی در حال آزادسازی تلعفر، قائم و البعاج در غرب موصل و در نزدیکی مرز سوریه هستند و اگر این اتفاق بیفتد جاده سوریه بر روی گروهک داعش بسته می‌شود و قطعا امنیت پایداری در انتظار عراق خواهد بود که در نتیجه آن داعش با شکست کامل در عراق مواجه خواهد شد و نیروهای حشد الشعبی می‌توانند فشارهای خود را برای خارج کردن این گروه تروریستی از سوریه متمرکز کنند.

ارسال نظر: