مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران:

دستگاه‌های اجرایی نتوانستند تکالیف خود را در حفظ محیط زیست انجام دهند

کدخبر: 2090769

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در طرح پایش ضربتی ۲۸۰۰ واحد تا کنون پایش شده‌اند، گفت: در کنار سازمان حفاظت محیط زیست سایر دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خود در ارتباط با مسائل زیست محیطی عمل کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرد: از آذرماه با کمک همکاران بخش های مختلف از جمله استانداری، بخش خصوصی، دانشگاه علمی-کاربردی و ... دومین جشنواره عکس و پوستر «نفس های شهر» را آغاز کردیم.

مهردادی افزود: مجموعا ۳۱۰۰ اثر در دو بخش پوستر و عکس بدست ما رسید که در بخش پوستر ۹۰۰ اثر و در بخش عکس ۲ هزار و ۱۱۰ اثر دریافت کردیم و در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش ۶۵ درصدی در دریافت آثار بودیم و به همین دلیل مهلت ارسال اثر را تا ۵ اسفند تمدید کردیم که نهایتا ۵۰ اثر با نظر هیئت داوران به نمایشگاه راه پیدا کردند.

وی تصریح کرد: نگاه اساسی در هر دو بخش عکس و پوستر در رابطه با آلودگی هوا بود و هدف اصلی ما در حوزه فرهنگسازی بیشتر این بود که هنرمندان به ما کمک کنند تا هم فرهنگسازی در سطح جامعه رخ دهد و هم به نوعی کسانی که عکاس یا طراح خوبی هستند به محیط زیست یاری دهند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: همکاری خوبی در این راستا بین سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، استانداری تهران، سازمان ویلاسازی شهرداری تهران و اداره کل منابع طبیعی استان تهران شکل گرفت و همه این نهادها مشوق بودند تا جشنواره را داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح پایش ضربتی توضیح داد: تاکنون نزدیک به ۲۸۰۰ واحد صنعتی را در سه حوزه اساسی پایش کرده ایم که این سه حوزه شامل آلودگی هوا، فاضلاب های صنعتی و پسماندها است. از میان این تعداد واحد صنعتی که در ۱۲ محور در سطح استان پایش شد و هنوز هم ادامه دارد تاکنون ۷۵۰ واحد صنعتی اخطاریه دریافت کرده اند و نزدیک به ۳۰ درصد این تعداد نیز شامل برخورد در حد توقف عملیات بودند.

وی تصریح کرد: بعد از مدتی مجددا رصد کردیم و دیدیم بیش از ۷۰ درصد مشکلات خود را ظرف چند روز حل کرده اند.

نگاه ما این است که این کار باید سال آینده نیز ادامه پیدا کند هر چند که هزینه بالایی بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان در ماه برای ما هزینه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره سخنان شهردار تهران که گفته بود محیط زیست برای آلودگی هوا کاری نمی کند و به دیگران هم اجازه انجام کار نمی دهد، گفت: دستگاههای مختلف وظیفه خاص خاص خود را دارند و قانون، محیط زیست را مسئول آلودگی هوا می داند. اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده که طی گزارشی ۳۰۰ صفحه ای به مسئولان ارائه شده است.

مهردادی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت از اردیبهشت ۹۳ برای همه دستگاهها وظایفی در ۹ بند تعریف شده است و هر کدام از این ۹ بند مجری مشخصی دارد که ناظر همه آنها، محیط زیست است.

وی تصریح کرد: در گزارشی ۳۰۰ صفحه ای مشخص شده که کدام دستگاه وظیفه خود را به درستی انجام داده و کدام دستگاه نه. مثلا شهرداری تهران در یک بند وظیفه تعویض کاتالیست های خودروهای عمومی درون شهری را بر عهده داشته که به اندازه لازم انجام نشده است. همچنین مورد دیگر استفاده از فیلتر برای خودروهای دیزلی سنگین بوده اما شهرداری بر اساس برنامه ای که برایش تعیین شده نتوانسته کمک کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: دستگاههای دیگری مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد دارایی و ... هم وظایفی داشته اند که برخی انجام شده و برخی متاسفانه انجام نشده است.

مهردادی گفت: بر اساس آماری که ما داریم اگر روزهای سالم و پاک را مطلوب و روزهای ناسالم را نامطلوب بنامیم سال ۹۲، ۵۶ درصد روز مطلوب داشته ایم، سال ۹۳، ۶۹ درصد، سال ۹۴ نیز ۶۹ درصد و در سال ۹۵ تا امروز به ۷۶ درصد روزهای مطلوب از نظر کیفیت هوا رسیده ایم. این نشان می دهد روند آلودگی هوا از سال ۹۲ تاکنون وضعیت رو به جلو قابل توجهی داشته است. چطور می توان گفت محیط زیست اقدامی انجام نداده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران توزیع بنزین یورو ۴ در کلانشهرها، پایش و آنالیز سوخت ها، توزیع گازوئیل با گوگرد کمتر از ۵۰ قسمت در میلیون، حذف حلال های صنعتی پتروشیمی، ارتقای خودرو تولیدی کشور از یورو ۲ به یورو ۴، جلوگیری از شماره گذاری خودروهای دیزلی و توقف تولید و شماره گذاری موتورهای کاربراتوری، جلوگیری از واردات خوردوهای فاقد استاندارد یورو ۵، ارائه بسته حمایتی، خرید موتورهای برقی و هیبریدی، بازنگری در استانداردهای معاینه فنی و راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی را اقدامات مهم انجام شده توسط محیط زیست اعلام کرد.

وی با توضیح و تاکید بر نقش ترافیک شهری در آلودگی هوا گفت: هرچه ما استانداردها را افزایش دهیم وقتی ترافیک شهر تهران را نتوانسته ایم حل کنیم مشکل آلودگی هوا پابرجاست. یک خودرو با استاندارد یورو ۲ در هر یک کیلومتر پیمایش، ۲.۷ گرم آلاینده تولید می کند که این عدد در خودرو یورو ۴ به ۱.۱۶ گرم می رسد اگرچه این عدد پائین تر است اما وقتی ترافیک بیش از ظرفیت است با وجود ارتقای استاندارد خودروها ما باز هم آلایندگی را شاهد خواهیم بود. حل مشکل ترافیک تهران وظیفه کی است؟ مسئولان بخش ترافیک باید در این باره پاسخ بدهند.

ارسال نظر: