عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر

قانون مالیات برارزش افزوده بیش از ۴ هزار کارگاه طلاسازی را تعطیل کرد

کدخبر: 2090887

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر استان تهران می گوید، در۲ سال گذشته چهار هزار و ٢٠٠ کارگاه طلا و زیورآلات در سراسر کشور تعطیل شده که بیکاری ٣٠ هزار و ٢٠٠ نفر و باطل شدن ۷۵۰ پروانه کسب را در تهران به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر استان تهران می گوید، در2 سال گذشته چهار هزار و ٢٠٠ کارگاه طلا و زیورآلات در سراسر کشور تعطیل شده که بیکاری ٣٠ هزار و ٢٠٠ نفر و باطل شدن 750 پروانه کسب را در تهران به دنبال داشته است.

عصر چهارشنبه در نشست خبری همایش ملی هنر، صنعت طلا و جواهر ایران، افزود: گردش مالی طلا و جواهر در جهان افزون بر یک هزار میلیارد دلار است که ایران سهم خوبی در بازار داشت که علت آن اقبال مردم در خرید این محصول و نگاه سرمایه ای به آن است.

«آیت محمدولی» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور نیز چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود، قانون مالیات برارزش افزوده 700 واحد صنفی طلا را در تهران به تعطیلی کشانده است.

پنداروند در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: ایران در گذشته در صنعت طلا صادرات محور بود و امروز اگر بتوانیم تولید داخل را تامین کنیم، مانع خروج میلیاردها دلار ارز از کشور می شویم.

وی ادامه داد: این صنعت برای جوانان جذاب است و می تواند زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کند، از طرف دیگر با شکوفایی این صنعت نیازی به ورود سرمایه گذار خارجی به کشور نیست.

در ادامه این نشست « سلیمان مددپور» دبیر همایش ملی هنر و صنعت طلا و جواهر ایران گفت: این همایش با هدف بررسی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، حمایت از تولید ملی در هنر و صنعت طلا و جواهر و بررسی تاثیر ورود فناوری بر آن برگزار می شود.

وی افزود: براساس این قانون ٩ درصد از کل تولیدات طلا به عنوان مالیات کسر می شود؛ در صورتی که باید مالیات از اجرت ساخت کسر شود.

مددپو گفت: قانون مالیات برارزش افزوده موجب فروپاشی صنعت طلا و جواهر کشور شده، در حالی که کشورهایی همچون ترکیه با استفاده از این فرصت وارد ایران شده و بازار را در اختیار گرفته اند.

پیشتر «محمد کشتی آرای» رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران مصوبه هیات دولت درباره کاهش 6 درصدی مالیات بر ارزش افزوده طلا را اقدامی مثبت برای بازگشت رونق به این بازار دانست و خواسته اصلی فعالان این صنف را «اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اجرت کار» اعلام کرد.

«آیت محمدولی» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور نیز چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود، تداوم اخذ مالیات از اصل طلا، خطر تعطیلی دست کم 50 درصدی واحدهای صنف طلا و جواهر پایتخت را به دنبال دارد.

وی ضمن اشاره به وضعیت واحدهای تعطیل شده طلا و جواهر از زمان اجرای مالیات بر ارزش افزوده در تهران گفته بود، تاکنون 700 واحد صنفی طلا فقط در تهران، نه فقط به خاطر کسب و کار، بلکه به دلیل رکود حاصل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده تعطیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه این مالیات باید از اجرت طلا گرفته شود، اضافه کرد: تاکنون صحبت های زیادی با نمایندگان مجلس، وزارت امور اقتصادی و دارایی و نهادهای ذیربط صورت گرفته، اما همچنان شاهد هستیم برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد سه درصدی مالیات بر ارزش افزوده را می دهند که ما هم چنان موافق این میزان مالیات نیستیم.

محمدولی گفته بود، با توجه به این که از طلا مصنوعات مختلفی تولید می شود، نمی توان برای آن اجرت خاصی تعیین کرد؛ اما مالیات برارزش افزوده از 100 هزار ریال آغاز می شود و با توجه به نوع طلا و مصنوعات این قیمتگذاری متفاوت است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور افزود: با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) برخی کشورها نظیر چین، کره جنوبی و اقلیم کردستان عراق برای سرمایه گذاری در بخش طلا و جواهر ایران ابراز تمایل کردند، اما به دلیل اخذ مالیات بر ارزش افزوده از اصل و فرع طلا این سرمایه گذاری تاکنون میسر نشده است.

همایش ملی هنر و صنعت طلا و جواهر ایران با هدف حمایت از تولیدکنندگان این هنر روز شنبه 21 اسفندماه در مرکز فرهنگی سیدالهشدا برگزار می شود

ارسال نظر: