انتقاد معاون وزیر سابق کشاورزی از واردات میوه برای تنظیم بازار شب عید در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

نباید با واردات میوه کار را به جایی می‌رساندیم که رهبر انقلاب تذکر دهند!

کدخبر: 2090904

جهانسوز گفت: وظیفه ما این است که به طوری عمل کنیم که حضرت آقا مجبور نشوند این تذکرات را به ما بدهند.

محمدرضا جهانسوز معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص انتقادات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به واردات میوه اظهار کرد: ما یکی از بزرگترین تولید کنندگان مرکبات دنیا هستیم و در مورد تولید پرتقال و بسیاری محصولات باغبانی در بین 10 کشور اول دنیا قرار داریم.

وی با اشاره به این که "ما مزیت‌های بسیار زیادی در مورد محصولات باغبانی داریم" تصریح کرد: محصولاتی از قبیل پسته، پرتقال و خرمای ایران در همه جا رتبه دارند. ایران بیش از اینکه یک کشور زراعی باشد یک کشور باغبانی است. این یعنی ما مزیت‌های بسیار بالایی در مورد محصولات باغبانی داریم.

این استاد دانشگاه گفت: ما توان تولید موز، گواوا، چیکو و بسیاری از محصولات گرمسیری را در منطقه بلوچستان داریم و در واقع محصولات باغبانی خیلی کمی را می‌توانید پیدا کنید که در ایران تولید نشود. بنابراین ما یک کشور باغبانی هستیم و از طرف دیگر هم باغبانی یک کار بلند مدت است. برای رسیدن باغ یک وضعیت مناسب مقدار زیادی سرمایه و زمین صرف می‌شود.

یخ زدن پرتقالهای شمال واردات پرتقال را توجیه نمی‌کند

جهانسوز بر همین اساس عنوان کرد: بنابراین تولید محصولات باغی برای کشاورزان خیلی زحمت می‌برد. کسی نمی‌گوید که پرتقال شمال یخ زده نبود. بخشی از پرتقال شمال یخ زده بود. ولی نباید این قدر به این موضوع وسعت می‌بخشیدند که بازار پرتقال از شما گرفته شود.

وی اظهار کرد: امروز به دلیل توجه کمی که به مقوله باغداری در کشور شده، طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده، کشاورزانی که زحمت زیادی برای باغهای خود کشیده‌اند، همه زحماتشان هدر رفته است و مجبور شدند که شغل خود را عوض کنند.

توان تنظیم بازار شب عید با میوه‌های داخلی را داشتیم

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزان تاب و توان تصمیماتی در خصوص از سرگیری واردات میوه را ندارند. باید به کشاورز و مسائل مربوط به باغداران دقت زیادی شود. اگر برنامه ریزی خوب و مناسبی انجام بگیرد ما توان تنظیم بازار میوه شب عید را با اتکا به میوه‌های داخلی را داریم.

وی گفت: درمورد امسال اطلاعات من تکمیل نیست، ولی بی‌برنامگی‌هایی که در حوزه باغبانی صورت می‌گیرد به صورت مضاعف به کشاورزان لطمه می‌زند، زیرا باغبانی یک فرآیند بلند مدت است و کوتاه مدت نیست.

نباید با واردات میوه کار را به جایی می‌رساندیم که رهبری تذکر دهد!

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی با اشاره به انتقادات رهبر معظم انقلاب از واردات میوه تصریح کرد: این خیلی بد است که رهبری در مورد میوه‌های خارجی تذکر می‌دهند. ایشان اطلاعات بسیاری دقیق در مورد شرایط کشاورزی کشور دارند. تا جایی که من اطلاع دارم بسیاری از کشاورزان و باغداران هم مستقیما با رهبری ارتباط دارند. بنابراین اطلاعات ایشان بسیار دقیق است. ایشان تا لحظه‌ای که نباید وارد میدان شوند وارد نمی‌شوند. وظیفه ما این است که به طوری عمل کنیم که حضرت آقا مجبور نشوند این تذکرات را به ما بدهند.

وقتی بازرگانی محصولات کشاورزی بر عهده همین وزارتخانه است دیگر توجیهی برای واردات وجود ندارد

جهانسوز گفت: در مسئله باغبانی ایران مزیت‌هایی بالایی را دارد. جا دارد که مسئولان ما فکر به حال باغبانی کشور کنند. زمانی بازرگانی محصولات کشاورزی دست وزارتخانه دیگری بود. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی خودش راسا در این زمینه مسئولیت دارد، بنابراین در شرایط فعلی دولت و وزارت جهاد کشاورزی به طور مضاعف در این زمینه مسئولیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: چرا باید با واردات حیات ممات افرادی که اکثرا از قشر ضعیف جامعه هستند و بیمه درست و حسابی هم ندارند را به خطر بیندازیم. آن‌ها فقط به درختهای باغهایشان چشم دارند. واردات برای تولید کشور سم است و اصلا توجیهی ندارد.

واردات مرکبات نمکی که بر زخم باغداران است

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر به هر گوشه خیابان نگاه کنیم مملو از محصولات باغبانی است. وقتی پرتقال مجلسی آبدار شیرین در بازار 2300 تومان است این یعنی پرتقالها از کشاورز با قیمت خیلی نازلی خریداری شده است. اگر همزمان با این کار میوه هم از خارج وارد کنیم.شرایط غیر قابل تحملی برای کشاورزان به وجود آید.

جهانسوز گفت: ما امسال اصلا مشکل تولید نداشتیم مگر چقدر پرتقال در شمال یخ زده بود؟ واردات مرکبات نمکی است که به زخم باغدار مرکبات ریخته می‌شود.

ارسال نظر: