لاریجانی در جلسه شورای اداری استان سمنان:

قوانین در کشور خوب اجرا نمی‌شوند/ اقتصاد اولویت نخست کشور است/ باید حواشی کشور را کم کنیم

کدخبر: 2090910

رئیس مجلس تصریح کرد: جریانات مختلف به یک بلوغی رسیده‌اند و وقتی با همه جریانات صحبت می‌کنیم می فهمیم که جا افتاده که اولویت نخست کشور مسایل اقتصاد است؛ البته به همت‌های ما هم بستگی دارد، باید حواشی کشور را کم کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در جلسه شورای اداری استان سمنان با ابراز خرسندی از همکاری و پیگیری قوه قضاییه در زمینه سرمایه گذاری در استان سمنان گفت: سرمایه گذاری بدون حمایت جدی نمی تواند در کشور رونق یابد.

وی افزود: یک مساله در کشور حجم زیاد سرمایه گذاری عمرانی و منابع اندک ماست . بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور داریم که با این وضع منابع، پنجاه سال طول می کشد که به سرانجام برسد و بخش عمده ای از آن باید به دست خود مردم انجام شود تا زمانی که به بهره برداری برسد، خودش فرسوده می شود. این بخش‌های نظارتی ما هم کمی شدید عمل می‌کنند و می‌ترسند طرح ها را به مردم واگذار کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امسال پیشنهادی دادیم که 20 - 30 درصد بخش خصوصی سرمایه بگذارد و 50 درصد بانک ها وام دهند که این موجب جذب نقدینگی هم می‌شود و نیز نشاط در حوزه تولید در کشور ایجاد می‌کند. در استان ها مدیران مسایل خرد استانی را بهتر می فهمند لذا در بودجه 96 ، سهم استان ها را 30 درصد قرار دادیم.

لاریجانی با بیان اینکه پس از برجام فضایی برای سرمایه گذاری پیش آمد، گفت: مطلع شدم که زمینه سرمایه گذاری 9 میلیارد دلار فراهم شده است. چون ما کشور نفتی و گازی هستیم کمتر به معادن توجه کردیم، اما در قانون برنامه توجه خاصی به حمایت از کسانی کرده ایم که به بهره برداری از معادن می پردازند.

وی با اشاره به این موضوع که قوانین در کشور خوب اجرا نمی شوند، گفت: مثل قانون حمایت از رفع موانع تولید که خیلی خوب است اما کامل اجرا نشده است. آن چه افراد را در استان ها نگه می‌دارد، منابع درآمدی خوب است. دولت ها را در قوانین برنامه موظف کرده ایم که در حواشی روستاها سرمایه گذاری شود تا فقط متکی به کشاورزی نباشند.

رئیس مجلس ادامه داد: توصیه می‌کنم استاندار کارگروهی تشکیل دهد و برای هر روستا یک شناسنامه تدوین کنند تا ببینیم چه مقدار در این حوزه ها سرمایه گذاری شده و چه نقایصی دارند. خیلی روستاها مشکل آبرسانی دارند، خدمت رهبری رسیدیم که اجازه دهند از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی استفاده کنیم.

لاریجانی افزود: در مجموع شرایط کشور را امیدوارکننده می‌بینم. ما از گردنه هایی عبور کرده‌ایم و کشور از مختصات خوبی برخوردار است. از یک رهبری پارسا و هوشمندی که لنگرگاه ما در این تلاطمات است برخورداریم و رهبری ایشان یک نعمتی برای یک کشور است. کشور از یک بلوغ عقلانی در سطوح مختلف برخوردار است و مشاجراتی که در گذشته در ابعاد اقتصادی وجود داشت را دیگر نداریم.

وی ادامه داد: همه آنها که گرایش چپ در اقتصاد داشتند امروز می‌گویند که باید اقتصاد رقابتی باشد. یک زمان مشاجرات سیاسی بی در و دروازه در کشور بود ، نمی گوییم الان اصلا نیست اما خیلی کمتر شده است. در زمینه سیاست هایمان در منطقه زمانی اختلافاتی بود اما الان وفاق است که مفید است چرا که این اختلافات سایش برای کشور دارد.

رئیس مجلس تصریح کرد: جریانات مختلف به یک بلوغی رسیده‌اند و وقتی با همه جریانات صحبت می‌کنیم می فهمیم که جا افتاده که اولویت نخست کشور مسایل اقتصاد است. البته به همت های ما هم بستگی دارد، باید حواشی کشور را کم کنیم. گاهی در بین نمایندگان استانها اختلاف را شاهدیم.

لاریجانی با بیان اینکه در صحنه بین‌المللی گاه حرف‌های گستاخانه راجع به ایران زده می شود،گفت: اما با رفتار منطقی فکر می‌کنم که ایران از این مسایل عبور خواهد کرد. قصد داریم در سال آینده در فواصل معین به استانها فرصت دهیم که مدیران و نمایندگانشان در مجلس بیایند و وضع خودشان را تبیین کنند.

ارسال نظر: