دانش آشتیانی در کنگره انجمن اسلامی معلمان

مسئله معلم جزو مسائل ملی است/ آموزش و پرورش محدود به یک دستگاه اجرایی نیست

کدخبر: 2090951

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعلم و تربیت محدود به یک دستگاه اجرایی نیست گفت: مسئله مدرسه، معلم و دانش‌آموز از جمله مسائل ملی هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز (پنجشنبه) در پنجمین کنگره انجمن اسلامی معلمان در باشگاه فرهنگیان اظهار داشت: هر گامی که در جهت تثبیت و ارتقای نهادهای مدنی برداشته می‌شود قدمی در راه توانمندسازی جامعه و پیشبرد فرایند توسعه ملی و اصلاحات همه‌جانبه است.

وی افزود: تلاش شما برای بالا بردن ظرفیت‌ها و گسترش فرصت‌های پیش‌ روی انجمن کوششی ملی است که از آثار و نتایج آن نظام آموزش و پرورش، جریان اصلاحات، جامعه و نظام سود می‌برند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: انجمن اسلامی معلمان برای من که دیروز توفیق همراهی و همکاری با شهید بزرگوار رجائی را داشتم و امروز افتخار دوستی و همکاری بسیاری از اعضای آن را دارم، نهادی ناشناخته نیست؛ با ظرفیت بالقوه و بالفعل این انجمن از قدیم آشنا بودم و اکنون به حمایت‌ها، مساعدت‌ها، نقدها و راهنمایی‌های شما پشت گرم و نیازمند.

دانش آشتیانی با بیان اینکه از روزهای پیروزی انقلاب، دوران دفاع مقدس و دوره اصلاحات تاکنون در تلخ و شیرینی روزگار با هم بودیم، گفت: امیدوارم که آرمانهای بالای انقلاب و اندیشه‌های بلند حضرت امام را در مسیر اعتلای ایران اسلامی و ارتقای نظام آموزش و پرورش با هم پی بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه برای ساختن ایرانی آزاد، آباد و سربلند کاری ضروری‌تر و بنیادین‌تر از پرورش فرزندان این سرزمین و آموزش به آنان نیست.

به گفته وی نهاد آموزش و پرورش نیازمند توسعه همه‌جانبه، متوازن و موزون کشور است و توفیق این نهاد توفیق نظام جامعه و ناکامی آن ناکامی همه است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: من پیش از قبول این مسئولیت دشوار به اعتبار حرفه، علاقه و تجربه معلمی و سابقه و مسئولیت مدیریت در سطوح مختلف آموزش اجرایی و برنامه‌ریزی به وضوح دیده‌ام که هرگونه سرمایه‌گذاری برای مدرسه، معلم و دانش‌آموز سرمایه‌گذاری بلندمدت برای توسعه و پیشرفت کشور و بهبود و اصلاح همه امور جامعه است.

دانش آشتیانی ادامه داد: امروز هم که بنا به احساس مسئولیت دینی و ملی در راه کمک به دولت تدبیر و امید مسئولیت پذیرفته‌ام هر روز در این اندیشه راسخ‌تر می‌شوم که مبدأ همه تحولات کشور نظام آموزش و پرورش است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش محدود به یک دستگاه اجرایی نیست گفت: آموزش و پرورش مسئله محوری جامعه، نظام و دولت است و هر گشایشی در آموزش و پرورش گشایش در سایر بخش‌ها و عرصه‌ها است و هر تنگنایی در این دستگاه تأثیرگذار در همه زمینه‌های زیربنایی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شود.

به اعتقاد دانش آشتیانی مسئله معلم، مدرسه و دانش‌آموز از جمله مسائل ملی هستند و بحث در مورد ضرورت بهبود و ارتقای وضعیت معلمان و مدارس و تعلم فرزندانمان را نمی‌توان محدود به وزارت آموزش و پرورش و حتی دولت و دستگاه‌های حاکمیتی کرد و همه چیز را در چهاردیواری مدرسه دید.

وی اضافه کرد: مسئله امروز و فردای جامعه ما آموزش و پرورش است پس باید بهینه‌سازی نظام آموزش و پرورش دغدغه عام و ملی باشد. من هم در برنامه‌های کوتاه‌مدت و هم در برنامه‌های درازمدت و میان‌مدت به روشنی اعلام کرده‌ام که در وهله اول، هم ما در درون بخش و هم سایر مسئولان و سیاستگذاران در بیرون بخش و هم همه ارکان نظام در سطوح تقنینی و حقوقی نهادهای مدنی صنفی، علمی و سیاسی نیاز داریم که با نگاهی نو و آینده‌نگرانه فرصت‌ها و تحلیل‌های پیش‌رو را در آموزش کشور ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر آموزش و پرورش و مسائل آن در کانون توجهات جامعه، نخبگان، نهادهای مدنی و دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی قرار بگیرد و تبدیل به گفتمان قالب در کشور شود را برای خروج از تنگناهای کنونی و ورود به افقی نو در حوزه تعلم و تربیت باز می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله معیشت معلم، کهنگی و ناکارآمدی رویکردها، اقتصاد آموزش و پرورش، محرومیت، تبعیض در نظام آموزشی، فرسودگی مدرسه و دورافتادگی از نیازها باید در مرکز بحث‌ها و گفت‌وگوهای تخصصی در کانون سیاستگذاریها و برنامه‌های رسمی و اجرایی قرار گیرد.

دانش آشتیانی ادامه داد: به رغم همه محدودیت‌ها و کمبودهایی که وجود دارد فرصت‌های مهمی نیز است که باید در پایه‌ها آنها به کارهای بزرگی دست زد.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر و تشکر از عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و حمایت خاص رئیس جمهور گفت: از همه نهادها و تشکل‌های مدنی، صنفی، علمی و سیاسی صمیمانه می‌خواهم که برادران و خواهران مسئولتان را در آموزش و پرورش کمک کنید تا در این رویکرد و راه بتوانند گامهای بلندتر و استوارتری بردارند.

وی معتقد است: دولت فارغ از ظرفیت‌های گسترده نهادهای مدنی و شبکه‌های اجتماعی و بدون حمایت و هدایت علما، اندیشمندان، دانشمندان، هنرمندان، روشنفکران و اصحاب رسانه و به دور از مشارکت فعال معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان نمی‌تواند قدم‌های موثر در بهسازی نظام آموزش و پرورش بردارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه معلمان و فرهنگیان بهترین گروه مرجع در انجام تحولات عمیق و پردامنه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند گفت: دانش‌آموزان محرکه اصلی و مایه ایجاد شور، نشاط و امید در کشور هستند و مدرسه هم به لحاظ کالبدی و معنوی کانون تحولات در جامعه است.

دانش آشتیانی خطاب به اعضای انجمن اسلامی معلمان گفت: شما دوستان در این مقطع حساس تاریخی به عنوان نهادها و تشکل‌های مدنی میراث‌داران انقلاب اسلامی پیش برندگان اصلاحات و اعتدال در کشور هستید و ما را در وزارت مجدانه کمک کنید تا آینده‌ای بهتر از امروز داشته باشیم و بزرگترین سرمایه این سرزمین که سرمایه انسانی است ارتقا بخشیم.

ارسال نظر: