فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

احمد عزیزی "کفش‌های مکاشفه" را از پا در آورد/ حجت‌الله ایوبی از سازمان سینمایی کشور رفت

کدخبر: 2090997

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوع و تلخی همراه بود، از درگذشت احمد عزیزی تا رفتن حجت الله ایوبی از سازمان سینمایی کشور.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای تلخ و متنوع همراه بود، از درگذشت احمد عزیزی تا رفتن حجت الله ایوبی از سازمان سینمایی کشور.

«احمد عزیزی» شاعر انقلاب درگذشت

احمد عزیزی از پیشگامان شعر آیینی پس از انقلاب که حدود 9 سالی است در بستر بیماری به سر می‌برد امروز در سن 58 سالگی درگذشت .

این شاعر در سال 86 بعلت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بخش آی سی یو بیمارستان امام رضا (ع ) کرمانشاه بستری شد. طی این مدت رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه با حضور در بیمارستان از این شاعر عیادت کردند .

او که متولد 4 دی ماه 1337 در سرپل ذهاب کرمانشاه است در کودکی با عشایر سیاه چادرنشین حشر و نشر فراوان داشت و قبل از رفتن به دبستان، خواندن و نوشتن را بدون داشتن معلم و تنها از روی کنجکاوی و تأمل و دقت از نوشته‌های روی تابلوها و اسامی خیابانها و... به خوبی فرا گرفت. وی قبل از پیروزی انقلاب به دعوت شمس آل احمد به تهران رفت و دیداری نیز با مرتضی مطهری داشت. وی با آغاز جنگ به همراه خانواده به تهران نقل مکان نمود و برای مدتی ساکن شهرستان نور شد سپس در تهران اقامت گزید و به همکاری با روزنامه جمهوری اسلامی پرداخت.

وی آثار شعر و نثر ادبی متعددی دارد؛ و شاعری با سبک منحصر به فرد است که این سبک بصورت مثنوی در « کفشهای مکاشفه» جلوه کرده‌است. تمایل سبک وی به معنویت و عرفان اسلامی با فرم جدیدی از مثنوی «ملهم از مثنوی مولوی» در شعر معاصر بی‌نظیر است. این سبک تاثیر بسیار زیادی در شعر معاصر گذاشته‌است. اشعار عزیزی با عرفان اسلامی آمیختگی دارد و تمجید از اهل بیت در بیشتر آثارش موج می‌زند .

عزیزی سرودن شعر را از سالهای جوانی با مجله جوانان آغاز کرد و اشعار او بارها و بارها در محضر رهبر انقلاب قرائت شد .

«کفش‌های مکاشفه»، «شرجی آواز»، «خوابنامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه رؤیا»، «ناودان الماس » ، « ترانه های ایلیایی»، «ملکوت تکلم»، «سیل گل سرخ»، «روستای فطرت» از آثار این شاعر هستند .

ایوبی جایش را به محمدمهدی حیدریان داد

در حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی حیدریان به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی، سمعی و بصری منصوب شد. در حکم سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به محمدمهدی حیدریان آمده است :

نظر به تعهد و تجربیات ارزشمند جناب عالی، به موجب این حکم به سمت معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی و سمعی، بصری منصوب می شوید .

در بخش دیگری از این حکم آمده است :

انتظار دارد ضمن بهره گیری از کلیه ظرفیت های موجود و تعامل و گفت و گو با نیروهای کارآمد و موثر در رشد و اعتلای سینمای متعهد ایران اسلامی، در راستای افزایش انسجام در تولیدات دیداری و شنیداری و ایجاد فرصت‌های جدید برای حضور فعال در جشنواره های بین المللی، تحول در فرآیند برگزاری جشنواره های ملی، توجه به تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی و پاسخگویی به مسایل اجتماعی جامعه ایران و بازنگری در ساختار مدیریت سینمایی کوشا باشید .

هیأت مدیره جدید خانه سینما انتخاب شد

مجمع عمومی عادی خانه سینما با دستور کار گزارش عملکرد هیئت مدیره و بازرس عصر روز یکشنبه 15 اسفند ماه در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد و پس از اجرای بندهای دستور جلسه نامزدهای عضویت در هیئت مدیره معرفی و سپس به صورت کتبی توسط مجمع رای گیری به عمل آمد و پس از اخذ شمارش آراء به ترتیب فاطمه معتمد آریا، کامران ملکی، مرتضی رزاق کریمی، ابراهیم حقیقی، سید علی قائم مقامی، همایون اسعدیان، روانبخش صادقی به عنوان اعضای اصلی و سعید عقیقی، ایمان کرمیان به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره دوره چهاردهم خانه سینما انتخاب شدند .

همچنین شاپور پور امین به عنوان بازرس اصلی و سهیل رحیمی به عنوان بازرس علی البدل هیئت مدیره از سوی اصناف برگزیده شدند .

هیئت مدیره جدید در اولین نشست رسمی خود رئیس، نایب رئیس، سخنگو و دبیر را معرفی خواهد کرد.

فروش آثار چند نسل از هنرمندان معاصر ایران در نگارخانه لاله

ششمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران در حالی ادامه دارد که با گذشت 16 روز از گشایش آن، تاکنون 171 اثر هنری به فروش رسیده است .

نگارخانه لاله این رویداد سالانه را در راستای رونق بخشی به اقتصاد هنر و تقویت بنیان‌های هنری شهر برنامه ریزی کرده تا ضمن عرضه آثار هنرمندان شاخص پیشکسوت و نوظهور، با قیمت‌هایی بسیار پایین تر از بهای واقعی، به سهم خود گام‌هایی برای تقویت بازار هنر معاصر بردارد .

در این رویداد از هر هنرمند 3 اثر با قیمت‌هایی بین 100 تا 700هزارتومان به نمایش درآمده و تمام آثار برخی از هنرمندان، فروخته شده و به دلیل تقاضای مجدد خریداران آثاری جدید ارائه شده است .

از ویژگی‌های این دوره در این است که آثار فروخته شده از روی دیوار برداشته و آثار جدید جایگزین می‌شود. بنابراین به فاصله هر چند روز، علاقه مندان با آثار و چیده مانی تازه تر روبرو خواهند شد که در این صورت فرصت مناسب تری برای دیدن و خرید آثار مهیا خواهد شد .

شایان ذکر است، در «ششمین نمایشگاه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران» که با مشارکت 79 هنرمند برگزار شده، بیش از 200 اثر تجسمی در قالب نقاشی، طراحی و چاپ دستی با نگاه‌های مدرن و معاصر ارائه شده که در یک نگاه می‌توان آثار منتخبی از هنرمندان هشت دهه را در آن مرور کرد .

اسامی هنرمندان شرکت کننده :

رضا بانگیز، محمد ابراهیم جعفری، کامبیز درم بخش، مهدی حسینی، حسینعلی ذابحی، یعقوب عمامه پیچ ،رضا حسینی، همایون سلیمی، کیومرث کیاست، مینا نوری، ثمیلا امیرابراهیمی، فرشته غازی راد، بهـزاد شیشه گران، ترانه صادقیان، اکبر نیکان پور، مرتضی اسدی، پـرویز روزبه، نیلوفر قادری نژاد، علی ندایی، رضا خدادادی، فرح ابوالقاسم، احمد وکیلی، جمشید حقیقت شناس، داور یوسفی، سیروس آقاخانی، محمد قربانی، جواد نوبهار، رضا هدایت، کیوان عسگری، بهنام کامرانی، رضا افسری، فاطمه رادپور، منصور دهستانی،کمال طباطبایی، پژمان رحیمی زاده، محمد خلیلی، همایون موسوی، حسین مهدیان، ژاله اخلاقی، پـرویز معـزز، رحمان پرچگانی، مظفر تقوی بلسی، سیروس ولی زاده، مانلی منـوچهری، علی گلباز، وحید خضایی،شهناز دارمی، مهرداد ختایی ، علی رضا آدم بکان، مرجان ثابتی، شهرام بابایی، عطیه بزرگ سهرابی، ابراهیم علیپور، علی بابایی، جلال الدین مشمولی، بهنام ولدوند، حسین سعلبی فرد، پیمان رحیمی زاده،شیما خـشخاشی، سعید خضایی، ستاره حسینی، فرزانه محجـوبی، آناهیتا ذابحی،امیـر سقراطی، فرشیـد داودی، امیـرعلی قاسـمی، هانیه خضایی، عباس حسینی، نجوا عرفانی، المیرا روزبه، حدیث علیپور، رضا جماعتی، مهدی درویشی، امیرحسین اسدی، صدف خدادادی، هدیه جعفری،نگار نقوی، فرهاد توکلی

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه 25 اسفند از ساعت 9 تا 19 ادامه خواهد داشت .

اولین آلبوم گروه آوازی «دامور» منتشر می‌شود

این اثر اولین آلبوم رسمی گروه آوازی دامور بعد از 6 سال فعالیتش خواهد بود که 10 قطعه موسیقی و کلیپ متفاوت به نام های آها بوگو (گیلکی)، کوچه لَرَ سوسَپ میشم ( آذری ) ، موسیقی کارتون ها (نوستالژی)، معرفی، مدارا کن (پاپ ) ، Sway ، Adagio in Gminor Schindler's List و Symphony V دارد و بصورت دیجی پک (آلبوم صوتی به همراه آلبوم تصویری) در دو نسخه دیجیتال در فضای اینترنت و فیزیکی در فروشگاه‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور منتشر می شود .

قطعات این اثر که در گستره های مختلف صدایی بصورت پولی فونی (چند صدایی) برای خوانندگان تنظیم شده، همراه با افکت های صوتی و تقلید سازهای مختلف مانند درامز، گیتارباس، ترومپت، نی و دودوک بدون همراهی ساز (Acapella) است .

به گفته «فراز خسروی دانش» رهبر گروه آوازی دامور، زمان انتشار اولین آلبوم این گروه اواخر فروردین ماه 96 خواهد بود و غزل اکلیلی، اهدا مصلحی، فروغ فضلی، مینا جعفری، محمود رحمانی و عطا حکاک از سولیست های این آلبوم خواهند بود که به هنرنمایی می پردازند و همچنین کلیپ های این اثر توسط «حنانه واحدی» کارگردانی شده و میکس و مسترینگ آلبوم را «نوید رهبر» بر عهده داشته اند .

گروه آوازی دامور فعالیت رسمی خود را از سال 89 به سرپرستی فراز خسروی دانش آغاز نمود و کنسرت های مختلفی را در تهران و شهرستان برگزار نموده است. ناگفته نماند «دامـور» واژه ای پارسی و به معنای آواز نرم و لطیف می باشد که مرتبط با نوع فعالیت گروه انتخاب شده است . قطعات گروه منتخبی از موسیقی سازی و آوازی است که در شاخه های کلاسیک، جَز، محلی و پاپ اجرا می شوند .

فرهاد اصلانی داغدار پدر شد

فرهاد اصلانی بازیگر با سابقه و پر افتخار سینمای ایران داغدار از دست دادن پدر شد .

جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران با انتشار تسلیتی این ضایعه را به این هنرمند تسلیت گفت که در پی می‌آید .

هنرمند گرامی

برادر ارجمند

جناب آقای فرهاد اصلانی از دست دادن عزیزان خصوصاً پدر همیشه سخت است و کمرشکن ولی در برابر تقدیر حضرت پرورگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست. خداوند قرین رحمتش فرماید. برایش مغفرت و برای بازماندگان صبر، سلامتی و حسن عاقبت خواهانیم .

شریک غم و ایام‌تان

هیات مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران

اعتراض رئیس فرهنگستان زبان به نام خودروی جدید «سایپا»/ «کوئیک»، نقض صریح قانون است

ه‌تازگی اخباری مبنی بر تولید نوعی خودرو در شرکت خودروسازی سایپا، موسوم به «کوییک» منتشر شده است. به دلیل غیر فارسی بودن این نام و مغایرت آن با قانون «منع به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه»، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در نامه‌ای خطاب به دکتر سیّد رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواهان رسیدگی به این تخلف شد .

متن نامۀ مذکور بدین شرح است :

بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر سیّد رضا صالحی امیری

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس محترم شورای پاسداشت زبان فارسی

با سلام، در خبرها آمده است که شرکت خودروسازی سایپا محصول جدیدی را به نام «کوییک» به بازار عرضه کرده است. نام انتخاب‌شده برای این محصول فارسی نیست و نقض صریح قانون «ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه»، مصوّب سال 1375 مجلس شورای اسلامی است. پیش از این نیز برخی شرکت‌های خودروسازی نام‌های خارجی برای تولیدات داخلی انتخاب کرده بودند که با تذکر مقام معظّم رهبری و پیگیری فرهنگستان زبان وادب فارسی نام انتخابی تغییر کرد. از آن جمله خودروی «پژو پرشیا» بود که به « پژو پارس» تغییر یافت. در مورد اخیر نیز تقاضا دارد به مسئولان ذی‌ربط دستور فرمایید اقدام لازم صورت گیرد، چرا که استفاده از این نام مجوّزی برای موارد مشابه خواهد بود و لازم است در اسرع وقت از آن جلوگیری شود .

فرهنگستان آمادگی خود را برای یافتن نام مناسب برای این خودرو جدید اعلام می‌دارد .

غلامعلی حداد عادل

ساخته «دل مجنون» بدون شلیک یک گلوله!

جدیدترین قسمت از برنامه « جزیره مجنون» شب گذشته با حضور شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون و مادر شهید مدافع حرم امیر سیاوشی بود .

شهره لرستانی در ابتدای این برنامه درباره خاطره تلاش نافرجامش برای اعزام به جبهه در دوران دفاع مقدس گفت: خاطرم است 12 سال بیشتر نداشتم و خیلی مشتاق بودم که بتوانم با حضور در جبهه های جنگ، کاری برای کشورم کنم تا اینکه یک روز با تقلید از دستخط پدرم، اجازه نامه ای جعلی نوشتم و با لباس پسرانه به یکی از پایگاه های ثبت نام جبهه درمساجد مراجعه کردم و در صف ایستادم و به محض آنکه نوبت به من شد، آن پیرمرد مسئول ثبت نام با چهره ای مهربان و چند کلمه نصیحت ما به خانه بدرقه کرد .

وی ادامه داد: البته این پایان کار نبود تا اینکه یک سال بعد و در سن 13 سالگی با کارگردانی و بازیگری در تئاتری با عنوان " شهید زنده" در شهر همدان، به نوعی دلبستگی خود را به جبهه ها ابراز کردم و در نهایت این کار، نخستین فعالیت حرفه ای من در عرصه نمایش و بازیگر حرفه ای بود .

این بازیگر در ادامه در خصوص برخی آثار دفاع مقدس که در آن نقش آفرینی کرده است، گفت: رسول ملاقلی پور با آثارش در زمان خودش، حرف های تازه ای در سینما بیان کرد و در ادامه باید «لیلی با من است» کمال تبریزی را نقطه عطف سینمای دفاع مقدس دانست که سبک جدیدی از فیلسمازی در عرصه جنگی را به نمایش گذاشت .

وی در ادامه از ساخت یک فیلم دفاع مقدسی خبر داد و گفت: یک قصه ای با عنوان "دل مجنون" در حوزه دفاع مقدس به نگارش درآورده ام که به دنبال آن هستم با فراهم شدن شرایط لازم، آن را جلوی دوربین ببرم .

وی افزود: در صورتی که بتوانم نخستین فیلم دفاع مقدسی خود را بسازم، مطمئنا فیلمی بدون «گلوله» میسازم، چون معتقدم سینمای دفاع مقدس فقط به معنای توپ و تانک نیست .

در بخش دیگری از این برنامه، مادر شهید مدافع حرم امیر سیاوشی در خصوص این شهید گفت: فرزندم متولد سال 1367 به عنوان یک نظامی مشغول به خدمت بود تا اینکه جنایت های داعشی ها را تاب نیاورد و به عنوان نیروی داوطلب عازم جبهه های نبرد شد .

وی در پایان گفت: فرزندم تحت هیچ شرایطی خنده از لبانش رخت نمی‌بست و به قول همرزمانش بمب انرژی و خنده در میان آنان نبود که در هنگام عملیات های نفس گیر هم خنده از لبانش نمی افتاد .

گفتنی است، برنامه «جزیره مجنون» کاری از گروه تلویزیونی بسیج رسانه ملی به تهیه‌کنندگی محمدرضا ماندگاران و مجید خواجه‌نژاد هر شب از شبکه پنج سیما پخش می‌ شود.

«پنج دری» برای نوروز 96 آماده می‌شود

این مجموعه به عنوان نخستین سریال تلویزیونی باشگاه فیلم سوره، محصول مشترک این موسسه و مرکز بسیج سازمان صداوسیما است که در 10 قسمت کوتاه تولید می شود. «پنج دری » داستان یک خانواده پرجمعیت یزدی است که در فضایی طنز و شیرین روایت می شود . در این سریال از بازیگران بومی یزد استفاده شده است .

«باشگاه فیلم سوره» با توجه به تجربه موفق تولید آثار کوتاه «قابلمه»، «آلبالو خشکه»، «مزاحم» و «جیب کت» در استان یزد که مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت، طرح تولید این مجموعه داستانی با موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی را آماده و اجرایی کرد. بنا بر این گزارش پخش سریال «پنج دری» در ایام عید نوروز 96 از رسانه ملی خواهد بود .

باشگاه فیلم سوره حوزه هنری، پیش از این با تولید نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «بیست و یک روز بعد» به عرصه تولیدات سینمایی نیز ورود کرده بود .

لیست کامل عوامل سریال «پنج دری» عبارتند از: کارگردان: حسین دارابی، تهیه کننده: محسن غلامزاده مهرآبادی، نویسندگان: حسین حقیقی، مهدی طاهر، حسین دارابی، یاسین پورعزیزی، بازیگران: رضا ادهمی، اصغر باروتکوب زاده، علیرضا حائری زاده، صاحب حائری زاده، سجاد اسماعیلی، فاطمه مجیبیان، لیلا جعفریان، فاطمه آخوندی زاده، حسام حائری زاده، احلام برزگر، مهرسام حائری زاده، مدیر فیلمبرداری: احسان دادرس، طراح صحنه و لباس: محمدرضا رضایی، طراح چهره پردازی: محمدمهدی هدایتی، صدابردار: علی عبدالحسینی، صداگذار: مهدی جمشیدیان، تدوین: سیاوش کردجان، دستیار کارگردان و برنامه ریز: سمیه کریمی، مدیر تولید: کریم غلامزاده مهرآبادی، مجری طرح: باشگاه فیلم سوره، محصول باشگاه فیلم سوره و مرکز بسیج سازمان صداوسیما .

ارسال نظر: