علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران:

انگلیس در اجرای قرارداد خرید ۹۰۰ تن کیک زرد بدعهدی کرد

کدخبر: 2091012

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ۹۰۰ تن کیک زردی که قرار بود خریداری و وارد کشور شود گفت که ما قراردادی را با ۵+۱ در آخرین جلسه در فرانکفورت داشتیم که تایید شد و به امضا رسید اما متاسفانه در لحظات آخر انگلیس بد عهدی کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز همکاری های ایران با آژانس در دوره جدید مدیریت آمانو گفت: همکاری های ما با آژانس در یک چارچوب تعریف شده ای است. ما هم اساسنامه اژانس و هم قرار داد پادمان و هم پرودکل الحاقی را داریم و در این چارچوب عمل میکنیم.

وی افزود: همه تلاش جمهوی اسلامی بر این بوده که به تعهداتی که برای خودش دارد پایبند باشد اما در مقابل خواسته هایی که خارج از این چارچوب باشد به گونه ای عمل کرده که حقوقش تثبیت شود.

رییس سازمان انرژی اتمی چشم انداز در دوره امانو را همچنان خوب خواند و با تبریک به امانو برای انتخاب مجدد ، گفت: تا به امروز همکاری مان بسیار خوب بوده و امیدواریم این رویه ادامه یابد. اعتقاد داریم مشکل بخصوصی سر راه نیست که نگران باشیم.

صالحی ادامه داد: اگر همه به آن چیزی که در برجام آمده و تفسیر به رای نشود و به انچه به در پروتکل و قرار داد پادمان امده مشکلی نداریم. تصور اینکه مشکل خاصی را پیش رو داشته باشیم ندارم.

معاون رییس جمهور در پاسخ به اینکه ایا مشکل خاصی در روند بازرسی ها بوجود امده که ایران بخواهد مانع دسترسی اژانس شود نیز گفت: در تمامی بازدید ها اژانس در چارچوب عمل میکند زیرا اگر غیر از این باشد دستور عمل ما این است که در چارچوب مقررات جاری و موجود عمل کند.

صالحی در خصوص میزان ذخایر اورانیوم کشور نیز اظهار داشت: کل ذخایر اورانیوم ما در گذشته 550 تن بود که از خارج وارد کرده بودیم، از ابتدای اکتشاف در داخل کشور تا امروز نیز 100 تن در داخل تولید کردیم که 650 تن میشود. ما بعد از برجام توانستیم 384 تن کیک زرد به این 650 تن اضافه کنیم. سال اینده امیدواریم تولید اورانیوم داخلی را 5 برابر بالاترین تولید سابق برسانیم ، اگر همه چیز مطابق برنامه پیش رود و تامین مالی لازم شود امیدواریم بتوانیم 40 تا 50 تن اورانیوم تولید کنیم. وی ادامه داد: در ازای اب سنگین و غنی سازی که فروختیم 384 تن کیک زرد وارد کنیم و به ذخایرمان اضافه کنیم و الان ذخایرمان خوب است.

صالحی در خصوص 900 تن کیک زردی که قرار بود خریداری و وارد کشور شود نیز گفت: ما قراردادی را با مونیز و 5+1 در آخرین جلسه در فرانکفورت داشتیم که تایید شد و به امضا رسید اما متاسفانه در لحظات آخر انگلیس بد عهدی کرده که این موضوع توسط وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و اگر عملیاتی شود ظرف 3 سال 900 تن به ذخایر ما اضافه خواهد شد.

ارسال نظر: