طبق اعلام بانک مرکزی

گمرک از واریز ۸ هزار میلیارد تومان از درآمد خود به حساب خزانه خودداری کرد+ جدول

کدخبر: 2091322

درحالی گمرک درآمد ۱۱ ماهه خود را حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برآورد کرده که بانک مرکزی درآمد گمرکی واریز شده به خزانه برای ۱۰ ماهه امسال را حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » بررسی گزارش بانک مرکزی از درآمدهای مالیاتی دولت نشان می‌دهد در 10 ماهه نخست سال 9هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از حقوق و عوارض گمرکی حاصل شده است. بر این اساس عوارض واردات خودرو حدود 800میلیارد و حقوق و عوارض سایر کالاها 7هزار و 700میلیارد تومان بوده است.

بر اساس قانون بودجه سال 95 درامدهای گمرکی 10 ماهه نخست سال بایستی 14 هزار و 190 میلیارد تومان بوده است. بنابراین یک عقب افتادگی 5هزار میلیاردی در آمدهای گمرکی در سال جاری دیده می‌شود.

این درحالی است که بر اساس سامانه اینترنتی گمرک، درآمد گمرک در 11 ماهه نخست سال به سقف در نظر گرفته شده در بودجه 95 دست یافته است. بر این مبنا جمع کل حقوق و عوارض وصول شده 16هزار 900میلیارد تومان میباشد که با احتساب حدود 700میلیارد تومان ضمانت نامه که از اواسط بهمن ماه تسویه آنها آغاز می‌شود درآمد 17 هزار و 700میلیاردی از محل حقوق و عوارض برای دولت حاصل می‌شود.

گفتنی است به نظر میرسد اختلاف بین رقمهای اعلام شده از سوی گمرک و بانک مرکزی که ماخذ آن وزارت اقتصاد میباشد، ناشی از اختلاف اعداد اعلام شده به خزانه داری کل کشور باشد.

بر این اساس رقم واریز شده در حساب خزانه داری 9هزار میلیارد تومان بوده و رقمی که درحسابهای گمرک باقی مانده حدود 8 هزار میلیارد تومان است که هنوز به حساب خزانه واریز نشده بنابراین در آمارهای بانک مرکزی نیز دیده نمی‌شود.

ارسال نظر: