واکنش یک اقتصاددان به اعلام آمار غیرمنتظره رشد اقتصادی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

رشد اقتصادی ۱۱.۶ درصدی باورپذیر نیست!

کدخبر: 2091493

عبدی گفت: اگر رشد اقتصادی سال گذشته منفی ۱.۶ درصد بوده و الان عدد رشد اقتصادی مثبت ۱۱.۶ شده است، باور پذیر نیست. بخشی از صنعت ما هم که عملا از رکود خارج نشده است.

بیژن عبدی اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص آمار رشد اقتصادی اظهار کرد: اگر رشد اقتصادی سال گذشته منفی 1.6 درصد بوده و الان عدد رشد اقتصادی مثبت 11.6 شده است، باورپذیر نیست. بخشی از صنعت ما هم که عملا از رکود خارج نشده است.

وی افزود: در مورد درآمدهای ارزی باید بگوییم که مشخص نیست، به چه شکل وارد کشور می‌شود و من از اعداد و ارقامی که دولت با آن کار می‌کند خبر ندارم. متاسفانه در این دولت همه چیز یک حالت محرمانه پیدا کرده است و بعدا مشخص می‌شود خلاف بوده یا نه. نرخ 7 و 4.7 درصد هم که برای رشد اقتصادی در بهار و تابستان اعلام شده بود به نظر می‌رسد که براساس تخیل بوده و واقعیت نداشته است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اگر فروش نفت ما صحت داشته باشد، این درآمد می‌تواند به اقتصاد ما اضافه شود. باید ببینیم که این درآمد به دستمان رسیده و یا همچنان دپو شده است. گاهی اوقات هنوز ارز وارد کشور نشده و دولت به ازایش ریال چاپ کرده و آن را هم خرج کرده است.

عبدی بیان کرد: اینها مسائلی است که بعد از تغییر دولت افشا می‌شود و مشخص می‌شود که چقدر به مردم حرفهای غیرصادقانه منتقل می‌شود. فرض کنیم همین 11 درصدی که معاون آقای سیف اعلام کرده درست باشد. این یک بار اتفاق می‌افتد زیرا تقریبا فروش نفت ما دو برابر شده است.

وی عنوان کرد: سال آینده که فروش نفت ما دو برابر نمی‌شود و همین تداوم وضع موجود است. رشد اقتصادی بدون نفت را 1.9 درصد اعلام کرده‌اند که در صحت آن هم تشکیک وجود دارد. به نظر می‌رسد با این حجم از واردات غیر اصولی هم که دولت انجام می‌دهد، باقی صنایع ما هم لطمه جدی خواهند دید. دولت بعدی دولت ورشکسته‌ای خواهد بود که نزدیک 1200 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد.

در آمدهای نفتی معلوم نیست که کجاست؟

این اقتصاددان اظهار کرد: درآمدهای نفتی که معلوم نیست کجاست و دولت باید گزارش دهد که از این حجم فروش نفت و میعانات گازی چه مقدار از آن وارد کشور می‌شود. خود آقای سیف یک بار اعلام کردند که لزومی ندارد که این درآمدها وارد شود اینها در خارج باقی می‌ماند و بعد هرچه ما دلمان بخواهد وارد می‌کنیم.

عبدی تصریح کرد: ظاهرا یکی از بندهای برجام تشکیل کمیسیونی از 5+1 بود که برای واردات به کشور ما تصمیم بگیرند و ظاهرا آن‌ها اجازه واردات کالاهای با تکنولوژی بالا و مصرف دوگانه را به ما نمی‌دهند. کالاهایی که اجازه ورود آن‌ها به ما داده می‌شود همین کالاهایی است که اجازه ورود آن‌ها به ما داده شده است. کالاهایی از قبیل دسته بیل، سنگ پا، میوه، خودروی لوکس و...

وی گفت: دولت سعی کرد با مانوری که در زمینه خرید هواپیمای مسافربری بود جو را به نفع خودش تلطیف کند. از آن قرار خرید هواپیما شاید تا آخر این دولت سه هواپیما تحویل ما شود. هنوز مشخص نیست که این خرید هواپیما در ازای چه مبلغی، یه چه شکل بوده و پولش را چگونه پرداخت کرده‌اند. هیچ کدام از اینها را نمی‌گویند و بعدا مشخص می‌شود که چه کلاه گشادی در کنار برجام به سرمان رفته است.

صحت رشد اقتصادی 11.6 سال آینده معلوم می‌شود

عبدی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی 11.6 به شرطی می‌تواند درست باید که واقعا این درآمد وارد کشور شده باشد و خرج صنعت و بخشهای دیگر شود، که بعید می‌دانم که این اتفاق افتاده باشد و سال آینده صحت آن معلوم می‌شود.

وقتی 60 درصد صنایع در حالی تعطیلی هستند رشد 1.9 بدون نفت واقعیت ندارد

وی گفت: آنقدر آمار متناقص از سوی مسئولین شنیدیم که آمار رشد اقتصادی 1.9 درصدی بدون نفت هم باور پذیر نیست، زیرا دولتمردان یک چیز را می‌گویند اما صاحبان صنایع و سندیکاها چیز دیگری را می‌گویند. آمارها نشان می‌دهد که 60 درصد صنایع کوچک و متوسط ما و حتی برخی از صنایع بزرگ ما در حال تعطیلی هستند.

این اقتصاددان عنوان کرد: واقعا معلوم نیست این رشد نزدیک به دو درصد در کدام بخش غیرنفتی ما حاصل شده است؟ ممکن است برای بخش خودرو بوده باشد که آن هم تاثیر چندانی بر زندگی مردم ندارد.

مسئولان بانک مرکزی چرا بعد از 12 ماه یادشان افتاده نرخ رشد اقتصادی منفی 1.6 پارسال را بگویند؟

عبدی با انتقاد از تاخیر یازده ماهه در اعلام رشد اقتصادی منفی 1.6 درصدی سال گذشته گفت: آمارهای اقتصادی باید سال به سال اعلام شود. همین که آمار رشد اقتصادی منفی 1.6 درصدی اعلام نشد، یعنی یک جای کار می‌لنگد. در این آمارها واقعا تردید وجود دارد و ما نظرمان را بر فرض صحت آمارها می‌دهیم. اگر آمارها صحیح نباشد نرخ رشد همان حول و حوش منفی گذشته است.

ارسال نظر: