تشدید تنش بین آنکارا و آمستردام

سفیر هلند اجازه بازگشت به ترکیه را ندارد

کدخبر: 2091577

در پی ممانعت هلند از فعالیت انتخاباتی دو وزیر ترکیه برای حمایت همه‌پرسی، تنش بین دو کشور بالا گرفته است. ترکیه اعلام کرده است، گفتگوهای سیاسی بین دو کشور را تعلیق می‌کند و به سفیر هلند اجازه ورود به آنکارا را نمی‌دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: «نعمان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه، روز دوشنبه اعلام کرد، تا زمانی‌که هلند خواسته‌های ترکیه را نپذیرد، قلمرو هوایی ترکیه به روی دیپلمات‌های هلند بسته خواهد بود و آنها اجازه ورود ندارند.

نعمان کورتولموش افزود، سفیر هلند در ترکیه اجازه بازگشت به آنکارا را ندارد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه همچنین گفت: «از پارلمان خواسته شد که ترکیه از گروه دوستی هلند و ترکیه، خارج شود.»

وی تاکید کرده است که تحریم‌های سیاسی علیه هلند تا زمانی که این کشور گام‌های عملی در راستای خواست ترکیه بر ندارد، ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: «یک بحران وجود دارد، یک بحران بسیار عمیق. ما این بحران را ایجاد نکردیم و یا آن را به نمایش نگذاشیتم.»

تنش بین دو کشور با لغو اجباری سفر وزیر خارجه ترکیه به هلند از طرف دولت آن کشور آغاز شد. روز شنبه دولت هلند از صدور اجازه فرود به هواپیمای حامل «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه خودداری کرد. وی قصد داشت در جمع ترک تباران هلند در کنسولگری آن کشور در رتردام در دفاع از تغییر قانون اساسی سخنرانی کند.

همزمان مقامات هلندی از ورود «فاطمه بتول سایان کایا» وزیر خانواده ترکیه که از مرز زمینی وارد آن کشور شده بود به ساختمان کنسولگری جلوگیری کرده و او را از طریق مرز زمینی به آلمان برگرداندند.

دولت هلند دلیل این اقدام خود را نگرانی‌های امنیتی ذکر کرده بود.

در واکنش به این اقدام، «‌رجب طیب اردوغان» ‌رئیس جمهوری ترکیه هلند را بقایای فاشیسم نامید و گفت وقایع اخیر «نشانه افزایش نژادپرستی، فاشیسم و اسلام‌هراسی» در قاره اروپا است.

روز دوشنبه هم کاردار سفارت هلند به وزارت خارجه ترکیه احضار شد. آنکارا تهدید کرده است که هلند را تحریم خواهد کرد و در مقابل دولت هلند هم روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای به شهروندان خوددرباره سفر به ترکیه هشدار داد.

برخی از رهبران اروپایی از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از این اقدام هلند حمایت کرده و از ترکیه خواسته‌اند بخاطر استفاده از واژه فاشسیت از هلند عذر خواهی کند.

ارسال نظر: