یادداشت//

دوتابعیتی‌ها و اطلاعات وزیر اطلاعات

کدخبر: 2091729

جناب علوی ‏به جای دلسوزی و تعریف از "دعای کمیل" دوتابعیتی‌ها و "لابی مجانی و بی‌هزینه" دانستن این افراد برای جمهوری اسلامی، باید در مورد شبکه همکار دشمن در داخل و اقدامات خلاف امنیت ملی اتباع دوگانه شفاف‌سازی کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کانال تلگرامی مجال در واکنش به اظهارات وزیر اطلاعات در خصوص افراد دو تابعیتی طی یادداشتی نوشت:

‏وزیر محترم اطلاعات در گفتگوی ویژه خبری نکاتی در مورد افراد دوتابعیتی ⁩فرمودند که نشان می‌دهد متأسفانه تسلط دقیقی نه بر موضوع دارند و نه بر قانون.

نکته اول اینکه واژه ⁧دوتابعیتی ⁩دقیق نیست. برخلاف تصور و صحبت‌های جناب وزیر، عمده کسانی را که تابعیت دوم از آمریکا، انگلیس و کانادا می‌گیرند، باید متعهدان به کشور دوم خواند که ایرانی‌تبارند.

نکته دیگر اینکه قانون به صراحت میان اتباع ایرانی و اتباع خارجی تمایز قائل است. سرمایه‌گذار خارجی باید ذیل قواعد و مقررات مربوط به اتباع خارجی در کشور فعالیت کند؛ اما ایرانیان با تابعیت مضاعف با پنهان کردن تابعیت دوم، به عنوان شهروند ایرانی و خارج از محدودیت‌های اتباع خارجی در عرصه اقتصاد و فناوری فعالند؛ این در حالی است که تابعیت‌ دوگانه از نظر قوانین ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و ماده ۹۸۹ قانون مدنی چنین می‌گوید:

«هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ ۱۲۸۰ شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کأن لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته می‌شود ولی در عین حال کلیه اموال غیرمنقوله او با نظارت مدعی‌العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و بلدی و هر گونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود».

وزیر محترم اطلاعات که در اظهارنظری نادرست و مغایر با نص صریح قانون، تابعیت دوگانه و فعالیت اقتصادی اتباع دارای تابعیت مضاعف را به رسمیت شناختند، باید توجه کنند که طبق قانون، علاوه بر ممنوعیت تصدی مشاغل دولتی برای اصطلاحا دوتابعیتی ‌ها، حق مالکیت اموال غیرمنقول نیز از آنان سلب می‌شود.

جناب علوی ‏به جای دلسوزی و تعریف از "دعای کمیل" دوتابعیتی‌ها و "لابی مجانی و بی‌هزینه" دانستن این افراد برای جمهوری اسلامی، باید در مورد شبکه همکار دشمن در داخل و اقدامات خلاف امنیت ملی اتباع دوگانه شفاف‌سازی کنند.

ضمن اینکه جناب وزیر اطلاعات باید توضیح دهند که آیا ماده ۹۸۹ قانون مدنی در خصوص کسانی که به غلط و مغایر با قوانین ایران، به آنها دوتابعیتی گفته می‌شود، از جانب دولت و وزارت متبوع ایشان مورد احترام است و اجرا می‌شود؟

ارسال نظر: