سرلشکر باقری در شوش:

راهیان نور در سال آینده متحول می‌شود/ رزمایش‌ها را در سال آینده به نوبت در ماه‌های گوناگون سال برگزار خواهیم کرد

کدخبر: 2092154

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: رزمایش‌ها را در سال آینده به نوبت در ماه‌های گوناگون سال در زمین، هوا و دریا برگزار خواهیم کرد و همه آموزش‌ها و تمرین‌ها طبق روال عادی انجام خواهند شد، هوشیاری‌های اطلاعاتی و مراقبت از فریب کاری‌ها و اقدامات دشمن به موقع انجام می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: سردار سرلشکر محمد باقری در حاشیه حضور در یادمان شهدای عملیات فتح المبین و در پایان سفر 2روزه به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اظهارداشت: توفیقی از جانب خداوند حاصل شد که در این سفر دو روزه بسیاری از یادمان‌ها را از منطقه فاو تا شوش بازدید به عمل آوریم و در سنگرهای دفاعی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی نیز حضور یافتیم.

وی افزود: در یادمان‌های شهدا نسبت به گذشته تحولات مهمی اتفاق افتاده و کارهای خوبی انجام گرفته است، یادمان‌ها با طراحی‌های خوبی ایجاد شده است؛ اما طبیعی است انتظاری که فرمانده معظم کل قوا دارند، ارتقا و اعتلاء این یادمان‌هاست که کار بزرگی بایستی انجام شود.

سرلشکر باقری گفت: با مسئولان صحبت کردیم که همانند اقداماتی که در یادمان فتح المبین انجام شده و سنگرهای خودی و دشمن بازسازی شده است و زائران از میان سنگرها عبور می‌کنند در سایر جبهه‌های منطقه خوزستان و سایر مناطق در حد ممکن مکان‌هایی که می‌شود زمین را تملک کرد، انجام شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیان داشت: با تابلوها، میله‌ها و نرده‌هایی باید محدوده‌ای که ارتش متجاوز بعثی پیشروی کرده و امنیت ما را به خطر انداخته و سرزمین ما را تصرف کرده به زائران نشان داده شود. این اقدامات باعث می‌شود، عظمت دفاع مقدس و شکست دادن دشمن برای مردم بیشتر تفهیم شود و همچنین این اقدام باعث می‌شود زائران با روح و جانشان به این درک و فهم برسند که مشکلی در جهان در برابر این ملت وجود ندارد که قابل حل و فصل و انجام دادن نباشد.

سردار باقری با بیان اینکه مشکلی بزرگتر از حمله دشمن به کشورمان نداشته‌ایم، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حمله متجاوزگرانه رژیم بعث عراق با وسعت زیادی علیه ما انجام شد و رزمندگان با دست خالی دشمن را شکست دادند.

وی در ادامه با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری در دیدار 16 اسفند تصریح کرد: به امید خدا سال 96 سال تحول و ارتقای کیفی راهیان نور باشد. بعضی مواقع ما هدف را کمیت قرار می‌دهیم که در جای خود مهم است؛ اما برخی مواقع تمرکز و ‌نشانه گذاری را به سمت کیفیت قرار می‌دهیم و این کیفیت و تعمیق مهم است. اگر ما از سیره شهدا و رزمندگان، فرهنگ کار و سخت کوشی را یاد بگیریم مانند ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها که بعد از جنگ جهانی در نهایت نابودی کامل به سر می‌بردند خود را به وضعیت خوب اقتصادی رساندند، می‌توانیم وضعیت خود را بهتر کنیم.

سرلشکر باقری گفت: فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند ما را از وضعیت نابسامان گذشته و از وضعیت نه‌چندان مناسب فعلی به وضعیت‌های عالی برساند و ما را جزو الگوها و اسوه‌های جهان قرار دهد.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس را بایستی در یادمان‌ها با عمل و نشان دادن الگوها به مردم تفهیم کنیم و خودمان نیز یاد بگیریم، گفت: فرهنگ دفاع مقدس مهمتر از آنچه که از حیث نظامی اتفاق افتاده است، باید در سفر چهار پنج روزه ملت ایران به این سرزمین مقدس درونی و نهادینه شود. این هنر ماست که با استفاده از همه امکانات هنری و راه‌های گوناگون متصور این مسیر را بتوانیم برای مردم هموار کنیم که این فرهنگ برای آن‌ها مخصوصا نسل جوان که بیشتر زائران جوان هستند، درونی شود.

سرلشکر باقری تصریح کرد: راهیان نور برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و سایرین نعمتی عظیم است که خداوند به آن‌ها داده است تا از سفره‌ای که رزمندگان باز کرده‌اند توشه‌ای برچینند و آینده این ملت را بهتر از آنچه که است، بسازند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به بازدیدی که از یگان‌های مرزی داشت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در مرزهای کشور هیچ احساس خطری نداریم. مشکلات فی مابین ایران و عراق حل و فصل شده است. با وجود اینکه برخی از دشمنان ما پایگاه‌هایی در کشورهای منطقه دارند اما هیچ‌گونه نگرانی برای امنیت مرزها و سرزمین نداریم و به برکت دفاع مقدس و خون شهدا در بالاترین سطح قدرت بازدارندگی قرار داریم.

وی گفت: نیروهای مسلح با آمادگی دفاعی و امنیتی کامل در مرزها حضور دارند و با هوشیاری به تامین امنیت مشغول هستند.

سرلشکر باقری در خصوص مهمترین برنامه‌های نیروهای مسلح در سال آینده نیز تصریح کرد: مهمترین مسئولیت نیروهای مسلح برقراری امنیت و دفاع از کشور است که برنامه‌های لازم برای سال 96 طراحی شده و به تصویب فرمانده معظم کل قوا رسیده است. همه مقدمات این اقدامات فراهم شده است و به موقع اجرا خواهد شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: رزمایش‌ها را در سال آینده به نوبت در ماه‌های گوناگون سال در زمین، هوا و دریا برگزار خواهیم کرد و همه آموزش‌ها و تمرین‌ها طبق روال عادی انجام خواهند شد، هوشیاری‌های اطلاعاتی و مراقبت از فریب کاری‌ها و اقدامات دشمن به موقع انجام می‌شود.

وی در ادامه از وجود برنامه‌هایی برای افزایش توان نیروهای مسلح خبر داد و گفت: برنامه‌هایی در بخش‌های صنعت دفاعی، نیروی انسانی، زیرساخت‌های دفاعی و... در حال انجام است، هماهنگی کامل بین نیروهای مسلح و دولت و ملت ایران وجود دارد و هیچ مشکلی از این جهت نداریم.

سرلشکر باقری در پایان به نقش تاثیرگذار رسانه در سفرهای راهیان نور اشاره کرد و افزود: تاثیر رسانه امروزه نسبت به گذشته خیلی رشد پیدا کرده است. در رسانه‌های مربوط به راهیان نور برنامه‌های خوبی در این خصوص انجام شده است، انتظار می‌رود با توجه به اینکه در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس فیبر نوری وجود دارد، رسانه‌ها فعال‌تر و ارتباطات قوی‌تر باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم عملیات فتح المبین، یادمان و موزه طبیعی دفاع مقدس فتح المبین با مساحت 290 هکتار در 9 کیلومتری شمال شرقی شوش در منطقه عمومی زعن وعنکوش قرار دارد.

این یادمان در سال 1378 به عنوان یکی از محورهای عملیاتی فتح المبین (قرارگاه نصر) ساخته شده و هم اکنون به عنوان موزه طبیعی دفاع مقدس تحت حفاظت قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس خوزستان است.

عملیات فتح المبین در ساعت 30 دقیقه بامداد دوم فروردین ماه 1361 با رمز مقدس یا زهرا(س) در منطقه عمومی غرب شوش و منطقه غربی رودخانه کرخه شروع شد.

این عملیات در مدت 10 روز و در سه مرحله اجرا شد که به آزادسازی بیش از 2 هزار و 400 کیلومتر مربع از اراضی میهن اسلامی منجر شد.

شوش به دلیل بمباران و آتش دشمن در طول 18 ماه خسارات فراوانی دید و بیشتر منازل و اماکن این شهر و از جمله بخشی از مقبره دانیال نبی تخریب شد.

این شهر، با عملیات فتح المبین از دید و تیر مستقیم متجاوزان بعثی خارج شد.

در یادمان این منطقه پیکر هشت شهید گمنام به خاک سپرده شده است.سالانه بیش از 2 میلیون نفر از این یادمان بازدید می‌کنند.

یادمان شهدای فتح المبین؛ در هشت کیلومتری شمال غربی شوش و در غرب کرخه، یادمانی از شهدای دوران دفاع مقدس وجود دارد که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است

در 19 دی ماه 1381، مردم شهیدپرور شهرستان شوش، هشت شهید گمنام را تشییع و در یادمان شهدای فتح المبین به خاک سپردند، در کنار آنها نیز برخی از شیارهای عملیاتی به صورت بازسازی شده قرار دارند که یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است.

در سال بیش از 2 میلیون نفر از یادمان شهدای فتح المبین بازدید می‌کنند.

یادمان فتح المبین یادگار ارزشمند عملیات غرور آفرین فتح المبین در سال 1361 به شماره 17 در فهرست میراث دفاع مقدس ثبت گردیده است

شهرستان شوش در شمال استان خوزستان از نمیه دوم اسفند ماه تا اواخر فروردین ماه میزبان گردشگران از شهرهای مختلف کشور می باشد.

پیش بینی می شود 2 میلیون مسافر و کاروان راهیان نور در سفر به استان خوزستان به شوش سفر کنند شهر شوش در 110 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

ارسال نظر: