لاریجانی در جمع خبرنگاران:

کشور به جهش در حوزه اقتصاد نیاز دارد/ باید از واردات بی‌رویه جلوگیری شود

کدخبر: 2092437

رئیس مجلس گفت: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایشان فرمودند واردات بی رویه شرعا و قانونا حرام است بنابراین با دولت باید هماهنگی لازم انجام شود تا از واردات بی رویه جلوگیری شود تا زمینه رشد تولیدات داخلی فراهم شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی لاریجانی در بازدید از شهر جدید هشتگرد و پس از دیدار با خانواده شهیدان فاضلی در جمع خبرنگاران گفت: حضور در جمع خانواده معظم شهدا کوچک‌ترین کاری است که مسئولان انجام می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش فرهنگ مجاهدت و ایثار در جامعه افزود: تأثیر فرهنگ مجاهدت و ایثار در تمامی ابعاد جامعه مشهود خواهد بود و به ما در فهم حقایق بالاتر از زندگی مادی و رشد جامعه و همچنین صیانت از عزت ملی و حفظ روحیات انقلابی کمک می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: در فرمایشات مقام معظم رهبری بر حفظ روحیه انقلابی به دلیل اینکه این روحیه باعث رشد معنوی جامعه می شود، تأکید شده است، اگر تحول اقتصادی بخواهد در جامعه صورت گیرد روحیه جهادی و انقلابی باعث جهش در این کار می شود.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: روحیه انقلابی در کار اقتصادی به معنای این است که با برنامه‌ریزی درست و عقلانیت صحیح همراه با ایثار و فداکاری کارها رو به جلو برود، مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمودند کسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت انجام می‌دهند باید احساس کنند که نوعی مجاهدت می کنند.

وی با بیان اینکه کشور به جهش در حوزه اقتصاد نیاز دارد، ادامه داد: بر اساس اظهارات استاندار البرز در سال 95 تعداد 600 واحد صنعتی که با رکود روبرو بودند فعال شده‌اند که این نوعی مجاهدت محسوب می شود و اگر می خواهیم در کشور اشتغال زایی صورت گیرد باید از واحدهای صنعتی حمایت شود و همچنین کارآفرینان با روحیه انقلابی به کار خود ادامه دهند.

فرهنگ مجاهدت و ایثار روی حرکت تولیدی تأثیرگذار است

لاریجانی افزود: فرهنگ مجاهدت و ایثار روی حرکت تولیدی تأثیرگذار است و برای اینکه تولید کشور با رشد روبرو شود باید فکر انقلابی با حرکت اقتصادی همراه شود و این موضوع شرایط زیست اجتماعی را فراهم می کند که برای کشور لازم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از مجاهدت‌های خانواده شهید فاضلی افزود: پدر شهیدان فاضلی از مجاهدان با سابقه هستند و حضور در خدمت ایشان برای بنده سعادت است.

وی در خصوص اقدامات مجلس در سال 95 گفت: مجلس دوره پرکاری را در سال 95 سپری کرد و چند قانون مهم تصویب شد که یکی از قوانین در خصوص مواد دائمی برنامه ها بود و قانون دیگر تصویب برنامه ششم توسعه بود که بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی طراحی شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری روی تولید ملی افزود: در برنامه ششم راهکارهایی در رابطه با توجه به تولید ملی اتخاذ شد به طور مثال یکی از موضوعات مسئله مهاجرت روستاییان به شهرها بود که باعث می شود که وضع کشاورزی سامان نیابد و آسیب اجتماعی به همراه داشته باشد بنابراین مدلی طراحی شد که دولت بر اساس آن مکلف شده که با سرمایه گذاری در روستاها صنایع جنبی ایجاد شود تا اگر درآمد حاصل از کشاورزی برای زندگی روستاییان کفاف نداد فرزندان آنان بتوانند در این صنایع مشغول به کار شوند و ارزش افزوده ایجاد شود.

نقش صنایع تکمیلی در افزایش درآمد روستاییان

لاریجانی با اشاره به نقش صنایع تکمیلی در افزایش درآمد روستاییان افزود:‌ باید به موضوعاتی مانند بسته بندی محصولات کشاورزی توجه شود به طور مثال می توان با بسته بندی مناسب توت خشک یا گردو زمینه صادرات بیشتر این محصولات را فراهم کرد، در حال حاضر در زمینه بسته‌بندی عملکرد خوبی وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ اگر در اطراف روستاها معادنی وجود دارد باید این معادن احیاء شود و نباید فراموش کرد چرخه اقتصادی روستاها با وجود داشتن آب، برق و گاهی گاز کامل نیست پس باید این موضوعات علاج شود.

لزوم در نظر گرفتن معافیت ها برای سرمایه گذاران در روستاها

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به در نظر گرفتن معافیت ها برای سرمایه گذاران در روستاها افزود: باید از سرمایه گذاری در زمینه احداث گلخانه‌ها در بخش کشاورزی حمایت شود، همچنین در بخش صنایع به صادرات صنعتی توجه شود در هر صورت کار مهمی در رابطه با برنامه ششم در مجلس انجام شد و حرکت کشور را در 5 سال آینده مشخص کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در سال 95 کارهای خوبی در زمینه تصویب بودجه 96 صورت گرفت، افزود: حجم قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی در کشور وجود دارد که با بودجه‌های فعلی امکان تکمیل این پروژه‌ها وجود ندارد، یکی از مدل هایی که در این رابطه طراحی شده است بر این اساس است که اگر بخش خصوصی در پروژه ها به میزان 25 درصد سرمایه‌گذاری کند 20 درصد منابع مالی در اختیارش قرار می‌گیرد و مابقی در قالب وام به او ارائه خواهد شد تا بخش خصوصی پروژه‌های عمرانی را تکمیل کند و به نحوی با ثروت مردم پروژه‌ها تکمیل شود.

بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده نیمه کاره در کشور وجود دارد

وی در این رابطه ادامه داد: بیش از 500 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده نیمه کاره در کشور وجود دارد این در حالی است که منابع بودجه عمرانی موجود 30 الی 40 هزار میلیارد تومان است که با توجه به این موضوعات باید از کمک‌های مردمی در تکمیل پروژه‌ها استفاده کرد.

تاکید بر حمایت از کارآفرینان فعال

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری امسال تأکید داشتند که اگر اقتصاد مردمی نشود، اقتصاد درست نمی شود، این موضوع در همه وجوه است به طور مثال در تولید ما باید شرایطی را فراهم کنیم که کارآفرینان فعال حمایت شوند و یک جوان فارغ التحصیل احساس کند که باید وارد عرصه تولید بشود.

لاریجانی افزود: به کمیسیون های تخصصی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس مأموریت داده شد تا در زمینه تولید ملی فعال شوند و از واردات بی رویه جلوگیری شود و ضوابطی در این رابطه اتخاذ شود.

وی در این رابطه افزود: باید با رایزنی با مسئولان دولتی تصمیمات مناسب در زمینه جلوگیری از واردات اتخاذ شود، کمیسیون‌های انرژی، کشاورزی، صنایع و معادن و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس باید پشتیبانی‌های لازم را در زمینه تقویت تولید ملی داشته باشند و در این رابطه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

باید از واردات بی رویه جلوگیری شود

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایشان فرمودند واردات بی رویه شرعا و قانونا حرام است بنابراین با دولت باید هماهنگی لازم انجام شود تا از واردات بی رویه جلوگیری شود تا زمینه رشد تولیدات داخلی فراهم شود.

لاریجانی با تأکید بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا افزود: البته در یک الی دو سال اخیر در مبارزه با قاچاق کالا وضعیت بهتری وجود دارد اما هنوز حجم قابل توجهی از قاچاق کالا در کشور وجود دارد که باید با این موضوع به صورت جدی مقابله شود.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: رویکرد تحصیلات کشور باید به سمت تولید ملی برود و این موضوع در آموزش عالی و پژوهش های مرتبط با تولید باید لحاظ شود و دانشگاه ها در خدمت تولید باشند.

وی با بیان اینکه چرخه اقتصاد مطلوب باید در دانشگاه ها به وجود آید، ادامه داد: مدتی است که مجلس به موضوع چرخه اقتصادی دانشگاه‌ها توجه می‌کند و کارهایی در این رابطه صورت گرفته و امیدواریم امسال این موضوعات سامان یابد، در آموزش و پرورش نیز باید روی موضوع فنی و حرفه ای بیشتر کار شود تا جوانان صاحب حرفه بشوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر جوانان به جای مدرک گرایی صاحب حرفه شوند می توانند با حضور در بازار کار در زمینه تولید ملی موثر باشند.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: