بیانیه پایانی اجلاس سران عرب در اردن:

بحران سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد/ ملت فلسطین حق تعیین سرنوشت خود و برپایی دولت مستقل را دارند

کدخبر: 2092778

شرکت‎کنندگان در اجلاس سران عرب در بیانیه خود بر وحدت سوریه و نابودی تروریسم و حل سیاسی بحران آن تاکید کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: بیست و هشتمین اجلاس سران عرب در اردن چهارشنبه شب به کار خود پایان داد و پس از آن بیانیه پایانی صادر شد.

در این بیانیه پایانی بر ادامه مذاکرات سازش بین فلسطینیان و اسرائیلی ها بر اساس راه حل دودولتی تاکید شده است.

کشورهای شرکت کننده در اجلاس سران عرب همچنین بر صلح عادلانه به عنوان یک گزینه استراتژیک و شرط پایان اشغالگری اراضی فلسطینی و عربی به شکل کامل تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که ملت فلسطین حق تعیین سرنوشت خود و برپایی دولت مستقل را دارند.

در بیانیه پایانی اجلاس سران عرب که در بحرالمیت اردن برگزار شد، به مساله سوریه نیز پرداخته شد. در این خصوص بر حل سیاسی بحران سوریه و وحدت سوریه و نابودی تروریسم تاکید شد و اینکه بحران سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد. راه های امنیتی و نظامی به تنهایی برای شکست تروریسم کافی نیست.

اجلاس سران عرب همچین تحولات یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در بیانیه پایانی آن بر حمایت از «دولت قانونی» یمن و ائتلاف عربی ضد یمنی تاکید شد و اینکه آغاز مذاکرات یمن باید بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و خروجی گفت‌وگوی ملی و قطعنامه‎های بین المللی باشد.

در بیانیه پایانی اجلاس امروز همچنین به مساله جزایر سه گانه ایران پرداخته شد و در آن آمده است که امارات بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حاکمیت دارد.

سران عرب در ادامه بر ضرورت بازگشت امنیت به لیبی از طریق آشتی ملی تاکید کردند و خواستار گفت‌وگوی طرف‌های لیبیایی زیر نظر سازمان ملل شدند.

پادشاه اردن امشب مراسم اختتامیه را اعلام کرد و وزیر خارجه عربستان سعودی پس از پایان اجلاس تاکید کرد که ریاض میزبان اجلاس بعدی خواهد بود.

ارسال نظر: