نگاهی به فرهنگ و هنر در اسفند ۹۵؛

اسفند؛ ماه تلخ اهالی فرهنگ و هنر/ "فروشنده" اسکار گرفت؛ ۳ هنرمند از میان‌مان رفتند

کدخبر: 2092927

سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه‌ها منتشر شد؛ اسفند ماه ۹۵، شاهد درگذشت افشین یداللهی، علی معلم و خسرو شجاع زاده و همچنین اسکار گرفتن اصغر فرهادی برای فیلم "فروشنده" بودیم.

گروه فرهنگ و هنر «فرهنگ نیوز»؛ سال گذشته خبرهای تلخ و شیرین زیادی در عرصه فرهنگ و هنر در رسانه ها منتشر شد؛ خبرهایی که در برخی از ماه های سال لبخند و شادی بر لبان مردم نشانده و برخی ماه های دیگر غم را به چهره های مردم آورد .

در ذیل نگاهی داریم به رویدادهای فرهنگ و هنر در اسفند 95؛

«ثریا» برگشت

در پی برنامه‌های انتقادی «ثریا» در حوزه برجام و طرح تحول سلامت، این برنامه حدود دوماه قبل به‌ناگاه و بدون هیچ توضیحی متوقف شد .

طی این مدت گرچه مسئولان صداوسیما همواره از «موقتی بودن» توقف این برنامه سخن می‌گفتند، اما دست اندرکاران تهیه این برنامه و مسئولان فرهنگی کشور نسبت به فشارهای سنگین برخی جریانها برای توقف این برنامه و همچنین چگونگی ادامه و محدودیتهای آن اظهار نگرانی می‌کردند. در زمان تعطیلی این برنامه تشکلهای دانشجویی و مردمی و همچنین محافل و رسانه‌های انقلابی، عرصه ابراز نگرانی صاحبنظران و دلسوزان انقلاب بود.

سرانجام هفته گذشته قفل تعطیلی این برنامه شکسته شد، اما شنیده شده این برنامه با اعمال تغییرات و محدودیتها و تنها با «موضوع دانش و فناوری» مجاز به برنامه‌سازی است و دیگر حق نقد عملکرد دولت را ندارد .

کانال برنامه تلویزیونی «ثریا» موضوع امشب این برنامه را بررسی «پیشرفتها و چالشهای پیش روی فناوری فضایی کشور» اعلام کرده است. این برنامه با حضور دکتر محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات به‌عنوان مهمان حضوری روی آنتن خواهد رفت و مهمانان دیگری نیز به‌صورت تلفنی در این برنامه حضور خواهند داشت. بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های فضایی کشور و میزان تحقق اهداف تعیین شده برای این فناوری از جمله موضوعات مطرح شده در این برنامه خواهد بود .

«ثریا» مطابق روال گذشته چهارشنبه‌ها ساعت 23 از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت .

احمد عزیزی شاعر «ملکوت تکلم» آسمانی شد

احمد عزیزی یک از برجسته‌ترین شعرای آئینی کشور دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفت .

زینب عزیزی، خواهر احمد عزیزی، که صبح امروز از وخیم شدن وضعیت جسمی این شاعر اهل بیت(ع) خبر داده بود،‌ گفت: به‌دنبال افت فشار و پایین آمدن علائم حیاتی این شاعر سرانجام پس از سال‌ها رنج بیماری به رحمت حق شتافت .

احمد عزیزی از شاعران اهل بیت(ع) آئینی کشور از سال 86 تاکنون در پی اختلالات کلیوی و تشنج در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود .

مرحوم احمد عزیزی در 4 دی ماه 1337 در سرپل ذهاب کرمانشاه به دنیا آمد. وی قبل از رفتن به دبستان، خواندن و نوشتن را بدون داشتن معلم و تنها از روی کنجکاوی و تأمل و دقت از نوشته‌های روی تابلوها و اسامی خیابانها و... به‌خوبی فرا گرفت. وی با آغاز جنگ به‌همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد و برای مدتی ساکن شهرستان نور شد سپس در تهران اقامت گزید و به همکاری با روزنامه جمهوری اسلامی پرداخت.

مرحوم عزیزی سرودن شعر را از سالهای جوانی با مجله جوانان آغاز کرد .

از آثار مطرح مرحوم عزیزی می‌توان به «کفشهای مکاشفه» 1367، «شرجی آواز» 1368، «خوابنامه و باغ تناسخ» 1371، «ترجمه زخم» 1370، «باران پروانه» 1371، «رودخانه رؤیا» 1371، " ناودان الماس"، "ترانه‌های ایلیایی"، غزالستان، قوس غزل، «ملکوت تکلم » ، « سیل گل سرخ» 1352، روستای فطرت و رؤیای رؤیت اشاره کرد .

مرحوم عزیزی از پانزدهم اسفندماه 1386 به‌علت کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان امام رضای(ع) کرمانشاه بستری شد . رهبر معظم انقلاب در جریان سفر خود به استان کرمانشاه در تاریخ 28 مهر 1390 به ملاقات احمد عزیزی در بیمارستان رفتند .

آلبوم موسیقی «مهران مدیری» منتشر خواهد شد

آلبوم مدیری در حال حاضر مراحل پایانی ضبط و تولید را سپری می‌کند و اوایل سال آینده به بازار عرضه می‌شود. مهیار علیزاده برای این مجموعه روی اشعاری از مولانا آهنگسازی کرده و چند قطعه بی‌کلام نیز از ساخته‌های او در آلبوم مهران مدیری قرار دارد. از سوی دیگر احتمالاً تا پیش از عید نوروز و توفیق کسب مجوز، یک قطعه از این مجموعه در فضای مجازی منتشر می‌شود .

تیتراژ برنامه «دورهمی» با موسیقی مهیار علیزاده و صدای مهران مدیری اولین همکاری این دو هنرمند سرشناس بود که بازتاب‌های زیادی داشت و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در ادامه علیزاده و مدیری پروسه تولید این آلبوم را به شکل جدی و با حمایت شرکت "همراه رسانه موج" پیگیری کردند و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قطعات این مجموعه با همه آنچه که تا کنون با صدای مهران مدیری شنیده‌ شده تفاوت دارد.

از سوی دیگر مهیار علیزاده، که آلبومی با صدای محمد معتمدی و آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان را در دست انتشار دارد، درباره آلبوم مهران مدیری گفته است :«از حدود سیصد روز قبل که همراه مهران مدیری این پروژه را شروع کردیم تا به امروز تمام تلاشمان برای به سرانجام رساندن مجموعه‌ای با اشعار حضرت مولانا بود، آنگونه که تا کنون شنیده‌ نشده باشند. چشمانتان را ببندید و با دل، سروده‌های جلال‌الدین را با فرمی نو بشنوید. هدفمان هم از ابتدا همین بود که این‌طور پیش رود. در تلاشیم تا اولین قطعه به نام «یار تویی» را در قالب یک تک‌آهنگ امسال به دستانتان بسپاریم. دوست داریم تا قدردان تمامی عزیزانی باشیم که ما را در اجرای این پروژه یاری کردند.»

سبک و سیاق و موسیقی این آلبوم با سایر کارهای پاپ و فولکلوریک که طی سال‌های گذشته با صدای مهران مدیری شنیده شده تفاوت‌های زیادی دارد و کاملاً در فضای موسیقی جدی است.

«فروشنده» اسکار گرفت

اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی رسید. این دومین جایزه او به حساب می آید. ایران پیش از این با «بچه های آسمان» ی مجید مجیدی هم یک بار نامزدی در اسکار را تجربه کرده بود .

جالب است بدانید در بخش خارجی زبان، اسکار به هنرمند نمی رسد، بلکه به کشور اهدا می شود. ایران تاکنون به خاطر فیلم های «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» دو ساخته اصغر فرهادی نامزدی در اسکار را تجربه کرده بود که فرهادی هر دوبار موفق به دریافت جایزه شده . « جدایی نادر از سیمین» همین طور نامزد دریافت اسکار بهترین فیلمنامه هم شده بود .

اتفاق کم سابقه این است که فیلم «فروشنده» تا روز 14 فوریه که رای گیری نهایی اسکار آغاز شد، پس از «تونی اردمن» شانس دوم بردن جایزه بود اما به ناگاه با تصویب قانون عجیب دونالد ترامپ و حمایت چهره های سرشناسی چون هاروی وینشتاین و دونالد ترامپ شانس اصلی اسکار خارجی زبان شد. این فیلم در حالی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برد که پیش از این نتوانسته بود هیچ کدام از جوایز مهم فصل جوایز را ببرد. از این جهت بردن «فروشنده » اتفاق کم سابقه ای را در تاریخ اسکار رقم زد .

افشین یداللهی درگذشت

افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای کشورمان صبح امروز بر اثر سانحه رانندگی درگذشت .

افشین یداللهی (زاده دی 1347 در اصفهان - درگذشت 25 اسفند 1395)، پزشک متخصص اعصاب و روان و از ترانه سرایان کشورمان صبح امروز در پی یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد .

وی فعالیت حرفه ای خود را از سال 1376 در سازمان صدا و سیما آغاز کرد .

سرهنگ نادر رحمانی درباره جزئیات این حادثه گفته است: «ساعت 2 بامداد امروز وقوع تصادف میان یک دستگاه سورنتو و کشنده اویکو در کیلومتر 37 جاده کرج - قزوین به پلیس راه اعلام شد. با حضور ماموران پلیس راه مشخص شد در این حادثه افشین یداللهی، شاعر کشورمان جان خود را از دست داده و 2 سرنشین دیگر خودرو سورنتو مجروح شده اند. این تصادف به دلیل توقف ناگهانی خودرو سورنتو در سطح سواره رو و عدم توجه به جلو کشنده اویکو رخ داده است .»

علی معلم درگذشت

علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر نشریه «دنیای تصویر»، از پیشکسوتان سینما، نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگر در پی حملۀ قلبی، دار فانی را وداع گفت .

علی معلم که بنیان‌گذار جشن حافظ بود سال 1341 در دامغان متولد شد و در دهه شصت فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرد و در سال 71 با تأسیس ماهنامه «دنیای تصویر» فصل تازه‌ای را در مطبوعات و رسانه‌های سینمایی رقم زد .

علی معلم در هیئت‌های داوری و انتخاب جشنواره‌های متعددی حضور داشت که از جمله آنها می‌توان به جشنواره بین‌المللی فیلم فجر (هفت دوره)، جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کشورهای غیرمتعهد (پیونگ‌یانگ)، جشنوارهٔ سینمای جوان، جشنوارهٔ فیلم‌های دانشجویی، جشنوارهٔ فیلم‌های خانوادگی، نخستین جشنوارهٔ فیلم و کیفیت، جشنوارهٔ فیلم جوان، جشنواره فیلم رویش و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر (دو دوره)، نخستین جشنوارهٔ فیلم‌های ویدئویی تهران، جشنوارهٔ فیلم زنان (پروین اعتصامی) اشاره کرد .

وی همچنین سه دوره عضویت در هیئت انتخاب فیلم ایران برای آکادمی اسکار را به‌عهده داشته است. او مجری، تهیه کننده و پایه‌گذار جشن سینمایی/ تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) است که نخستین جشنوارهٔ سینمایی بخش خصوصی در ایران است .

مرد خندان «پدر سالار» درگذشت

روابط عمومی خانه تئاتر طی اطلاعیه‌ای با اعلام درگذشت این بازیگر قدیمی گفته است وی در چند سال گذشته حضور کمرنگی در عرصه بازیگری داشته است . مرحوم شجاع‌زاده در سالیان اخیر ساکن شمال بوده است .

در پی این اتفاق اصغر همت، مدیر عامل خانه تئاتر در پیامی اظهار کرده است :

با خبر شدیم خسرو شجاع زاده هم رفت. هنوز در شوک از دست دادن غم هنرمند عزیز علی معلم بودیم که این خبر بار غممان را چند برابر کرد. چه می شود کرد؟ جز این که خودمان را تسکین بدهیم که بله، مرگ حق است و ... چون سایه با آدمی زاده می‌شود و ... سرنوشت محتوم هر موجود زنده‌ای است .

جوان اول فیلم سینمایی «غریبه و مه» و تئاترهای دهه 40، غریبانه در هوای مه آلود شمال، جان به جان آفرین تسلیم کرد. فقدانش را به جامعه هنری ایران و خانواده گرامی‌ش تسلیت عرض می‌نماییم .»

خسرو شجاع‌زاده دانش‌آموخته رشته بازیگری از فارغ التحصیل هنرستان هنرهای دراماتیک بود و بازی در سینما را از سال 1348 با بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد .

راز خنجر (1369)، دل نمک (1368)، آخرین لحظه (1367)، آری چنین بود (1367)، آن سوی آتش (1366)، گودال (1365)، غریبه و مه (1353)، قیامت عشق (1352)، تجاوز (1349) آثاری هستند که وی در آن ایفای نقش کرده‌ است.

خبر پخش کلاه قرمزی در نوروز ۹۶ کذب محض است

حمید مدرسی تهیه‌کننده برنامه «کلاه قرمزی» طی یادداشتی پخش این مجموعه را در نوروز 96 کذب محض دانسته است .

در ادامه یادداشت حمید مدرسی آمده است : « احتراماً پیرو خبر منتشر شده به‌نقل از مدیران ارشد شبکه 2 سیما و اعلام برنامه کلاه قرمزی با جزئیات توسط مدیر محترم شبکه 2 سیما جناب آقای جعفری جلوه مبنی بر پخش کلاه قرمزی نوروز 96 در ساعت 20 و اعلام رفع مشکلات این مجموعه بدین وسیله اعلام می‌نمایم .

) خبر پخش کلاه قرمزی در نوروز 96 کذب محض است .(

خبر انتشار یافته از طرف شبکه 2 سیما به‌جز خوراک رسانه‌ای و درست شدن حاشیه‌ها چیز دیگری به‌دنبال نخواهد داشت و در زمین دشمن بازی کردن را به‌یاد می‌آورد .

عدم‌پخش برنامه موفق و پربیننده‌ای مثل کلاه قرمزی عرصه را برای برنامه‌های نوروزی شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز مثل جم در نوروز 96 مهیا می‌سازد که مغایر سیاست‌های هجوم فرهنگی کشور می‌باشد و از سوی دیگر با کمترین محاسبه درآمد 15 برابر بودجه این پروژه از طریق جذب تیزر توسط اداره کل بازرگانی محروم می‌ماند و در این شرایط اعلام پخش برنامه توسط مدیر شبکه و خبر آن از آنتن سیما و رسانه‌ها به مردم سؤال‌های بزرگی از جمله هرگونه عواقب معنوی و مادی برنامه برای سیما و سازندگان را طرح می‌کند که این‌جانب جوابگوی آن نخواهم بود .

قطعاً در این مقطع زمانی حل و فصل مشکلات این پروژه در تأمین بودجه و دیگر موارد گذشته قطعاً در اراده و نیت مدیر محترم شبکه 2 سیما نمی‌باشد .

چه‌بسا نظریه ایشان موجبات زیر سؤال بردن تعهدات و قراردادهای قبلی مدیران محترم وقت سیما را فراهم می‌کند و از سوی دیگر از دست رفتن هرگونه ذوق و انگیزه‌ای را در تکمیل و کمک به انجام این مجموعه عقیم می‌گذارد .

برنامه تولیدشده امثال کلاه قرمزی بی‌شک یکی از بهترین برنامه‌های تولیدی از لحاظ کیفی و محتوائی می‌باشد و در شروع پیش‌تولید متأسفانه تجربه تلخ از دست دادن یکی از بهترین‌های خود در هنر عروسک گردانی را داشتیم، زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده که هنوز از یادها نرفته است. دنیا فنی‌زاده از میان ما رفت ولی هنوز عروسکش کلاه قرمزی به یادش زنده است و زنده خواهد ماند. یادش گرامی باد .

به‌نظر این حقیر تنها شانس رسیدن پروژه به آنتن سیما، ورود فوری شخص ریاست مجترم سازمان و یا معاونت محترم سیما به حل و فصل مشکلات این پروژه شاید در ظرف روز و ساعت آینده راه‌گشا باشد . در غیر این‌صورت عملاً پخش مجموعه کلاه قرمزی 96 همچنان منتفی خواهد بود .

این‌جانب به‌نمایندگی از پروژه و میلیون‌ها مشتاق و هوادار این مجموعه و هنرنمایی گروهی 100نفره از هنرمندان بنام این عرصه تقاضا دارم در صورت ارزشمند بودن این پروژه و احترام به مخاطبین میلیونی و هواداران آن با ورود خود در این لحظات آخر مردم و به‌خصوص بچه‌های این مرز و بوم را از دیدن این برنامه مفرح محروم ننمایند . با تشکر حمید مدرسی تهیه‌کننده .«

ارسال نظر: