واکنش نماینده سابق مجلس به بخشش هزینه برق استان خوزستان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دولت با هدف انتخاباتی قبض برق استان خوزستان را بخشید/ اگر راست می‌گویید مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نفت و گاز تولیدی خوزستان را بپردازید!

کدخبر: 2093032

قادری گفت: دولت اگر برای مردم خوزستان و سایر استانهای جنوبی که در معرض انتشار ریزگردها هستند و عمدتا تولید کننده نفت و گاز کشورند، دلسوزی دارد، مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نفت و گاز تولیدی آنها را بپردازد!

جعفر قادری اقتصاددان و نماینده سابق مجلس در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص تصمیم جدید دولت برای بخشش هزینه برق استان خوزستان اظهار کرد: در خبرها داشتیم که دولت در ماههای نزدیک به انتخابات، به بهانه ورود ریزگردها و قطعی برق خوزستان، مردم این استان را از پرداخت قبض برق ماههای آخر سال 95 معاف کرده است. این اقدام صرف نظر از این که یک اقدام انتخاباتی است و در ماههای نزدیک به انتخابات حمل بر خدمت نمی‌شود، ولی برای استانی که درصد بالایی از نفت کشور را تولید و بار عمده‌ای از تامین درآمد کشور را بردوش می‌کشد، اقدام بزرگی نیست.

وی خاطرنشان کرد: دولت اگر برای مردم خوزستان و سایر استانهای جنوبی که در معرض انتشار ریزگردها هستند و عمدتا تولید کننده نفت و گاز کشورند، دلسوزی دارد، مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نفت و گاز تولیدی آنها را بپردازد!

این نماینده سابق مجلس گفت: دولت اگر از پرداخت کل 9 درصد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نفت و گاز تولیدی این استانها طفره می‌رود، لااقل شهرداریها و دهیاریهای آنها را از حق و حقوق قانونی خودشان یعنی 3 درصد عوارض بر ارزش افزوده استخراج نفت و گاز، محروم نکند. وقتی قانونگذار برای این استانها حقی تعریف کرده، پرداخت حقوق قانونی آنها بر هر ترحم و دلسوزی اولی‌تر است.

قادری افزود: اگر استدلال شود که این مناطق بجای مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از 3 درصد ارزش نفت و گاز صادراتی منتفع می‌شوند، باید گفت که این 3 درصد نه برکل تولید بلکه بر بخش صادراتی تولید و آنهم نه کامل بلکه یک سوم آن سهم این مناطق است. این حق، حقی است که جدای از قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط قانونگذار به رسمیت شناخته شده و می‌تواند توسط دولت وتو شود.

دولت به جای ترحم حق مردم خوزستان را بدهد

وی بیان کرد: برطبق قانون، بخشی از 3 درصد ارزش نفت و گاز صادراتی که در بودجه سنواتی به خوزستان و سایر مناطق تولید کننده نفت و گاز تعلق می‌گیرد، جدای از ارزش افزوده نفت و گاز است و کاری به ارزش افزوده این دو ماده تولیدی ندارد. این 3 درصد به نسبت یک سوم بین مناطق نفت خیز و گاز خیز و دوسوم بین مناطق محروم توزیع می‌شود و سهم مناطق تولید کننده نفت و گاز از این عوارض کمتر از مناطق محروم است.

این اقتصاددان عنوان کرد: جدای از این دو نوع عوارض ذکر شده، دولت از ارزش افزوده فرآورده های نفتی پالایشگاهها هم عوارضی وصول می‌کند که این عوارض به نفت و گاز تولیدی استانهای تولیدکننده ارتباطی ندارد و بین کل شهرداریها و دهیاریهای کشور به نسبت محرومیت و جمعیت توزیع می‌شود.

قادری گفت: سالها است که کاندیداهای ریاست جمهوری در سفرهای انتخاباتی خود قول وضع قانون برای اختصاص چند درصد از درآمدهای نفتی به استانهای تولید کننده را می‌دهند، ولی نه تنها به این قول خود عمل نمی‌کنند، بلکه حق و حقوق قانونی استانهای تولیدکننده نفت و گاز در قالب عوارض بر ارزش افزوده را پرداخت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم استانهای تولید کننده نفت و گاز حق دارند از دولت بپرسند که چرا دهیاریها و شهرداریهای استانهای معدنی مثل کرمان، یزد و سمنان می توانند از 9 درصد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده ( 6درصد مالیات و 3 درصد عوارض) معادن استخراج شده منتفع ولی استانهای تولید کننده نفت و گاز، حتی نباید از سه درصد عوارض ارزش افزوده که متعلق به شهرداریها و دهیاریها است بهره مند شوند؟

مردم تنها در آستانه انتخابات می‌توانند حقشان را از دولت بگیرند

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: اگر دولت در آستانه انتخابات و صرفا برای کسب رای، بخشی از این عوارض و در بخشی از مناطق را پرداخته و این حق را برای مردم آن منطقه و آنهم بصورت موردی به رسمیت شناخته است، چرا برای همه سالهای وضع عوارض ارزش افزوده و برای همه مناطق نباید این حق را به رسمیت بشناسد؟ با این اقدام، آیا می‌توان این ذهنیت را برای مردم پاک کرد که اگر می‌خواهند به حق و حقوقشان برسند باید منتظر انتخابات باشند و در بزنگاهها دولت ها را وادار به ادای حق و حقوق خودشان کنند؟

ارسال نظر: