ارزیابی عضو اتاق بازرگانی از وضعیت اقتصاد ایران در سال ۹۵:

عسگراولادی: وضعیت بازار از کسادی هم فراتر رفته و رکود به اوج خود رسیده است/ وقتی رکود و بیکاری باشد کاهش تورم به درد نمی‌خورد!

کدخبر: 2093033

عضو اتاق بازرگانی گفت: ما در زمان حاضر با وضعیت خاصی مواجه هستیم که من اسمش را «‌مسادی» گذاشته‌ام، یعنی بازار کسادی هم فراتر رفته.

اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی در خصوص شرایط اقتصاد کشور در سال گذشته اظهار کرد: سال 95 سال سختی بود که از آن عبور کردیم. در چهارماهه اول وضع بهتری داشتیم اما در ادامه وضع بهتر نشد. دولت تدبیر و امید در سه سال اول تدابیرش خوب جواب داد ولی امیدها جواب نداد.

وی افزود: ما در مقابل سیل سؤال مردم در‌باره وضع اقتصادی مواجه هستیم. ما در زمان حاضر با وضعیت خاصی مواجه هستیم که من اسمش را «‌مسادی» گذاشته‌ام، یعنی بازار کسادی هم فراتر رفته. گاهی در بازار کسی جنسی را نمی‌خرد ولی گاهی بازار آنقدر بد است که اجناسی که خریده‌اند را هم برمی‌گردانند و چک‌ها را نیز پاس نمی‌کنند. این وضعیت فعلی در بازارها‌ست که باید فکری برای آن کرد.

عضو اتاق بازرگانی گفت: دولت توفیق مقدماتی در برجام داشت و برجام توانست آمریکا و اروپا را در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی جدا کند. اما آثار افزایش قیمت در واقعیت زندگی مردم همچنان در حال چوب زدن است ولو آنکه روی کاغذ تورم مهار شده باشد، زیرا افزایش قیمت‌ها در حوزه مواد مصرفی رخ داده و در این بخش‌ها برخی محصولات دچار کم‌فروشی یا افت کیفیت شده است و مردم هم اینها را می‌فهمند.

وقتی رکود و بیکاری باشد کاهش تورم به درد نمی‌خورد

عسگراولادی تصریح کرد: به علاوه کاهش تورم وقتی برای اقتصاد کشور مفید است که رکود نداشته باشیم، بیکاری نباشد و این تورم پایین با رکود سنگین در دراز مدت ورشکستگی می‌آورد. بیشتر کارخانجات ما با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند و تولیدات همین کارخانجات نیز بدون مشتری است. این همان رکود خطرناکی است که باید در سال 96 به آن توجه کنیم، لذا بهار امسال با گفتمان درمانی دولت بهار سختی خواهد بود، به خصوص که قیمت نفت بالا نرفته و نفت‌هایی که فروخته‌ایم را نیز سلف فروخته‌ایم و پولش را خرج کرده‌ایم.

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: از سوی دیگر ما با فساد مقابله نکرده‌ایم و تیم اقتصادی کشور موفق عمل نکرده است. از همین رو است که مقام معظم رهبری فریاد اقتصاد مقاومتی را سر می‌دهند. سال قبل گفتند: ‌اقدام و عمل‌! یعنی چی‌؟ یعنی سال 94 عملی رخ نداده و معیشت مردم حل نشده و امسال نیز روی تولید و اشتغال تأکید کرده‌اند. ما باید مشکل تولید و اشتغال را حل کنیم تا بقیه مشکلات اعم از ازدواج و مسکن و مسائل اجتماعی حل شود .

ارسال نظر: