پلیس فتا هشدار داد:

دام اسکیمرها برای دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی

کدخبر: 2093074

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: دریافت اطلاعات بانکی از طریق اسکیمر یکی از روش‌های مجرمان برای دسترسی به اطلاعات بانکی شهروندان است.

به گزارش « نسیم آنلاین » سرهنگ سعید نیک‌نفس گفت: با توجه به اینکه امروزه شهروندان کمتر پول نقد همراه خود دارند و بیشتر از طریق کارت‌های بانکی خرید می‌کنند، لازم است در هنگام پرداخت بهای کالاها و خدمات خریداری شده خود اقدام به کشیدن کارت و وارد کردن رمز عبور کنند و رمز و کارت خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهند.

وی با توصیه به شهروندان افزود: در صورت کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان مراقب باشند دستگاه‌های کارتخوان سالم باشد و مواردی مثل چسب خوردن یا قطعات اضافی بر روی آن نباشد، چرا که در صورت چسب خوردگی یا قطعات اضافه امکان اسکیمر وجود دارد.

وی در توضیح نحوه عملکرد اسکیمر افزود: مجرمان با نصب ابزاری پیشرفته در محل کشیده شدن کارت‌های بانکی در دستگاه کارتخوان، قادر است تمامی اطلاعات کارت بانکی را کپی کرده و اطلاعات کارت را بخواند؛ بنابراین احتمال اینکه دستگاه‌های کارتخوان در اختیار فروشگاه‌ها دارای سخت‌افزارهای اسکیمری باشد وجود دارد.

نیک نفس گفت: به هیچ عنوان کارت را در اختیار فروشندگان قرار ندهید و رمز بانکی خود را به آن‌ها نگویید بلکه خود شهروندان عملیات بانکی را انجام دهند.

وی از هموطنان خواست تا دقت کنند در دام اسکیمر برخی فروشندگان گرفتار نشوند و ادامه داد: حتماً در خریدها دقت کنند که در کجا و کدام مغازه کارت کشیده‌اند، چرا که شاید شما برای یک خرید چند هزار تومانی به دام اسکمیرها بیافتید و اینکه فقط در خریدهای گران دقت کنید کافی نیست.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تأکید کرد: متأسفانه باید گفت علت اصلی وقوع جرایم اینترنتی سهل انگاری کاربران است، اگر رمز عبور را خود مشتری در دستگاه وارد کند و عملیات پرداخت با دقت و بدون حضور دیگران انجام دهد هیچگاه مجرمان نمی‌توانند از چنین شگردهای استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان در صورت گرفتاری در دام اسکمیرها سریعاً رمز بانکی خود را تغییر دهند، یادآور شد: تغییر رمز بانکی به صورت دوره‌ای و متناوب کمک زیادی می‌کنند تا افراد در دام اسکیمرها نیافتند.

سرهنگ نیک نفس در پایان گفت: هموطنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه کنند. همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک و ثبت در بخش ثبت گزارش مردمی پلیس فتا را یاری کنند.

ارسال نظر: