رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تنظیم بازار پرتقال شب عید نامناسب و دیرهنگام بود/ مردم پرتقال بی‌کیفیت خوردند

کدخبر: 2093119

نورانی گفت: از ابتدا هم به مسئولان گفتیم پرتقال‌های کشور ترکیه مانند محصولات ما دچار سرمازدگی شده است. در مناطق مختلف این کشور محصول پرتقال از ۳۰ تا ۹۰ درصد سرمازده بودند

سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با تنظیم بازار میوه شب عید بیان داشت: در تنظیم بازار میوه شب عید در رابطه با سیب درختی تعاون روستایی اقدامات خوبی را انجام داد، به طوری که مقداری سیب خریداری و ذخیره کرد و توزیع مناسبی هم داشت، اما در بحث پرتقال به دلیل سرمازدگی بخشی از محصولات کمی تنظیم بازار این محصول دچار مشکل شد البته ما از قبل هم کمبود پرتقال را پیش بینی و اعلام کرده بودیم.

وی با بیان این که تصمیم گیری در وزارتخانه و در زمینه تنظیم بازار پرتقال دیر صورت گرفت، افزود: تنظیم بازار موضوعی نیست که وزیر در رابطه با آن به یکباره و در روزهای پایانی سال که فرصت محدود است تصمیم بگیرد و در نهایت نیز واردات را به یک شرکت دولتی بسپارد تا آن هم نه مستقیم بلکه از طریق واسطه پرتقال به کشور وارد کند.

وی تأکید کرد: بار این محصول ابتدا وارد بندر مرسین شد و از آن جا نیز برای هر کانتینر 2500 دلار دادند تا محصول را به بندر آستارا بیاورند و این در حالی است که لازم نبود واسطه ای در میان باشد و پرتقال‌های وارداتی را می توانستیم مستقیما از مصر وارد بنادر کشور کنیم.

نورانی در ادامه گفت: از ابتدا هم به مسئولان گفتیم که پرتقال های کشور ترکیه مانند محصولات ما دچار سرمازدگی شده است به طوری که در مناطق مختلف این کشور محصول پرتقال از 30 تا 90 درصد سرمازده بودند اما در نهایت از این کشور نیز واردات صورت گرفت هر چند که نمی توان گفت چند درصد از محصولات وارداتی از این کشور سرمازده بودند اما همین محصولات وارداتی هم نه به موقع به کشور رسید و نه به موقع توزیع شد.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این شرایط دست به دست هم داد تا ذخیره سازی مناسبی را برای شب عید شاهد نباشیم و بنابراین در ایام عید سال 96 پرتقال با کیفیت به دست مصرف کننده نرسید.

ارسال نظر: