انتقاد یک اقتصاددان از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم:

وزارت نفت برای افزایش آمار فروش نفت خام خوراک پالایشگاه‌ها را صادر کرد/ ۳۰ درصد از صادرات غیرنفتی شامل نفت و میعانات گازی است

کدخبر: 2093172

عبدالملکی گفت: با بیان اینکه عمده رشد اقتصادی سال ۹۵ از فروش نفت بدست آمده است گفت: وزارت نفت برای بالاتر نشان دادن آمار فروش نفت خام خوراک پالایشگاه ها را صادر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » حجت عبدالملکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی اقتصاد در سال گذشته با اشاره به اینکه مجموع نرخ رشد و نرخ تورم را نرخ فلاکت می گویند، گفت: هر مقدار نرخ تورم کاهش پیدا کند به نسبت آن می توانیم نرخ رشد اقتصادی بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در رابطه با نرخ رشد اقتصادی سال گذشته آمار واحدی وجود ندارد گفت: یکی نرخ رشد اقتصادی را هفت درصد و دیگری این نرخ را یازده درصد اعلام می کند لذا متاسفانه یک بل بشوی آماری در رابطه با نرخ رشد اقتصادی وجود دارد.

عمده رشد اقتصادی متاثر از فروش نفت خام

وی با بیان اینکه به اذعان عمده مقامات دولتی، عمده رشد اقتصادی ما در سال گذشته متاثر از فروش نفت خام بوده است گفت: بانک مرکزی برای شش ماهه اول سال گذشته نرخ رشد بدون نفت را 0.9 درصد اعلام کرد و مرکز پژوهش های مجلس نیز نرخ رشد اقتصادی بدون نفت را 1 تا 2 درصد مطرح می کند ، به همین جهت عمده رشد اقتصادی از محل فروش نفت خام بوده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه فروش نفت خام جزء شاخص های منفی در اقتصاد مقاومتی است بیان کرد: رشد اقتصادی سال گذشته ما بدون نفت ، در حدود 1 تا 2 درصد بوده است.

عبدالملکی اضافه کرد: متاسفانه اقداماتی که در دو ، سه سال اخیر اتفاق افتاد باعث شد نرخ رشد اقتصادی ما متوقف شود در حالیکه ما می توانستیم از سال 92 به بعد نرخ رشدهای بالای 3 تا 4 درصد را داشته باشیم و در سال 95 واقعا به نرخ رشد بالای 8 درصد بدون احتساب درآمدهای نفتی برسیم که متاسفانه به دلیل سیاست های غلط این اتفاق نیافتاد.

عبدالملکی استاد دانشگاه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، در بخش صنعت14 هزار واحد تولیدی تعطیل بودند افزود: ظرفیت تولید ما 60 درصد تعطیل بودلذا، اگر به فعلیت می رسید می توانستیم به رشد دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه، شبکه بانکی از 460 هزار میلیارد تسهیلات 3/5 درصد را به بخش تولید داده است اظهار داشت: نظام بانکی معلوم نیست96/5 درصد نقدینگی را صرف چه کاری کرده است.

عبدالملکی تاکید کرد، نقدینگی از ابتدای روی کار آمدن دولت تا کنون 70 هزار میلیارد افزایش یافته است ادامه داد: هزار و200 میلیارد نقدینگی داریم که از طریق خلق اعتبار بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، رئیس کل بانک مرکزی در سال 94 اعلام کرد که416 هزار میلیارد شبکه بانکی تسهیلات پرداخت کرده است عنوان کرد: ایشان گفته بود که این مبلغ را به تولید داده است.

وی با اشاره به اینکه، سیاست های ارزی، تجاری و بانکی باید به سمت تولید هدایت شود گفت: آمار کل تسهیلات پرداخت شده در سال 95، 460 هزار میلیارد است.

جبل عاملی نیز با بیان اینکه بیش از 65 درصد رشد اقتصادی که در 9 ماهه ابتدای سال 95 داشتیم به واسطه فروش نفت بوده است، اظهار داشت: نباید فراموش کرد اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی است و برون رفت از آن نیز یک شبه اتفاق نخواهد افتاد لذا می بایست از درآمدهایی که این بخش برای اقتصاد ما می آورد استفاده کنیم.

وی افزود: درست است که اگر ما نفت و گاز نداشتیم کار دیگری می کردیم اما به واسطه همین بخش است که در 100 سال گذشته، رفاه مردم ایران به طور متوسط بالاتر از سطح متوسط جهانی بوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رشدی که اتفاق افتاد به دلیل این است که توانستیم نفت خود را به فروش برسانیم و هیچ کدام از کارشناسان داخلی، خارجی و شرکت های بین المللی تصور نمی کردند که یکباره بتوانیم به وضعیت قبل از تحریم ها برگردیم.

عبدالملکی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه سیاست های دوازده ، سیزده و پانزده اقتصاد مقاومتی اشاره می کند که باید خام فروشی را کاهش دهیم و در ازای آن فرآورده های نفتی و مشتقات پایین دستی را بفروشیم گفت: در چهار ساله دولت یازدهم ، تولید فرآورده های نفتی ما دو میلیارد لیتر در سال کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین در عین حال می بینیم که متاسفانه واردات بنزین از 1.5 میلیون لیتر در روز به 13 میلیون لیتر در روز رسیده است و در برخی مقاطع حتی تا بیست میلیون لیتر واردات بنزین اضافی داریم.

عبدالملکی با بیان اینکه با افزایش تولید نفت خام می توانستیم پالایشگاه ها را بیشتر تغذیه کنیم اظهار داشت: متاسفانه اتفاقی که افتاده است است که دوستان وزارت نفت برای آنکه فروش نفت خام را بیشتر نشان دهند بخشی از خوراک پالایشگاه ها را قطع و صادر کردند که این اقدام صد در صد ضد اقتصاد مقاومتی و ضد اشتغال است چراکه خوراک دهی به پالایشگاه های داخلی که عامل تولید و اشتغال است کاهش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت: در بخش صادرات غیر نفتی نیز باید عنوان شود که در حدود 30 درصد از صادراتی که تحت عنوان صادرات غیرنفتی از آن نام برده می شود میعانات گازی و گاز است.

وی یادآور شد: جالب است آماری که دولت در ارتباط با صادرات غیر نفتی ارایه می کند بدین ترتیب است که صادرات غیر نفتی در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش پیدا کرده است در حالیکه وقتی ما میعانات گازی را از صادرات نفتی کم می کنیم متوجه می شویم که برعکس این اتفاق افتاده است و 6.5 درصد از آمار صادرات غیر نفتی ما در سال 95 نسبت به سال 94 کاهش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: زمانی می توانیم بگوییم از رکود خارج شده ایم که نرخ رشد متوسط حداقل برای دو، سه سال بالای 3.5 تا 4 درصد باشد در حالیکه این اتفاق نیفتاده است و نرخ رشدهای ما منهای نفت در سال 92، منفی 2 درصد ، در سال 93 ، 2.8 درصد، در سال 94 ، .09 درصد و در سال 95 نزدیک به صفر است .

وی همچنین درباره اینکه چگونه می توانیم به رشد اقتصادی 8 درصدی بدون نفت برسیم گفت: یک کشور با ظرفیت اقتصادی فوق العاده هستیم، به طور مثال در بخش کشاورزی ظرفیت های بالایی داریم که اگر در این چهار سال تمرکز خوبی روی این بخش می کردیم می توانستیم در حدود 5 تا 6 درصد رشد تنها در بخش کشاورزی داشته باشیم .

عبدالملکی با اشاره به اینکه، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اطمینان می تواند بگوید به تولید3/5 درصد وام داده شده است گفت: 85 هزار واحد صنعتی در کشور داریم که از این تعداد81 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط هستند.

سیاست های تجاری باید به کمک تولید کننده بیاید

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، به 22 هزار واحد صنعتی16 هزار میلیارد وام پرداخت شده است عنوان کرد: سیاست های تجاری باید به کمک تولید کننده بیاید.

درآمد نامتوازن شده است

وی با اشاره به اینکه، یک عده ثروتمند تر و یک عده فقیر تر شده اند ادامه داد: علارغم همه ادعا ها هنوز در بخش های تولید، صنعت و درآمد به سال 90 نرسیدیم و ضریب جینی بالا رفته و درآمد نامتوازن شده است.

سیاست های تجاری دولت اصلا در راستای تولید نبوده است

عبدالملکی با تاکید بر اینکه، سیاست های تجاری دولت اصلا در راستای تولید نبوده است خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تولید باید عوامل بازار، دانش ، نیروی انسانی و بانک را در نظر گرفت.

نظام بانکی در 3 سال اخیر به مراتب بدتر شده است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه، باید بازار داخل را مورد پشتیبانی قرار داد که البته این کار را انجام ندادیم اظهار داشت: نظام بانکی در 3 سال اخیر به مراتب بدتر شده است به طوری که برخی از بانک ها در معرض ورشکستگی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه، نظام آموزشی باید به بهره وری بالا برسد گفت: شرکت های دانش بنیان مورد غفلت قرار گرفته است.

فرهنگ تولید باید در تمام اجزای اقتصاد نهادینه شود

عبدالملکی با تاکید بر اینکه، فرهنگ تولید باید در تمام اجزای اقتصاد نهادینه شود افزود: دولت در طول چهار سال گذشته کوچکترین اقدامی در راستای بهبود اقتصاد کشور و تولید انجام نداده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، 90 درصد اقتصاد ایران دولتی است اظهار داشت: قوه مجریه می تواند قوای مقننه و قضائیه را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه، نرخ رشد بدون نفت در سال 96 بالای2 درصد نخواهد بود بیان کرد: دولت باید نگاهش را به اقتصاد عوض کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: صد سال دیگر از رکود خارج نمی شویم مگر اینکه دولت به تولید به صورت همه جانبه نگاه کند.

عاملی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، از دوران ناصرالدین شاه تاکنون تمام سیاست های دولت ها در راستای حمایت از تولید و اشتغال بوده است گفت: تسهیلات به بنگاه هایی داده شده که نمی دانستیم سر پا می ایستند یا نه؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، نرخ سود واقعی همواره منفی بوده است گفت: چرا هنوز در تعامل نامعیوبی که بودیم به سر می بریم؟

وی با اشاره به اینکه، بیشترین درصد تسهیلات برای بخش صنعت است افزود: سیستم بانکی می خواهد تسهیلات را به کسی بدهد که توان بازپرداخت داشته باشد.

عاملی با اشاره به اینکه، پول تسهیلات از جیب ملت داده می شود اظهار داشت: ما نمی توانستیم تا پیش از سال قبل یک میزان درآمد ارزی را از بخش نفت داشته باشیم اما به واسطه تلاش های صورت گرفته این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه، رشد ایجاد شده برای یک بخش بوده و طول می کشد که در سفره های مردم دیده شود ادامه داد: درآمد متوسط هر فرد ایرانی در پایان اسفند ماه سال95 ، 96 درصد درآمد سرانه واقعی در سال 90 بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، ارزش ریال بیش از حد است افزود: مردم آرام آرام شاهد رشد خواهند بود و بخش های دیگر اقتصاد نیز رشد خواهد کرد.

مزیت نسبی باید از دل اقتصاد بجوشد

عاملی با اشاره به اینکه، مزیت نسبی باید از دل اقتصاد بجوشد ادامه داد: اقتصاد ما این نیست که مثل یک ماشین باشد و گفت باید راننده را عوض کرد.

وی تاکید کرد: نیاز به اجماع کلان در بین تصمیم گیرندگان برای تغییر رویکرد داریم.

ارسال نظر: