نوبخت در نشست خبری عنوان کرد:

ستاد روحانی تشکیل نشده/ جایگزینی برای تلگرام کذب است/ سخنان احمدی‌نزاد در خوزستان چندپهلو بود

کدخبر: 2093226

سخنگوی دولت گفت: برای تحقق شعار امسال بسته‌ای طراحی شده و در مرحله تصویب است و آن را به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها می‌دهیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در ابتدای سخنان سخنگوی دولت، برنامه دولت در سال ۹۶ تشریح شد. دکتر محمدباقر نوبخت در ابتدای سخنانش گفت: به‌عنوان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و شخصی که سال‌هاست در حوزه اقتصادی کار می‌کند به‌جرئت می‌توانم بگویم سال ۹۵ ازنظر ترکیب منابع و مصارف سال بسیار خوبی بود. از مقایسه بودجه در سنوات گذشته می‌توان عملکرد اقتصادی دولت را سنجید.

او در ادامه افزود: عملکرد ما در سال ۹۵، ۲۸۲ هزار میلیارد تومان بود که به بودجه بسیار نزدیک بود. سازمان برنامه‌وبودجه در مرداد ۹۴ پیش‌بینی کرده بود عملکرد بودجه ۲۰۲ میلیارد تومان در سال ۹۵ باشد که در گزارش خزانه هم این عدد تائید شد. البته پیش‌بینی‌های ما همیشه کمتر از لایحه است، چون مجلس عموماً به بودجه اضافه می‌کند. مثلاً برای بودجه ۹۶، مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان و برای بودجه سال قبل، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بودجه افزود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در سال ۹۵، بدهی‌های دولت به نظام بانکی ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافته، گفت: هم‌زمان ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک‌های دولتی اضافه شد. همچنین ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران پرداخت شد، ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری‌ها داده شد. ۱۰۰۰ میلیارد تومان به مسکن مهر و ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بنیاد مسکن و بنیاد شهید داده شد. همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان برای آموزش عالی کمک کردیم. ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان از وزارت آموزش‌وپرورش هم پرداخت شد که درنتیجه می‌توان گفت ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت‌شده است. در سال گذشته هم برای اصلاح نظام بانکی پرداخت کردیم و هم مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی را دادیم.

تشریح برنامه دولت در سال ۹۶

او با بیان اینکه اولین انتظار جامعه این است که بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه "تولید و اشتغال" دولت اقدام کند، توضیح داد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بسته‌های رونق تولید و اشتغال تهیه‌شده که در برنامه‌هایی مانند "ارتقای توان تولید ملی"، "تأمین مالی و سرمایه‌گذاری"، "جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی"، "تجارت خارجی"، "اشتغال و توانمندسازی نیروی کار" مشخص کرده‌ایم هر دستگاه در این برنامه‌ها چه وظایفی دارند. این برنامه‌ها در حال تکمیل است و به‌زودی برنامه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و رسانه‌ها نیز مطالبه کنند چه اقدامی در این موارد صورت گرفته.

دکتر نوبخت افزود: دو حوزه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی حوزه‌های برون‌مرزی این بسته‌هاست که برای وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت راه، بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت خارجه، وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی، تکالیفی را تعیین کرده است.

وی درباره برخی وظایف دستگاه‌ها توضیحاتی داد و گفت: وزارت خارجه تسهیلات تردد برای سرمایه‌گذاری خارجی ازجمله صدور روادید چندساله با اجازه ورودِ به‌دفعات و تسهیل امر سرمایه‌گذاری را دنبال خواهد کرد. بدون سرمایه‌گذاری خارجی، امکان رشد شتابنده را نداریم. به همین جهت در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به موضوعاتی مانند بهبود روابط با کشورهای جهان و استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید داخلی تأکید شده است. البته وظایف فقط به دولت محدود نمی‌شود و قوای مقننه و قضاییه هم برای تأمین نظر مقام معظم رهبری وظایفی دارند که باید انجام دهند.

حقوق بازنشستگان زیاد می‌شود

نوبخت از افزایش حقوق بازنشستگان و تسویه‌حساب با بازنشستگان فرهنگی خبر داد و گفت: دولت قرار است ۳۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات پیش‌بینی در قانون بودجه ۹۶ را برای افزایش حقوق بازنشستگان و کاهش نابرابری‌ها در حقوق این قشر، صرف کند. منتهی ابتدا باید دستورالعمل افزایش حقوق بازنشستگان توسط سازمان برنامه‌وبودجه تهیه و پس از تصویب در هیئت دولت در اختیار این اقشار قرار گیرد. همچنین مقرر است از نمایندگان تشکل‌های بازنشستگی برای توزیع عادلانه این اعتبارات، دعوت شود تا همفکری کنند. اعمال این افزایش حقوق از اول فروردین ۹۶ خواهد بود.

نوبخت خبر دیگری هم برای بازنشستگان فرهنگی داشت. او گفت: تا هفته معلم امسال، پاداش بازنشستگی فرهنگیان محترم پرداخت خواهد شد. قبلاً قول داده بودم تا اول دی‌ماه ۹۵، پاداش‌ها پرداخت شود. آن مبالغ برای کسانی بود که تا ابتدای ۹۵ بازنشسته شده بودند. امیدواریم همه مطالبات سایر بازنشستگان که از ابتدای ۹۵ بازنشسته شده‌اند که حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان مطالبه دارند، تا هفته معلم پرداخت شود. گفتنی است پاداش کارکنان بازنشسته سایر دستگاه‌های دولتی نیز بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته پرداخت شد.

او از افزایش مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و گفت: مستمری همه این خانوارها، از ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و به ۲۰ درصد حداقل حقوق خواهد رسید.

نوبخت در پاسخ به خبرنگاری که در خصوص اعلام گزارش پلاسکو پرسیده بود گفت هنوز این گزارش آماده نشده است. در سئوال دیگری، خبرنگاری درباره پیام‌رسان ویسپی و جایگزینی آن با تلگرام پرسید. نوبخت گفت: من بی‌اطلاعم. شاید دیگران این قرار را گذاشته باشند ولی دولت چنین قراری ندارد.

برداشت از منابع صندوق توسعه ملی

سخنگوی دولت درباره برداشت قانونی از صندوق توسعه ملی توضیح داد و گفت: برخی دستگاه‌ها از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. ازجمله درباره مهار آب‌های مرزی، در شرایطی که کشور با کمبود آب مواجه است، با توافق مقام معظم رهبری سالانه ۲ میلیارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه استفاده می‌کنیم. ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات توسعه استانی هم از خزانه منابع عمومی برداشت‌شده است. ۲ میلیارد دلار هم برای اصلاح و تسطیح و احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان از صندوق توسعه ملی برداشت‌شده است.

رئیس‌جمهور ستاد تبلیغاتی تشکیل نداده است

او ضمن اظهار بی‌اطلاعی از حضور معاون اول رئیس‌جمهور در انتخابات آینده، به سئوالی که از تعیین رئیس ستاد تبلیغاتی دکتر روحانی پرسیده بود، جواب داد: رئیس‌جمهور ستاد انتخاباتی تشکیل نداده است. قطعاً ابتدا باید ثبت‌نام صورت گیرد و پس‌ازآن، اقدامات تبلیغاتی ازجمله تعیین رئیس ستاد انتخاباتی و مانند آن، انجام شود. هم‌اکنون آقای رئیس‌جمهور برای کاندیداتوری ثبت‌نام نکرده است که ستاد داشته باشد.

جزئیاتی از برنامه‌های ایجاد اشتغال

سخنگوی دولت برنامه دیگری برای اشتغال‌زایی در سال ۹۶ را این‌طور توضیح داد: از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های اشتغال در روستاها ۱.۵ میلیارد دلار در نظر گرفته‌شده است. به همین جهت انتظار می‌رود رئیس محترم مجلس، به درخواست ۱۸۰ نماینده مجلس برای در دستور کار قرار دادن برنامه دولت برای اشتغال، توجه کند. ما وظیفه داریم تا آخرین روز دولت یازدهم خدمت‌رسانی کنیم و نمی‌توان کارها را زمین گذاشت که شایبه تبلیغات پیش نیاید.

خواسته‌های ایران مورد پذیرش عربستان قرار گرفت

سخنگوی دولت درباره امکان رفتن به سفر معنوی حج توضیحات کوتاهی داد و گفت: خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تضمین کرامت و سلامت زائران در سفر حج از سوی دولت عربستان مورد پذیرش قرار گرفت.

او گزارش وزیر خارجه درباره برجام را تأیید کرد و گفت: در یک سال اجرای برجام، ۱۱ میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صادر شد منتهی باید صبر کرد تا سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه برسد. ای‌کاش این‌همه عجله‌ای که برخی برای دولت یازدهم دارند، قبلاً هم داشتند!

منتقدان دولت درصدد القای شبهه هستند

بخش دیگری از سخنان سخنگوی دولت درباره سخنان منتقدان بود که این روزها از رسانه ملی به‌وفور پخش می‌شود. نوبخت درباره برخی عملکردهای رسانه‌ای گفت: منتقدان فرصت دارند القای شبهه کنند و سیاست توجه به نیمه‌خالی لیوان را منتشر کنند.

او ادامه داد: استخری که می‌گویند آب در آن پر نشده، باید دید چقدر گودال را عمیق کرده بودند. رشد منفی ۶.۷ درصد بود. الان به مثبت ۷ رسیده. اگر بخواهیم از کنار این اقدام بگذریم و ۷ درصد رشد مثبت را هم تخریب و توهم ایجاد کنیم که نمی‌شود. اگر برویم از چند نفر در خیابان بپرسیم نتیجه رشد ۷ درصدی اقتصادی چه بوده، چه جوابی می‌دهند؟ چرا از کارگران واحدهای تولیدی که با سیاست‌های دولت فعال شد، سئوال نمی‌پرسند؟ چرا از گندمکارانی که مطالبات خود را از دولت گرفتند، سئوال نمی‌شود رشد اقتصادی را حس می‌کنند یا نه؟ انتظار داریم عدالت و انصاف در تهیه گزارشها رعایت شود. ما به مشکلات مردم واقفیم و تمام تلاش ما این است که بار را از روی دوش مردم برداریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت برخی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای گفت: این بازداشت‌ها موجب نگرانی دولت شد. دولت از بابت اینکه فضای رسانه‌ای، امنیتی شود و خبرنگاران که می‌خواهند با رعایت قوانین اطلاع‌رسانی درست و شفاف را انجام دهند، احساس ناامنی کنند، نگران است. آقای رئیس‌جمهور ضمن اینکه تأسف و تأثر خود را از امنیتی شدن فضای مطبوعات بیان داشتند به وزیر کشور دستور پیگیری‌های لازم را داده است.

دکتر نوبخت درباره شاخص‌های اقتصادی سال ۹۶ هم گفت: پیش‌بینی ما ۵ درصد رشد اقتصادی در سال ۹۶ و همچنین ۷ درصد تورم است. برای سال ۹۵، مرکز آمار ایران ۷.۲ درصد رشد اقتصادی را مشخص کرد و تورم هم ۶.۸ درصد اعلام شد. برای امسال در بودجه کل کشور به‌طور متوسط رشد ۷.۷ درصدی را خواهیم داشت و تورم هم حدود ۷.۵ درصد در نظر گرفته‌شده است.

کارشناسان دولت آماده پاسخگویی به نامزدهای انتخاباتی هستند

خبرنگاری درباره درخواست یکی از نامزدهای ریاست جمهوری برای مناظره با رئیس‌جمهور سؤال پرسید. نوبخت پاسخ داد: هر سؤالی هر یک از کاندیداهای محترم داشته باشند کارشناسان سازمان برنامه‌وبودجه با احترام و مستدل جواب می‌دهند. اگر هم مایل به جلسات حضوری و علنی هستند که اگر خواستند پخش هم‌زمان باشد، سازمان برنامه‌وبودجه خود را موظف به پاسخگویی می‌داند. این که هرکسی بگوید رئیس‌جمهور به من جواب بدهد، باید توجه کند دکتر روحانی رئیس‌جمهور است و وقتش را برای حل مشکلات مردم صرف می‌کند. کارشناسان سازمان برنامه‌وبودجه آماده پاسخگویی به هر شخصی که نیاز به اطلاعات دارد، هستند.

واکنش به رئیس‌جمهور سابق: حرف نپرانیم

خبرنگاری درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور سابق در خوزستان سؤال پرسید چرا دولت برخلاف ۹۷ درصد مردم مخالف دادن یارانه است؟ نوبخت در پاسخ گفت: اصلاً بحث آن‌ها این است که ۳ دهک از یارانه بگیران حذف شود. دولت معتقد است برخی از افراد، نیازمند دریافت یارانه هستند. از سویی به دولت انتقاد می‌کنند چرا به همه یارانه می‌دهید. سال گذشته ۷۷ میلیون نفر در روزهای ۲۶ هر ماه، یارانه گرفتند. البته هم سؤال غلط است و هم برداشت اشتباه است. به‌جای اینکه این حرف‌ها را در جامعه یک‌دفعه بپرانیم بد نیست نگاهی به اطلاعات و آمار کنیم. کارشناسان سازمان برنامه‌وبودجه آماده ارائه آمار و اطلاعات هستند.

نوبخت با اشاره به برخی حرف‌وحدیث‌ها که پس از سخنرانی رئیس‌جمهور سابق در خوزستان بیان شد، گفت: حرف‌هایی که آنجا گفته شد چندپهلو بود و خیلی‌ها برداشت‌های دیگری کردند، ولی به ما چه ربطی دارد؟

افزایش حقوق‌ها از اول فروردین محاسبه می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش حقوق کارمندان دولت، بیش از چیزی که در بودجه سال ۹۶ تصویب‌شده، گفت: در حال حاضر چیزی که به‌صورت قطعی اعلام کنم، وجود ندارد. دولت از هر فرصتی برای ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید کارکنان استفاده می‌کند. گاهی اوقات این خواسته با منابع محدود ما مباینت دارد. در این زمینه نکته‌ای را عرض نمی‌کنم و بیشتر از بودجه مسئله‌ای نخواهیم داشت. افزایش‌های دریافتی از اول فروردین ۹۶ اجرا خواهد شد و درصورتی‌که افزایشی در حقوق‌ها داشته باشیم به اطلاع مردم خواهیم رساند.

ارسال نظر: