دود لجبازی شرکت گاز به چشم مردم خراسان رفت

تخلف شرکت ملی گاز در تغییر اقلیم گاز خراسان/ بی‌تدبیری دولت به قطع گاز مردم محروم خراسان در برف و سرما انجامید!

کدخبر: 2093331

تغییر اقلیم گاز از ۲به ۳ در قبض های زمستانی اکثر مشترکان گاز شهر مشهد وچند شهر دیگر استان وبرخی نقاط دیگر کشور باعث افزایش قابل توجه مبالغ قبض های گاز در فصل پرمصرف شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » تغییر اقلیم گاز از 2به 3 در قبض های زمستانی اکثر مشترکان گاز شهر مشهد وچند شهر دیگر استان وبرخی نقاط دیگر کشور باعث افزایش قابل توجه مبالغ قبض های گاز در فصل پرمصرف شد. این موضوع باعث افزایش قابل توجه هزینه تامین انرژی گرمایش منازل مسکونی شهروندان به ویژه قشرهای ضعیف شد که اعتراض ها وانتقادهای بسیاری در پی داشت.

درهمین باره اوایل بهمن امسال تعدادی از شهروندان مشهدی قبض گاز خود را به تحریریه خراسان رضوی آوردند و توضیح دادند که تعرفه گاز آن ها از اقلیم 2 به 3 تغییر کرده و این موضوع باعث افزایش مبلغ قبض گاز مصرفی آن ها شده است. با پیگیری های خراسان رضوی مشخص شد که بر اساس قراردادی که شرکت ملی گاز با پژوهشکده هواشناسی تهران منعقد کرده طبقه بندی جدیدی برای اقلیم کشور صورت گرفته و نتیجه حاصل از آن تغییر اقلیم مشهد از 2 به 3 در تعرفه قبض های گاز بوده است. با پیگیری های بعدی و گفت وگو با رئیس اداره تحقیقات اقلیمی و هواشناسی کاربردی استان مشخص شد این تقسیم بندی جدید چندان علمی نبوده و انصاف در آن رعایت نشده است. پس ازورود نمایندگان مشهد و کلات به ماجرا و نامه نگاری هایی با شرکت ملی گاز، ابعاد تازه ای ازاین ماجرا آشکارشد و چند نماینده مشهد و کلات پیگیر موضوع در مجلس شدند و تاکید کردند که کارشرکت ملی گاز غیر قانونی بوده و باید پاسخ گو باشد.نهم اسفند ماه 95، دکتر رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد و کلات درباره دلیل افزایش بدون هیچ مجوز قانونی قیمت گاز از وزیر نفت طرح سوال کرد. در سوال از بیژن زنگنه آمده است: در ماده واحده بودجه سال 95 افزایش قیمت های گاز مصرفی ممنوع است.پس ازآن حجت الاسلام پژمان فر نماینده مشهد به خراسان رضوی گفت:بر اساس پاسخ رسمی پژوهشکده اقلیم، اقلیم مشهد 2 بوده و شرکت ملی گاز تخلف کرده و باید جبران کند. پس ازآن شرکت ملی گاز باارسال جوابیه وتصویرنامه مردادماه امسال پژوهشکده هواشناسی به شرکت گازمبنی بر این که اقلیم مشهد رااین پژوهشکده به شرکت ملی گاز 3 اعلام کرده، مدعی می شود شرکت ملی گاز تخلفی نکرده است این درحالی است که معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی تهران گفته بود این موضوع صحت ندارد و ما نظر نهایی خودمان را اعلام خواهیم کرد و قطعا اقلیم مشهد 2 است.

در همین باره استاندار در پایان سال 95 به خراسان رضوی گفت :در خصوص اصلاح تصمیم تغییر اقلیم و نحوه محاسبه گازبهای مصرفی در برخی نقاط استان با معاون اول رئیس جمهور ،وزیر نفت و اقتصاد مکاتبه کرده و خواسته ایم در این تصمیم تجدید نظر شود .علیرضا رشیدیان در این باره اظهارکرد :به نظر می رسد شرکت ملی گاز و مراجع مربوط از گزارش سازمان هواشناسی برداشت اشتباهی کرده اند و با مبنا قراردادن این گزارش نحوه محاسبه نرخ گازبهای برخی نقاط استان را تغییر داده اند به طوری که در فاصله ناچیزی بین دو نقطه مجاور هم، تفاوت ملموسی در هزینه مصرفی گاز دیده می شود .

اما درابتدای سال 96 گفت وگو ها وپیام های مردمی حکایت از تغییر نیافتن اقلیم گاز به شرایط قبلی دارد و مردم همچنان از مبالغ سنگین قبض های گاز انتقاد دارند. درهمین باره یکی ازمشترکان گاز درگفت وگو با خراسان رضوی گفت:دوشنبه 14 فروردین درهوای سردوبرفی مامور شرکت گاز باوجودیک بچه مریض وخواهش وزاری مادرش گازراقطع کرده ورفته است. قبض قبلی ما 105 هزار تومان بوده وقبض جدید 157 هزار تومان آمده درصورتی که یک بخاری بیشتر نداریم! می گویند دلیل افزایش قبض تغییر اقلیم از 2 به 3 است شما به خاطر خدا پیگیری کنید.

در روزهای آغازین کاری سال 96 پیگیری موضوع تغییر اقلیم گاز را از نمایندگان مردم مشهد درمجلس و شرکت ملی گاز و پژوهشکده هواشناسی جویا می شویم. رضا شیران نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به خراسان رضوی گفت: با این که امروز اولین روز کاری مجلس در سال 96 است ولی ما به‌صورت جدی پیگیر موضوع تغییر اقلیم در تعرفه‌های گاز استان هستیم و هم در قالب سؤال از وزیر نفت و هم نامه‌ای که مجمع نمایندگان استان نوشته‌اند خواستار بازگشت اقلیم مشهد در تعرفه‌های گاز از اقلیم 3 به 2 هستیم.شیران تصریح می‌کند : این تغییر اقلیم در تعرفه‌های گاز هم غیرقانونی و هم غیرعلمی است. بنابراین شرکت ملی گاز باید این تغییر اقلیم را انجام دهد و اقلیم به 2 بازگردد.وی همچنین افزود: با این که امروز(روز گذشته ) اولین روز مجلس است، نماینده یکی از شهرهای استان مازندران در مجلس به وزیر نفت درباره تغییر اقلیم در تعرفه‌های گاز تذکر داد.

مجید بوجار زاده، رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران به خراسان رضوی گفت: تا این لحظه (دیروز)که با شما صحبت می‌کنم نامه‌ای از پژوهشکده هواشناسی مبنی بر این که اقلیم مشهد 2 است، به دست ما نرسیده است.وی تصریح می‌کند: در صورتی که پژوهشکده رسماً به شرکت ملی گاز ایران اعلام کند که اقلیم مشهد2 است، این تغییر در تعرفه‌ها اعمال خواهد شد. ولی این که از چه تاریخی این تغییرات اعمال خواهد شد بستگی به نظر کارشناسی و رسمی پژوهشکده هواشناسی دارد که به ما اعلام کند اقلیم مشهد از چه تاریخی جزو اقلیم 2 به‌حساب بیاید.

با این حال عباس رنجبر رئیس پژوهشکده هواشناسی به خراسان رضوی گفت: بر اساس آخرین بازنگری‌ها و آخرین گزارش‌ها، پژوهشکده در اسفندماه سال 95 رسماً به شرکت ملی گاز اعلام کرده است که اقلیم مشهد در طبقه‌بندی 5 گانه اقلیمی 2 است.با وجود بارسنگینی که مبالغ قبض های گاز پس ازتغییر اقلیم برای قشرهای ضعیف و آسیب پذیر ایجاد کرده است، به نظر می رسد شرکت ملی گاز هیچ عجله ای برای بازگشت طبقه بندی اقلیم ها وبازگرداندن مبالغ اضافی گرفته شده از مشترکان ندارد و مرتب این موضوع را منوط به نظر پژوهشکده هواشناسی می کند! این درحالی است که پژوهشکده می گوید در اسفند ماه نظرخودرا مبنی بر این که اقلیم مشهد در طبقه‌بندی 5 گانه اقلیمی 2 است اعلام کرده است .

ارسال نظر: