توصیه آیت‌الله بهجت درباره کتاب"جهاد با نفس" چه بود؟

کدخبر: 2093431

"جهاد با نفس" ترجمه بخشی از کتاب وسائل‌الشیعه شیخ حر عاملی است که برخی علما از جمله آیت‌الله بهجت به ارائه توصیه‌ای درباره این کتاب پرداختند.

«جهاد با نفس» عنوان کتابی ارزشمند از شیخ حر عاملی و در واقع ترجمه یکی جلدهای کتاب وسائل‌الشیعه اوست که به زبان فارسی توسط «علی افراسیابی» آن را ترجمه شده است.

این کتاب در 101 باب مجزا و در 353 صفحه تدوین شده و از آنجا که ترجمه فارسی کتاب جهت استفاده عموم مردم است، از ذکر سلسله سند احادیث خودداری شده است.

یکی از ویژگی‌های برجسته این کتاب، عنوان‌بندی و فصل‌بندی روایات موجود در آن است که رجوع به آن‌ها را برای عموم مردم آسان کرده است. همچنین احادیث با دقت زیادی اعراب‌گذاری شده است.

هیچ یک از احادیث کتاب حذف یا تقطیع نشده است و فقط در یک مورد از ذکر حدیثی که در همان باب از یک معصوم (ع) دو بار تکرار شده، خودداری شده است.

«وجوب توکل به خدا و سپردن امور به او»، «وجوب خودداری از حرام‌ها»، «وجوب به انصاف رفتار کردن با مردم اگرچه به ضرر خود باشد»، «تحریم بداخلاقی» و ... از جمله عناوین احادیث کتاب جهاد با نفس است.

بسیاری از علمای اخلاق، مطالعه و عمل به احادیث این کتاب را توصیه کردند؛ از جمله «آیت‌الله محمدتقی بهجت» در رهنمودی درباره کتاب جهاد با نفس فرمود: «هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب «جهادالنفس» وسائل‌الشیعه را مطالعه کرده و سعی کنید به آن عمل کنید. بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شدید، مانند دارویی که انسان مصرف و بعد از مدتی احساس بهبودی می‌کند».

در قسمت نخست کتاب به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره شده است که فرمود «پیامبر عده‌ای را به جنگ فرستاد، زمانی که آنها برگشتند، فرمود: آفرین بر گروهی که جهاد کوچک‌تر را به جای آوردند و جهاد بزرگ‌تر بر آنها باقی مانده است» پرسیدند: جهاد بزرگ‌تر چیست؟ فرمود: جهاد با نفساست.

ارسال نظر: