وزارت خارجه روسیه:

تمام تسلیحات شیمیایی در سال ۲۰۱۴ با کمک واشنگتن از سوریه خارج شد

کدخبر: 2093479

وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعاهای اخیر مقامات آمریکایی خواستار تحقیقاتی جامع درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: وزارت خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی تأکید کرد، آمریکا فراموش کرده که تمام تسلیحات شیمیایی در سال 2014 با کمک واشنگتن از سوریه خارج شده بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه با رد ادعاهای مطرح شده توسط کشورهای غربی بویژه آمریکا که دمشق را به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه متهم کرده‌اند، تأکید کرد که مسکو خواستار انجام تحقیقاتی جامع درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه است.

مسکو اعلام کرده، این اقدامی زودهنگام است که بخواهیم دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی در ادلب متهم کنیم. روسیه بر انجام تحقیقاتی جامع درباره این مسئله تأکید دارد.

مقام‌های کشورهای غربی، دولت بشار اسد را به انجام حمله شیمیایی در این منطقه متهم کرده‌اند. دمشق این اتهامات را قاطعانه رد کرده است.

دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا شبه گذشته در واکنش به انتشار عوامل شیمیایی در منطقه «خان شیخون» در استان ادلب در شمال غرب سوریه که جان دست‌کم 60 نفر را گرفت، مدعی شده بود: «تمام گزینه‌ها علیه سوریه روی میز است».

وزارت خارجه روسیه گفته است، روسیه اظهارات «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا را که مدعی شده مسکو و دمشق به تعهدات خود مبنی بر نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه عمل نکرده‌اند، کاملا بی‌اساس می‌داند.

بیانیه وزارت خارجه روسیه می‌افزاید، آمریکا به خاطر بیاورد که پاکسازی تسلیحات شیمیایی سوریه در سال 2014 میلادی با کمک خود واشنگتن انجام شده بود و معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ شواهدی ندارد که نشان دهد توافق 2013 درباره نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه شکست خورده است.

برخی از رسانه های معارض سوریه از دو روز پیش درباره حملات شیمیایی به ادلب علیه ارتش سوریه فضاسازی میکنند، حال آنکه این استان در اشغال تروریستها قرار دارد.

این تروریستها مدعی هستند که ارتش سوریه با حملات شیمیایی خود به خان شیخون در ادلب 64 نفر را کشته و 200 نفر دیگر نیز دچار حالت خفگی شده اند.

وزارت دفاع روسیه بامداد چهارشنبه عامل حادثه «ادلب» را انفجار انبار تسلیحات شیمیایی گروه‌های مسلح اعلام کرد.

ارسال نظر: