چرا سازمان حج همچنان قطره چکانی اطلاعات می‌دهد؟

روزه سکوت مدیران تقاطع رودکی پیش از انتخابات شکسته می‌شود؟

کدخبر: 2093767

سازمان حج که خبر از سرگیری حج تمتع را همزمان با تعطیلی نوروزی رسانه‌های مکتوب اعلام کرد، با تمام شدن تعطیلات همچنان از اعلام جزئیات در این باره و به خصوص پیگیری موارد مربوط به فاجعه منا خودداری می‌ورزد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "فرهنگ نیوز" نوشت: امسال قرار است 85 هزار نفر از مردم کشور به حج تمتع اعزام شوند، حجی که سال گذشته به خاطر سنگ اندازی مقامات سعودی به روی ایران بسته شد و سعودی ها بار دیگر نشان دادند که کوچک ترین اعتقادی به پایبندی به اصول و مبانی اسلامی ندارند؛ چرا که طبق آیه ای از قرآن اولین خانه ای که برای عبادت مردم بنا شد، خانه ای در مکه است که برای همه مردم موجب هدایت و برکت است و در حقیقت حج حق همه مسلمانان دنیا به شمار می رود.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص مذاکرات حج تمتع امسال، تعیین نشدن رئیس برای سازمان حج و زیارت است؛ چرا که سعید اوحدی درست در برهه ای که زمزمه های شروع مذاکرات با مقامات سعودی به گوش می رسید، اوحدی به عنوان مشاور اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری در امور عراق تعیین شد و همین موضوع دلیلی برای رفتن وی از سازمان و جایگزین شدن حمید محمدی به عنوان سرپرست سازمان شد. مسئله ای که قطعا می توانست با چند ماه تاخیر انجام شود، دقیقا در حساس ترین زمان رخ داد.

از سوی دیگر رایزنی مقامات ایرانی برای حضور ایران در حج تمتع 96، طی چند ماه پایانی سال گذشته به طور جدی با مقامات سعودی در عربستان دنبال شد و در مدت زمانی که مسئولان ما در عربستان حضور داشتند، هیچ خبری درباره روند مذاکره منتشر نشد و حتی اعلام نتیجه بخش بودن مذاکرات نیز دقیقا در روزهای پایانی اسفند ماه و طی نشست خبری با حضور قاضی عسگر و حمید محمدی صورت گرفت؛ البته یک روز پیش از برگزاری این نشست خبری، سازمان حج و زیارت طی اعلامیه ای اعلام کرد: «بعد از اطمینان از تامین انتظارات مورد نظر و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری، زمینه حجی عزت‌مندانه مبتنی بر امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی فراهم شده و خدمات کنسولی، پزشکی و سایر خدمات مورد نیاز نیز به زائران مان ارائه خواهد شد؛ در حالی که قطعا این مسائل جز لاینفک مذاکرات برای هر کشوری به شمار می رود؛ چرا که مراسم حج یکی از بزرگ ترین و عظیم ترین مناسبات مذهبی مسلمانان به شمار می رود و قطعا مسئولان هر کشوری باید برای تامین امنیت و راحتی زوار خود در عربستان، بیشترین تدابیر را بیاندیشند.»

نشست خبری مسئولان حج نیز در حالی 28 اسفند ماه برگزار شد، که با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، رسانه های مکتوب رسمی کشور عملا به حالت نیمه تعطیل در آمده بودند و سایر رسانه ها نیز تمرکزشان را بر روی مسائل دیگری گذاشته بودند، نکته قابل توجهی که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت؛ از سوی دیگر عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات مقامات ایرانی و سعودی بر سر فاجعه منا و همچنین پرداختن دیه شهدای فاجعه منا و حادثه دیدگان مسجدالحرام مسئله بسیار مهمی است که با توجه به تعطیلی رسانه ها، توجه چندانی به این مسائل در نشست خبری نشد. مسئله ای که علی رغم تاکید چندین باره مقام معظم رهبری مبنی بر فراموش نشدن فاجعه منا، گویی مسئولان یا رغبت چندانی برای به نتیجه رساندن آن نداشتند و یا شاید حل این مسئله سخت تر و زمان برتر از آن چیزی باشد که بخواهند آن عین رایزنی برای شرکت در حج تمتع، مطرح کنند.

بحث عدم به نتیجه رسیدن درباره فاجعه منا و همچنین شروطی که هر دو طرف ایرانی و سعودی برای حج تمتع امسال گذاشتند، تقریبا به صورت محرمانه پیگیری شد و البته در اولین نشست خبری سرپرست سازمان حج و زیارت که همزمان با اعلام نتیجه حج تمتع 96 برگزار شده بود، اعلام شد که پادشاه عربستان شخصا دستور پرداخت دیه حادثه دیدگان و جانباختگان مسجدالحرام را صادر کرده و قرار است به زودی این دیه توسط شرکت بن لادن به خانواده آنها پرداخت شود که هنوز این اتفاق محقق نشده است، ولی درباره دیه شهدای فاجعه منا صحبتی به میان نیامد و مسئولان هر بار پای قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان را به میان کشیدند تا از این طریق بتوانند از زیرمسئولیت شانه خالی کنند.

همچنین در این نشست اعلام شد که به خانواده شهدای فاجعه منا و مسجدالحرام دو سهمیه حج تمتع در سال جاری تخصیص پیدا می کند، کاری که قطعا نمی تواند حق مطلب را در خصوص فاجعه منا آنگونه که باید به خانواده این شهدا بپردازد؛ چرا که مقام معظم رهبری بارها عنوان کردند که نه تنها فاجعه منا نباید فراموش نشود بلکه دنبال کردن قاطعانه ماجرای منا را از وظایف دستگاه دیپلماسی و سازمان حج برشمردند، ولی گویی این اتفاق آنگونه که باید رخ نداده است.

از سوی دیگر بعد از گذشت نزدیک به 2 سال از تعرض ماموران پلیس فرودگاه جده به دو جوان ایرانی، مسئولان ایرانی تا آخرین مذاکراتی که برای حج تمتع 96، صورت گرفت از مجازات این ماموران بی اطلاع بودند، چرا که قاضی عسگر در همان نشست خبری اعلام کرده بود: قبلا سندی درباره محاکمه آن‌ها در اختیار نداشتیم اما وزیر حج عربستان در نامه‌ای که اخیرا فرستاده به این موضوع اذعان کرده که آن دو مأمور به چهار سال زندانی،1000 ضربه شلاق و اخراج از محل کار خود محکوم شده‌اند. در مذاکرات نیز به این موضوع اشاره شد که آن‌ها هم خواستار اشد مجازات بودند اما حکم سه قاضی پرونده این طور بوده است که هم اکنون نیز در حال اجرا است. بسیار هم از آن حادثه تلخ اظهار ناراحتی کردند. با همه این مسائل، باید منتظر ماند تا دید مسئولان ایرانی برای زنده نگه داشتن فاجعه منا و همچنین پیگیری حقوق حقه خانواده این شهدا چه تدابیری اندیشیده اند.

گفتنی است، پیگیری های خبرنگار فرهنگ نیوز برای گفتگو با مسئولان سازمان حج از ابتدای سال جاری تا کنون نتیجه ای نداشته و ظاهرا مدیران تقاطع رودکی تصمیم گرفته اند بنا به دلایلی تا پایان انتخابات روزه سکوت خود را نشکنند!

در این میان البته از وزارت امور خارجه خبری بیرون نیامده که مهم ترین دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص پیگیری های کنسولی چه اقداماتی انجام داده است؛ و البته بهانه قطع ارتباط سیاسی دلیل قانع کننده ای در این زمینه نخواهد بود. چرا که سفارت سوئیس به عنوان رابط سیاسی دو کشور اعلام شده است.

ارسال نظر: