اعلام اسامی فیلم‌های بخش مستند زیر ذره‌بین جشنواره جهانی فجر

کدخبر: 2093804

۱۲ فیلم در بخش جنبی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر اسامی هشت فیلم خارجی و چهار فیلم ایرانی بخش جنبی مستند زیر ذره‌بین را اعلام کردند.

«تبعید» (Exile) ساخته تین وین ناینگ از میانمار، «کنکور» (The Graduation) به کارگردانی کلر سیمون از فرانسه، «رازی در جعبه» (A Secret in the box) به کارگردانی خاویر ایسکیردو از اکوادور، «مرگ خودخواسته» (Death By Design) ساخته سو ویلیامز از آمریکا، «گربه‌ها» (Kedi) ساخته جیدا توران تولید مشترک ترکیه، آلمان و آمریکا، فیلم برزیلی «سینما نوو» (Cinema Novo) ساخته اریکا روشا از برزیل، «میفونه: آخرین سامورایی» (Mifune: The Last Samurai) به کارگردانی استیون اوکازاکی، «راه کوروساوا» (Kurosawa's Way) ساخته کاترین کادو از فرانسه و چهار فیلم ایرانی «آهستگی» (Slowness) به کارگردانی یاسر خیر، «سفر سهراب» (Sohrab, A Journey) به کارگردانی امید عبداللهی، «همجا» (Hamja) ساخته مهدی قنواتی و «کویرس وطن کوچک من» (Kuweires My Little Homeland) به کارگردانی سعید صادقی، فیلم‌هایی هستند که در این بخش به نمایش درخواهند آمد.

«تبعید» درباره جمعی از مهاجران میانماری است که به خاطر جنگ‌های داخلی به تایلند پناهنده شده‌اند و حالا در کشتزارها مانند برده مشغول کار هستند. «کنکور» زندگی روزمره را در مدرسه سینمایی «لا فمی» شهر پاریس روایت می‌کند، مدرسه‌ای که ایده «بهترین بودن» را اجرا می‌کند. در مدرسه چنین ایده‌ای حکم‌فرماست که همه مساوی‌اند، اما فقط بهترین‌ها پذیرش می‌شوند... در مستند «کنکور» ما با بهترین‌ها در دنیای هنر و یکی از معتبرترین مدارس هنری فرانسه آشنا می‌شویم.

«رازی در جعبه» زندگی مارسلو چیریبوگا (1990-1933) نویسنده اکوادوری و پدیده ادبیات آمریکای لاتین در سال‌های 1960 را مورد توجه قرار می‌دهد که عضوی از نسل «شکوفایی» (گارسیا مارکز، بارگاس یوسا، فوئنتس) بود و تاکنون همچنان در کشور خود ناشناخته است. کارگردان به واسطه فیلم‌های آرشیوی، مصاحبه‌ها، ملاقات از شهرهای مختلف و مشهورترین کتاب این نویسنده «خط خیالی» پازلی را ایجاد می‌کند که محدودیت‌های میان واقعیت و خیال را از میان برمی‌دارد.

«مرگ خودخواسته» درباره عشق مصرف‌کنندگان به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایشان است. تا سال 2020 چهار میلیارد انسان در کره زمین، کامپیوتر شخصی خواهند داشت و پنج میلیارد تلفن هوشمند خود را دارند، اما این تحول جنبه تاریکی دارد که از نگاه مصرف‌کنندگان دور مانده است. سو ویلیامز در مستند «مرگ خودخواسته» پشت پرده صنعت الکترونیک را بررسی و افشا می‌کند که حتی کوچک‌ترین ابزارها هزینه‌های زیست‌محیطی دارند و بر سلامتی تأثیر می‌گذارند.

جیدا توران مستندساز اهل ترکیه در «گربه‌ها» یک شهر باستانی و مردم منحصربه‌فردش را از چشمان مرموزترین و محبوب‌ترین حیوانی که انسان‌ها تا امروز شناخته‌اند بررسی می‌کند: چشمان گربه.

«سینما نوو» یک مقاله سینمایی است که به طور شاعرانه مهم‌ترین جنبش سینمایی آمریکای لاتین را از طریق افکار مؤلف‌های اصلی این جنبش، نلسون پریرا داس سانتوس، گلوبر روشا و... بررسی می‌کند.

«میفونه: آخرین سامورائی» همان‌گونه که از نامش پیداست درباره زندگی و فیلم‌های توشیرو میفونه بازیگر مشهور ژاپنی است که با کلیپ‌های فیلم، عکس‌های آرشیوی و مصاحبه‌هایی با فیلمسازان مانند مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ روایت می‌شود. راوی مستند کیانو ریوز است.

«راه کوروساوا» روایت کاترین کادو از تجربیات شخصی‌اش از آکیرا کوروساوا فیلمساز مشهور ژاپنی است. فیلم شامل مصاحبه کادو با فیلمسازان مختلف و عکس‌هایی آرشیوی است. مصاحبه‌های کارگردان‌ها بر مشاهدات تکنیکی و فلسفی فیلم‌های کوروساوا تمرکز دارند.

مستند «آهستگی» به بیماری‌ام.اس می‌پردازد. تشخیص بیماری برای رضا درانی، باعث ایجاد تنش در زندگی مشترکش با فرزانه نظری می‌شود. این تنش با ورود سایر اعضای خانواده به آهستگی به بحران بدل می‌گردد. تصمیم به جدایی یا ماندن، آخرین انتخاب آن‌ها پس از 26 سال زندگی مشترک است.

«سفر سهراب» مستندی پرتره درباره‌ یکی از مهم‌ترین آغازگران سینمای نوین ایران است: سهراب شهیدثالث. «همجا» زندگی مردی بنام عبدالحسن را روایت می‌کند که یک روستا را برای خود و خانواده‌اش ساخته است. این روستا در جنوب ایران و استان بوشهر واقع شده است و درآمد اصلی آن‌ها از راه کشاورزی و دامداری است. عبدالحسن در این سال‌ها توانسته است برای روستای خودش برق‌رسانی کند. او چهار زن و 27 بچه دارد و... داستان «کویرس وطن کوچک من» سال 2012 می‌گذرد که"شالیش" باید مهم‌ترین تصمیم زندگی‌اش را بگیرد. او تنها نوزده ساله است و می‌خواهد افسر نیروی هوایی شود، برای همین به تنها دانشکده هوایی کشورش؛ فرودگاه کویرس می‌رود و...

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، 1 تا 8 اردیبهشت (21 تا 28 آوریل) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود. آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

ارسال نظر: