نماینده مردم بروجرد در مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین»: تولید زمین‌گیر شده

در استان‌های پایلوتِ اقتصادِ مقاومتی هم کارخانجات یا تعطیل هستند یا نیمه‌تعطیل

کدخبر: 2093899

گودرزی اظهار داشت: اگر نگاه مسئولین ما نگاه واردات محور باشد، وقتی واردات ما زیاد و صادارات ما کم شد، تولید ما ضعیف می‌شود و اقتصاد ما دچار ضعف می‌شود، وقتی نگاه مسئولان ما استفاده از کالای خارجی بود و کالای ملی را قدر نداستند طبعا تولید کننده داخلی زمین‌گیر می‌شود و اقتصاد ما ضعیف می‌شود.

گروه سیاسی «نسیم آنلاین»:: ارائه برخی آمارها از سوی دولت در ایام اخیر توجه برخی رسانه‌ها را به خود جلب کرد. آمارهایی که هدف از ارائه آن نشان دادن وضعیت مطلوب و حرکت رو به جلوی اقتصادی دولت یازدهم بوده است، موضوعی که به دلیل شواهد و قرائن موجود در جامعه نه تنها غیرواقعی به نظر آمد بلکه واکنش برخی سیاست‌مداران و اقتصاددانان کشور را نیز در پی داشت. در همین راستا گفتگویی را با نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم تا به بررسی علل عدم مغایرت آمارهای ارائه شده با وضع موجود بپردازیم. متن زیر حاصل گفتگوی «نسیم آنلاین» با عباس گودرزی است که از نظرتان می‌گذرد.

نیاز به آمار و ارقام نیست، وضعیت زندگی مردم شرایط سخت اقتصادی را نشان می‌دهد « نسیم آنلاین »: وضعیت اقتصادی جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گودرزی: تشخیص وضعیت اقتصادی جامعه برای افرادی که با اجتماع در ارتباط هستند موضوع پیچیده‌ای نیست و نیاز به استفاده از آمار و ارقام و معادلات خاصی هم ندارد. ما از ظاهر زندگی مردم، نوع و سطح تقاضاها و میزان مراجعات تشخیص می‌دهیم وضعیت اقتصادی مردم در چه حد و سطحی است.

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که وضعیت اقتصادی مردم وضعیت خوبی نیست؛ امروز یکی از خواسته‌های اصلی مردم ما مسئله‌ اشتغال است، نبود اشتغال به معنای بیکاری است و بیکاری به معنای تنگی در معیشت و گرفتاری در تامین یک سری لوازم و نیاز‌های زندگی است، در این شرایط متاسفانه عده‌ای از اولیات زندگی‌شان هم محرومند.

من نمی‌خواهم سیاه نمایی کنم ولی این واقعیت جامعه است و ما این‌ها را به این قصد می‌گوئیم که تلاشمان را بیشتر، روحیه‌مان را جهادی‌تر و پشتکارمان را افزایش دهیم.

دولت بیشترین تقصیر را در وضع موجود اقتصادی دارد « نسیم آنلاین »: چه کسی مسئول این وضعیت زندگی مردم است؟

گودرزی: مسئولیت وضعیت موجود اقتصادی با همه است، منتهی هرکسی به میزان سهم تاثیرش باید پاسخگو باشد، در این مسئله دولت، مجلس، مردم، نخبگان، دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه و حتی رسانه‌ها سهم دارند منتهی تاکید می‌کنم هر کسی به میزان سهمش مقصر و موثر است؛ هر کسی به میزان سهمی که موثر است مقصر است.

قطعا از آن جایی که از یک طرف دولت سیاست‌ها و رویکردهای اقتصادی، وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را اختیار دارد و از طرف دیگر مجری سیاست‌های فرادستی و کلی نظام است طبعا باید بیشتر از بقیه پاسخگو باشد، چون قوه مجریه است.

اما در مورد وضعیت اقتصادی عرض کردم که همه باید پای کار بیایند، در اینجا دستگاه قضایی هم تاثیر دارد، ما وقتی با قاچاق کالا چه در دستگاه اجرایی و چه در دستگاه قضایی قوی برخورد نکردیم قاچاق به تعبیر رهبری معظم انقلاب خنجری از پشت به پیکره نظام می‌شود؛ طبعا وقتی که قاچاق کالا رشد کرد و جلویش گرفته نشد، تولید کشور دچار خسران می‌شود و وقتی تولید آسیب دید، طبیعتا اقتصاد ما ضعف می‌شود.

وقتی نگاه مسئولان ما استفاده از کالای خارجی بود طبعا تولید کننده داخلی زمین‌گیر می‌شود

اگر نگاه مسئولین ما نگاه واردات محور باشد، وقتی واردات ما زیاد و صادارات ما کم شد، تولید ما ضعیف می‌شود و اقتصاد ما دچار ضعف می‌شود، وقتی نگاه مسئولان ما استفاده از کالای خارجی بود و کالای ملی را قدر نداستند طبعا تولید کننده داخلی زمین‌گیر می‌شود و اقتصاد ما ضعیف می‌شود، لذاست که می‌گویند ستون فقرات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی وکالای ایرانی است.

بنابراین آن چه که می‌تواند بسیار موثر باشد، نوع و طرز نگرش مسئولان کشور به اقتصاد است، اگر نگاهشان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که ستون فقراتش حمایت از کالای ایرانی است بود، قطع به یقین می‌شود امیدوار بود که راه برون رفت از مشکلات پیدا شود اما تا زمانی که نگاه به درون برنگرد، اعتماد به نفس و خودباوری نداشته باشیم، ظرفیت‌های داخلی کشورمان را فعال نکنیم، چشم‌مان از بیگانه به داخل کشور برنگردد و به عبارتی تا زمانی که امیدمان از دشمنان ناامید نشود این وضعیت خواهد بود و با گفتار درمانی مسئله حل نمی‌شود، این مسئله فقط تغییر نگاه و نگرش می‌خواهد، باید نگاه یک نگاه انقلابی و به عبارتی درون‌زا و برون‌گرای مردمی و عدالت‌محور و دانش بنیان باشد، اگر این نگاه به اقتصاد ما تزریق شود مشکل ما مرتفع خواهد شد.

در حوزه انتخابیه من که پایلوت اقتصاد مقاومتی است، کارخانه‌جات یا تعطیل هستند یا نیمه تعطیل « نسیم آنلاین »: دولت معتقد است در موضوع اقتصاد مقاومتی خیلی خوب عمل شده، ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

گودرزی: عرض کردم، ما وضعیت اقتصادی کشور را از آمار و ارقام و معادلات پیچیده نباید دنبال کنیم، از سطح نیاز مردم و نوع مراجعات، میزان تقاضا، و وضعیت زندگی مردم را باید تشخیص دهیم، لذا آنگونه که حضرت آقا می‌فرماید این مسئله به شکل جدی دنبال نشده است.

طبعا با توجه به پاسخ اول من اگر عنایت داشته باشید خیلی مبسوط و مفصل‌تر سوال شما را پوشش دادم؛ قطع یقین ما در عرصه اقتصاد مقاومتی موفق نبودیم به خصوص اینکه عرض کردم ستون فقرات اقتصاد مقاومتی در در تقویت تولید ملی است؛ شما ببینید آیا در سالی که ما پشت‌سر گذاشتیم وضعیت تولید ما بهینه شده و آیا رو به رشد بوده است؟ واقعیت این است که ما در بین مردم هستیم، در حوزه انتخابیه بنده امروز کارخانه‌جات یا تعطیل هستند یا نیمه تعطیل و دچار رکود شدند، متاسفانه هیچ اتفاقی هم نیفتاده است.

استان بنده جز استانهای پایلوت اقتصاد مقاومتی بوده و طبعا شهرستان بروجرد هم مشمول این طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی بوده است، حال شما ببینید در حوزه حمایت از تولید چه اتفاقی در بروجرد افتاده است، هیچ اتفاقی نیفتاده، هیچ تحولی نداشتیم، من نمی‌خواهم بگویم دولت زحمت نکشیده ولی آن وظیفه‌ای که متناسب با شعار اقتصاد مقاومتی که منویات اصلی حضرت آقا بوده نیفتاده است.

تا زمانی که تصور می‌کنیم با کدخدا بودن مشکلات مملکت را حل می‌کند مطمئن باشید هیچ اتفاقی در اقتصاد نمی‌افتاد « نسیم آنلاین »: دولت معتقد بود با توافق هسته‌ای چون نیاز به دور زدن تحریم‌ها نیست، دیگر دست واسطه‌ها و کاسبان تحریم‌ها هم قطع خواهد شد؛ آیا دست این واسطه‌ها در قراردادهای خارجی قطع شده است؟

گودرزی: گفتم که تا زمانی که چشم ما متوجه بیرون باشد، متوجه ظرفیت‌های داخل کشور نباشیم، از دشمن و خارج مایوس نباشیم، نگاه ما واردات محور باشد نه صادرات محور، متوجه فرهنگ حمایت و استفاده از کالای ایرانی نباشیم، سبک زندگی و الگوی مصرف ما تغییر نکند و تا زمانی که ما یک کشور مصرف‌‌گرا هستیم، تصور می‌کنیم با کدخدا بودن مشکلات مملکت را حل می‌کند و این دو پارامتر که اعتماد به خدا و سنن آفرینش، بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او را مدنظر نداشته باشیم مطمئن باشید هیچ اتفاقی در عرصه اقتصاد نخواهد افتاد و برجام هم همین بود، با برجام تصور شد که می‌توان مشکلات کشور را حل کرد، من میگویم با صدتا از این برجام ها هم نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد و حل هم نکرد.

تنها میوه برجام این بود که بار دیگر مسئولان متوجه شوند آمریکا قابل اعتماد نیست « نسیم آنلاین »: سوای مشکل اقتصادی، آیا توانستیم مشکل فساد را با برجام حل کنیم؟

گودرزی: پیوند زدن مسائل کشور به برجام، مورد قبول نیست و همه هم در عمل متوجه این معنا شدیم، این که ما بیاییم فساد را به برجام که بالاترین فساد است گره بزنیم اشتباه است، برجام فسادی است که می‌خواهد دشمن در فرهنگ و اقتصاد کشور ظهور کند.

من نمی‌خواهم سیاه نمایی کنم یا زحمات دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه را نادیده بگیرم، ضمن تشکر از زحماتی که دولت در این راستا کشید به صراحت عرض میکنم، برجام میوه و ثمری برای کشور ما نداشت، برجام تنها ثمره و میوه‌اش این بود که یک بار دیگر مسئولان ما متوجه باشند که آمریکا قابل اعتماد نیست وگرنه پیوند زدن اشتغال، تولید، آب، کشاورزی و غیره به برجام بیشتر به یک سراب شبیه است.

باز هم تاکید می‌کنم که از زحمات دولت متشکریم اما جهت‌گیری‌ها، جهت‌گیری‌های درستی نبود، تا زمانی که جهت‌گیری در چارچوب گفتمان انقلابی و با محوریت اقتصاد مقاومتی که مولفه‌هایی چون درون‌زا، برون‌گرا، مردمی، عدالت‌محور و دانش بنیان دارد، نداشته باشد و تا زمانی که در جامعه و ساختار دستگاه‌های ما اتکا به ظرفیت‌های داخل کشور تسری پیدا نکند مشکلات کشور حل نمی‌شود.

دولت بعدی نفی اشرافی‌گری کند « نسیم آنلاین »: به عنوان سوال پایانی دولت آینده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

گودرزی: دولت آینده باید یک دولتی باشد که نوع و طرز نگرش و سبک و سیاق تفکرش انقلابی باشد، انقلابی به معنای اینکه دلسوز، شجاع و مردمی باشد، روحیه‌ جهادی داشته باشد، دشمن‌‌شناس و استکبارستیز باشد، از دیگر مولفه‌های مهم دولت باید نفی اشرافی‌گیری باشد، دولتی می‌خواهیم که فرهنگ ساده زیستی را در جامعه راه بیندازد؛ هردولتی، چه دولت فعلی و چه دولت‌های قبلی یا آتی و هر مجموعه و هر جریانی در کشور به هر میزان که متعهد به این شاخصه‌ها و گوش به فرمان رهبر انقلاب و زعیم مسلمین باشد یعنی به هر میزانی که در این مسیر حرکت کند قطع یقین به صلاح و فلاح و رستگاری خواهد رسید و در غیر این صورت اتفاقی نخواهد افتاد؛ ان‌شاءالله دولت آینده این ویژگی‌ها را داشته باشد.

ارسال نظر: