رئیس‌جمهور در نشست خبری:

من کی گفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم؟/ مشکلات اقتصادی کشور ۱۰۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود

کدخبر: 2093908

روحانی گفت: یک دروغ بزرگی در بعضی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود، کی گفتم در ۱۰۰ روز مشکلات را حل می‌کنم؟ گفتم اگر رئیس جمهور شوم در پایان ۱۰۰ روز کارهایی که باید انجام دهم را اعلام می‌کنم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن روحانی رییس جمهور در نشستی با خبرنگاران رسانه های ‏همگانی داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهمترین مسایل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسایل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد.

رییس جمهوری در ابتدای این نشست با تبریک عید نوروز و ایام ماه مبارک رجب گفت: دولت یازدهم طی 3 سال و نیم گذشته و بویژه در سال 95 ، با هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت مردم، دستاوردهای خوبی داشته و به عمده اهدافش دست یافته است.

روحانی با بیان اینکه اولین دغدغه دولت یازدهم، بهبود زندگی افراد کم درآمد این جامعه بوده است، گفت:طبق اعلام مراکز آمار داخلی و خارجی ، شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی ، خدمات دولتی و اقتصادی، طی این سالها بهتر از پیش بینی ها بود.

رییس جمهوری افزود: دریافتی اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیران که حقوق حداقلی می گیرند، درمجموع چهار سال دولت یازدهم، به دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش یافت. امسال حداقل 20 درصد به حقوق دریافتی ، مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه می شود که رقمی بین 180 تا 200 هزار تومان است.

وی تاکید کرد: در سال 96 و در مجموع 4 سال، حقوق همه افراد کم درآمد همانند معلمین و کارمندانی که حقوق بالایی ندارند، حداقل به 2 برابر و گاهی 2.3 ، 2.5 یا بیشتر افزایش پیدا کرده است.

روحانی ادامه داد: دولت یازدهم در مقایسه با دولت‌های گذشته شاید اولین دولتی باشد که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می کنند، اعم از کارمندان و کارگران، اضافه حقوق شان بیش از تورم سالانه بوده است.

رییس جمهوری افزود: در گذشته هیچ وقت چنین نبوده است که اگر تورم سالانه 10 یا 12 درصد باشد، حقوق و مستمری آنها 15، 14 درصد اضافه شود و این روند به طور منظم از آغاز دولت یعنی ازسال 93 که بودجه را تقدیم کردیم تا سال 96، انجام گرفته است.

روحانی تصریح کرد: وضعیت کشاورزان که جزو اقشار پردرآمد جامعه ما نبوده و برخی از آنها جزو اقشار کم درآمد هستند، در دولت یازدهم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

رییس جمهوری گفت: در سال 91 پول گندمی که به کشاورزان پرداخت شده در حدود 860 میلیارد تومان بوده اما در سال 95 پول گندمی که پرداخت شده حدود 15 هزار میلیارد است و باید این 15 هزار میلیارد را با رقم 860 میلیارد مقایسه کنید.

روحانی با مقایسه تراز منهای 8.1 مواد غذایی در سال 92 و تراز منهای 2.6 در سال 95 اظهار داشت: باز هم منفی است اما باید در نظر داشت، نسبت به منهای 8.1 با منهای 2.6 ، چه فاصله‌ای وجود دارد که این فاصله در واقع تولید، تلاش و خوداتکایی بیشتر ما است.

رییس جمهور گفت: در سال 92، تولیدات کشاورزی حدود 97 میلیون تن بوده و در سال 95، 118 میلیون تن شده که مجموعا 21 میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش پیدا کرده است. افزایش تولید مواد غذایی به معنای وضع بهتر باغداران، کشاورزان، خوداتکایی بیشتر و اقتصاد مقاومتی است.

روحانی گفت: بیشترین توجه و اولویت این دولت به مسأله درمان و محیط زیست بوده است و سلامت و محیط زیست با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. برای اولین بار در تاریخ ایران تمام مردم، تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند و تمام حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدماتی درمانی قرار گرفتند.

روحانی تاکید کرد: این دولت، دولتی است که به فکر محرومین، مستضعفین و حاشیه‌نشین‌ها است.

وی ادامه داد: 2100 تخت بیمارستانی برای رفاه بیماران در این دولت اضافه شده است و البته وزیر بهداشت، می گوید تلاش ما این است که به 2300 برسد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه توجه بیشتر این دولت به روستاها و به طور کلی اقشار با درآمد کمتر، مشکلات بیشتر و نیازمند است، افزود: خواهش می‌کنم، مطبوعات و رسانه ها، این آمار و ارقام را مقایسه‌ کنند که گازکشی به تمام روستاها، قبل و بعد انقلاب، تا سال 92، 14 هزار روستا بوده است.

رییس جمهوری گفت : در طول این دولت برای 9 هزار روستا گازکشی شده است در حالیکه در تمام دولت‌های گذشته قبل و بعد انقلاب به 14 هزار روستا گازرسانی شده است. در این دولت همچنین تمام روستاهای بالای ده خانوار ،دارای برق شده اند. حتی از وزیر نیرو پرسیدم استثنا ندارد، گفتند به غیر 8 روستا.در زمینه آب رسانی روستاها نیز 5 هزار و 200 روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و این به معنای کمک به اقشار کم درآمد جامعه است.

روحانی افزود :در طول دولت یازدهم ، 25 هزار روستا به اینترنت وصل شد و یکی از افتخارات دولت این است که مسأله اینترنت را توسعه داده و شبکه ملی اطلاعات را پیگیری می‌کند. یکی از افتخارات دولت این است که با اینکه کیفیت را افزایش داده ولی قیمت ها را بالا نبرده است و یکی از افتخارات این دولت این است که امروز فضای جامعه، خیابان‌ها، مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها کمتر امنیتی شده است و همه تلاش دولت ایجاد فضاهای دوستی، محبت و برادری بوده است و از همه مردم خواهش می‌کنم در دو انتخابات بزرگی که پیش رو داریم حواسمان باشد که این انتخابات برای نزدیک تر شدن مان است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اشکالی ندارد که جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها حرف هایشان را بزنند اما باید دقت کرد که آمار و ارقامی که داده می شود، دقیق باشد سخن درست به مردم بگوییم و به مردم دروغ گفته نشود .بالاترین خیانت به یک ملت آن است که یک کسی به مردم آمار و حرف دروغ بگوید. مخصوصاً دروغی که باعث یأس و ناامیدی مردم شود و به واسطه آن دروغ ها مردم بگویند بعد از 39 سال نتیجه این همه خون و فراز و نشیب و فداکاری چه شد؟

روحانی گفت: مردم ما همواره امیدوار بوده و به خوبی از شرایط منطقه و جهان آگاه هستند. طی مسیرهای افتخار برای این کشور، در سایه وحدت و اتحاد و همدلی امکان پذیر است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در افتتاح پروژه‌های متعدد انرژی صلح آمیز هسته ای بسیار خوشحال شدم که در سال 95 ، 42 پروژه مهم در این حوزه به ثمر رسید و دیروز پروژه‌های مهم دیگری افتتاح شد و این به معنای آن است که در همه فناوری‌های پیشرفته از جمله انرژی صلح آمیز هسته‌ای مخصوصاً بعد از برجام در مسیر پیشرفت هستیم. به نظرم بعد از برجام در هر زمینه‌ای بخش های مختلف را مقایسه کنیم آمار حاکی از آن است که فضا برای تحرک و پیشرفت، بیشتر شده است. باید این فضا را فضای بهتری قرار دهیم و ایام انتخابات باید نتیجه‌اش وحدت ، اتحاد، دوستی بیشتر ، شکاف کمتر و ترس بیشتر دشمنان و امید بیشتر دوستان به ما باشد.

روحانی تصریح کرد: به امید خدا مردم یک انتخابات پرشور، رقابتی و اخلاقی و حماسه بزرگی خلق خواهند کرد و امسال باید برای تولید ملی و اشتغال بیش از گذشته تلاش کنیم.

رییس جمهور افزود: خوشحالم به اطلاع ملت ایران برسانم که امروز ابلاغیه‌هایی به تمام دستگاه‌های اجرایی واصل خواهد شد که در آن برنامه سال جاری برای تولید ملی و اشتغال و برای اقدامات دستگاه ها در این راستا زمان بندی مشخص شده و باید آن را آغاز کنند.

روحانی اظهار امیدواری کرد که دولت در پایان سال 96 بتواند آمار افتخارآمیزی در تولید ملی و اشتغال به ملت ایران عرضه کند و در اجرای آنچه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، موفق باشد.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد که پرسید "وجه تمایز اولویت های اقتصادی شما در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بخصوص در زمینه سیاست های رفاهی از جمله یارانه نقدی، اصلاح نظام بانکی و رونق اقتصادی چه خواهد بود؟" خاطرنشان کرد: مسأله یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و در چارچوب قانون می‌بایست دولت آن را اجرا کند و این دولت تلاش می کند برنامه ها را در چارچوب قانون اجرا کند.

روحانی با بیان اینکه دولت بخشی از یارانه را به بخش های پر اهمیت مانند کشاورزی منتقل کرده است، گفت: در کشاورزی پولی که برای خرید گندم می‌دهیم با قیمت گندم در بازار بین‌المللی خیلی متفاوت و تقریباً چیزی حدود 2 برابر است.

رییس جمهور ادامه داد: یارانه‌ای که دولت به کشاورزها می دهد و نیز در زمینه درمان، مردم در بیمارستان ها به جای 37 درصد، 6 درصد و در روستاها 3 درصد می دهند، به معنای استفاده صحیح از یارانه است؛ البته یک مقدار یارانه نقدی است که پرداخت می شود و در این زمینه به طور کلی دولت باید تابع قانون باشد، چراکه معتقدیم هر آنچه در چارچوب قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده را این دولت اجرا و عملی خواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: معتقدم با وجود یک سری اقشار آسیب‌پذیر در جامعه که بیشتر تحت فشار هستند اگر یارانه بطور یکسان به همه داده شود، مطلوب نخواهد بود، بلکه باید اقشار آسیب‌پذیر بیشتر یارانه بگیرند که برای رسیدن به این هدف از سال گذشته در حال برنامه ریزی هستیم و ان شاء الله طبق برنامه‌ای که دولت دارد، یارانه نقدی اقشار کم درآمد اضافه خواهد شد.

خبرنگار واحد خبر رادیو پرسید: شما در ابتدای سخنان تان اشاره به قول‌هایی در زمان انتخابات داشتید و آنهایی که محقق شده. در زمان انتخابات وعده‌ای دادید در خصوص اینکه وضعیت اقتصادی مردم را به نحوی بهبود ببخشید که نیازی به 45 هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند، آیا به نظر شما این وعده محقق شده است؟ همچنین در بخش نظام بانکی شما همواره یکی از منتقدان اصلی نظام بانکی بودید و مراجع تقلید و برخی از مردم نیز نسبت به نظام بانکی کشور منتقد هستند. چرا این نظام ریشه‌ای اصلاح نمی‌شود؟

رییس جمهور با اشاره به اینکه ما باید به جایی برسیم که مردم نیازمند به دریافت یارانه نقدی نباشند، گفت: کاری که ما در دولت یازدهم کردیم این بوده که این یارانه‌های نقدی را به جای اینکه اضافه کنیم بردیم در بخش‌های تولیدی، خدمات اجتماعی و معتقدیم باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که مردم نیاز نداشته باشند.

روحانی ادامه داد: همه مردم باید مشغول بکار شوند و بیکار نباید داشته باشیم، همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، اینها چگونه امکان پذیر است؛ اگر می خواهیم همه شغل داشته باشند، بدون فناوری، سرمایه‌گذاری و امنیت که مقصود امنیت اجتماعی و فرهنگی است، امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید کارآفرینان ما به میدان بیایند و به آینده امیدوار باشند، اظهار داشت: نباید آینده را تاریک و سیاه کنیم؛ بعضی‌ها مانند ماشین دودی هستند و همین طور حرف می زنند و همه فضا را سیاه می کنند در حالی که ما یک فضای روشن و ایران آبادی داریم و حتماً ایران بهتری خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه چرا فضا را دود آلود کرده و مردم را به تردید می‌اندازیم و این عدم قطعیت را برای چه القاء می کنیم، افزود: باید فضا را امیدوارانه و تلاش کنیم تا سرمایه ها جذب شوند. مثلاً یک تعداد هواپیما خریداری شد، نمی دانم چطور به بعضی ها خرید این هواپیماهای نو برخورد، در حالی که مردم ما در سال بیش از 4 میلیارد دلار، برای سفرشان به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می پردازند و حالا این اشکالی دارد که این 4 میلیارد دلار را شرکت‌های داخلی خودمان از مردم بگیرند؟

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت تلاش برای توسعه گردشگری در کشور، خاطرنشان کرد: این حرف به حق است و باز هم تأکید می‌کنم که کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد؛ این راه طولانی پیش روی ما قرار دارد و همه باید دست به دست هم دهیم؛ دستگاه اجرایی به تنهایی قادر به انجام نیست و باید قوای قضاییه و مقننه هم به میدان بیایند، و این کاری است که رسالت و وظیفه همه ماست و دولت هم وظیفه دارد.

‏وی در بحث ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور نیز اظهارداشت: بانک خیلی نیاز به اصلاحات دارد. البته اینجا از بانک‌های کشور بخاطر کاری که در سال 95 کردند، تشکر می‌کنم. بانک‌های ما در سال 95، 43 درصد بیشتر از سال قبل به مردم تسهیلات دادند. این رقم بسیار خوبی است.

روحانی افزود: بانک‌ها بیش از 430 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف به مردم دادند. 24 هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک در سال 95 از بانک‌ها تسهیلات گرفتند. بعضی‌ها در قضاوت درباره برخی مدیران بانک‌ها ظلم و بی‌انصافی کردند که آن را هم کنار می‌گذاریم، اما در مجموع بانک‌های ما نیاز به تحول دارند.

رییس جمهور اظهار داشت: درست است که این دولت، اولین دولتی است که در حال پرداخت بدهی های خود به بانک‌ها است ، چون همه دولت‌ها بدهی درست می‌کردند و می‌رفتند و می‌گفتند دولت بعدی یک کاری می‌کند. اما این دولت دولتی است که برای اولین بار بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند و نکته بعد این است که در این دولت سرمایه بانک‌های دولتی تقریباً 2 برابر شده و این کار بزرگی است که دولت برای بانک‌های دولتی انجام داده، اما در عین حال بانک‌ها نیاز به اصلاحات فراوانی دارند.

روحانی به اشاره به اینکه سال گذشته دستور العملی به معاون اول خود ابلاغ کرده که بخشی از آن مربوط به بانک‌ها بوده است، تصریح کرد: معاون اول در این زمینه کارهای زیادی کرده و جلسات متعددی برگزار کرده است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم مسیرهایی را شروع کردیم. در بعضی از مسیرها سرعت ما خیلی خوب بود، در بعضی از جاها سرعت کم و در بعضی از جاها حرکت ما بسیار بسیار کند بود. در مبارزه با فساد ما یک حرکت بزرگ را دنبال می‌کردیم، منتها همه می بایست می‌آمدند و باید این کار بزرگ انجام شود.

روحانی گفت: دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کار بزرگی کرد و حجم قاچاق از 25 میلیارد رسید به 15 میلیارد دلار رسیده است. آخرین رقمی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده، این بوده که رقم پایین‌تر از این هم آمده و بنا شد رقم دقیق را محاسبه کنند و به من بدهند که هنوز نداده‌اند. احتمالا رقم اندکی بیش از 10 میلیارد دلار باشد. اگر از رقم 25 میلیارد دلار واردات کالای قاچاق به 10 الی 12 میلیارد دلار رسیده باشیم، کار بزرگی شده است. در عین حال این کاری است که باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. خلاصه اینکه در زمینه بانک‌ها قدم‌هایی برداشته شده و قدم‌های بیشتری باقی مانده است.

خبرنگار شبکه یورونیوز از رییس جمهور پرسید: با توجه به حضور مستشاری ایران در سوریه و حمله موشکی آمریکا علیه مواضع دولتی سوریه، جنگ 6 ساله در این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده و بخصوص موضع ایران درباره بشار اسد، این وضعیت را حساس تر کرده، آیا ممکن است ایران سیاست‌های خود را تعدیل کند یا برای تغییر آن برنامه ای داشته باشد؟ نظر شما درباره افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران چیست؟

رییس جمهور در پاسخ به خبرنگار یورونیوز اظهار داشت: مسأله سوریه موضوع بسیار مهم و حساسی در منطقه است. از ابتدای ماجراهای سوریه که مربوط می‌شود به 6 سال قبل، نظر ایران این بود که کشورهای دیگر در سوریه از تروریسم حمایت نکنند. متأسفانه برخی از کشورهای منطقه و غربی به تروریست‌ها کمک کردند.

روحانی ادامه داد: در همان اولین سفرم به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به روسای اروپایی که با خیلی‌هایشان در آن سفر ملاقات کردم، گفتم که حمایت شما از تروریست‌ها چقدر می‌تواند برای خودتان خطرناک باشد. در آن جلسه گفتم که اگر به این روند ادامه دهید، به زودی این ناامنی‌ها را در پایتخت‌های خودتان شاهد خواهید بود.

رییس جمهور اظهار داشت: به نظرم یک خطا و اشتباهی در این زمینه رخ داد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که باید با تروریست‌هایی که از سراسر کشورهای منطقه و غیرمنطقه در سوریه جمع شدند و دارند با مردم به وحشیانه‌ترین شکل می‌جنگند، مقابله کرد و به این روند خاتمه داده شود و البته لازم است در حکومت سوریه نیز اصلاحاتی انجام شود.

روحانی افزود: نظر ایران از ابتدا بر این بود که تنها راه حل مشکل سوریه صندوق رأی است. ایران صندوق رأی را تنها برای تهران، اصفهان و کشور ایران توصیه نمی‌کند، بلکه آن را برای همه منطقه توصیه می‌کند. اگر همه منطقه مثل ایران اتکاءشان به صندوق آراء باشد، مشکلاتشان کم شده و در نهایت تمام می‌شود.

رییس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه اصلاحات در سوریه تحقق پیدا کند، تصریح کرد: از نظر ما این اصلاحات ضرورت دارد، منتها در حادثه اخیر، اولاً آمریکایی‌ها به یک بهانه‌ای این حمله را انجام دادند که نه مستند است و نه معلوم. مقداری گاز شیمیایی در خان شیخون انتشار پیدا کرده و عده‌ای مصدوم و کشته شدند. اولا این از کجا بود؟ چه بود و چگونه بود؟

روحانی اضافه کرد: پیشنهاد ایران که به آقایان بشار اسد و پوتین نیز ارائه شد، این است که کمیته حقیقت یاب بین‌المللی تشکیل شود تا اعضای این کمیته به منطقه بروند و تحقیق کنند. تشخیص اینکه چه اتفاقی افتاده و گاز از کجا و چگونه منتشر شده ، آسان است. آقای پوتین هم در گفتگوی تلفنی ما تاکید داشت که تشخیص ابعاد این مساله آسان است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اگر یک هیأت و کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف به منطقه برود و مساله را علمی بررسی کند، همه چیز معلوم می‌شود. اگر این کمیته رفت و معلوم شد این مساله کار تروریست‌ها بوده، آن وقت آمریکایی‌ها چه جوابی می دهند؟ چرا آمریکا این کار را کرد؟ اگر تروریست‌ها بفهمند که هر وقت یک گازی را یک جایی منتشر کنند، آمریکا از آنها حمایت عملی می کند، وضع سوریه و منطقه چه می‌شود؟

روحانی اضافه کرد: آمریکا یک بار این کار را کرد، اما آیا در دفعات بعد بی‌پاسخ و بی‌جواب می‌ماند؟ خود مقامات روسی گفتند چند اینچ تا درگیری فاصله داشتیم. درست هم می‌گویند. اگر موشک‌ها چند صد متر بالا یا پایین‌تر می‌خورد، ممکن بود به درگیری بزرگی منجر شود.

رییس جمهور گفت: اقدام آمریکایی‌ها در سوریه با حقوق بین الملل، منطق و منافع کشورها، سازگار نیست. آنان اشتباه می‌کنند. کشورهایی که آمریکا را تشویق می‌کنند به خاطر این است که تروریست‌ها تقویت شوند. تروریست‌ها 2 شکست بسیار بزرگ خوردند. یکی در حلب و یکی در حملات هفته‌های اخیر که انجام دادند و شکست بسیار بزرگی خوردند.

روحانی افزود: این اقدام آمریکا شاید برای جبران شکست تروریست‌ها بود، ولی به هر دلیلی باشد، از نظر ما ناپسند، نادرست و محکوم است. البته کاربرد سلاح شیمیایی صرف نظر از اینکه عاملانش چه کسانی باشند، به طور کلی محکوم و غلط است. ایران کشور و ملتی است که قربانی سلاح شیمیایی بوده است. وقتی می‌گویند خان شیخون، ما به یاد سردشت و حلبچه می‌افتیم. ملت ایران سال‌ها در برابر سلاح شیمیایی زجر کشیدند و به هیچ عنوان نباید در منطقه اجازه داده شود، هیچ گروه تروریستی یا هیچ کس دیگری از سلاح شیمیایی مخرب استفاده کند.

خبرنگار "روزنامه اعتماد" پرسید: تعدادی از مدیران تلگرامی در بازداشت بسر می‌برند هر چند دستوراتی برای پیگیری این موضوع صادر کردید ولی این موضوع همچنان یکی از دغدغه های رسانه‌ای کشور است به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و به عنوان فردی که برای رعایت حقوق شهروندی اصرار دارید چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و با توجه به اینکه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم چه تضمینی وجود دارد این بازداشت‌ها بیشتر نشود؟

رییس جمهور تاکید کرد: سوال بسیار مهمی برای جوان‌ها و جامعه‌ است و یکی از قول‌های این دولت این بود که مردم آزادی را بهتر لمس و حس کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه "همه باید احساس کنند این کشور، کشور مردم‌سالار دینی است."، گفت: اگر یک نفر، از یک نظر، حزب و جناحی حمایت کرده است، معنا ندارد که به خاطر این موضوع زندان برود.

رییس جمهوری ادامه داد: معمولاً شیوه هایی که بعضی‌ها بکار می‌برند و فردی را می‌خواهند شنبه صبح احضار کنند، اینکار را نمی کنند چرا که اگر شنبه احضارش کنند، مثلاً باید وثیقه‌ای بگذارد ولی پنج شنبه بازداشت می کنند که به دلیل تعطیلات آخر هفته دو شب در آنجا بازداشت باشد. برخی می‌گویند، آب خنک مستحب است و بماند.

روحانی تصریح کرد: اینها درست در شب تعطیلات یک عده جوان را دستگیر کردند. در همان زمان به وزرای کشور و اطلاعات دستور دادم که این مسأله را دنبال کنند و گزارش نیز دادند. طبق گزارش وزیر اطلاعات، اینها جرمی مرتکب نشدند و این را به صراحت در دولت گفت و وزیر کشور نیز به من گفت که درحال پیگیری این موضوع است و همان روزهای اول عید گفت که امیدوارم این مسأله حل شود و بعد از تعطیلات عید نوروزی هم در اولین فرصت دولت، دو مرتبه این را تکرار کردم، الان هم تأکید می‌کنم.

روحانی افزود: وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری باید این موضوع را دنبال کنند و گزارش کتبی دقیق دهند که به چه دلیلی اینها دستگیر شدند و نگه داشتند.

رییس جمهور تصریح کرد: امیدوارم آنچه که در گزارش اولیه به من داده شده است، درست نباشد و اگر درست باشد صحت آن را به اطلاع مردم می‌رسانم.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار "کیودوی ژاپن" درباره دور آتی ریاست جمهوری ایران در 19 می و اینکه در کمتر از یک ماه آینده، شخصیت‌های سیاسی مختلف برای شرکت در این انتخابات اعلام آمادگی کرده اند، آیا جناب عالی تصمیم نهایی خود را در خصوص شرکت در این دوره از انتخابات گرفته‌اید یا خیر؟، گفت: از فردا ثبت نام افراد متقاضی شروع می‌شود و 5 روز زمان این ثبت نام ادامه دارد. اگر 5 روز دیگر صبر کنیم معلوم می‌شود چه کسانی ثبت نام می‌کنند و همه مطلع خواهند شد.

رییس جمهور اظهار داشت: من مایلم، یک انتخابات بسیار پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود و هر کسی که مردم تشخیص دادند ان شاء‌الله مسئولیت را برای 4 سال بعد به عهده گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره سیاست کنترل تورم، وجود بحران در سیستم بانکی و اقتصادی کشور و موسسات اعتباری غیر مجاز اظهارداشت: کلمه بحران را قبول ندارم که شما بکار می‌برید. هیچ بحرانی وجود ندارد، یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده، چیزی که از ابتدا دنبال آن بود و بعد از 26 سال تورم کشور، تک رقمی شد. یکی از افتخارات بزرگ ما این است که شرایط بانک‌ها امسال بهتر از پارسال است، از بانک ملی بپرسید که سرمایه اش امسال نسبت به پارسال چه وضعی دارد؟ خود رییس بانک ملی به من گفت کاری که در سال گذشته نسبت به بانک ملی انجام شده در تاریخ این بانک سابقه نداشته است. بنابراین وضع بانک‌ها امروز بهتر از دیروز است.

روحانی اضافه کرد: در مورد موسسات اعتباری نیز رییس بانک مرکزی به تفصیل توضیح داده و اعلام کرده که چند تا از این مؤسسات اعتباری بودند که بعد در یک مؤسسه جدید ادغام شدند ، برخی از آنها قبل از اینکه ورود پیدا کنند یک قاضی دستور داد تابلو بانک‌ها را عوض کنند، که به رییس بانک مرکزی گفتم از دست آن قاضی به دستگاه قضایی بخاطر اینکه در یک امری که به او مربوط نبوده و دخالت کرده است، شکایت کند.

رییس جمهوری درباره پایین آوردن تورم گفت: خواست ما از بانک‌ها این بود که تسهیلاتی که داده می شد با نرخ سود کمتری داده شود برای اینکه بانکها بتوانند نرخ سود را کمتر کنند، خود به خود سود سپرده را هم باید پایین آورند و باید هر دو را با هم انجام دهند البته نه به صورت دستوری، چون در دولت قبل آزمایش شد و هر چیزی که به بانک ها به صورت دستوری گفته شد، عملیاتی نشد لذا با بانک‌ها هماهنگی شد. کاری که بانک مرکزی در این زمینه انجام داد سود بین بانکی بود. سود بین بانکی را پایین آورد و این باعث شد سود تسهیلات هم پایین آمد. یعنی اگر نسبت به اول دولت نگاه کنید هم سود تسهیلات و هم سود بین بانکی پایین آمده است . سود بین بانکی از حدود 27 الی 28 درصد به 18 ، 19 درصد رسیده است .

روحانی اضافه کرد: بنابر این با اقدامات انجام شده در بانک‌ها نظم پیدا شد و علت اینکه تورم پایین آمد فقط نظامی بود که این دولت دنبال کرد. چرا تورم را پایین آوردیم؟ برای اینکه از بانک مرکزی مرتب پول و وام نگرفتیم. علت اینکه در آن دولت تورم 45 درصدی ایجاد شد، برای اینکه یک مرتبه بانک مرکزی را مجبور کردند 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر بدهد لذا باعث شد تورم 45 درصد شد. یعنی خطایی که آنها کردند، دخالت در جیب مردم و برداشت از پول بانک مرکزی بود. اما ما از پول بانک مرکزی برداشت نکردیم همانطور که اشاره کردم برای اولین بار دولت بدهی خود به بانک‌ها را نیز پرداخت می‌کند. بنابراین وضع بانک‌ها نسبت به دولت قبل بسیار بهتر است، وضع تسهیلات هم نسبت به اول دولت، بهتر است اما در عین حال این حرف درست است، ما باید سود تسهیلات را پایین آوریم و این یک اشکالی در کشور است که باید اصلاح شود.

روحانی خاطرنشان کرد: حتماً یکی از تحولاتی که باید رخ دهد، پایین آمدن سود تسهیلات بانکی مخصوصاً در بخش تولید است و لذا دولت در بعضی از زمینه‌های تولیدی سوبسید پرداخت می‌کند، یعنی در بخش تولید سود را به عنوان یارانه به بانک پرداخت می‌کند برای اینکه سود تسهیلات پایین بیاید در صندوق ملی هم این کار را کردیم و سود تسهیلات را خیلی پایین آوردیم برای اینکه آنهایی که از این صندوق استفاده می کنند کار تولیدی خودشان را انجام دهند.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه دولت آمریکا به کنگره اعلام کرده، ممکن است حمله به سوریه دوباره تکرار شود؛ چه اقداماتی می‌تواند جلوی تجاوزکاری های شیطان بزرگ را بگیرد؟ ، گفت: آمریکایی‌ها از گذشته هیچگاه در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل نکردند و همین تحریم‌هایی هم که علیه ما داشتند و دارند با چارچوب‌های بین‌المللی منطبق نیست؛ آنها همواره با یکجانبه گرایی، بی جهت خودشان را به عنوان رهبر دنیا تصور می کنند.

روحانی با اشاره به اینکه اساس حمله به سوریه، کاملاً اشتباه و نادرست بود و به نفع تروریسم تمام شد، افزود: کسانی که در این دولت آمریکا اعلام می‌کردند می‌خواهیم با تروریسم بجنگیم، الان تروریسم را تشویق کردند و این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ البته آمریکایی‌ها قبلا هم دخالت‌هایی داشتند ولی نه به صورت واضح و آشکار. آن موقع هم حضور داشتند و بمباران می‌کردند؛ ولی اینکه مستقیما به پایگاه هوایی حمله کنند، اقدامی بی سابقه است.

رییس جمهوری تصریح کرد: تکرار این اقدام ، می‌تواند برای منطقه بسیار خطرناک باشد و فکر می‌کنم پاسخ آن را باید، مردم و ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها به گونه ای در میدان جنگ دهند که برای آمریکایی‌ها روشن شود اینگونه اقدامات نمی‌تواند مشوق تروریست‌ها و وسیله‌ای برای ادامه حضور آنها باشد و باید ضربه‌هایی که به تروریست‌ها وارد می‌شود آمریکایی ها را از این کار پشیمان کند و آنان احساس کنند که این کار سودی به حال آنها و منطقه نداشته است.

روحانی گفت: اساساً حمایت از تروریسم و تروریست‌ ها، به نفع هیچ کشوری نخواهند بود ولو آن کشور تروریست‌ها را درست و از آنان حمایت کرده باشد چرا که یک روزی همین تروریست های دست ساخته ، دردسر برای خود آنها می‌شوند، همانطور که ما امروز هم در برخی از کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم. امیدوارم پاسخ آمریکا در میدان مبارزه با تروریسم داده شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران که پرسید: «گزارش پلاسکو قرائت شده است؛ اقدام شما در تشکیل این هیأت با چنین کیفیت فنی، علمی و غیرسیاسی بی‌سابقه است و گزارش همه جانبه ای که این هیأت داده وقوع حادثه را بررسی کرده و در همه ابعاد پیشنهادهای ملی ارائه داده است. مقصرین را به درصد شناسایی کرده است. اما معتقدیم رسانه ها از جمله رسانه ملی که به صورت 24 ساعته این حادثه را پوشش می‌داد کاملاً این گزارش را مسکوت گذاشت و هیچ پوششی نداد و به سادگی گذشت منتقدین شما هم برخورد سیاسی کردند و این هیأت را به سیاسی نگری متهم کردند، ارزیابی شما چیست؟، گفت: مسأله پلاسکو، به خاطر ویژگی هایی که داشت برای مردم مهم بود که چطور شد و چرا این حادثه اتفاق افتاد؛ مخصوصاً که در این حادثه آتش‌نشان‌های عزیز ما که برای خدمت و نجات رفته بودند خودشان در آنجا گرفتار شدند و جان خود را از دست دادند که برای مردم ما تأثرانگیز بود.

روحانی ادامه داد: با دوستان در دولت مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اینگونه حوادث در این سطح مورد توجه همه مردم است و ابعاد مختلف داشته و نیاز به گزارش ملی داریم.

رییس جمهوری اظهار داشت: در تهیه گزارش ملی هم قرار شد که دستگاه دولتی، بازرسی و دستگاه‌های حکومتی نباشند، بلکه یک عده متخصص و کارشناس و عمدتاً استاد دانشگاه، بدون اینکه نظر سیاسی داشته باشند موضوع را بی‌طرفانه مورد بررسی قرار دهند و نتیجه آن را برای ملت گزارش دهند که ملت بدانند چه شده، و کارهایی که برای پیشگیری و تغییرات مدیریتی لازم است از آن گزارش استفاده شود.

روحانی با اشاره به جلسه با اعضای هیات ویژه گزارش ملی برای استماع این گزارش در هفته گذشته، گفت: گزارش بسیار خوبی بود و به خود آنها گفتم که اگر دیگران هم باز نظرجدیدی دارند دریافت و گزارش نهایی را تکمیل کنید و پخش شود؛ خوشحالم از این کار و امیدوارم از این به بعد در مسایل مهم این شیوه را دنبال کنیم و یک عده متخصص، دانشگاهی و استاد بیایند کار کنند و نظر دهند و دولت دخالت نکند.

رییس جمهور ادامه داد: تهیه گزارش ملی کار درستی است و حتی گفتم برای تهیه گزارش ملی اگر نیاز به لایحه است ، دولت لایحه تهیه کرده و تقدیم مجلس کند که این تبدیل به یک قانون و چارچوب شود که ضمانت بیشتری برای اجرا داشته باشد.

روحانی تهیه گزارش ملی را در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی دانست و گفت: گزارش ملی بر مبنای دادن اطلاعات شفاف و اینکه مراکز عمومی باید برای مردم امن باشد، است. اجرای منشور حقوق شهروندی در این زمینه بود و امیدوارم صدا و سیما آن را منتشر کند چرا که یک کار تحقیقاتی علمی انجام شده و خوب است که مردم نسبت به آن مطلع و آگاه شوند؛ این بحث حزبی و گروهی نیست.

خبرنگار شبکه سی سی تی وی چین از رییس جمهور پرسید: همه به یاد داریم، جنابعالی 4 سال پیش در تبلیغات ریاست جمهوری خود فرمودید که توافق هسته ای کلید اصلی حل مشکلات کشور خواهد بود. اگر امروز تصمیم بگیرید که در انتخابات آتی شرکت کنید، به نظر شما کلید اصلی در این مرحله زمانی برای حل مشکلات کشور چه خواهد بود؟ سوال دوم اینکه آقای صالحی چند روز قبل در صدا و سیما گفتند که اگر ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خودش بازگردد، همه جهان را متعجب خواهد کرد. درباره این مساله هم توضیحاتی بفرمایید.

رییس جمهور در پاسخ گفت: اولاً بنده نگفتم کلید همه مشکلات کشور، حل موضوع هسته‌ای است. کلید همه مشکلات کشور، عقل، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است. همه باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم. یکی از مشکلاتی که داشتیم مسأله هسته‌ای بود که کلید حل آن را مذاکره می‌دانستم.

روحانی افزود: کلید حل مسأله هسته‌ای مذاکره با دنیا و تعامل با جهان بود. تعامل شجاعانه و عزتمندانه که این کار انجام شد و مسأله هسته‌ای به توافقی رسید به نام برجام و بعد هم مراحلی را طی کرد و اجرایی و عملیاتی شد.

رییس جمهور اظهار داشت: امروز هم ما مشکلات فراوانی در داخل و منطقه داریم که همه آنها راه حل دارد. باید راه حل آن را پیدا و عملیاتی کنیم. برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی در نیمه راه است تا به نتیجه نهایی برسد. در زمینه اجرای توافق هسته‌ای همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودند هیچگاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. ایران اگر تعهدی کند، تا آخر پای تعهدش می‌ایستد، به شرطی که طرف مقابل هم به توافقات عمل کند. بنابراین ما ناقض توافق نخواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: در زمینه هسته‌ای امروز مشارکت های خوبی را با دنیا شروع کردیم و این مشارکت برای ما بسیار ارزشمند است. در حال حاضر با چین برای بازطراحی و مدرن‌سازی نیروگاه اراک همکاری داریم. در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار، تولید سوخت برای نیروگاه و ساخت راکتور قدرت و زمینه‌های دیگر با روسیه همکاری داریم.

رییس جمهور ادامه داد: ایران امروز آزادانه و کاملا قانونی آب سنگین تولیدی خود را می‌فروشد، کیک زرد می‌خرد و حتی طرح‌هایی که دیروز افتتاح شد، برخی از آنها با مشارکت برخی از کشورهای خارجی اجرا شده بود. بنابراین در زمینه هسته‌ای با دنیا مشارکت داریم و این مشارکت را می‌خواهیم ادامه دهیم و سر تعهد خود ایستاده‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر چیزی گفته می‌شود، برای این است که اگر یک روزی طرف مقابل بخواهد تعهدات را زیر پا بگذارد و این توافق را بهم بزند، آن وقت شاهد خواهد بود که این کار، کار نادرستی بوده و پشیمان می‌شود و اعجابی که آقای دکتر صالحی گفتند، واقعا اعجاب انگیز خواهد بود و وابسته به فکر و طراحی دانشمندان و تلاش جوان‌های اندیشمند ایرانی نیز هست که همیشه در همه زمینه‌های علمی بحمدالله جهانیان را متعجب کردند و باز هم متعجب می‌کنند.

خبرنگار ایرنا پرسید: در فضای پدید آمده پیش از انتخابات شاهد برخی تخریب‌ها به جای نقد منصفانه هستیم و پیشنهادهایی از برخی کاندیداهای احتمالی مطرح می‌شود از جمله افزایش چندین برابری یارانه‌ها که برخی معتقدند دولت یازدهم می‌توانسته یارانه‌ها را افزایش دهد و اقدام نکرده نظر شما در این زمینه چیست؟

رییس جمهور پاسخ داد: همه باید خودمان را برای این فضای انتخاباتی در ماه آینده آماده کنیم. یک فضای خاصی است و در این دوران بحث‌های بسیار، حق و ناحق، انتقادهای خوب، غیرمنصفانه و منصفانه مطرح می شود و ما باید تلاش کنیم فضا را یک فضای سالم، درست و اخلاقی نگه داریم.

روحانی افزود:مردم فریبی، عوام فریبی و کارهای پوپولیستی در شأن ملت و کشور ما نیست. شما می‌دانید یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود حساب و کتاب آن مشخص است و از سخنگوی دولت سوال کنند که درآمد ما برای یارانه چه مقدار است و پول پرداختی چه مقدار است.

روحانی گفت: حدود 42 هزار میلیارد تومان در سال پرداخت می‌شود. اگر کسی ادعا می‌کند که من بیشتر و کمتر از این مقدار یارانه می‌دهم، باید در نظر داشته باشد که انتخابات مزایده نیست که هر کسی بالا ببرد و فردی اعلام کند که صد تومان می‌دهم و دیگری بگوید، من 300 تومان می‌دهم. به هر حال حراج و مزایده نیست که قیمت‌ها بالا برود، بلکه اداره کشور است که قانون و مقرراتی دارد.

رییس جمهور گفت: در قانون مجلس اعلام شده است که پول یارانه از کجا پرداخت شود؟ بر طبق قانون مجلس، پول یارانه باید از حامل‌های انرژی که گران می‌شود،برداشت شود. در دولت قبل 45 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شد و بخشی از آن برخلاف قانون و از خزانه و دستگاه‌ها تهیه می‌شد.

روحانی اظهار داشت: دیوان محاسبات از تخلفات دولت قبل گزارش داده و با انتشار آن همه متوجه می شوند که در دادن یارانه چه تخلفاتی شده است.در زمینه یارانه، معتقدم نسبت به اقشار کم درآمد باید توجه بیشتری شود و از سال گذشته به تیم اقتصادی برای فکر و برنامه‌ریزی روی این مساله تاکید کردم.

وی با بیان اینکه باید به وضع دهک‌هایی از جامعه که خیلی خوب نیست، بیشتر رسیدگی و یارانه های نقدی و غیرنقدی بیشتری پرداخت شود، گفت: اما در کلیت امر حساب و کتاب و محاسبه است و هر کسی می گوید، یارانه بیشتری می دهم باید اعلام کند از چه محلی و چگونه، تا برای مردم روشن باشد که این حرف ها درست و یا نادرست است.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مبنای آمار 700 هزار شغل چیست و آیا پایدار است، گفت: مسأله اشتغال بسیار مهم است و یکی از اهداف دولت این بود که اشتغال خالص را بالا ببرد. اشتغال خالص در سال‌های 86 تا 91 بسیار کم و ده هزار نفر بود که اندکی بیش از 9 هزار اشتغال خالص است.

روحانی ادامه داد: ما بدنبال افزایش اشتغال خالص و رسیدن به یک رقم قابل قبول هستیم و تمام افراد در سن کار در زمانی که اشتغال خالص خیلی کم بود، افزایش پیدا کرد و رقم بالایی شد. در آن دوره باید برای اشتغال، کار خیلی وسیعی انجام می‌گرفت و به چه دلیل انجام نشده است در زمان معینی باید بررسی شود.

وی تاکید کرد: مرکز آمار، منشأ آمار در دولت قبل و دولت یازدهم است. با همان مدل آمارگیری سابق درحال کار است و رییس مرکز آمار نیز که اخیراً به دیوان محاسبات رفت، همان رییس مرکز آمار دولت قبل است.

روحانی افزود: ما اصلاً دست نزدیم. ما چند چیز را در این دولت دست نزدیم که رییس مرکز آمار و رییس خزانه بودند. رییس خزانه کنونی، در دولت قبلی برسرکار بود. بنابراین محاسبات بر همان مبنای قبلی انجام گرفته است.

رییس جمهوری گفت: در سال 95 ، اشتغال خالص در فصل‌های مختلف فرق می کرد. در فصل تابستان نسبت به فصل تابستان سال قبل، بیش از 700 هزار شغل خالص است و در زمستان سال گذشته درمجموع سال 630 هزار اشتغال خالص داریم.

روحانی افزود: این اشتغال خالص، ممکن است پایدار نباشد. اشتغال خالص به معنی‌ این نیست که اگر فردی امروز مشغول کار است تا پایان عمر مشغول کار باشد و ممکن است در یک پروژه عمرانی مشغول به کار بوده و تا یک سال دیگر هم کار می‌کند اما بعد ممکن است دو ماه بیکار شود و در کارهای آزاد چنین اتفاقی می افتد.

رییس جمهور گفت: آمار تابستان به تابستان در سال 95 نسبت به 94، 121 هزار نفر اشتغال خالص، در استان خراسان رضوی بود. این آماری که بعد هم مکتوب و به من گزارش دادند و برای یک استان است که در گزارش‌ها و استان های دیگر و طبق گزارش استانداران، آمار حدود 600 الی 700 هزار شغل است.

روحانی گفت: اما شما می‌گویید بیکاری هم بیشتر شده، این حرف درست است. بیکاری بیشتر شده است. یعنی اگر 2 میلیون و 700 هزار بیکار داشتیم، 400 الی 500 به آن اضافه شده است چراکه نیرویی که وارد میدان کار می‌شوند و تقاضای شغل می‌کنند، در سال 95، در حدود یک میلیون و 200 هزار نفر بود.

رییس جمهور ادامه داد: از این تعداد متقاضی شغل،600 تا 700 هزار نفر شغل پیدا می‌کنند و 500 هزار نفر موفق به یافتن شغل نمی شوند که به 2 میلیون و 700 هزار نفر جویای کار اضافه می شوند و ما این مشکل را امسال نیز خواهیم داشت.

روحانی تاکید کرد: از ابتدای سال به دولت گفتیم که امسال بالای 700 هزار شغل خالص داشته باشیم و البته مایلیم بیشتر از این مقدار باشد، اما ایجاد شغل پایدار کار ساده‌ای نیست و باید مردم، کارآفرینان و همه به میدان بیایند.

رییس جمهور با اشاره به آمار ارائه وام به حدود سه هزار شرکت دانش‌بنیان، گفت: این 3 هزار شرکت دانش بنیان، نزدیک به 90 هزار اشتغالزایی و در سال گذشته، حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد زایی داشته اند.

روحانی تاکید کرد:این رقم خوبی است. و طبق آمار سال گذشته دکتر واعظی، 100 هزار شغل در آی‌سی‌تی بوجود آمده است که این رقم‌ها قابل ملاحظه‌ است.

وی اظهار داشت: این حرف درست است که بیکاری بیشتر شده و اشتغال خالص نیز بسیار خوب بوده است ولی باید کار بسیار زیادی شود.

روحانی تصریح کرد: اینکه مقام معظم رهبری بر روی مسأله اشتغال تأکید کردند اند، کاملا درست است و همه باید در سال جاری تلاش کنیم و قوای دیگر کمک کنند تا ان شاء الله اشتغال را در حد مورد مطلوب مردم عزیزمان افزایش دهیم.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری شبستان درباره ارزیابی وی از اقدامات فرهنگی دولت یازدهم و اینکه چه مقدار از وعده‌های انتخاباتی دولت در این زمینه برآورده شده و اهالی فرهنگ چقدر از دولت یازدهم رضایت دارند؟ ، گفت: این را باید از خود اصحاب فرهنگ پرسید که چه مقدار از دولت یازدهم رضایت دارند.

روحانی افزود: تلاش ما این بوده که رضایت اهالی فرهنگ را جلب کنیم. تلاش ما این بود که خانه‌ها و انجمن‌های آنها که بسته شده بود، باز شود. تلاش ما این بود که مجوز کتاب و فیلم راحت‌تر داده شود. یارانه‌ای که قرار بوده به آنها پرداخت کنیم، بتوانیم طبق وعده‌مان پرداخت کنیم و مجوزهای روزنامه و مجلات را سریع‌تر بدهیم.

رییس جمهور اظهار داشت: علاقمند بودیم فضای بازتری در دانشگاه‌ها باشد. در 16 آذر و روز دانشجو در این سالها دیدیم که فضا نسبت به گذشته خیلی بازتر بود. ما دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره‌دار نداشته باشیم واین موضوع به تاریخ ملحق شود و دیگر برنگردد. همه جا این تلاش را انجام دادیم، اما خوب 100 درصد هم موفق نبودیم. این نسبت 100 در صد نیست، اما به مقدار قابل توجهی موفقیت‌هایی داشتیم.

روحانی تصریح کرد: اهالی فرهنگ باید به ما بگویند که چه مقدار راضی‌اند. دانشجویان و اساتید دانشگاه، اصحاب فرهنگ، موسیقی و هنر باید بگویند واقعاً چه مقدار در این 4 سال، رفاه و آزادی بیشتر و فضای بهتر دیده‌اند. من به طور متوسط راضی‌ام و به طور کامل راضی نیستم چرا که برخی از کارها دست ما نبود و تلاش ما هم خیلی نتوانست کارگر بیفتد. البته در برخی از موارد هم توانستیم مسائل را حل و فصل کنیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: راه‌حل این است، مسایلی را که مردم می‌بینند و مورد رضایت آنها نیست، با فکر، سلیقه و آزادی مورد انتظار آنها منطبق نیست، باید با یک صدای رسایی بیان شود که آن بقیه بفهمند که مردم ناراضی‌اند. به نظر من عدم رضایت مردم، آنها را وادار می‌کند که در مسیر قرار بگیرند.

روحانی گفت: همه می‌دانیم مردم صاحب کشور و حکومت هستند. اگر مشکل امنیتی و اقتصادی و هر مسأله‌ای پیش بیاید، این مردم هستند که مشکل را حل می کنند. ما که چیزی نداریم جز خداوند. نه ابرقدرتی با ما است نه پیمانی. آنچه داریم مردم هستند. سرمایه ما مردم هستند.

رییس جمهور اضافه کرد: اگر بفهمند فلان شبکه اجتماعی را که ببندند، مردم عصبانی می‌شوند، به نظر من مانع آنها این است. چیز دیگری نمی‌تواند باشد. در این زمینه‌ها البته تلاش بیش از حد کردیم. اگر تلاش رییس جمهور و دولت در این زمینه نبود، شما دیگر شبکه‌ای نمی‌دیدید که زنده باشد، همه را این وسط قربانی کرده بودند. امیدوارم این راه را تا نقطه‌ای که مورد مطلوب و رضایت مردم باشد، ادامه دهیم.

روحانی در پاسخ به سوال وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه پس از حمله موشکی ایالات متحده به سوریه، اقدام ایران در زمینه چه خواهد بود؟ آیا کمک‌های مالی خود را افزایش خواهد داد یا نه و یا حضور نظامی بیشتری خواهد داشت؟ در ضمن توافقات ایجاد شده میان ایران و روسیه در سوریه، بخصوص درباره حمله موشکی آمریکا به سوریه چیست؟، اظهار داشت: در مسأله سوریه راه‌حل اساسی و نهایی را راه‌حل سیاسی می‌دانیم و معتقدیم، مذاکرات صلح باید بهتر پیشرفت داشته باشد، تا ما بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی در سوریه نزدیک شویم.

رییس جمهور تصریح کرد: اقدامی که آمریکا انجام داد، از یک دیدگاه خیلی ضرر داشت و آن این بود که به نظر من به مذاکرات صلح صدمه وارد کرد. یعنی این کار باعث شد که حتماً تروریست‌ها در مذاکرات صلح، بخواهند تقاضاهای دیگری داشته باشند چرا که احتمالا فکر می‌کنند، دست بالاتری در مذاکرات دارند، چرا که به دنبال‌ شکست‌هایی که در میدان تحمل کردند، آمریکایی‌ها خواستند از این نظر جبران کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه مساله سوریه یک همکاری بین ایران و روسیه و ترکیه در زمینه مذاکرات صلح آستانه برقرار است. ما روابط خوبی در زمینه هماهنگی با روسیه و در سفری که به مسکو داشتم، برقرار کردیم. در این زمینه با رییس جمهور سوریه هم بحث کردیم و هماهنگی‌های بهتری را بوجود آوردیم. دیروز هم در مذاکره تلفنی با آقای پوتین باز هم برای هماهنگی و تلاش بیشتر تصمیماتی گرفتیم. هدف نهایی این است که شرایطی در سوریه پیش بیاید که بتوانیم در مذاکرات با گروه‌های مختلف و ادامه مبارزه با تروریست‌هایی مثل، داعش و جبهه النصره به تفاهم و توافقی برسیم.

ارسال نظر: