نشست خبری جشنوراه جهانی فیلم فجر؛

میرکریمی: ابهامات جشنواره جهانی برطرف شده است/ همه فیلم‌های حاضر در جشنواره را دیده‌ام

کدخبر: 2093913

نشست خبری رضا میرکریمی، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی " نسیم آنلاین "؛ نشست خبری رضا میرکریمی، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در پردیس چارسو برگزار شد .

میرکریمی در این نشست با تبریک میلاد حضرت علی (ع) گفت: از 8 اردیبهشت سال گذشته ما کارهای مربوط به این دوره از جشنواره را آغاز کردیم و همیشه از اینکه دبیرخانه دائمی نداریم، گله مند بودیم ولی نکته جالب اینجاست که گاهی خود مدیران مربوطه نیز از ابن مسئله گله مند بودند، از این رو ما خودمان دست به کار شدیم و دبیرخانه ثابتی را ایجاد کردیم .

وی با بیان اینکه می خواهیم در کوتاه مدت در منطقه حرف اول را بزنیم، ادامه داشت: همانطور می خواهبم در میان مدت نیز در آسیا حرف اول را بزنیم و اگر کارمان مداومت داشته باشد، قطعا می توانیم به اهداف مان برسیم و چون سینمای ما وجود دارد، پس قطعا باید جشنواره آن نیز با جدیت وجود داشته باشد .

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: مجموعه مهمانانی که سال گذشته در جشنواره حضور داشتند، در حقیقت مبلغان ما در سراسر دنیا بودند که به تبلیغ جشنواره کمک کردند .

میرکریمی افزود: جشنواره در سال های گذشته با ابهاماتی روبه رو بود که هیئت انتخاب، اعلام کاندیداها، انتشار لیست متقاضیان و ارسال پاسخ مستقیم به متقاضیان از جمله موارد ابهام برانگیز جشنواره بود که امسال از جشنواره حذف شده است تا دیگر شاهد وجود ابهاماتی در جشنواره نباشیم .

وی با بیان اینکه تقریبا همه فیلم های حاضر در جشنواره را دیده ام، تصریح کرد: البته چند اثر در بخش وحشت حضور دارند که چون از ژانر وحشت خوشم نمی آید، آنها را ندیده ام ولی می توانم برای انتخاب تک تک آثار در این دوره از جشنواره حرف زده و از آنها دفاع کنم.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر تصریح کرد: ماه ها زمان گذاشتیم تا چارت سازمانی بومی و بر اساس نیازمان را ترسیم کنیم و اگر کسی سلیقه ما را قبول داشته باشد و بخواهد جشنواره را طبق سلیقه ما در آینده ادامه دهد، در حقیقت با یک نهادینه سازی روبه رو است و دیگر مشکلی نخواهد داشت، همچنین ما نرم افزاری را طراحی کردیم تا بتوانیم مطالب را از روی کاغذ به صورت آنلاین به مخاطبان منتقل کنیم.

میرکریمی بیان داشت: همه مهمانان ما چه داخلی و چه خارجی و همچنین همه اعضای باشگاه، پروفایل شخصی دارند و ما همه افراد حاضر در جشنواره را با سوابق شان می شناسیم.

وی گفت: امسال بانک فیلم فعالی داریم که آثار زیادی در آن حضور دارند و به همین منظور از 622 فیلمساز در حوزه فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن و فیلم بلند سینمایی که مربوط به 3 سال گذشته است، دعوت کردیم و در مجموع 420 نفر در این بانک ثبت نام کردند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال بالای 100 نفر از فیلمسازان دنیا هزینه بلیط هواپیمایشان را خودشان پرداخت می کنند و همچنین چندین نفر کل هزینه هایشان را خودشان پرداخت می کنند و این مهم نشان دهنده این است که فیلمسازان منفعت خودشان را در حضور جشنواره می بینند.

میرکریمی گفت: امسال جشنواره را در دو سایت مهم که فستیوال ها را به مخاطبان معرفی میکند، ثبت نام کردیم و این کار به ما فرصت داد که بسیاری از فیلمسازان آزاد دنیا بتوانند فستیوال ما را بشناسند و در آن شرکت کنند که فست هم و فیلم فری هر، اسم آن دو سایت هستند.

وی تصریح کرد: دایره انتخاب آثار در این دوره از جشنواره به کشورهای مختلف گسترش پیدا کرده و قطعا تماشای آثار کشورهای دیگر توسط مخاطبان خارجی در این دوره از جشنواره بیشتر از گذشته خواهد بود .

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال سینمای فلسطین و سینمای فرهنگ و سینما چارسو برای اکران فیلم ها در نظر گرفته شده اند و سیستم صدا و تصویر هر سه سینما تا روز شروع جشنواره مورد بازسازی جدی قرار می گیرد تا کیفیت نمایش آثار در همه سینماها یکسان باشد .

وی افزود: حجت اله ایوبی اجازه داد تا ابن جشنواره مستقل باشد و راه خودش را طی کند و خوشبختانه مدیر جدید سازمان سینمایی نیز به استقلال جشنواره تاکید و عنوان کرد در این راه در کنارمان خواهد بود و امیدواریم با ابن بلندنظری، روز به روز بتوانیم این مسیر را به خوبی ادامه دهیم

میرکریمی بیان داشت: قانون تبعیض آمیزی وجود دارد که اگر کسی به ایران سفر کند، دیگر به وی ویزای آمریکا نمی دهند و همچنین وضعیتی که بعد از روی کار آمدن رییس جمهور تازه آمریکا به وجود آمده، وضعیت بسیار بدی است و مشکلاتی که دشمنان خارجی برای سفر افراد به ایران ایجاد می کنند، دعوت از مهمانان را کار سختی کرد، از سوی دیگر برخی کوته بین های داخلی را هم داریم که عنوان می کردند نا در حد جشنوارههای منطقه ای و محلی نیز نیستیم و این مسئله اصلا درست نیست و به آنها می گوییم که دعواهای سیاسی تان را جای دیگری ببرید، چرا که اینجا سرای فرهنگ است و خوشبختانه ما امسال 350 مهمان خارجی از 66 کشور جهان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه امسال تهدیدی از سوی کشورهای عربی، برای عدم مسافرت به ایران به مردم شان وجود داشت، با این حال ما امسال بیش از 20 مهمان از کشورهای عربی داریم و این نشان می دهد دیپلماسی فرهنگی بسیار قوی تر از سیاست است و وقت آن رسیده که سیاستمداران ما به این سمت بیایند

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان داشت: امسال 70 نفر از 32 کشور خارجی و 52 نفر از ایران در بخش دارالفنون شرکت کرده اند و همچنین اساتیدی نیز برای شرکت در این بخش حضور خواهند داشت .

میرکریمی گفت: امسال 140 فیلم از 58 کشور داریم که فرانسه با 17 فیلم رتبه اول و بعد از آن اسپانیا، روسیه، المان، ژاپن، کره و ترکیه در رده های بعدی قرار دارند.

وی گفت: امسال همچنین یک مراسم ویژه به مناسبت بزرگداشت عباس کیارستمی برگزار خواهد کرد و مطمئن هستیم که خودش نیز ما را در این مراسم کمک خواهد کرد .

میرکریمی بیان داشت: امسال فیلم های ترسناک و دلهره آور را در ژانر مخصوص به آنها نمایش خواهیم داد و سانس آن نیز، آخرین سانس نمایش فیلم ها خواهد بود و محدودیت سنی 16 سال هم برای این بخش لحاظ شده است. همچنین در بخش مستند نیز آثار بسیار خوبی را خواهیم داشت.

وی گفت: امسال فیلم های نگار ساخته رامبد جوان، پایان رویاها ساخته محمدعلی طالبی، خانه ساخته اصغر یوسفی نژاد، آگهی فروش از جمله فیلم های ایرانی شرکت کننده در بخش مسابقه و یا همان بخش سعادت به شمار می روند .

وی تصریح کرد: در بخش جلوه گاه شرق 3 فیلم ایرانی آپاندیس، خانه کاغذی و برگ جان را به نمایش خواهیم گذاشت.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بیان داشت: 25 فروردین ماه برنامه های جشنواره جهانی را توسط سینما تیکت منتشر می کنیم.

میرکریمی بیان داشت: امسال بر روی پشت بام پردیس چهارس فضایی به نام بام نشین را برای اهالی رسانه و حتی مهمانان خارجی در نظر خواهیم گرفت تا مشکلی برای آنها در طول برکناری جشنواره ایجاد نشود .

وی درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: این سوال را باید از آقای حیدریان بپرسید و در حقیقت این سوال مربوط به ما نیست .

میرکریمی اظهار داشت: ما مجموعه از نشست های دانشگاهی را در دانشکده سینما و تئاتر داشتیم. و هدف مان نیز این بود هر کسی که دانشی دارد که به درد دانشجویان ابن حوزه می خورد، به دانشجویان منتقل شود پ امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت و ما در مجموعه دانشگاه سینما و تهاتر و هم در دانشکده صدا و سیما هم نمایش فیلم و هم مجموعه نشست هایی را خواهیم داشت .

وی در پاسخ به سوالی درباره روند انتخاب فیلم ها گفت: امسال هم در بخش مستند و هم در بخش داستانی آثاری را داریم که به شرایط ملتهب امروز دنیا پرداخته اند و همچنین چندین اثر درباره سوریه خواهیم داشت .

وی در پاسخ به این سوال که در شان دبیر جشنواره جهانی نیست که منتقدان را کوته بین و کوته فکر بنامد، گفت: حرفی که زدم به خاطر عرق به کشور و میهن پرستی ام بود، با این حال حتما بعد از این احساساتم را بیشتر کنترل می کنم .

وی درباره عدم حضور سیاستمداران در جشنواره و تبدیل شدنجشنواره به میتینگ های انتخاباتی گفت: هیچ برنامه ای نداریم و هر شهروندی می تواند از جشنواره استفاده کند و سیاستمداران در هر جناحی که باشند بخشی از ملت محسوب می شوند و اتفاقا به دنبال ارتباط بخشی بین سیاست و فرهنگ هستیم ولی رویکرد ما، رویکرد جانبه مدارانه سیاسی و تقلیل اهداف مان به اهداف فصلی نیست، با ابن حال به سیاستمداران می گویم سینما را به عنوان یک داشته جدی بگیرید؛ و دانش سینما به رویکرد انتخاباتی شان کمک خواهد کرد .

ارسال نظر: