طیب‌نیا در دفاع از عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرد:

همین‌که پس‌ از برجام می‌توانیم نفت بفروشیم اتفاق بسیار مهمی است/ برخی مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل را نمی‌توانم به زبان بیاورم!

کدخبر: 2094149

وزیر اقتصاد گفت: همین که ما پس از برجام می‌توانیم نفت تولید کنیم و بفروشیم خودش اتفاق بسیار مهمی است؛ که در صورت تداوم شرایط قبلی، حتی از همین امکان هم محروم بودیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی طیب نیا در سخنان خود در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با بیان اینکه تمام بخش های مختلف اقتصاد بجز بخش مسکن، رشد مثبت داشته اند، اظهار داشت: سیاست دولت این است که این بخش را، به ویژه بخش های مربوط به مصالح و کالاهای واسطه ای مرتبط را رونق دهیم و به سمت صادرات در این بخش برویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی بودجه به نفت است که در راستای رفع این مشکل، اقدامات بسیار مفیدی از سوی دولت یازدهم انجام شده، از جمله اینکه طی دو سال متوالی 1394 و 1395، با مازاد تراز تجاری غیر نفتی مواجه بوده ایم.

وی با بیان اینکه، زمانی، سهم نفت در بودجه های سالیانه، بالغ بر 80 درصد بود افزود: این در حالی است که در سال 1395 از مجموع 280 هزار میلیارد تومان منابع و مصارف بودجه، حدود 113 هزار میلیارد تومان آن ناشی از درآمدهای مختلف مالیاتی بود.

طیب نیا ادامه داد: سال 1395 یک سال نمونه است که در آن شاهد تورم تک رقمی و (طبق آمار 9 ماهه اول) نرخ رشد اقتصادی 11 درصدی بودیم که البته بدیهی است، بخشی از این رشد بخاطر افزایش درآمد فروش نفت بوده است.

وی تصریح کرد: گر چه، همین که ما پس از برجام می توانیم نفت تولید کنیم و بفروشیم خودش اتفاق بسیار مهمی است؛ که در صورت تداوم شرایط قبلی، حتی از همین امکان هم محروم بودیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در شرایطی که به اقرار دشمنان نظام، ما در کنترل تورم و ایجاد رشد اقتصادی موفق عمل کرده ایم، متاسفانه در داخل کشور، افرادی هستند که به جای دمیدن امید به مردم، مرتباً بر طبل نا امیدی و بدبینی می کوبند و دلسردی و یاس به مردم القاء کرده و سعی می کنند دولت را ناکارآمد جلوه دهند، غافل از اینکه با این کار خود، کارآمدی نظام را زیر سوال میبرند.

وی با بیان اینکه واقعا معلوم نیست اگر سیاست های دولت گذشته تداوم پیدا میکرد، امروز می توانستیم در چه شرایط بغرنجی باشیم، تصریح کرد: من واقعا برخی مشکلات به ارث رسیده از دولت قبل را نمی توانم به زبان بیاورم چون از آثار منفی آن بر روحیه مردم و نیز انعکاس آن در مجامع بین‌المللی نگرانم و نیز به این خاطر که در دولت یازدهم، همگان خواهان عزت و سربلندی کشور هستیم و نمیخواهیم چهره نامناسبی از کشور در اذهان ترسیم کنیم.

وی یادآور شد: وقتی شما راجع به عملکرد یک دولت حرف میزنید، باید محدودیت ها و شرایطی که آن را تحویل گرفته است نیز در نظر بگیرید.

وزیر اقتصاد گفت: دولت قبلی در سال 1384 در شرایطی کار را تحویل گرفت که تورم در حال تک رقمی شدن بود و یکی از بالاترین نرخ های رشد را داشتیم، وضعیت سیستم بانکی قابل قبول بود و نرخ بهره وری برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد کشور، طی چند سلل پیاپی، مثبت شده بود.

وی افزود: حال خودتان مقایسه کنید که دولت دهم، همین اقتصاد را در سال 1392 با چه شرایطی تحویل داد؟ تمام ساختارهای رو به بهبود اقتصاد را با سیاست های نادرست خود از بین برد.

طیب نیا ادامه داد: در شرایطی که دیپلماسی خارجی به روشنی مشخص میکرد، تحریم های سنگین در پیش رو است، دولت وقت به جای افزایش پایداری اقتصاد، میزان وابستگی به درآمدهای نفتی را افزایش داد و سپس با افزایش بی سابقه درآمدهای نفتی، همان درآمدهای مازاد را هم در قالب بودجه وارد اقتصاد کرد و سهم 20 میلیارد دلاری نفت در بودجه را به بیش از 100 میلیارد دلار رساند.

وزیر اقتصاد یادآور شد: به راستی اگر نبود این همه وابستگی دولت و کشور به درآمد نفت، آیا دولت های متخاصم به طمع تحریم می افتادند و آیا با آگاهی از همین موضوع و اطلاع از شدت بالای آسیب پذیری اقتصاد نفتی کشور نبود که سخت ترین تحریم های تاریخ را به اقتصاد ما تحمیل کردند؟

وی با بیان اینکه گاهی حافظه تاریخی ما دچار ضعف می شود، تشریح کرد: باید بررسی شود که چگونه و چطور آن اجماع تاریخی علیه کشورمان شکل گرفت و کدام عملکردها بود که باعث شد حتی کشورهای دوست هم از ما در مقابل تصویب تحریم ها حمایت نکردند؟

ارسال نظر: